Nowa Toyota Yaris – napędy

Nowy Yaris wykorzystuje najnowszą technologię hybrydową Toyoty czwartej generacji i wprowadza nowe komponenty, które zostały zaprojektowane tak, aby były kompaktowe, lekkie i wydajne. Samochód wyposażono po raz pierwszy w silnik z gamy TNGA.

Zespół inżynierów skupił się nie tylko na stworzeniu bardziej wydajnego napędu, ale także na uczynieniu samochodu przyjemniejszym w prowadzeniu poprzez dostrojenie go do europejskich dróg. Dane pokazują skalę osiągnięcia. Ogólna wydajność wzrosła o 20 proc., co zwykle oznaczałoby kompromis w dziedzinie osiągów. Nie tym razem. Całkowita moc wzrosła o 16 proc. i wynosi 116 KM, do tego doszła poprawa przyspieszenia od 0-100 km/h o 15 proc. Auto rozpędza się do setki w 9,7 sekundy i charakteryzuje się lepszą reakcją na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Zmiany przeszedł także tryb EV. Samochód może w nim osiągnąć do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy. Oznacza to, że kierowcy mogą cieszyć się wieloma zaletami pojazdu elektrycznego, ale ponoszą mniejsze koszty i nie muszą się obawiać, gdzie i kiedy naładować akumulator, jak w przypadku samochodów z napędem elektrycznym.

Samochód jest też przyjazny dla środowiska. Emisja CO2 spadła do 86 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg normy WLTP wynosi 3,8 l/100 km, co oznacza poprawę o 20 proc. To wartości bezprecedensowe w przypadku tego modelu Toyoty i dowód, że technologia hybrydowa może być jeszcze bardziej wydajna bez utraty osiągów.

Zespół inżynierów Toyoty skupił się na ulepszeniu właściwości układu napędowego w tych obszarach, w których poprzedni Yaris Hybrid był najczęściej krytykowany. Poprawiono jazdę z prędkościami autostradowymi, czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 sekundy, a do tego samochód szybciej i bardziej zdecydowanie przyspiesza przy niższych prędkościach. Moc rozwijana jest liniowo, auto rozpędza się w naturalny sposób, a jazda po krętych drogach sprawia jeszcze większą przyjemność.

Każdy z czterech głównych elementów systemu hybrydowego przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych nowego Yarisa. W samochodzie debiutuje całkowicie nowy silnik Hybrid Dynamic Force Engine, auto ma nowy akumulator litowo-jonowy, całkowicie nowa jest hybrydowa skrzynia biegów oraz jednostka sterująca mocą. Wszystkie elementy zostały opracowane zgodnie z architekturą TNGA, zapewniającą wydajne projektowanie i łatwość produkcji wielkoseryjnej.

1,5-litrowy silnik Dynamic Force napędu hybrydowego
Całkowicie nowy 1,5-litrowy silnik Hybrid Dynamic Force pochodzi z tej samej rodziny silników TNGA co czterocylindrowy, dwulitrowy motor zastosowany w modelach Corolla i Toyota C-HR. Cechuje go zwiększony skok tłoka oraz stopień sprężania 14,0:1. Zaletą tego silnika jest szybkość procesu spalania z lepszą kontrolą temperatury i ciśnienia. W efekcie jednostka ma wyjątkowo wysoką sprawność cieplną (40 proc.), która pozwala lepiej wykorzystać potencjał energetyczny każdej kropli paliwa.

Nowy silnik, podobnie jak wszystkie montowane w hybrydowych samochodach Toyoty, wykorzystuje cykl Atkinsona, w którym zawory dolotowe są otwarte dłużej, przez co suw sprężania jest opóźniony. Oznacza to poprawę wydajności i zmniejszenie zużycia paliwa silnika, przy nieco mniejszej mocy. Nowy silnik generuje 93 KM (68 kW) oraz 120 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który osiągany jest przy niższych obrotach (3600 obr./min.).

Moc przekazywana jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów e-CVT, która gwarantuje liniowe przyspieszenie i cichą pracę.

Silniki elektryczne
Napęd hybrydowy w nowym Yarisie wyposażony jest w dwa silniki elektryczne – MG1 i MG2, które pełnią również funkcję generatorów. MG1 służy do uruchamiania silnika spalinowego oraz do ładowania akumulatora. MG2 jest połączony z przednimi kołami i służy jako źródło napędu. Ma kluczowe znaczenie dla właściwości jezdnych w trybie elektrycznym. Obroty silnika, przy których moc może być przekazana na koła, determinują prędkość maksymalną w trybie EV.

Bateria litowo-jonowa
W nowym Yarisie zastosowano baterię litowo-jonową, której napięcie wzrosło ze 144 do 177,6 V. Liczba ogniw została zmniejszona ze 120 do 48. Przepływ prądu uległ znacznej poprawie, w zależności od kierunku przepływu:
– o 100 proc. do baterii
– o 50 proc. z baterii

Zastosowanie baterii o zwiększonej gęstości energii skutkuje tym, że jest ona mniejsza i o 12 kg lżejsza. Kompaktowe wymiary pozwalają na umieszczenie jej pod tylnymi fotelami wraz z akumulatorem pomocniczym, co pozwoliło uniknąć zmniejszenia przestrzeni bagażowej.

Technologia baterii litowo-jonowych zapewnia lepszy przepływ prądu, co jest kluczem do osiągów nowego Yarisa w trybie EV podczas jazdy w ruchu miejskim.

Przeniesienie napędu
Układ przeniesienia napędu został zaprojektowany specjalnie do tego modelu. Jest lżejszy i ma bardziej kompaktowe rozmiary. Umieszczenie silników elektrycznych na oddzielnych wałach w miejsce konfiguracji „jeden za drugim” na wspólnym wale pozwoliło na zmniejszenie szerokości układu o około 37 mm. Dodatkowo silnik MG2 jest mniejszy niż w poprzednich generacjach napędu dzięki zastosowaniu nowych cewek segmentowych stojana. Może dostarczyć 59 kW mocy i 141 Nm momentu obrotowego na przednie koła (do 17 tys. obr./min.). Znacząca poprawa osiągów silnika elektrycznego pozwala na pracę w trybie EV do prędkości 130 km/h bez konieczności załączania silnika spalinowego.

Układ przeniesienia napędu wyposażono w nową pompę olejową, która zapewnia zarówno smarowanie przekładni, jak i silnika MG2.

Jednostka sterowania mocą
Jednostka sterująca mocą może obsłużyć prąd o natężeniu 100 A; zwiększa napięcie z 177 V z akumulatora do 580 V, a wykorzystując sterowanie tranzystorowe w inwerterze, zamienia prąd stały na zmienny. Na sprawność tranzystorów wpływa kontrola temperatury wewnątrz jednostki. Dzięki pionowemu ułożeniu mogą być chłodzone z obu stron, co pozwala na dokładniejszą kontrolę ciepła, a tym samym na wyższą częstotliwość przełączania prądu – do 10 000 razy na sekundę. To w znacznym stopniu wpływa na poprawę wydajności i przenoszenia mocy.

Przetwornik w jednostce sterującej zasilaniem obniża napięcie pochodzące z akumulatora hybrydowego ze 177 V na 12 V, by zasilać urządzenia znajdujące się na pokładzie samochodu.

Urządzenie do rozdzielania mocy
To serce całego układu hybrydowego, które odpowiada za przekazywanie mocy pomiędzy elementami układu hybrydowego. Dzięki niemu możliwe jest realizowanie wszystkich trybów pracy. Zastosowanie takich rozwiązań technicznych sprawia, że układ napędowy nowego Yarisa określany jest mianem hybrydy równoległej, z silnikiem elektrycznym MG2 napędzającym samochód samodzielnie lub wspólnie z silnikiem spalinowym.

Pozostałe wersje napędowe
Nowy Yaris jest również dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym z sześciobiegową manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S, z szerokim zakresem na pierwszym biegu. Zasadniczo jest to ta sama nowa trzycylindrowa jednostka, którą zastosowano w napędzie hybrydowym. W porównaniu z konkurencyjnymi silnikami o małej pojemności z turbodoładowaniem, zapewnia niską emisję spalin oraz niewielkie zużycie paliwa.

Gamę Yarisa otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra, znany z poprzedniej generacji.

inf Toyota

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?