Najpiękniejszy kabrio świata – Lexus LC Convertible

Konstrukcja i design modelu LC Convertible zachowują wszystkie zasadnicze elementy i linie Coupe, ale zostały uzupełnione o zupełnie nowy element: chowany, miękki dach. Twórcze podejście i umiejętności pracowników Lexusa pozwoliły na stworzenie mechanizmu składania, który chowa miękki dach w niewielkiej przestrzeni, bez pomniejszania bagażnika czy naruszania eleganckiej stylistyki tylnej części auta.
Najwyższy poziom komfortu – zarówno z dachem złożonym, jak i rozłożonym – jest zapewniany dzięki niezwykle starannemu zarządzaniu funkcjonowaniem klimatyzacji, działaniem elementów aerodynamicznych oraz efektywnemu przeciwdziałaniu turbulencjom powietrza opływającego i hałasom z zewnątrz. Wzmocnienie struktury nadwozia sprawia, że zarówno prowadzenie, jak i zachowanie samochodu są identyczne jak w LC Coupe, a przy tym skuteczność ochrony przeciwzderzeniowej jest na najwyższym poziomie.

DESIGN

Opis misji, jaką powierzono zespołowi projektującemu LC Convertible, był prosty: stworzyć najpiękniejszy kabriolet na świecie. Powiedzenie tego jest łatwe, ale zadanie postawione przed inżynierami i stylistami stanowiło ogromne wyzwanie, bo podstawowym założeniem Lexusa było, by nowy model zachował wszystkie podstawowe elementy stylistyczne modelu LC Coupe, który otrzymał mnóstwo międzynarodowych nagród za wyrafinowaną stylistykę. Ponadto nowy kabriolet miał być równie elegancki zarówno z dachem złożonym, jak i rozłożonym.
W lutym 2019 roku efekty pracy zespołu pokazano po raz pierwszy publicznie, prezentując LC Convertible Concept, samochód stworzony wokół określenia „skończone piękno”. Dzięki determinacji i umiejętnościom projektantów Lexusa, produkcyjna wersja auta pozostała wierna obietnicy, jaką składał swoim stylem model koncepcyjny.

TWORZENIE LINII DACHU COUPE
Linia dachu była kluczowa dla projektantów, biorąc pod uwagę cel, jaki wyznaczył im Szef ds. Designu, Tadao Mori: „Choć istnieje mnóstwo kabrioletów, zaledwie o kilku da się powiedzie
, że są stylowe i eleganckie zarówno ze złożonym, jak i rozłożonym dachem. Szczególnie kiedy dach jest postawiony, pojawiają się wyraźne krawędzie, a wówczas nierówna linia dachu sprawia wrażenie braku dopracowania. Właśnie dlatego projektując LC Convertible, maksimum wysiłku włożyliśmy w realizację równie doskonałej linii dachu, jak w Coupe”
Aby uzyskać pożądaną sylwetkę, punkt łączenia miękkiego dachu z tylną częścią karoserii przesunięto jak najdalej do tyłu, przez co z rozłożonym dachem auto ma linię klasycznego fastbacka. Szczególnie starannie potraktowano kwestię naprężenia miękkiego dachu oraz ukryciu elementów szkieletu i ramy – tak by dach miał jednolitą, czystą i elegancko miękką linię.
Widziana od tyłu, linia miękkiego dachu podkreśla zwarte proporcje kabiny, kontrastowe wobec postawnej, muskularnej karoserii, wspierając wrażenie dynamiki.
MIĘKKI DACH I SYLWETKA: W POSZUKIWANIU PERFEKCJI
Projektanci do maksimum wykorzystali możliwości oferowane przez platformę LC oraz mechanizm składania miękkiego dachu, by osadzić jego pokrywę tak nisko, jak to możliwe. Uniknęli także znanej z wielu innych kabrioletów płaskiej, rozległej powierzchni za kabiną, dodając uformowane w owiewki „cienie” tylnych zagłówków.
Podobny efekt wydłużenia daje zwykle niewykorzystana stylistycznie płaszczyzna rozciągająca się w kabrioletach od pokrywy schowanego dachu do pokrywy bagażnika. Tego z kolei uniknięto przez wyprofilowanie bagażnika tak, by linia jego tylnej krawędzi unosiła się lekko, tworząc wyrazistą sylwetkę, tyleż smukłą, co dynamiczną. Także linia boczna tuż za tylną krawędzią drzwi wznosi się nagle, by współtworzyć wrażenie, że auto otula kabinę – na czym korzysta profil samochodu, zwarty i czysty stylistycznie. KONSTRUKCJA I DZIAŁANIE MIĘKKIEGO DACHU
LC Convertible to pierwszy model Lexusa z miękkim dachem. Dołożono wszelkich starań, by składany dach spełnił wymagania związane z dążeniem do realizacji miękkiej, eleganckiej linii, by jego działanie było ciche i szybkie, a miejsce przeznaczone na złożony dach nie wpływało na pojemność bagażnika.
Jednym z największych wyzwań było zminimalizowanie rozbudowania nadwozia za tylnymi siedzeniami. Poradzono sobie z tym dzięki zastosowaniu dodatkowej zakładki w miękkim dachu, dzięki czemu można go złożyć i schować w niewielkiej niszy zaraz za kabiną, między tylnymi kolumnami resorującymi. Hydrauliczny silnik obsługujący składanie i rozkładanie dachu również zmieścił się w tej samej niszy, w wyniku czego bagażnik auta ma podobną pojemność jak w Coupe – 149 l.
Tak inteligentna konstrukcja pozwoliła również na narysowanie ostrej, lecz subtelnej „linii charakteru”, wytyczającej górne krawędzie nadwozia. Aby ją stworzyć i uzyskać najwyższej jakości wykończenie, Lexus sięgnął po wielostopniowy, skomplikowany proces formiczny jako dopełnienie konwencjonalnego procesu kształtowania w prasie dla aluminiowej pokrywy pojemnika na złożony dach.
Zwykle użytkownicy spodziewają się, że mechanizm składania dachu będzie pracować bezawaryjnie przez co najmniej 10 lat, zanim trzeba będzie mu poświęcić specjalną uwagę w serwisie. Aby spełnić wyśrubowane wymagania Lexusa dotyczące jakości i trwałości, mechanizm składania i rozkładania dachu w modelu LC Convertible poddano ekstremalnym testom. Program dowiódł także, że system znakomicie pracuje również na mrozie i w śniegu.
Składanie i rozkładanie dachu trwa 15 sekund. Może się to odbyć także w czasie ruchu pojazdu – przy prędkości do 50 km/h. Także na tym polu przeprowadzono intensywne testy z wykorzystaniem tunelu aerodynamicznego, by zapewnić, że system poradzi sobie z różnymi prędkościami i warunkami jazdy – w tym z wiatrem od czoła.
Cicha kabina bez wpływu zewnętrznych hałasów i wibracji to ważny element Omotenashi Lexusa – zasad najlepszego dbania o klienta. Wielowarstwowy dach materiałowy w modelu LC Convertible skutecznie izoluje od niepożądanych hałasów, a hydrauliczny system otwierania i zamykania działa cicho i wydajnie.

CIĄGŁOŚĆ MIĘDZY KAROSERIĄ I KABINĄ
W kabriolecie kabina jest otwarta dla spojrzeń, a tym samym ściśle powiązana z designem karoserii auta. Lexus dążył do uzyskania perfekcyjnego poczucia ciągłości między kabiną a nadwoziem LC Convertible, wykorzystując innowacyjną koordynację kolorystyczną.
Dostępne są trzy kolory miękkiego dachu: niebieski Marine Blue (wyłącznie dla Limited Edition), brązowy Ochra i czarny Black, przy czym brązowy i czarny można łączyć z każdą opcją kolorystyczną lakieru nadwozia. Mając ten wybór i kolejne opcje dla wykończenia wnętrza, klient ma pełną swobodę skomponowania samochodu pasującego do jego osobistego stylu.

W chwili wprowadzenia na rynek LC Convertible Lexus prezentuje limitowaną edycję Limited Edition1. Jej jedyna w swoim rodzaju kompozycja kolorystyczna łączy lakier nadwozia Structural Blue z wnętrzem wykończonym bielą i niebieskim oraz miękkim dachem w kolorze Marine Blue. Inspiracją dla tej kombinacji kolorystycznej są luksusowe przystanie jachtowe. W kabinie szerokie zastosowanie ma biel, co dotyczy także pierwszej w Lexusie całkowicie białej kierownicy i białych dywaników. W silnym kontraście wobec tej powodzi bieli są boczki drzwiowe wykończone niebieską skórą, która zamiast stosowanych tu zwykle przeszyć, efekt trójwymiarowości uzyskuje dzięki gruboziarnistej fakturze i cieniowaniu.

Koordynowanie wewnętrznego obicia słupka przedniego z barwą zewnętrznej warstwy miękkiego dachu to rzadko stosowany zabieg stylistyczny, ale w Lexusie obowiązuje on w całej gamie modelu LC. W LC Convertible daje to jeszcze intensywniejszy efekt, bo słupki są wyraźnie widoczne po złożeniu dachu. Koordynacja barw rzuca się w oczy i akcentuje luksusową atmosferę wnętrza.
Wyjątkową wagę położono także na detale tapicerki foteli, w tym na wyjątkowy sposób przeszycia w części barkowej oparć przednich, co daje efekt zarazem elegancji i wysokiej jakości. Perforacje o trzech różnych średnicach otworów zorganizowano w stopniujący wzór, dzięki czemu robią wrażenie progresywnego oddalania się.

LC BEZ NAJMNIEJSZYCH WĄTPLIWOŚCI
Pod każdym innym względem design karoserii LC Convertible podtrzymuje tę samą potężną, muskularną stylistykę, zachowując detale, dzięki którym wersja Coupe aż dwukrotnie otrzymała nagrody i tytuły EyesOn Design.
Owa „awangardowa elegancja” przebija z wielkiego grilla w kształcie klepsydry – charakterystycznej cechy stylistycznej Lexusa – wykończonego chromem i wypełnionego siatką o splocie o zmiennej wielkości oczkach w miarę rozciągania się ku burtom auta. Wyrazista sygnatura świetlna to z kolei zasługa niezależnych lamp do jazdy dziennej w kształcie grotów strzał oraz niezwykle zwartych, potrójnych lamp głównych LED. Skonstruowanie tak ekstremalnie wąskich i niskich lamp głównych odegrało ogromną rolę w projektowaniu nisko poprowadzonej maski i krótkiego zwisu przedniego, dając designerom większą swobodę twórczą.
Tchnące siłą i stabilnością nadkola, zarówno przednie, jak i tylne, są wysunięte szeroko na boki, by pomieścić ogromne koła. Efekt wzmacnia wciągnięcie płaszczyzn drzwi bliżej kabiny, dzięki czemu nadwozie emanuje potężną, muskularną formą odzwierciedlającą napięcie sugerowane przez design klepsydry grilla.

OSIĄGI

Struktura nadwozia wzmocniona dla lepszej ochrony zderzeniowej oraz minimalizacji wibracji i skręcania
Wśród systemów ochronnych są automatyczne pałąki przeciwkapotażowe oraz dodatkowe wielowarstwowe osłony słupków i ramy okiennej, pochłaniające energię uderzenia
Osiągi wolnossącego silnika V8 są identyczne jak w LC Coupe
WZMOCNIONE NADWOZIE
Struktura szkieletu karoserii LC Convertible została wzmocniona, by zapewni
najwyższy poziom bezpieczeństwa kolizyjnego oraz by prowadzenie auta było komfortowe, bez wibracji lub tzw. pracy nadwozia.
W górnej części nadwozia zastosowano wzmocnienia, których zadaniem jest rozproszenie energii powstałej podczas kolizji oraz minimalizacja deformacji kabiny. Wzmocnienia wykonano z wysokowytrzymałych, prasowanych na gorąco materiałów, tyleż mocnych, co ultralekkich. U nasady przednich i środkowych słupków zamontowano kliny, sięgnięto po lotnicze rozwiązanie usztywniające – przeciwdziałający siłom skrętnym keson, wykonany tu z aluminiowego odlewu. Spięto klamrą kielichy tylnych kolumn resorujących oraz specjalnymi klamrami połączono burty nadwozia ze skrajnymi elementami układu jezdnego, osiągając ogromną sztywność skrętną konstrukcji.
Sztywność panelowa została podniesiona dzięki szerokiemu zastosowaniu klejenia elementów nadwozia i dodatkowych punktów spawów, co zminimalizowało wibracje i poprawiło prowadzenie.
PRĘDKOŚĆ I WYWAŻENIE
Lexus przyjął założenie, że LC Convertible będzie pod każdym względem równie szybki jak LC 500 Coupe i wykorzystał zarówno tunel aerodynamiczny, jak i tor testowy, by sprawić, że odpowiednia dynamika będzie zapewniona zarówno z dachem złożonym, jak i rozłożonym. Nowy rodzaj karoserii nie wpłynął negatywnie na prędkość maksymalną auta, co zweryfikowano w tunelu aerodynamicznym i na torze, zestawiając ze sobą oba warianty nadwoziowe.
Wolnossący silnik 5.0 V8 oraz 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Direct Shift mają identyczne parametry, jak w modelu LC 500 Coupe (szczegóły w rozdziale o zespole napędowym poniżej). W modelu Convertible pozwalają one na zryw od 0-100 km/h w czasie 5 s oraz na elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 270 km/h.
Jeśli chodzi o własności jezdne, nowy rodzaj dachu ma wręcz pozytywny wpływ na dynamikę auta. Ponieważ jego struktura jest ultralekka, waży on mniej od hardtopu, co oznacza obniżenie środka ciężkości wobec wersji Coupe. Wszystkie elementy sterujące i strukturalne dachu umieszczono w obrębie rozstawu osi auta, co stanowi kluczowy czynnik wpływający na wyważenie dynamiczne modelu Convertible i charakter prowadzenia. Szkielet dachu wykonano z rzadkiej kombinacji magnezu i aluminium, dzięki czemu zminimalizowano masę struktury bez obniżania jej wytrzymałości czy pogarszania jakości i płynności działania.

KOMFORT I AERODYNAMIKA

Zarządzanie opływem powietrza i funkcjonowaniem klimatyzacji dostosowano tak, by zapewnić identyczny komfort podczas jazdy z dachem złożonym i rozłożonym
Elementy aerodynamiczne (deflektor i opcjonalny wiatrochron) ograniczają dostawanie się powietrza do kabiny i jego zawirowania
Tradycyjną przyjemnością związaną z prowadzeniem kabrioletu jest doświadczenie, które potocznie określa się jako „wiatr we włosach” jako opis doznań związanych z bliskością zewnętrznego świata. Jeśli uczucia te połączyć ze stawiającym na sztorc włosy na karku pomrukiem potężnego silnika, można już mówić o ekscytujących doznaniach.
Tworząc model LC Convertible, Lexus sięgnął po najbardziej wyrafinowane metody, by zapewnić, by ani komfort, ani jakość jazdy nie poniosły najmniejszego uszczerbku w wyniku złożenia dachu. Celem było zapobieganie wychładzaniu się pasażerów przez zimny przeciąg i takie zarządzanie temperaturą nawiewu oraz jego strumieniem, by podróżni cieszyli się przyjemną bryzą bez poczucia ziębienia czy szarpania przez turbulencje.

DETALE AERODYNAMICZNE
Lexus zadbał o równowagę między doskonałą aerodynamiką karoserii a wydajnością i skutecznością klimatyzacji w kabinie. Zespół inżynierów pracował, pamiętając o zasadzie, że najważniejszy jest człowiek – zgodnie z regułami Omotenashi, zapewniania gościowi najwyższego komfortu.
Badając przepływ powietrza wokół karoserii ze zdjętym dachem, opracowano linię boczną, która przy końcu drzwi gwałtownie się wznosi, wychodząc naprzeciwko pokrywie chowanego dachu. Takie zestrojenie detali pozwoliło „wygładzić” strugi powietrza obiegającego burty, przez co nie ma mowy o szarpaniu pasażerów przez turbulencje.
Za tylnymi oparciami chowa się seryjnie montowany szklany deflektor strugi, który przeciwdziała niepożądanemu zawirowaniu powietrza w kabinie i zapewnia ciszę pozwalającą na swobodną rozmowę pasażerów bez podnoszenia głosu przy prędkościach do 60 km/h. Mimo że tak mały, że niemal niedostrzegalny, aż o 20% redukuje wiatr mogący zaatakować twarze pasażerów.
Klienci mają możliwość dokupienia opcjonalnego wiatrochronu podnoszącego komfort jazdy przy wyższych prędkościach – może on zredukować strugi wokół głów aż o 67% przy prędkościach do 100 km/h. Ten siatkowy windszot mocowany jest między burtami tylnych siedzeń i nie trzeba go składać przed rozłożeniem dachu.
Zanim uzyskano optymalny wzór siatki wiatrochronu, długo testowano różne opcje – przy czym nie sama siatka była przedmiotem badań, bo liczył się również wygląd windszotu. Ten, który ostatecznie zaproponowano, doskonale pasuje do designu kabrioletu.

AKUSTYKA

Brzmienie silnika i wydechu dostrojone, by zwiększyć przyjemność z jazdy bez dachu
Wyciszenie kabiny na poziomie wersji coupe
Pełne mocy dźwięki generowane przez silnik i wydech to kluczowy element doznań z prowadzenia nowego Lexusa LC Convertible. Najwyższa jakość akustyki była bardzo ważnym celem zespołu opracowującego auto. Realizacja tego celu wymagała sięgnięcia po wyjątkowo precyzyjne techniki inżynierskie.
Ekskluzywny sportowy supersamochód Lexus LFA był pierwszym autem, w którym Lexus poświęcił aż tyle uwagi dźwiękowi silnika. Specjaliści, którzy wówczas opracowywali silnik V10, jako pierwsi zidentyfikowali poszczególne cechy, akcenty i elementy, które łącznie składają się na idealną lexusową „atmosferę dźwiękową”.
Jeśli chodzi o LC Convertible, potęga brzmienia silnika V8 musiała być zrównoważona przez wyciszenie kabiny, które miało za zadanie obalić uprzedzenia związane z akustyką podczas jazdy kabrioletem – to zadanie w Lexusie określono jako „harmonia przeciwieństw”. Aby uzyskać właściwy efekt, dźwięk silnika zmienia się wraz ze wzrostem lub spadkiem jego prędkości obrotowej, ale zgodnie ze sposobem, w jaki kierowca operuje pedałem gazu – jest więc potężniejszy i intensywniejszy, gdy kierowca prowadzi ostro, a błyskawicznie działająca, 10-stopniowa skrzynia automatyczna Direct Shift wchodzi w tryb sportowy. Również dźwięk dochodzący z układu wydechowego przyczynia się do wzmacniania doznań. Kontrastowo – podczas spokojnego cruisingu jego dźwięk jest wyciszony, by prowadzenie rozmowy było łatwe także bez dachu.

KOMPONOWANIE IDEALNEGO BRZMIENIA SILNIKA
Dudniący, tętniący siłą dźwięk to charakterystyczna cecha wolnossących silników V8 dużej pojemności – dotyczy to także jednostki o pojemności 5,0 l, napędzającej LC 500 Convertible. Lexus sięgnął po specjalne technologie akustyczne, by nadać brzmieniu silnika harmonię spektralną (perfekcyjne interwały dźwiękowe, które koją słuch człowieka), stereofoniczne brzmienie, przydające dźwiękowi głębi, oraz formanty – akustyczne impulsy wpływające na zmysły, wywołujące wrażenie przyjemności.
Do czyszczenia częstotliwości dźwięków postrzegalnych w kabinie wykorzystywany jest system aktywnej kontroli hałasu (Active Noise Control, ANC). Emituje on przeciwsygnały akustyczne, które wygaszają wszelkie niepożądane dudnienie niskiej częstotliwości, jakie mogłyby się pojawić ze strony zespołu napędowego czy układu jezdnego.
W modelu LC Coupe hałas we wnętrzu kabiny jest monitorowany z wykorzystaniem mikrofonu zamontowanego w podsufitce dachu. W wersji Convertible trzeba go było przenieść do zagłówka kierowcy. Dzięki ulokowaniu obok ucha kierowcy, jest on w stanie wychwycić szerszy zakres częstotliwości, ale konieczne było stworzenie skomplikowanego algorytmu dla jego sterowania, by funkcjonował równie doskonale przy każdym ustawieniu fotela.

WYCISZENIE KABINY
Choć LC Convertible ma miękki dach, Lexus postanowił zapewnić tu taki sam poziom wyciszenia kabiny przy rozłożonym dachu, jak w Coupe. Wygenerowano tysiące wzorców akustycznych symulacji, by określić miejsca, w których dominanty dźwiękowe wytwarzają hałas w przestrzeni kabiny, a tym samym by stwierdzić, gdzie zlokalizować materiały dźwiękochłonne lub blokujące hałas.
Szczególnym wyzwaniem była przestrzeń za tylnymi siedzeniami, służąca do chowania złożonego dachu, jako że stanowiła naturalny przesmyk do kabiny dla hałasów toczenia i wydechu. Nie było tam wystarczająco miejsca na dodanie materiałów dźwiękoszczelnych, więc zespół skupił się na wymyśleniu obejścia problemu: zaadaptowania do tej roli samej tapicerki. Pozwalając na przepływ powietrza poprzez schowek oraz wykorzystując materiały dźwiękochłonne na jego wewnętrznej powierzchni uzyskano kompletną strukturę wygłuszającą hałasy.
Ponieważ jednak jest to element widoczny i należący do kabiny, musiał też dobrze wyglądać. Lexus dokonał oceny wielu różnych materiałów, zanim wybrał materiał zwykle wykorzystywany do obicia wewnętrznej części nadkoli. Materiał ten spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa i – nałożony z dodatkowym zagęszczeniem – ma odpowiedni wygląd.

inf Lexus

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?