Toyota opracowała bezemisyjny wodorowy generator prądu

Firma Energy Observer Developments (EODev) zaprezentowała nowy, bezemisyjny generator prądu GEH2, oparty na ogniwach paliwowych Toyoty. Generator produkuje prąd w reakcji wodoru i tlenu, nie emitując przy tym CO2, metanu ani żadnych szkodliwych substancji, a jedynym produktem ubocznym jego pracy jest woda. W 2014 roku Toyota opracowała napęd oparty na ogniwach paliwowych do sedana Mirai i od tamtej pory wprowadza tę technologię do wielu innych typów pojazdów oraz nowych dziedzin gospodarki.

Generator GEH2 o mocy znamionowej 100 kilowoltamperów (kWA) może być wykorzystywany podczas organizacji wydarzeń w plenerze, na odizolowanych posesjach bez dostępu o sieci przesyłowej i jako awaryjne źródło prądu. Jest to bardzo dobre rozwiązanie do wykorzystania w rezerwatach i na terenach chronionych ze względu na cichą, bezemisyjną pracę. Moc znamionowa netto urządzenia o masie około 290 kg wynosi 60 kW, zaś maksymalna chwilowa moc może sięgnąć 92 kW.

GEH2 to kolejny wspólny projekt Toyota Motor Europe i Energy Observer Developments. W ubiegłym roku partnerom udało się zamontować na jachcie Energy Observer specjalnie opracowany moduł ogniw paliwowych Toyoty, przystosowany do pracy na morzu. EODev opiera swoją działalność biznesową na odkryciach i nowych technologiach wypracowanych podczas eksperymentalnego rejsu dookoła świata wodorowego jachtu Energy Observer, aby wprowadzić na rynek różnego rodzaju rozwiązania oparte na technologiach wodorowych. Francuska firma dzieli z Toyotą misję popularyzacji wodoru w gospodarce i społeczeństwie.

„Z ogromną przyjemnością pracowaliśmy z EODev nad nowym urządzeniem. Ten projekt pokazuje, że już dziś możemy tworzyć produkty, które przyspieszą dekarbonizację energetyki. Nowe zastosowanie naszych ogniw paliwowych wpisuje się w naszą strategię budowania partnerstwa z różnymi podmiotami, by wspólnie wypracowywać modele biznesowe szerokiego zastosowania wodoru w gospodarce. Nasza technologia jest uniwersalna i łatwo skalowalna, dlatego nadaje się do wielu różnych aplikacji” – powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe.

Generator GEH2 powstał przy wsparciu technicznym Toyoty, dzięki doświadczeniu inżynierów marki we wprowadzaniu ogniw paliwowych do komercyjnych zastosowań. Zadaniem zespołu Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe jest zapewnienie optymalnego wykorzystania ogniw paliwowych Toyoty w nowo opracowywanych urządzeniach i systemach. Do tej pory technologie wodorowe marki znalazły zastosowanie w samochodach osobowych i ciężarowych, autobusach i jachtach, a także w przenośnych, mobilnych i stacjonarnych generatorach o różnej skali (zarówno użytkowej, jak i przemysłowej). Wspólnie z JAXA Toyota pracuje także nad wykorzystaniem napędu wodorowego w pojazdach do eksploracji Księżyca.

inf Toyota

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?