Mazda MX-5 ozdobą wystawy poświęconej Januszowi Kaniewskiemu

Co łączy Mazdę MX-5 i Janusza Kaniewskiego? To design najwyższej próby, pojęcie, które spaja twórczość Janusza Kaniewskiego, uznanego na świecie polskiego projektanta i wizjonera, z kultowym modelem, prawdziwą motoryzacyjną ikoną.

Najpopularniejszy dwumiejscowy roadster świata w edycji zaprojektowanej specjalnie na 30-lecie modelu, w charakterystycznym ognistym kolorze Racing Orange, od najbliższej soboty 19 września zostanie zaprezentowany w foyer Muzeum Miasta Gdyni i będzie zachęcać do zwiedzenia wystawy upamiętniającej twórczość przedwcześnie zmarłego projektanta. Mazda Motor Poland jest strategicznym partnerem wystawy, a z Januszem Kaniewskim firma miała zaszczyt współpracować w ramach konkursu dla projektantów Mazda Design, którego już 11 edycja odbywa się w tym roku.

Muzeum Miasta Gdyni jeszcze nigdy nie gościło w swoich murach żadnego samochodu, a samo wstawienie Mazdy MX-5 do foyer muzeum wiązało się z dużym wyzwaniem logistycznym. Samochód najpierw został wstawiony dźwigiem na szczyt schodów prowadzących do budynku, a następnie wjechał do wnętrza po zdjęciu szklanych drzwi wejściowych. Do tego celu wykorzystano specjalny podest z najazdami zawieszony na parcianych pasach.

Wystawa poświęcona Januszowi Kaniewskiemu zostanie zaprezentowana w ramach cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci w dniach od 19 września 2020 do 28 lutego 2021 w Muzeum Miasta Gdyni. Janusz Kaniewski był zarówno współtwórcą znakomitego festiwalu Gdynia Design Days, jak i jednym z pomysłodawców Konkursu Mazda Design, który od ponad dekady wspiera i docenia najzdolniejszych polskich projektantów młodego pokolenia.

Hasłem najnowszej edycji konkursu dla młodych projektantów Mazda Design 2020/21 jest „reKREACJA” i choć odwołuje się zarówno do wartości recyklingu – tworzenia z materiału wcześniej już użytego i nadawanie nowo powstałemu przedmiotowi większej wartości, jak również odnowy fizycznej i mentalnej, to jednak słowo KREACJA dominuje wyrazistą mocą swojego podstawowego znaczenia. Zarówno w sztuce, jak i w projektowaniu liczy się siła oddziaływania na rzeczywistość i wpływ na przyszłość, a tę – zgodnie z przekonaniami Janusza Kaniewskiego – należy aktywnie współtworzyć, kształtować własnym działaniem. To kolejny zbieżny motyw z przekonaniami projektantów Mazdy, a zwłaszcza twórcami MX-5, którzy podjęli wyzwanie stworzenia i dostarczenia nowej wartości, bez ograniczania się do konwencjonalnych rozwiązań i odnieśli sukces. Zaprezentowana w 1989 r. Mazda MX-5 jest dziś ikoną, stanowiącą punkt odniesienia dla współczesnej gamy modelowej i jednym z najbardziej utytułowanych za design m.in. główną nagrodą Best of the Best w konkursie Red Dot Design w 2017 r.

Sam Janusz Kaniewski definiując sens i cel projektowania napisał, że „design powinien być funkcjonalny i estetyczny, a jak się przy tym jeszcze ktoś uśmiechnie – to znaczy, że to dobry design”. Projektant łączył design z funkcjonalnością i przyjemnością, jaką sprawia nam obcowanie z danym przedmiotem. Wspólnym mianownikiem dorobku Janusza Kaniewskiego oraz projektów Mazdy, czy to kultowego roadstera MX-5, czy wprowadzanej właśnie do sprzedaży pierwszej elektrycznej Mazdy MX-30, jest dążenie do udoskonalenia funkcjonalności i estetyki otoczenia w którym żyjemy oraz współtworzenie lepszej przyszłości.

inf Mazda
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?