Test SUZUKI SX4 S Cross – „ucywilizowana” terenówka

Suzuki to firma która doskonale rozwinęła się w dwóch samochodowych dziedzinach: małych modelach miejskich i samochodach 4×4. Oto jeden z modeli Suzuki, oferowany w tej drugiej klasie: SX4 S-Cross w wersji Hybrid..

Suzuki to koncern doskonale znany na całym świecie trzem grupom ludzi: miłośnikom samochodów terenowych, miłośnikom motocykli i wielbicielom motorówek. Ci ostatni doceniają go za silniki zaburtowe o mocach od kliku do kilkuset KM (w Polsce oferta to dwadzieścia kilka silników o mocach od 2,5 KM za 3000 zł do V6 350 KM za 120 000 zł). W przypadku motocykli oferta obejmuje pełną paletę wersji, od takich na których jazda nie wymaga uprawnień na motocykl (skuter Addres o mocy 9,1 KM w cenie 8900 zł), aż do supersportowej wyczynowej wersji GTX R1000RA o mocy 202 KM za 81 900 zł. A samochody?

SONY DSC

Aby to zaprezentować warto przypomnieć historię tego działu firmy…
W przypadku działu samochodowego nie mamy tak szerokiej oferty, gdyż Suzuki nigdy nie pretendowało do stworzenia konkurencji Volkswagenowi, Renault, czy Toyocie. Wyspecjalizowano się jednak w budowie dwóch kategorii modeli: miejskich i „terenowych”. Szczególnie ten ostatni dział zapisał się w historii motoryzacji, a Suzuki stało się znawcą i fachowcem w budowie współczesnych „terenówek”. Zaczęło się w roku 1970, gdy zaoferowano pierwszy model terenowy LJ10 z dwucylindrowym, dwusuwowym silnikiem i z trzyosobowym nadwoziem. Wraz z zainteresowaniem na rynku model modernizowano, w efekcie czego -w roku 1980- powstał model LJ 80, z silnikiem czterocylindrowym i czterosuwowym (jako ciekawostkę warto podać, iż model ten miał długość 3195 mm). Jego następcą był Suzuki Samurai (oznaczany także jako SJ), który do dzisiaj jest dla wielu miłośników off road jedynym modelem który przejedzie praktycznie wszędzie (rozstaw osi 2029 mm, przy długości 3429 mm i prześwicie 205 mm, sprawiają, że model ma fantastyczne walory w pokonywaniu wszelkich przeszkód).
Wymogi klientów „ucywilizowania wersji terenowych”, aby model umożliwiał wjazd w gorsze warunki terenowe, ale jednocześnie oferował wysoki komfort podróży, zaowocowały powstaniem samochodu Vitara (rok 1988), który stał się prekursorem w Europie modeli SUV. Wraz ze zwiększaniem zamożności społeczeństw zmieniało się także postrzeganie i wymagania stawiane modelom SUV. Stąd też w roku 1998 na drogi wyjechał Suzuki Grand Vitara, który w roku 2005 został zmodernizowany i oferowany jako druga generacja.

SONY DSC

Równocześnie w roku 2006, Suzuki zaproponowało kolejną wersję samochodu terenowego: crossover SX4 (budowany razem z Fiatem Sedici). Pojazd ten był mniejszy niż SUV, ale stanowił udane połączenie samochodu kompaktowego z rozwiązaniami stosowanymi w modelach terenowych (SUV). Jego następcą jest SX 4 S-Cross. który –w porównaniu do poprzednika- jest znacznie większy i bardziej komfortowy. Długość nadwozia zwiększono o 17 cm, a rozstaw osi o 10 cm. Dzięki temu, zwiększeniu uległa przestrzeń dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika.

W lipcu 2016 model przeszedł lifting i obecnie oferowany w salonach SX4 S-CROSS ma ciekawszą stylizację przedniej i tylnej części nadwozia, a oprócz zmian kształtów zastosowano również nowe reflektory/lampy w technologii LED. Ostatnią nowością w tym modelu jest -prezentowany w teście- system Hybrid.

SONY DSC

Wnętrze – typowy crossover
Kabina SX4 S-CROSS nie jest typowym modelem SUV. Jak wspomniano powyżej to crossover, czyli model przypominający wersję osobową w którym wykorzystano zalety modeli SUV. Stąd też wsiadając do Suzuki SX4 S Cross mamy wrażenie zajęcia miejsca w aucie kompaktowym, który został nieco „zwiększony”. Model mając wymiary 4300 mm długości, 1785 mm szerokości, 1580 mm wysokości i 2600 mm rozstawu osi, oferuje dużą ilość miejsca zarówno dla pasażerów podróżujących na przednich, jak i tylnych siedzeniach. Dodatkowo wnętrze zaskakuje komfortem i ergonomią zagospodarowania, co możemy zauważyć zarówno w rozplanowaniu schowków, w wyciszeniu kabiny, jak i w rozplanowaniu zegarów czy stylu deski rozdzielczej przypominającej ten z wersji kompaktowych. Wygodny i duży jest także bagażnik o pojemności 430 l (przypominam, że Golf ma bagażnik 380 litrów), który posiada regularny kształt umożliwiający zapakowanie przedmiotów o różnych wymiarach, a jego dodatkowymi atutami są niski próg załadunku, oraz system podwójnej podłogi bagażnika. Ta ostatnia tworzy praktyczny schowek pod podłogą bagażnika, umożliwiający schowanie drobnych pakunków, a jednocześnie, przy złożeniu tylnego oparcia, mamy płaską przestrzeń ładunkową (pojemność bagażnika wynosi wówczas 875 litrów).

SONY DSC

Walory jezdne
Pisząc o wnętrzu i komforcie wspomniano o wszystkich zaletach samochodu osobowego. W przypadku napędu i układu jezdnego mamy zaś podobieństwa do modeli SUV. Pierwsze co zauważymy to większy prześwit, wynoszący 180 mm (gdy mamy kola 205/50 R17), a przypominam że standardowy kompakt ma prześwit ok 130-140 mm. Jeszcze ważniejszy jest jednak specjalny system napędu na wszystkie koła ALLGRIP, opracowany przez inżynierów Suzuki na podstawie wieloletnich doświadczeń firmy w dziedzinie technologii napędu na obie osie. Zapewnia on nie tylko przyjemność z jazdy, ale i poczucie bezpieczeństwa niezależnie od warunków panujących na drodze. Jednocześnie pozwala na zachowanie niskiego zużycia paliwa. Napęd ALLGRIP oferuje możliwość wyboru jednego z czterech dostępnych trybów pracy w zależności od warunków jezdnych: AUTO – SPORT – SNOW – LOCK, ale… w naszym modelu go nie było. Pojazd jest bowiem oferowany od 69900 zł za wersję 2WD Comfort Plus, a w wersji 4WD od 87 500 zł za wersję Premium. Nam zaś zależało na przedstawieniu modelu najtańszego i silnika, który zapewnia ponoć o 15% mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z modelem wyposażonym w klasyczny silnik 1,4

Silnik 1.4 BOOSTERJET (K14D) z układem mild hybrid 48V SHVS
Nowy silnik K14D z układem mild hybrid 48V SHVS, zastępuje dotychczasowy silnik K14C. Turbodoładowana jednostka zapewnia 235 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już przy 2000 obr./min. Turbodoładowanie podczas normalnej jazdy ma domyślnie zamknięty zawór regulacji ciśnienia, zapewniając błyskawiczną reakcję na działania kierowcy. Otwiera się natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością, aby zminimalizować zużycie paliwa. Układ bezpośredniego wtrysku korzysta z siedmiootworowych dysz wtryskiwaczy, które podają paliwo pod zwiększonym ciśnieniem i zapewniają jego wysoką atomizację. Dzięki dodatkowym rozwiązaniom, jak podwyższony stopień sprężania, zmienne fazy rozrządu zaworów dolotowych (VVT) i układ recyrkulacji spalin (EGR), nowy silnik K14D zapewnia dynamiczną i oszczędna jazdę.

SONY DSC

Układ mild hybrid 48V SHVS
Składa się z trzech głównych elementów: urządzenia ISG 48V z funkcją silnika elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego 48V i przetwornicy prądu stałego z 48V na 12V. Podwyższone napięcie ISG pozwala wygenerować wyższą moc i moment obrotowy w porównaniu ze stosowanym w innych modelach Suzuki układem 12V SHVS. Najważniejsze cechy nowego systemu to zupełnie nowe funkcje uzupełniania i kompensowania momentu obrotowego, które wykorzystują urządzenie ISG pracujące w trybie silnika elektrycznego do zwiększania momentu obrotowego podczas ruszania i przyspieszania. System posiada również nową funkcję wspomagania biegu jałowego, która eliminuje zużycie paliwa podczas wytracania prędkości.

SONY DSC

Tyle wiadomości od producenta. Czas na wrażenia z jady.

1. System działa całkowicie niezauważalnie.
Ponieważ nie jest to klasyczna hybryda w której silnik elektryczne napędza koła, ale jedynie “wspomaganie” silnika spalinowego przez dodatkowy zastrzyk energii, kierowca nie dostrzega żadnej różnicy. O fakcie jaki system napędu jest zastosowany informuje jedynie wskaźnik na desce rozdzielczej.

2. System faktycznie pozwala na oszczędności
Jest to szczególnie odczuwalne w mieście i na trasach podmiejskich. W tym wypadku zużycie paliwa wynoszące 6,2 l/100 km w mieście i 5,5 l/100 km na trasie jest jak najbardziej możliwe (wg katalogu odpowiednio 6,5-6,6 i 5,1-5,3 l/100 km). Nieco gorzej jest na trasie szybkiego ruchu, gdy stale naciskamy pedał przyspieszenia, gdyż “zastrzyk mocy” jest wprawdzie odczuwalny jako lepsza dynamika, ale nie przekłada się to wyraźnie na obniżenie zużycia paliwa. W efekcie pojazd podczas szybkiej jazdy na trasie zużywał 6,7 l/100 km (wg katalogu 6,3-6,6 l/100km)

SONY DSC

Wyższy standard wyposażenia
To co warto zauważyć, to fakt iż Suzuki SX4 S-CROSS Hybrid już w podstawowej wersji wyposażenia Comfort Plus oferuje takie udogodnienia, jak:

  • Układ mild hybrid 48V SHVS
  • Reflektory LED (dla świateł mijania i świateł drogowych)
  • Tylne lampy zespolone LED
  • Radar Brake Support
  • Adaptacyjny tempomat (ACC)
  • Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
  • Funkcja automatycznego włączania świateł i wycieraczek
  • Przednie lampy przeciwmgłowe
  • Relingi dachowe

SONY DSC

Dla kogo?
Zastanawiając się dla kogo jest Suzuki SX4 S-Cross, należy najpierw sprecyzować dla kogo stworzono wersje crossover. To samochody, które mają charakter wersji kompaktowej, ale nieco większy prześwit (dodatkowo dołączany napęd na cztery koła, który jest opcją) czynią je bardziej uniwersalnymi. Po tym zaś względem Suzuki spełnia wszystkie wymagania crossovera.
Z pewnością nie jest to jednak ani samochód terenowy (od którego jest gorszy w terenie, ale jednak lepszy, jeżeli chodzi o jazdę na dobrej nawierzchni), ani typowy kompakt (z tym modelem przegra bowiem na trasie, ale wygra przy przejeździe przez gorsze drogi).
Tak wiec jest to samochód dla bardzo szerokiego grona odbiorców, ale z pewnością nie dla grupy poszukującej modelu w ściśle określonym celu.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?