Test Volkswagen T-Roc R – SUV oznaczony jako Rakieta

Podchodząc do tego samochodu zobaczymy z tyłu -zamiast napisu T Roc- dziwny emblemat R. Jak powiedział Klaus Bischoff, szef designu Volkswagena: „R oznacza sportowe atrybuty naszych wybranych modeli. Logo R świadczy o zarówno estetyce, jak i sportowym charakterze samochodu. Teraz zyskało ono tak na przejrzystości, jak i na charyzmie. Podobnie jak nowe logo marki Volkswagen”. Oto T-Roc R…

Wielkość i Charakter.

Zanim przybliżymy sportową odmianę R, warto przeanalizować bryłę nadwozia rodziny SUV-a T-Roc. Na początku warto zwrócić uwagę na wielkość samochodu. T-Roc ma wymiary (dł/szer/wys/rozstaw osi) wynoszące 4234/1819/1573/2590, czyli jest wyraźnie mniejszy od Tiguana (4509/1839/1654/2678), ale bardzo zbliżony do Golfa (4284/1789/1491/2619). W przeciwieństwie do Golfa ma jednak większy prześwit (T-Rock 161 mm, Golf 142 mm) i zupełnie inną filozofię spoglądania na motoryzację.

SONY DSC

Stylistyka T-Roc’a świadczy o jego charakterze. Wysoka jakość i dbałość o detale, to cechy wspólne dla obu modeli VW, ale awangardowy design jest wyznacznikiem modelu T-Roc. Zwracającym uwagę elementem jest słupek C z chromowaną listwą, podkreślającą wydłużoną, nawiązującą do coupé, linię dachu. Jednocześnie wyrazisty przód oraz czysta forma boków nadwozia nadają T-Roc’owi charakter zdradzający moc i pewność siebie.

Sportowa sylwetka coupé optycznie wydłuża tego crossovera, podobnie jak długi rozstaw osi i krótkie zwisy. Duży wlot powietrza z przodu, progi, czarne nadkola i potężny tylny dyfuzor pokazują, ile dynamiki tkwi w tym Volkswagenie. Jednakże największe wrażenie z przodu robi wyjątkowa grafika świateł T-Roc’a. Seryjne światła dzienne umieszczone są w zderzaku. Kierunkowskazy zintegrowane ze światłami dziennymi przyciągają spojrzenia przy skręcaniu lub zmianie pasa ruchu i stanowią wyrazisty element stylistyczny T-Roc’a. Dzięki zastosowaniu techniki LED również tył nadwozia zwraca na siebie uwagę niezwykłą grafiką świateł.

SONY DSC

Nasz model uwagę przykuwa również 19-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, oponami 245/40R19 i osłonami lusterek zewnętrznych w kolorze „Chrom matowy”. Zobaczymy także detale zarezerwowane wyłącznie dla modeli przygotowanych przez dział Volkswagen R. Są to m.in.: zderzaki w sportowym stylu właściwym dla modeli spod znaku R, wloty powietrza z czarnymi „płetwami” i logo R na czarnej osłonie chłodnicy.

Dodatkowo światła do jazdy dziennej LED umieszczono pionowo w zderzaku, który zaprojektowano wyłącznie na potrzeby wersji R. Już tylko to sprawia, że T-Roca R nie da się pomylić z żadną inną odmianą kompaktowego SUV-a.
Osłony tylnych lamp LED mają kolor ciemnoczerwony, typowy dla modeli w wersji R, a dwie podwójne końcówki układu wydechowego umieszczone po lewej i prawej stronie są chromowane.

SONY DSC

Opcjonalny układ wydechowy „R” Performance, przygotowany do T-Roca R przez specjalistyczną firmę Akrapovič, wyróżnia się nie tylko charakterystycznym brzmieniem, ale również tytanowym tłumikiem końcowym wraz z końcówkami układu wydechowego, którego masa jest niższa o aż 7 kg w porównaniu z masą seryjnego układu wydechowego.

Wygląd wnętrza – szyty na miarę

Wnętrze T-Roc’a Advance można w pełni dopasować do swoich preferencji. Kupujący wybiera kolor panelu na desce rozdzielczej, a wybrany kolor jest też powielony na drzwiach i na konsoli środkowej. Również kolorystyka tapicerki jest dopasowana do koloru wnętrza i to nabywca decyduje, czy wnętrze ma być stonowane, czy będzie też przyciągać wzrok kontrastowymi kolorami.

Wspominając o wnętrzu warto zauważyć, że przestrzeń oferowana jadącym jest nieco lepsza niż w przypadku Golfa. Przykładowo przestrzeń na głową z przodu wynosi (T-Roc/Golf) 1043/1018mm, nad głową z tyłu 982/968 mm, szerokość na wysokości ramion z przodu to 1471/ 1471 mm, a jadący z tylu mają szerokość odpowiednio 1474/1440mm.

SONY DSC

Dodatkowo dzięki podwyższonej pozycji siedzącej i dużej przestrzeni na nogi (wyższa pozycja siedzących na tylnej ławce to bardziej pionowa pozycja podudzia, czyli więcej miejsca do foteli przednich), odnosi się wrażenie, że siedzi się w znacznie większym samochodzie. Bagażnik ma pojemność do 425 litrów. Jeżeli to nie wystarczy, można złożyć asymetrycznie dzielone oparcie tylnej kanapy lub wykorzystać otwór w oparciu do przewożenia dłuższych przedmiotów. Płaska podłoga w bagażniku z możliwością regulacji wysokości ułatwia wkładanie ciężkich przedmiotów.

Active Info Display drugiej generacji

Kokpit w modelu T-Roc jest zaprojektowany bardzo ergonomicznie (co jest zresztą wizytówką każdego Volkswagena) i wsiadając po raz pierwszy za kierownicą T-Roc’a, intuicyjnie odnajdujemy wszystkie wskaźniki i elementy obsługowe. Zamiast tradycyjnych okrągłych zegarów dostępny jest Active Info Display z kolorowym ekranem wysokiej rozdzielczości, na którym wyświetlanych jest wiele informacji, nie tylko prędkościomierz. Active Info Display to nowy (druga generacja) wyświetlacz wielofunkcyjny z dużym (przekątna 26 cm / 10,25 cala), kolorowym ekranem TFT. Wyróżniają go: wysoka rozdzielczość i jasność, intensywne kolory oraz wysoki kontrast, a także możliwość wyboru różnych konfiguracji ekranu.

SONY DSC

Oprócz klasycznych informacji, jak obrotomierz, prędkościomierz i licznik kilometrów, Active Info Display może wyświetlać także dodatkowe, wybrane przez kierowcę treści i dane.
Przy użyciu kierownicy wielofunkcyjnej i systemu Infotainment w wygodny sposób można ustalić, które informacje mają być widoczne. M.in. można wybrać szczegółowe dane dotyczące jazdy, mapę, zaprezentowaną na całej powierzchni ekranu, lub informacje z systemów wspomagających. Zamiast klasycznych wskaźników na wyświetlaczu mogą pojawiać się również tytuły utworów odtwarzanych na odtwarzaczu MP3 lub kontakty z telefonu.

W systemie Infotainment można skonfigurować trzy układy ekranu i wybierać je przyciskiem lub przełącznikiem na kierownicy wielofunkcyjnej. Dostępny jest również klasyczny układ, z wyświetlaczem wielofunkcyjnym między prędkościomierzem a obrotomierzem.

To co jest charakterystyczne w testowanym modelu to sportowa kierownica I kubełkowe fotele.
Wielofunkcyjna sportowa kierownica jest pokryta skórą i ma spłaszczoną dolną część. Szew w kolorze Crystal Grey i logo R sprawiają, że natychmiast przykuwa uwagę.

Fotele są zaś idealnym pogodzeniem komfortu jazdy I sportowego trzymania na drodze. Nie mamy bowiem nadmiernej sztywności I braku komfortu, ale też podczas szybkiej jazdy na torze czujemy się “zrośnięci z samochodem”.

SONY DSC

Pokrętło 4MOTION Active Control,

To co zwróciło uwagę w testowanym modelu to obsługiwany intuicyjnie, przełącznik systemu 4MOTION Active Control, znajdujący się na środkowej konsoli. Przy jego pomocy kierowca może wybrać jeden z czterech trybów pracy i dodatkowo zmieniać jego ustawienia w menu. Do wyboru są

  • Tryb Onroad.

To standardowy tryb pracy układu napędowego; zależnie od sytuacji rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie odbywa się automatycznie. Gdy po wybraniu trybu Onroad kierowca przyciśnie pokrętło systemu 4MOTION Active Control, przywoła w ten sposób menu pozwalające wybrać odpowiedni profil jazdy. Do wyboru są profile Eco, Comfort, Normal, Race, oraz Individual. Zależnie od wybranego profilu zmieniają się parametry pracy silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego.

  • Tryb Snow.

Jeśli kierowca aktywuje ten tryb pracy napędu na cztery koła, T-Roc w mgnieniu oka przystosuje się do jazdy po śniegu. Dzieje się to w następujący sposób: czułość pedału gazu staje się mniejsza, żeby uniemożliwić przypadkowy zbyt mocny nacisk na pedał przyspieszenia. Dzięki temu samochód stale zachowuje optymalną trakcję, kierowca może natomiast efektywniej przyspieszać. Elektronika sprawia, że przekładnia DSG szybciej zmienia przełożenie na wyższe, aby również w ten sposób wykorzystać jak najlepsze właściwości trakcyjne.

SONY DSC

Odpowiednio do tego trybu dopasowana zostaje ponadto praca układu ASR (antypoślizgowego). ASR „komunikuje się” między innymi z elektronicznym pedałem gazu; ponadto w swojej pracy wykorzystuje czujniki obrotu kół układu ABS. Gdy ASR stwierdzi, że na jednym z czterech napędzanych kół wystąpi poślizg, system powoduje zmniejszenie mocy silnika przywracając w ten sposób najlepszą trakcję i stabilność pojazdu. ASR reaguje przy tym odpowiednio do sytuacji w danej chwili: jeśli T-Roc w trybie Snow porusza się na wprost, moment, w którym do akcji wkracza ASR zostaje opóźniony, by przekazywać na koła wystarczającą moc silnika. Przeciwnie dzieje się w wypadku jazdy w zakrętach: tu ASR zaczyna działać wcześniej. Kierowca odczuwa te zmiany w postaci lepszej trakcji podczas jazdy na wprost, a w zakrętach poprzez precyzyjniejsze utrzymywanie przez pojazd obranego toru jazdy.

  • Tryb Offroad.

Jeśli kierowca ma zamiar poruszać się poza utwardzonymi drogami, może przystosować T-Roc’a 4MOTION do nowych warunków wybierając tryb pracy napędu na cztery koła oznaczony jako Offroad. Tryb ten wspiera kierowcę zmieniając sposób działania układu napędowego. Zgodnie ze swoją nazwą tryb Offroad powoduje zmianę trybu pracy silnika i skrzyni biegów. Podobnie jak w wypadku trybu Snow, także tutaj kierowca może z większym wyczuciem operować pedałem gazu. Układ kierowniczy zaczyna działać bardziej bezpośrednio przełączając się w tryb Sport, system DCC (adaptacyjna regulacja amortyzatorów) pracuje w trybie Comfort, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w trybie Offroad (jaśniejszy i szerszy snop światła w obszarze tuż przed samochodem).
Offroad z asystentami wjazdu na wzniesienie i zjazdu.

SONY DSC

W trybie Offroad zmienia się sposób pracy systemu ESC włącznie z układami ABS i EDS. Na przykład dzięki zmianie czasu pomiędzy poszczególnymi interwencjami ABS-u koła pojazdu poruszającego się w trybie Offroad mogą podczas hamowania na luźnym podłożu utworzyć klin z piasku i kamieni, by w ten sposób skrócić drogę hamowania. W wypadku EDS zostaje podwyższona granica, przy której zaczyna on działać; nie dochodzi do niepotrzebnych ingerencji ze strony ESC. Ponadto automatycznie aktywowane zostają systemy wspomagające wjazd na wzniesienie i zjazd z niego. Ten drugi system asystujący zapobiega niezamierzonemu rozpędzaniu się auta podczas zjazdu z pochyłości. Gdy pochyłość przekracza 10 procent prędkość jest ograniczana do minimalnie 2 km/h i maksymalnie 30 km/h. W tym zakresie kierowca może zmieniać prędkość samochodu operując pedałami gazu i hamulca. System wspomagający zjazd wyłącza się, jeśli pochyłość jest mniejsza niż 5 procent. Z kolei system wspomagający wjazd ułatwia podjazd na strome wzniesienie z nawierzchni pokrytej piaskiem – dzięki temu znacznie wzrasta bezpieczeństwo poruszania się po śliskim podłożu.

  • Tryb RACE

Gdy kierowca wybierze ten tryb, podwyższone jest między innymi tłumienie drgań (a tym samym zredukowane ruchy nadwozia), a reakcja silnika i punkty zmiany przełożenia DSG zostały ustawione bardziej dynamiczne. Dodatkowo dźwięk silnika staje się rasowo sportowy.

SONY DSC

Silnik

Najnowocześniejszy dwulitrowy silnik TSI i napęd na cztery koła 4MOTION zapewniają najmocniejszej odmianie T-Roca znakomite osiągi i pewne właściwości jezdne. Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa sprawiają, że benzynowa jednostka napędowa osiąga moc 300 KM, a maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm przy niskiej prędkości obrotowej silnika i w szerokim zakresie obrotów. Dzięki temu T-Roc R w każdej sytuacji na drodze dysponuje ogromnym zapasem siły napędowej. Kompaktowy crossover przygotowany przez dział Volkswagen R przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy. T-Roc R bez problemu osiąga też elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną, wynoszącą 250 km/h.

W trasie..

Trzeba przyznać, że jazda tym modelem daje odczucie podróżowania klasycznym samochodem osobowym z napędem na cztery koła, gdzie najważniejsza jest trakcja i przyczepność. Ważący 1500 kg model, mimo większego prześwitu niż Golf (klasyczny T Roc ma161 mm, wersja R – 158 mm) zachowywał się jak model z aspiracjami sportowymi. Przekonywały o tym nie tylko osiągi, ale także doskonałe trzymanie się drogi na zakrętach. Co ważne, mimo pokonywania trasy z większymi prędkościami, we wnętrzu było cicho i nie dochodziły szumy silnika, opływu powietrza, czy szum opon.

SONY DSC

Przez cały czas jazdy na trasie Warszawa Kraków jechałem w trybie Eco. Z jednej strony było bowiem zbędne efektowne przyspieszanie, a z drugiej… tak było oszczędnej. W trybie tym dostępna jest bowiem funkcja żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, na przykład podjeżdżając do czerwonego światła lub zjeżdżając ze wzniesienia, DSG odłącza się i silnik pracuje na biegu jałowym. Pozwala to na optymalne wykorzystanie energii kinetycznej i oszczędność. Pomimo tych zabiegów średnie spalanie wyniosło 8,9 l/100 km.

Ja sprawdzałem podczas testu długoterminowego (1444 km) zużycie, przy normalnej jeździe wyniosło 12,1 l/100 km.

Na torze, czyli w swoim żywiole.

Prawdziwe oblicze modelu odkryłem jednak na torze. Przyjemnie gruba kierownica, doskonale leży w dłoniach i zapewnia kierowcy bardzo bezpośrednie odczucie tego, co dzieje się na styku opon i nawierzchni. Po załączeniu trybu Race, zmienne przełożenie przekładni kierowniczej zapewnia błyskawiczną reakcję kół niezależnie od prędkości jazdy i kąta obrotu kierownicy. W połączeniu z obniżonym zawieszeniem i amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia zwiększa to dynamikę jazdy na krętych drogach. Z tyłu sportowej kierownicy są zamontowane dwie łopatki, które służą do ręcznej zmiany przełożeń, która odbywa się w mgnieniu oka.

SONY DSC

Sportowym dodatkiem, którego nie znajdziemy w „cywilnych” pojazdach jest także funkcja ESC Sport. System aktywowany jest dwustopniowym przełącznikiem na konsoli środkowej powyżej nastaw klimatyzacji.. Po wciśnięciu przycisku przez ok. 1,5 sekundy, ESC przełącza się w tryb ESC Sport. W trybie tym, przy bardzo szybkim pokonywaniu licznych zakrętów, na przykład na torze wyścigowym, ESC reaguje później i umożliwia jeszcze dynamiczniejszą jazdę. Przytrzymanie wciśniętego przycisku ESC przez dłużej, niż trzy sekundy, powoduje całkowitą dezaktywację systemu. Jak sprawdzaliśmy na torze, gdzie ustawiono slalom, przy włączonym układzie ESC zdarzało się, że kierowca czując utratę stabilności podświadomie „wykonywał kierownicą kontrę”, ale… włączający się układ ESC który także „kontrował” sprawiał, że traciliśmy przyczepność w drugą stronę. Gdy wyłączono układ wszelkie wypadnięcia z trasy były tylko błędami, brawurą i brakiem umiejętności kierowcy.

Dla kogo?

T-Roc jest doskonałym samochodem typu crossover, czyli „miejskiego terenowca”. Przemawiają za tym poręczność w ruchu miejskim, wygoda podczas jazdy na trasie i dość spora przestrzeń pasażersko ładunkowa.
Model R otrzymuje dodatkowy atut – sportowe oblicze, cywilnej wersji. Z pewnością nie jest to jednak model dla miłośnika klasycznego modelu T-Roc. Jazda tą wersją wymaga ogromnej uwagi, aby nie nacisnąć zanadto na pedał gazu i gwałtownie zwiększyć prędkość i spalanie. Jest to raczej model dla tych którzy lubią szybko jeździć i czują z tego frajdę i przyjemność. Najważniejsze jednak, że ta przyjemność jest dla nich, a nie dla szpanu i imponowania innym. T-Roc R nie ma bowiem takiego stylu jak Ford Mustang. Jego sportowy sznyt jest ukryty przed oczyma patrzących….

MOTOMI Magazyn  Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?