Test Honda Jazz – niby taka sama, a diametralnie inna.

Honda Jazz ma styl idealnie rozpoznawalny na ulicy. Jest to pojazd tak charakterystyczny, że nie sposób go pomylić z żadnym innym. Ten indywidualizm widać także w nowej wersji i wydawać się może, że model jest tylko nieznacznie wygładzony. To jednak tylko pozory…

SONY DSC

To pozorne podobieństwo kilkukrotnie podkreślali właściciele dotychczasowego modelu Hondy Jazz, którzy na parkingu w parku, czy pod hipermarketem prosili, aby zerknąć do „nowego Jazz, który jest prawie identyczny jak ich model”. Dopiero bliższe spotkanie wyjaśniało, że słowo prawie robi wielką różnicę…

Nadwozie – niby to samo, ale…
Płynne kontury, harmonizujące z krótką maską, długą linią dachu i stylem kabiny znanym z wcześniejszych generacji, faktycznie składają się na rozpoznawalną, jednobryłową sylwetkę znaną z dotychczasowego modelu. Co więcej, także wymiary są prawie identyczne. W nowej Hondzie Jazz wysokość zmniejszyła się w stosunku do poprzednika zaledwie o 10 mm, a długość to jedynie 16 mm więcej niż poprzedni model benzynowy. Dodatkowo szerokość w ogóle się nie zmieniła, więc… model jest prawie identyczny. O odmienności nowego modelu świadczą jedynie płynne linie nadwozia i elegancki przód, czy powierzchnie poszycia w których trudno dostrzec jakiekolwiek ostre linie.

Znalezienie odpowiednich proporcji było dla projektantów kluczem do uzyskania harmonii stylistycznej, zarówno w kabinie, jak i w kształcie nadwozia.

SONY DSC

Wnętrze – zmieniło się wszystko

Zanim skupimy się na wystroju wnętrza, warto zwrócić uwagę na fakt zwiększenia komfortu przestrzeni pasażerskiej. Pierwsze co dostrzeżemy po otwarciu drzwi to przestronność niespotykana w tym segmencie samochodów. Kluczem do uzyskania ogromnej przestrzeni pasażerskiej było nietypowe w tej klasie samochodów umieszczenie zbiornika paliwa w centralnej części podłogi, pod przednimi siedzeniami. Tym samym uzyskano duży bagażnik, którego pojemność wynosi 304 litry przy podniesionych oparciach tylnej kanapy i wzrasta do imponujących 1205 litrów, gdy oparcia zostaną złożone (załadunek do linii dachu), a równocześnie mamy płaską i równą podłogę na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Pisząc o bagażniku trzeba podkreślić wyjątkowo funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats, który daje możliwość składania oparć. Przy składaniu takim siedzisko jest opuszczane, co obniża podłogę powiększonej przestrzeni ładunkowej i sprawia, że pakowanie bagaży i rozładunek jest łatwiejszy niż dotychczas.

Także wsiadając do modelu, każdy z posiadaczy Hondy Jazz zwracał uwagę na wielkość przestrzeni pasażerskiej i komfort siedzisk.

SONY DSC

Tę postrzegalną wielkość przestrzeni zawdzięczamy m.in. cieńszym słupkom A (grubość słupka A została zmniejszona o ponad połowę z 116 mm do zaledwie 55 mm). Ten zabieg sprawił, że widoczność w poziomie wzrosła do 90 st., co jest wynikiem wiodącym w segmencie (69 st. w poprzednim modelu). Dzięki temu rozwiązaniu i ukrytym wycieraczkom szyby, pasażerowie mają niezakłócone, szerokie pole widzenia, a przez panoramiczną szybę przednią i przednie szyby boczne do wnętrza dociera więcej naturalnego światła. Takie rozświetlenie daje pasażerom wrażenie przestronności jasnego, otwartego wnętrza. Mówiąc o komforcie dla siedzących, warto podkreślić nowo opracowaną ramę foteli, która zapewnia lepsze podparcie pleców, a także grubsze o 30 mm poduszki siedzisk. Zmiany te podnoszą komfort, zwłaszcza dla odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co wpłynie na ograniczenie zmęczenia w podróży.

Baek Jongkuk, projektant nowego Jazza, wyjaśnia: „Chciałem stworzyć samochód, który byłby „sympatycznym towarzyszem” dla właściciela, a jednocześnie poprawić jego funkcjonalność. Zrobiłem to, ograniczając zbędne elementy i upraszczając linie zewnętrzne, co pozwoliło zaprojektować samochód o przyjaznym, świeżym wyglądzie, z wygodnym i praktycznym wnętrzem”.

SONY DSC

Uporządkowany, zorientowany na użytkownika kokpit składa się z wąskiego panelu instrumentów, który ciągnie się poziomo w poprzek kabiny, bez osłony ograniczającej pole widzenia, co dodatkowo zwiększa poczucie wyjątkowej przestronności. Dla Hondy istotą projektowania była zawsze wysoka funkcjonalność, dlatego 9-calowy centralny ekran dotykowy – standard w wersjach Elegance, Executive – oraz 7-calowy zestaw wskaźników TFT, są proste w obsłudze i czytelne. Wszystkie funkcje i elementy sterujące są łatwo dostępne i przyjazne, co oszczędza kierowcy stresów podczas jazdy.

SONY DSC

Poziom płaskiego, szerokiego podłokietnika, będącego przedłużeniem konsoli środkowej, zaprojektowano na wysokości podłokietników drzwiowych, uzyskując komfort, jaki znany jest z wnętrz większych samochodów klasy premium.

Napęd …. tutaj zmieniło się wszystko

Nowy Jazz przeznaczony dla klientów z Europy dostępny jest wyłącznie z jednym źródłem napędu – zaawansowanym hybrydowym układem napędowym. Jazz nowej generacji został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjątkowe połączenie wysokich osiągów i imponującej sprawności energetycznej. Samochód wyposażono w emblemat e: HEV.

SONY DSC

System e:HEV został opracowany dla nowego Jazza z myślą o zapewnieniu kierowcy przyjemnych wrażeń z jazdy. Składa się on z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, akumulatora litowo-jonowego i z innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy, zapewniających wysoki poziom sprawności i płynności pracy.

Łączna moc 109 KM pozwala na rozpędzenie samochodu do 100 km/h w 9,4 sekundy i osiągnięcie maksymalnej prędkości 175 km/h. Paliwooszczędny system hybrydowy charakteryzuje się zużyciem paliwa na poziomie 4,5 l/100km (WLTP).

Aby zapewnić dobre wrażenia z jazdy i wyjątkową sprawność, zaawansowany hybrydowy system e:HEV płynnie wybiera jeden z trzech dostępnych trybów jazdy:

  • Tryb elektryczny (EV Drive): akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy
  • W hybrydowym trybie pracy (Hybrid Drive), silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd, przekazywany następnie do silnika elektrycznego.
  • Tryb silnika spalinowego – mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami a moment napędowy jest kierowany z silnika wprost na koła.

SONY DSC

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przełącza się pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym (EV), co zapewnia maksymalną wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkową szczytową mocą silnika elektrycznego, dostępną na żądanie przy szybkim przyspieszaniu.

Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe, w celu doładowania akumulatora trakcyjnego.
Przełączanie pomiędzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne dla pasażerów. O tym jaki aktualnie jest przepływ energii możemy dowiedzieć się jedynie po wyborze ikony na wskaźniku TFT.

Inżynierowie opracowujący model Jazz poświęcili wiele wysiłku, aby zminimalizować jakiekolwiek opóźnienia podczas zmiany trybów jazdy. Wysokoobrotowe silniki elektryczne zostały opracowane samodzielnie przez Hondę, aby były tak lekkie, kompaktowe, wydajne i mocne, jak to tylko możliwe. Elektryczny silnik napędowy osiąga prędkość obrotową do 13 300 obr/min przy maksymalnej prędkości pojazdu, wynoszącej 175 km/h.

SONY DSC

Tyle teorii i techniki, a jak wyglądają walory jezdne???

Wsiadam do pojazdu, ustawiam fotel, lusterka i kierownicę (wyższych kierowców ucieszy zapewne fakt, że zakres regulacji kierownicy w osi pionowej zwiększono o 2 stopnie ku górze oraz pozwolono na zbliżenie wieńca kierownicy do prowadzącego), paruję telefon i ruszam. Pierwsze kilometry przebiegały w mieście i… jestem zachwycony. Pojazd jechał jak klasyczna wersja elektryczna, gdzie maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 0 na skali obrotów, co pozwala na osiągnięcie wysokiego przyspieszenia przy niskiej prędkości pojazdu. Oczywiście po chwili włączyła się jednostka spalinowa, gdyż bateria była „naładowana” tylko w 50% (stopnień naładowania widzimy na wskaźniku na desce rozdzielczej obok prędkościomierza, gdzie lewy wskaźnik to naładowanie baterii a prawy paliwo) niemniej pierwsze wrażenie płynnego i energicznego przyspieszenia robi fantastyczne wrażenie.

SONY DSC

Na trasie wszystko zależało jak jechaliśmy. Jeżeli była to energiczna i ustawiczna faza „deptania pedału gazu” w tym wypadku słychać było klasyczną pracę skrzyni CVT. Oznacza to, że najpierw mamy wysokie obroty silnika (i związany z tym hałas) a dopiero potem przyrost prędkości. Jeżeli jednak jechaliśmy spokojnie bez ustawicznego „deptania gazu”, ale wykorzystując zalety hybrydy (jazda utrzymując niskie prędkości obrotowe silnika i zastrzyk mocy silnika elektrycznego, podczas nagłego przyspieszenia) wtedy jazda była spokojna i cicha.

Kompleksowe podejście Hondy do problemu hałasu, drgań i przenoszenia nierówności drogi, spowodowało, że słyszalność w kabinie szumu od silnika, nawierzchni i wiatru jest minimalna. Aby obniżyć hałasy pochodzące z nawierzchni, zwiększono izolację, dzięki czemu atmosfera kabiny poprawiła się w trzech zakresach częstotliwości akustycznej. Kabinę odseparowano od panelu podłogowego, aby zmniejszyć przenoszenie drgań poprzez strukturę nadwozia, a wokół deski rozdzielczej dodano izolację dźwiękową. Inżynierowie zredukowali również hałas generowany przez wibracje silnika, stosując polimerowe elementy do odizolowania punktów jego mocowania w komorze. Dźwiękochłonne materiały i grubsze szkło, przyczyniają się do redukcji hałasu w kabinie o 10% w porównaniu z poprzednią generacją Jazza. Dodatkowo wspomniane wcześniej wąskie słupki A i eleganckie lusterka zewnętrzne również wpływają na zmniejszenie hałasu i oporów powietrza oraz poprawę parametrów aerodynamicznych.

SONY DSC

W efekcie przejazd na trasie Warszawa-Kraków, gdy w samochodzie jechały 4 dorosłe osoby, a przejazd był ze średnią prędkości 89 km/h zaowocował zużyciem paliwa 4,8 l/100 km (wg katalogu prędkość wysoka i bardzo wysoka to zużycie paliwa 3,9-5,8 l/100 km). Podczas jazd miejskich, w naszym testowym modelu, średnie zużycie paliwa wynosiło 4,5 l/100 km (wg katalogu 3,7-3,9 l/100 km).

Podsumowując jazdę Hondą Jazz należy przyznać, że konstruktorom udało się doskonale zoptymalizować wybór źródła napędu i w efekcie w mieście mamy wrażenie jazdy samochodem elektrycznym (duża dynamika, liniowy przyrost prędkości). Dopiero gwałtowne naciśnięcie na pedał gazu daje efekt „hałasu skrzyni CVT”. Warto też zwrócić uwagę na zmodyfikowany pedał hamulca, który dzięki zmianie kąta pozwala na bardziej naturalne ustawienie stopy, a w efekcie na pewniejszą i szybszą reakcję.

Bezpieczeństwo przez duże B…

Odnośnie bezpieczeństwa samochodu zazwyczaj ograniczam się do stwierdzenia jakie elementy wyposażenia ma model, ale w tym przypadku trzeba poświęcić temu więcej czasu.

Wrażenie sprawnego prowadzenia, połączone z pewnością podczas jazdy, jest bowiem dodatkowo wzmocnione przez system Agile Handling Assist (AHA) Hondy. AHA jest kolejnym zaawansowanym rozwiązaniem, które poprawia dynamiczną stabilność samochodu, szczególnie podczas reakcji na szybkie ruchy kierownicą lub duże obciążenia w zakrętach. AHA działa za pośrednictwem systemu kontroli stabilności jazdy (VSA), lekko przyhamowując wewnętrzne koła w zakręcie, gdy kierownica jest skręcona, w sposób niezauważalny dla kierowcy. W rezultacie poprawia się stabilność i reakcje samochodu, co wzmaga wrażenie pewności podczas jazdy.

SONY DSC

Na uwagę zasługuje także bezpieczeństwo bierne, które polega na ochronie pasażerów w trakcie wypadku. Kierowca i pasażerowie Jazza są teraz chronieni przez dziesięć poduszek powietrznych, w tym dwie nowe boczne poduszki powietrzne z tyłu, zainstalowane w fotelach i nową przednią poduszkę centralną, umieszczoną w fotelu z przodu. Nowa centralna poduszka przednia jest pierwszą na rynku w tym segmencie i chroni przed obrażeniami spowodowanymi zderzeniem ciał pasażerów podczas kolizji. Jazz został również wyposażony w zagłówki przednie ograniczające ryzyko urazu kręgosłupa.

SONY DSC

Dla kogo?

Niestety w tym wypadku mam duży problem. Samochód jest wersją segmentu B, czyli modelem klasyfikowanym jako drugi pojazd w rodzinie, model dla młodych rodzin oraz dla osób starszych, które mieszkają bez dzieci, ale są aktywne zawodowo. Niestety Honda Jazz ma cenę znacznie wyższą niż modele segmentu B. Cena Hondy Jazz zaczyna się od 93 900 zł za wersję Comfort, kończy na 105 900 zł za wersję Executive. Biorąc zaś pod uwagę, że najtańszy Civic z automatyczną skrzynią kosztuje 83 200 zł (modele z 2019 – 73 900 zł), trudno mi znaleźć docelowego klienta.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?