Test Fiata 500L Sport – rodzinny minivan Fiata w nowej odsłonie

Fiat 500 jest idealnym pojazdem dla osób młodych, żyjących w zatłoczonym mieście. To model kultowy, który wyróżnia się w samochodowym gąszczu ulic. Niestety nie ma cech modeli rodzinnych. Taki charakter ma jednak model Fiat 500L…

Wielkość Fiat 500L – stworzony wg wskazań rynku

Fiat 500L jest współczesną interpretacją filozofii „Simply More” (po prostu więcej), zastosowanej w koncepcji „Multispace”. Nawiązując do detali stylizacyjnych nowej „pięćsetki”, Fiat 500L redefiniuje kategorię samochodu kompaktowego dla współczesnej rodziny.

Model 500L jest samochodem adresowanym do szerokiej i zróżnicowanej klienteli, poszukującej wyższych standardów w zakresie obszerności wnętrza i komfortu.
Jego prawdziwa przewaga polega na tym, że mimo mniejszej długości niż Tipo hatchback, może swobodnie pomieścić pięć osób o „koszykarskim” 2-metrowym wzroście wraz z ich walizkami, bez uszczerbku dla komfortu jazdy.

Fiat 500L jest też liderem w swej kategorii pod względem stosunku wymiarów zewnętrznych (długość 4276 mm, szerokość 1800 mm, wysokość 1679 mm i rozstaw osi 2612 mm) do objętości wnętrza oraz pojemności bagażowej sięgającej 455 litrów.

SONY DSC

Dodatkowo trójpoziomowy system „Cargo Magic Space” pozwala oddzielnie zapakować w bagażniku przedmioty delikatniejsze i cięższe, czyste i zabrudzone albo mokre i suche. Są tam również liczne kieszenie i zaczepy, pozwalające przewozić siatki zakupowe i inne drobiazgi w sposób bezpieczny i uporządkowany.

Fiat 500L – trzy razy „L”

Zapewne wiele osób zastanawia się co ma oznaczać nazwa pojazdu. Otóż symbol „500” to rodzina modeli lansowana obecnie przez koncern. Literka „L ma zaś kilka znaczeń…

  • Pierwsze L – „Large”

Fiat 500L jest zdecydowanie „Large” w kategoriach funkcjonalności, o czym świadczy liczba 1500 możliwych konfiguracji wnętrza, 22 schowki i pojemniki różnych rozmiarów oraz układ deski rozdzielczej, grupujący wskaźniki oraz elementy sterowania audio w dwie oddzielne, lecz sąsiadujące ze sobą strefy. Kabina pasażerska jest rzeczywiście wygodna: maksymalna szerokość z przodu na poziomie ramion wynosi 1456 mm a wysokość -od siedziska foteli do sufitu- 1034 mm (dla części tylnej kabiny wymiary te wynoszą odpowiednio 1387 mm i 993 mm).

  • Drugie L to „Light”

„L” oznacza „Light”, jako poczucie lekkości, zmierzającej do uproszczenia i poprawy jakości życia.
Dzisiejszy samochód powinien być „lekki” dla środowiska, ale także dla portfela swego kierowcy. Na ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin znaczący wpływ ma design i bryła całego samochodu. Daje się tu zauważyć efekt 3000 godzin testów nadwozia i podwozia 500L w tunelu aerodynamicznym Fiata w Orbassano (jednym z największych Europie) i wypracowany współczynnik Cx = 0,30.

SONY DSC

  • Trzecie L to „Loft”

„Loft” to nowoczesny format, obszerny, otwarty i pełen światła. Taki jest właśnie nowy Fiat 500L, który może poszczycić się 3600 oszkleniem karoserii, które potęguje wrażenie „panowania nad drogą”. Najlepsza widoczność dookoła auta w tym segmencie samochodów, ułatwia manewrowanie podczas parkowania. Dzięki dodatkowym okienkom w słupkach przednich Fiat 500L odznacza się lepszą widocznością do przodu, niż rywale.

Model po liftingu…

W roku 2017 dokonano liftingu modelu. Ponieważ model jest na rynku od roku 2012 i zaprojektowany był jako klasyczny minivan, zmiany dotyczyły głównie stworzenie nowej stylizacji.
Obecnie wersje minivan zostały wyparte przez crossovery. Stąd należało zaproponować poprawki, nadające wersji 500L nowy styl, ale bez uszczerbku na funkcjonalności.

SONY DSC

Samochód zyskał na atrakcyjności m.in. przez wyposażenie go w przedni zderzak z charakterystycznym trapezowym wycięciem. Ponadto zmianie uległ pas między światłami. Zamiast delikatnej szczeliny, służącej jako wlot powietrza, obecnie mamy trójwymiarowy grill o agresywnym wyrazie. Inaczej są także umieszczone światła przeciwmgielne, a światła do jazdy dziennej otrzymały charakterystyczne przecięcie jak w modelu 500.

Ważnym elementem są także satynowe nakładki wokół świateł i satynowe klamki. Jest to szczególnie widoczne w przypadku naszego, czarnego modelu.. Dzięki tym zmianom przód modelu 500L jeszcze bardziej rzuca się w oczy i przyciąga uwagę.

SONY DSC

W przypadku prezentowanego modelu dużą uwagę zwracają też czerwone dodatki na lusterkach zewnętrznych, czerwone zaciski kół i czerwone dekle na aluminiowych, czarnych felgach. Wszystkie te dodatki są wyposażeniem wersji Sport.

Po podejściu do modelu, otwieramy drzwi i… szok. Takiego doświetlenia wnętrza nie ma żaden model. Uzyskano to dzięki maksymalnemu przeszkleniu karoserii. W efekcie mamy nie tylko wrażenie lepszej widoczności i polepszone parkowanie, ale także zwiększono bezpieczeństwo pojazdu. Badanie wykonane kiedyś przez Volvo wykazało bowiem, że w mieście najczęstszą przyczyną stłuczek jest martwe pole w przednich słupkach. W 500L dzięki dodatkowym okienkom w słupkach przednich, widoczność polepszono zaś o 30% w stosunku do jego rywali. W testowanym samochodzie przedział pasażerski rozświetlało dodatkowo szklane okno dachowe o powierzchni 1,5 metra kwadratowego.

SONY DSC

Również wnętrze jest po liftingu całkowicie nowe.

Ogólny efekt jest bardziej zaawansowany technologicznie i jeszcze bardziej kultowy, o czym zaświadcza wyrazista sygnatura „500″ na desce rozdzielczej. Przestrzeń pasażerska jest komfortowa, wygodna, uniwersalna i – jak wspomniano- wypełniona światłem. Łączy ona w sobie pełny zestaw najnowocześniejszego wyposażenia ze stylistyką powstałą z inspiracji klasycznym modelem 500. Przestrzeń za wielofunkcyjną kierownicą o zmodyfikowanej stylistyce ma unowocześnioną stylistykę z dwoma okrągłymi zegarami (obrotomierzem i prędkościomierzem) umieszczonymi po obu stronach kolorowego wyświetlacza o przekątnej 3,5 cala. Doskonałe połączenie nowej kierownicy z deską rozdzielczą poprawia widoczność tablicy wskaźników. Zaletą dla kierowcy jest również innowacyjny kolorowy cyfrowy wyświetlacz TFT, na którym wyświetlany jest pełny zestaw przydatnych informacji.

O ile górna część deski rozdzielczej stanowi wyraz odświeżonego wyglądu, o tyle jej dół oferuje pełnię wygody nowych, większych schowków oraz wprowadzenie nowych, komfortowych funkcji w rodzaju środkowego podłokietnika.

SONY DSC

Dźwignia zmiany biegów o zmienionej konstrukcji została umieszczona wyżej, aby zwiększyć komfort prowadzenia. Wersja Sport ma dodatkowo gałkę dźwigni zmiany biegów z aluminium. W modelu tym są także sportowe fotele z czerwonymi akcentami i deska rozdzielcza w matowym szarym kolorze

W drogę…

Przyznam, że mam bardzo miłe wspomnienia z jazd minivanami Fiata. Zapewne wywołam zdziwienie wielu osób, ale… lubiłem Multiplę. Wprawdzie pierwszy kontakt podczas Salonu Samochodowego, wywołał uśmiech politowania nad tą formą stylistyczną, ale gdy zacząłem go testować (a jeździłem Multiplami kilkanaście razy) zmieniłem zdanie. Pojazd był fantastycznie praktyczny, „stworzony dla kierowcy” i zachowywał się na drodze jak duży gokart. Płaskie szyby boczne ograniczały nagrzewanie wnętrza, ogromne przeszklenie sprawiało, że widoczność była lepsza niż w każdym pojeździe, a umieszczenie dźwigni zmiany biegów było wprost idealne.
Stąd też do 500L podchodziłem spokojnie i bez emocji. Tym bardziej, że był to już piąty/szósty test tego modelu.

SONY DSC

Faktycznie o ile sylwetka może się podobać, lub też nie, to jazda po raz kolejny mnie nie zaskoczyła. Jest poprawna.
Za sprawą zmodernizowanego układu zawieszenia – kolumna MacPherson z przodu i belka skrętna z tyłu – Fiat 500L oferuje wysoki stopień komfortu podczas podróży. Zawieszenie przednie otrzymało dodatkowy stabilizator poprzeczny o znacznej sztywności, wykonany w technologii drążonej, która podnosząc charakterystykę użytkową, pozwala zredukować masę tego elementu. Wysoką sztywność posiada także przedni wspornik nadwozia, co pozwala podnieść komfort akustyczny we wnętrzu.

Kolejną nowością są rozdzielne punkty mocowania amortyzatorów typu „split”, rozwiązanie, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami, a więc lepiej „filtrować” drgania i hałasy drogowe oraz zwiększyć skuteczność działania amortyzatora.

SONY DSC

W zawieszeniu tylnym zastosowano nowego typu architekturę osi skrętnej o wysokim stopniu sztywności poprzecznej, jako oszczędność na masie dodatkowego stabilizatora. Aby jeszcze poprawić komfort jazdy zastosowano hydrauliczne, bardziej elastyczne tuleje.

„Loft” modelu 500L polega również na stopniu wyciszenia wnętrza, na wzór domowego salonu. Hałasy zewnętrzne praktycznie nie przedostają się do kabiny, podobnie jak drogowe odgłosy mechaniczne.

Na uwagę zasługuje także pokrętło umieszczone na dolnej części deski rozdzielczej. Obracając pokrętłem kierowca ma do wyboru trzy różne tryby reagowania pojazdu w zależności od stylu jazdy i warunków panujących na drodze: Normal, Traction+ i Gravity Control.

  • Tryb Normal jest trybem działającym domyślnie i zapewniającym wygodne, bezpieczne podróżowanie w zwykłych warunkach.
  • Tryb Traction+, który można uaktywnić przy prędkości poniżej 30 km/h, ułatwia ruszanie samochodem na śliskiej nawierzchni pokrytej śniegiem, lodem lub błotem. Zapewnia on optymalne przekazywanie momentu obrotowego na oś przednią poprzez hamowanie koła o mniejszej przyczepności do podłoża i przenoszenie momentu obrotowego na koło o lepszej przyczepności.
  • Tryb Gravity Control utrzymuje stałą prędkość przy zjeździe ze stromego wzniesienia. Można go włączyć przy aktywnej funkcji Traction+. Wybrany tryb jest wyświetlany na ekranie TFT.

SONY DSC

Silnik diesla…

Testowy model, wyposażony w wysokoprężny silnik 1600 ccm o mocy 120 KM bez problemu pozwalał na jazdę 150 km/h (maks. wg katalogu to 183 km/h), jego średnie zużycie paliwa w czasie testu wyniosło 5,5 l/100 km (katalogowo – 4,0 l/100 km), a reakcja na ruchy kierownicą i przejazd po nierównych drogach była poprawna.
Na uwagę zasługuje także zasięg tego modelu. Przy średnim zużyciu paliwa 5,5 l/100 km, a na trasie 5 l/100 km oraz baku mającym pojemność 50 litrów, pojazd jest idealny do wakacyjnych odróży.
W Porównaniu z Multiplą brakowało mu tego ducha oryginalności, odmienności i uniwersalności. Zapewne to bardzo subiektywne odczucia, ale o ile Multipla była pewnym przełomem swych czasów, to 500L jest tylko poprawnym modelem. Co więcej, jeżdżąc poprzednio Fiatem 500X, to jego wybrałbym na towarzysza przygody.

Dla kogo?

Fiat 500L jest jedynie kolejną interpretacją „samochodu rodzinnego”. Ma wprawdzie efektowny kształt i dużą pojemność bagażnika, ale nie podbił mojego serca.
Ma za to jedną ogromną przewagę nad Multiplą. Nie jest tak kontrowersyjny.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Na zakończenie chciałem wspomnieć o zdarzeniu, które było kilka lat temu podczas wcześniejszych testów Fiata 500L. Na parkingu przed Supermarketem podchodząc do samochodu zobaczyłem jak przygląda mu się nie żyjący już Dariusz Gnatowski (Arnold Boczek z filmu świat wg Kiepskich). Podczas wymiany zdań o pojeździe powiedziałem, że pojazd ten ma więcej genów Multipli niż modelu 500, stwierdził „To dlatego mi się spodobał. Przecież miałem Multiplę i mimo uśmiechów innych użytkowników uważam, że był to wspaniały model. Jedyny indywidualny”. 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?