Pumę Rally1 WRC debiutuje prototyp nowej generacji

Zespół M-Sport Ford World Rally Team (WRT) zaprezentował prototyp nowego samochodu rajdowego Puma Rally1, który od 2022 roku przyczyni się do wejścia Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w nową erę elektrycznych napędów.

Ford Puma Rally1 M-Sport, której światowy debiut przypada w trakcie Goodwood Festival of Speed w West Sussex w Wielkiej Brytanii, jest wyposażona w hybrydowy układ napędowy nowej generacji, który łączy zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

Nowy samochód rajdowy jest nie tylko rozwinięciem frajdy z jazdy, jaką cieszą się właściciele kompaktowego SUV-a Ford Puma ¹, ale także wyraża zaangażowanie Forda w elektryfikację napędów. Firma ogłosiła na początku tego roku, że do połowy 2026 roku jej pełna europejska gama pojazdów osobowych będzie miała napęd bezemisyjny, całkowicie elektryczny lub hybrydowy typu plug-in, a do 2030 roku planowane jest stuprocentowe przejście na napędy w pełni elektryczne.

Osiągi prototypu Pumy Rally1 – zanim przed sezonem 2022 startowym zostanie on wykorzystany jako samochód rozwojowy – zademonstrują w dniach 8-10 lipca na słynnym torze Goodwood: kierowca M-Sport Ford WRT Adrien Fourmaux i kierowca testowy M-Sport Ford Matthew Wilson.

– Ford w 100 procentach angażuje się w przybliżanie perspektywy motoryzacji opartej na elektryczności, a w ogniu rywalizacji sportowej nabierały kształtu liczne innowacje, które pojawiają się dziś w naszych samochodach seryjnych – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance. – Puma Rally1 M-Sport Ford podda hybrydowy napęd ostatecznej próbie i udowodni, że technologia ta jest w stanie zapewnić porywające osiągi.

The M-Sport Ford World Rally Team (WRT) today revealed for the first time a prototype of the new Puma Rally1 rally car that will help usher in an exciting new era of electrified competition in the FIA World Rally Championship (WRC) from 2022.

Na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni zarówno osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych, jak i możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze, który może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu – w przypadku Pumy Rally 1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund.

Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, dostępnego np w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania, co w strefach serwisowych pomiędzy etapami może potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem, jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.

Ford stellt mit dem Puma Rally1 gleich in zweierlei Hinsicht die Weichen neu. Zum einen passt das Crossover-Modell hervorragend zur grundlegenden Charakteristik des Rallye-Sports – viele Weltmeisterschafts-Läufe führen über unbefestigte, mitunter sehr raue Straßen. Vor kurzem gab die Rallye-WM sogar ihr Comeback auf den brutalen Sandpisten der berühmten „Safari“ in Kenia. Zum anderen spiegelt der Puma Rally1 auch das Bekenntnis von Ford zur Elektrifizierung seiner Produktpalette wider. Bereits 2026 will der Hersteller in jeder Pkw-Baureihe durch die Einführung von rein elektrisch angetriebenen Fahrzeugen oder Plug-In-Hybrid-Modellen eine Null-Emissions-Alternative ins Angebot aufnehmen. Für 2030 ist der vollständige Wechsel hin zur Elektromobilität geplant.
Foto: Ford

Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, nie pochodzącego ze źródeł kopalnych, a wytwarzanego ze składników syntetycznych i biodegradowalnych, które jest całkowicie przyjazne dla środowiska.

– Nowa era samochodów WRC to jeden z największych dotychczasowych skoków w technologiach stosowanych w WRC. Wprowadzenie hybrydy oznacza, że samochody będą dysponowały wyższą mocą niż kiedykolwiek wcześniej, a jednocześnie ich układy napędowe będą odpowiadały układom montowanym w modelach seryjnych – powiedział Malcolm Wilson OBE, dyrektor zarządzający M-Sport. – Przesiadka do Pumy jest bardzo emocjonująca, bo z modelem tym związane jest już rajdowe dziedzictwo, samochód wygląda fantastycznie i nie mogę się doczekać, by zobaczyć go na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, na początku 2022 roku.

– Premiera nowego samochodu w Goodwood jest również wyjątkowa, ponieważ jest to jedno z najbardziej kultowych wydarzeń w kalendarzu sportów motorowych. Ja i cały M-Sport z niecierpliwością czekamy na dalszy ciąg bardzo udanego partnerstwa z Fordem, które pozwoli osiągać coraz lepsze wyniki i utrzymać Forda w czołówce rywalizacji, w nowej, zapowiadającej się bardzo ciekawie epoce elektrycznych napędów – powiedział Wilson.

The M-Sport Ford World Rally Team (WRT) today revealed for the first time a prototype of the new Puma Rally1 rally car that will help usher in an exciting new era of electrified competition in the FIA World Rally Championship (WRC) from 2022.

Ford współpracuje z M-Sportem nieprzerwanie od 1997 roku, czego efektem jest siedem tytułów Rajdowego Mistrza Świata FIA i ponad 1500 zwycięstw etapowych. Nowa Puma Rally1 zastąpi Forda Fiestę WRC M-Sport, która od czasu wprowadzenia w 2017 roku zdobyła trzy tytuły mistrzowskie WRC.

Rzucający się w oczy Ford Puma wprowadził do segmentu kompaktowych SUV-ów radosną dynamikę oraz obniżone zapotrzebowanie na paliwo, dzięki 48‑woltowemu hybrydowemu układowi napędowemu.

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?