Test Nowa ŠKODA OCTAVIA – trzy ciasteczka na raz

Za każdym razem, gdy prezentowałem nowe samochody, miałem okazję stopniowo wprowadzać siebie i czytelników w meandry wiedzy o modelu. Obecnie, czas pandemii i związane z tym ograniczenia produkcji i sprzedaży odwrócił nieco ten proces. Dzisiaj prezentuję państwo trzy „motoryzacyjne ciacha” w jednym samochodzie: Nowy model OCTAVIA, Wersję RS i hybrydę mającą 245 KM….

Ciasteczko pierwsze – zwarta generacja ŠKODY OCTAVIA

Podobno dobrego zawodnika się nie zmienia. Chyba ta idea przyświecała konstruktorom Skody, kiedy projektowano czwartą generację modelu OCTAVIA. W efekcie nowa ŠKODA OCTAVIA COMBI ma długość 4689 mm, czyli tylko o 22 mm więcej niż jej poprzedniczka. Także szerokość wynosi obecnie 1829 mm, czyli o 15 mm więcej. Rozstaw osi pozostał bez zmian i wynosi 2686 mm.

Wydaje się zatem, że minimalnie większa długość i szerokość modelu OCTAVIA podkreślają jedynie wrażenie pewności siebie. Jednakże faktycznie model we wnętrzu jest nieco większy. Miejsce na nogi z tyłu zyskało kolejne 5 mm i wynosi teraz 78 mm. W prezentowanej wersji COMBI pojemność bagażnika wzrosła o kolejne 30 lirów i obecny model ma bagażnik 640 litrów.

Także w przypadku zarysu sylwetki nie dokonano drastycznych zmian. Wszystkie elementy stylistyczne nawiązują do stylu poprzednika, ale zostały poddane udoskonaleniom, dzięki czemu poprawił się styl i elegancja, a także zwiększono komfort modelu.

ŠKODA OCTAVIA wyróżnia się nowym przednim zderzakiem oraz węższymi, ostro zarysowanymi reflektorami. Model w standardzie wyposażony jest w światła mijania, drogowe i światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Światła tylne, światła stop oraz światła przeciwmgłowe również wykonane są w technologii LED. W testowanym modelu OCTAVIA COMBI widoczne są także przeprojektowane płytkie relingi dachowe, które podkreślają wydłużoną sylwetkę, a jednocześnie podkreślają subtelność bryły.

Najnowsze wzornictwo ŠKODY charakteryzuje się elementami strukturalnymi, precyzyjnymi liniami oraz nowoczesnymi, czystymi powierzchniami, co nadaje pojazdowi autentyczny, dynamiczny wygląd wskazujący na jego wysoką jakość.

Wnętrze – tutaj zmieniło się wszystko…

Jednakże największy szok doznamy nie oglądając karoserię, ale po otwarciu drzwi. Projektanci firmy ŠKODA całkowicie przeprojektowali wnętrze czwartej generacji modelu OCTAVIA.

Nowa kierownica ma ozdobne chromowane elementy, a układ przycisków w wersji wielofunkcyjnej został całkowicie zmieniony. W sumie za pomocą przycisków i pokręteł można obsługiwać 14 funkcji, w tym – po raz pierwszy – opcjonalne podgrzewanie kierownicy i system Travel Assist.

Uwagę zwraca głównie wielopoziomowa deska rozdzielcza

Deska rozdzielcza ma obecnie budowę modułową i rozplanowana jest na kilku poziomach. Pod dużym, wolnostojącym wyświetlaczem centralnym znajduje się nowa konsola środkowa o eleganckim i prostym wzornictwie. Wszystkie przyciski do szybkiej obsługi najważniejszych funkcji pojazdu, takich jak wybór trybu jazdy czy asystenta parkowania, zostały umieszczone pod centralnym wyświetlaczem. Zmieniono także włączniki świateł. Obecnie to dotykowe elementu umieszczone z lewej strony poniżej kierownicy.

Panele drzwi przednich są teraz częściowo perforowane, a przycisk elektrycznej regulacji lusterek bocznych znajduje się na podłokietniku obok przycisków do elektrycznego sterowania szybami. Panele drzwiowe i deska rozdzielcza wykonane są z nowych, miękkich materiałów nadających wnętrzu luksusowy wygląd

Ciasteczko drugie – Styl RS

Odkąd w roku 2000 pojawiła się rodzina RS ŠKODY, usportowione wersje różnych modeli marki noszą charakterystyczne oznaczenie „RS”. Litery te stanowią skrót od „Rally Sport” i nawiązują do prototypów aut rajdowych ŠKODA 180 RS i 200 RS, a także udanego startu ŠKODA 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70.

  • ŠKODA wyprodukowała ponad 17 600 sztuk pierwszej OCTAVII RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 132 kW (180 KM), początkowo w wersji hatchback, a od 2002 r. również kombi.
  • Z linii produkcyjnych zjechało ponad 87 800 OCTAVII RS drugiej generacji. Poza silnikiem benzynowym o mocy 147 kW (200 KM), po raz pierwszy zaoferowano ją także z silnikiem diesla osiągającym 125 kW (170 KM).
  • Trzecia generacja OCTAVII RS, wypuszczona na rynek w roku 2013 okazała się jeszcze większym sukcesem. Samochód początkowo był dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM), a później także z silnikami benzynowymi 169 kW (230 KM) i 180 kW (245 KM). Moc silnika 2.0 TDI wynosiła 135 kW (184 KM), a pojazd w tej wersji jako pierwszy RS mógł być opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła. Łącznie wyprodukowano ponad 172 000 OCTAVII RS trzeciej generacji.

W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii warianty RS stanowią obecnie ponad 20% modeli z tej serii.

W czwartej generacji OCTAVII RS klienci po raz pierwszy mogą wybierać spośród trzech różnych układów napędowych. OCTAVIA RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 180 kW (245 KM) i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG. Ponadto model dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Silnik 2.0 TDI osiąga 147 kW (200 KM) zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, natomiast napęd na cztery koła jest dostępny jako opcja.

Modele RS tradycyjnie maja bardziej sportowy charakter niż pozostałe wersje OCTAVII. Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu posiadają także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w testowanej wersji COMBI.

19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (jest to opcja za 2350 zł) kryją zaciski hamulcowe, które mają wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS.
W standardowym wyposażeniu modelu RS znalazły się również debiutujące w OCTAVII innowacyjne reflektory Full LED Matrix.

Dynamiczne wnętrze w stylu RS

We wnętrzu, jak przystało na sportowy styl, w OCTAVII RS dominuje czerń. Przeprojektowana wielofunkcyjna trójramienna jest wykonana ze skóry i oznaczona logo RS. Testowy pojazd, ze względu na skrzynię DSG. posiadał dodatkowo manetki do zmiany biegów.

Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają standardowo tekstylną tapicerkę w kolorze czarnym. W prezentowanym modelu były jednak opcjonalne fotele ergonomiczne w których obszycie to Alcantara®, skóra i sztuczna skóra. Fotele te mają regulację głębokości siedziska oraz funkcję masażu. Są ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym. Takie same przeszycia znajdziemy na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą®.

Sportowego wyglądu samochodu dopełniają ozdobne listwy z wykończeniem karbonowym i aluminiowe pedały.
W wariantach RS występują również wszystkie systemy wspomagania kierowcy dostępne dla gamy modelu OCTAVIA czwartej generacji. Należą do nich nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) i system ostrzegania o ruchu lokalnym (Local Traffic Warning).

Trzecie ciasteczko układ plug in 245 KM

Nowa OCTAVIA jest drugim modelem, po flagowym SUPERBIE, dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in. Oferowane są układy 204 KM i 245 KM. Oczywiście w usportowionym wariancie RS iV jest mocniejsza wersja.
Na układ hybrydowy składają się: silnik benzynowy 1.4 TSI 110 kW (150 KM) i silnik elektryczny 85 kW. Zapewniają one łączną moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm.
Sześciobiegowa skrzynia DSG obsługiwana elektronicznie w technologii shift-by-wire zapewnia płynność i dynamikę jazdy.

Oprócz tradycyjnego akumulatora rozruchowego 12 V umieszczonego w bagażniku, OCTAVIA iV jest wyposażona w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 37 Ah (13 kWh). Dzięki temu może przejechać do 60 km w cyklu WLTP na czystej energii elektrycznej, bez wytwarzania spalin. Akumulator można w wygodny sposób ładować w domu, używając konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Gniazdo ładowania jest ukryte pod klapką w błotniku po stronie kierowcy, która otwiera się po naciśnięciu przycisku w panelu drzwi.

Eksploatacja

Pisząc o eksploatacji modelu trzeba zwrócić uwagę na dwa aspekty: jazda modelem RS i jazda modelem iV. W zależności od potrzeb mamy bowiem fantastycznego sportowca, albo wersję super ekonomiczną.
Pierwsze kilkaset kilometrów z Warszawy do Krakowa było sprawdzaniem możliwości Octavii RS. Wg katalogu prędkość maksymalna to 225 km/h, a przyspieszenie wynosi 7,3 sek. Faktycznie, dynamika tego modelu robi fascynujące wrażenie. Zwłaszcza gdy włączymy opcję sport. Model staje się wówczas „fruwającym kombi”, który perfekcyjnie i szybko reaguje na dodanie gazu, a usztywnione zawieszenie zapewnia doskonałą przyczepność.

Gdy jednak chce jechać oszczędnie, to… jedziemy wersją elektryczną.

Hybryda plug-in ma znacznie większą baterię trakcyjną niż klasyczna hybryda. Dzięki temu może przejechać w trybie elektrycznym ponad 50 km, podczas gdy tradycyjna hybryda tylko kilkaset metrów (producent podaje 2 km).
Tak dużego akumulatora hybryda nie może jednak sama naładować wskutek rekuperacji. Akumulator trakcyjny w hybrydzie plug-in możemy ładować w domu z wykorzystaniem standardowego gniazdka elektrycznego lub za pomocą stacji ładowania Walbox. Operacja ładowania prądem z gniazda trwa siedem godzin. Za pomocą ściennej stacji ładowania Wallbox tylko trzy godziny i trzydzieści minut. Gniazdo do podłączenia przewodu ładowania schowane jest pod klapką na lewym przednim błotniku.

Ponieważ dziennie kierowcy pokonują ok 48 km, po naładowaniu z domowego gniazdka baterii (koszt 1kWh to ok 55 gr, czyli ładowanie to ok 7 zł 15 groszy) mogą przez cały dzień jechać tylko wykorzystując silnik elektryczny. Po powrocie do domu ponownie podłączamy model do prądu i rano znowu mamy „samochód elektryczny”.
Aby móc tak jeździć wybieramy przyciskiem ustawienie tryb elektryczny.

Warto przy tym podkreślić, że gdy bateria akumulatorowa się wyczerpie i osiągnie poziom jak w klasycznej hybrydzie, model staje się klasyczną hybrydą (!!!). Doładowanie baterii jest analogicznie jak w klasycznej hybrydzie poprzez rekuperację. Niestety w ten sposób nie ma możliwości naładować baterii w stopniu umożliwiającym dłużą trasę w trybie EV.

Hybryda plug in, czyli wybierz jak chcesz jechać

Przeciwieństwem do zwykłej hybrydy jest też fakt, że możemy ustawić jak chcemy jechać. Możemy wybrać dwa ustawienia jazdy: tryb elektryczny (E-mode) lub tryb HYBRID.

  • W trybie elektrycznym OCTAVIA IV jest zasilana wyłącznie z akumulatora.
  • W trybie HYBRID układy elektroniczne regulują interakcję pomiędzy silnikiem benzynowym i silnikiem elektrycznym.
  • Najfajniejszym elementem hybrydy plug in w ŠKODZIE OCTAVIA iV jest jednak ustawienie układu kiedy włączyć tryb elektryczny. W tym celu na ekranie wybieramy wskaźnik pokazujący baterię i strzałkami wskazujemy poziom jaka część baterii powinna zostać zachowana. W efekcie pojazd wykorzystuje napęd hybrydowy ze wskazaniem na większe zużycie energii elektrycznej, ale gdy stopień naładowania baterii osiągnie wskazany przez nas poziom, auto staje się typową hybrydą.

Po dojeździe do centrum miasta, gdzie wjechać może tylko auto elektryczne, włączamy tryb E-mode i… z „zachowanej naładowanej baterii” zasilamy silnik.

Podsumowując:

Jak widać na zdjęciu przejechaliśmy od tankowania 72 km. Po zatankowaniu paliwa nastąpiło także doładowanie baterii. W efekcie wykorzystano naładowaną baterię prawie w całości, a zużycie paliwa wyniosło 3,1 l/100 km. Tym samym koszt jazdy wyniósł 7,15 zł za energię elektryczną i 2,23 litra benzyny (koszt 11,6 zł). Tym samym przejazd 72 km wyniósł poniżej 19 zł.

Zatem ŠKODA OCTAVIA RS o mocy 245 KM może być w eksploatacji porównana do modelu zużywającego 3,5 l/100 km

Dla kogo?

Według mnie to idealna opcja dla wersji RS. Jeżeli ktoś chce poszaleć, to moc układu napędowego mu to umożliwia. Jeżeli jednak chce jechać ekonomicznie i ekologicznie, to także ma taką opcję. Zatem… to chyba ideał. Jedyny problem to cena 160 000 zł

Bogusław Korzeniowski MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?