Test Seat Leon FR – Golf o wizerunku Macho

Na rynek wjeżdża właśnie Seat Leon czwartej generacji co sprawia, że dotychczas oferowany model będzie miał wkrótce obniżki cenowe. Czy warto zainteresować się schodzącym modelem, który ma wszelkie błędy wieku dziecięcego za sobą, a wyposażenie jest na najwyższym poziomie?….

W koncernie Volkswagena przyjęto bardzo prostą zasadę podziału kompetencji i sprostania wymagań szerokiej grupy klientów. Audi ma produkować samochody klasy Premium i jest niezagrożone w swej ofercie, natomiast trzy firmy: Volkswagen, Seat i Skoda, mają oferować samochody dla ludzi szukających modeli tańszych. Jednakże i tutaj sięgnięto po rozwiązania pozwalające dotrzeć do różnych klientów. W przypadku niemieckiej marki Volkswagen samochody są adresowane do klienta wybierającego wersje o stonowanej stylizacji i dość bogatym wykończeniu wnętrza (najwyższy poziom cenowy i wyposażeniowy, w klasie dla najpowszechniejszego klienta). Skoda ma być marką oferującą przede wszystkim praktyczność i samochody będące wersjami „międzysegmentowymi”, czego przykładem jest np. Octavia będąca większa niż wersje segmentu C, ale mniejsza niż wersje z segmentu D. Hiszpańska marka Seat ma zaś zapewnić „hiszpański temperament”, czyli ma oferować modele o najbardziej sportowej sile uwodzenia. Bez wątpienia właśnie takim modelem jest Seat Leon…

SONY DSC

Sylwetka…
Trzeba przyznać, że pierwszy rzut oka na pięciodrzwiowy model Leon mimo woli przywodzi na myśl Golfa. Nic dziwnego, gdyż gabaryty pojazdów są prawie identyczne: Długość całkowita to 4270 mm (Golf) i 4282 mm (Leon), Szerokość całkowita to 1799 mm (Golf) i 1819 mm (Leon), Wysokość całkowita to 1482 mm (Golf) i 1459 mm (Leon), a rozstaw osi wynosi 2629 mm (Golf) i 2636 mm (Leon). Jak widać z tego zestawienia różnice przy porównywaniu brył są prawie niedostrzegalne, a szersze o 20 mm i niższe o 23 mm nadwozie sugeruje nieco sportowy styl.
Kolosalna różnica dotyczy jednak karoserii czyli motoryzacyjnych szat. Golf VII (bo tylko do tej wersji możemy porównywać testowanego Leona 3 generacji) ma spokojny, stonowany styl w którym zaakcentowano przede wszystkim solidność i nienaganną formę, której urok nie ulegnie upływowi czasu. W przypadku Leona widzimy zaś charakterystyczne linie, które niczym cięcia mieczem naznaczają na sylwetce sportowy sznyt. Co ciekawe w połowie życia produkcyjnego, gdy samochód przechodził face lifting, Alejandro Mesonero Romanos – Dyrektor zespołu SEAT Design zauważył, że Leon to samochód szczególnie dopracowany stylistycznie i… nie ma potrzeby zmieniania jego charakterystycznego wizerunku.

SONY DSC

Wprowadzono jedynie kosmetyczne poprawki jak nowy zderzak oraz szerszą o 4 cm osłonę chłodnicy czy reflektory wykonane w technologii LED, które znakomicie sprawdzają się w każdych warunkach pogodowych. W technologii LED wykonano również światła przeciwmgielne, lampy tylne oraz kierunkowskazy. Jak stwierdził szef Design dzięki temu wszystkie elementy tworzą harmonijną całość i nie zmieniają cech modelu.
Na kilka miesięcy przed wprowadzeniem do oferty nowego modelu dokonano jeszcze jednego zabiegu marketingowego, mającego zwiększyć zainteresowanie modelem. Tym razem jesienią 2019 wprowadzono specjalną linię stylizacyjną FR Black i właśnie ten model prezentujemy w teście. Specjalna edycja FR Black wprowadziła dodatkowe wzornicze i technologiczne ulepszenia. Imponujący design został wzbogacony m.in. o obramowanie chłodnicy oraz lusterka w matowej czerni, które komponują się z czarnymi 18-calowymi aluminiowymi felgami.

SONY DSC

Wnętrze – klasyczny kompakt.

Także wnętrze modelu jest klasycznym kompaktem jak Golf. Nie mamy zatem komfortowego wnętrza jak w Passacie i dużej ilości miejsca na nogi jadących z tyłu. Jednakże w samochodzie, podobnie jak w Golfie może podróżować czterech dorosłych (podłokietnik na tylnej kanapie ogranicza komfort jazdy na środku siedziska), a bagażnik ma pojemność 380 litrów.
Jeżeli chodzi o zastosowane systemy infotainments to Seat Leon łączy dwa rozwiązania. Z jednej strony są to elektroniczne wskaźniki na desce rozdzielczej podobne do tych w najnowszych modelach Volkswagena, ale z drugiej jest wyświetlacz centralny to rozwiązanie, które wycofano już z modeli VW.
Kierowca Leona przy pomocy systemu multimedialnego z 8-calowym ekranem dotykowym może jednak regulować intensywność LED-owego oświetlenia w kabinie. System nie tylko bez problemu współpracuje ze smartfonami, ale reaguje również na komendy głosowe.
O nowoczesności Leona świadczą także możliwość indukcyjnego ładowania smartfona, którego wystarczy umieścić w przeznaczonym do tego miejscu na konsoli środkowej. Znalazł się tam też specjalny moduł, wzmacniający sygnał GSM, przydatny w miejscach o ograniczonym zasięgu.

SONY DSC

Jak wspominano prezentowany model to Leon FR Black, a to oznacza, że zyskał on pakiet full LED, obejmujący diodowe oświetlenie takich elementów, jak przestrzeń na nogi, schowek pod dźwignią zmiany biegów, a także lampki do czytania z przodu i z tyłu. Również wygląd wnętrza pojazdu uległ znaczącym zmianom za sprawą sportowych foteli z obiciem z Alcantary®.

Silnik i podzespoły… typowy model VW
Seat Leon został zbudowany na platformie MQB, a to oznacza, że „opakowana karoseryjnymi szatami SEATa” zostaje stabilna platforma, której zawieszenie, układ napędowy i układ jezdny są identyczne w Skodzie, Seacie, Volkswagenie, a nawet w małych Audi. Tak więc nie ma tutaj żadnych innowacji (przynajmniej dla mnie, który różnymi modelami grupy przejeżdżam rocznie ponad 15 000 km) i wszystko musi „chodzić jak w zegarku”. Tak też jest w istocie. Opisując techniczne walory modelu chciałem jedynie zwrócić uwagę na oferowany w testowym modelu silnik 1,5 TSI. To nowoczesna jednostka w której zastosowano „odłączane cylindry”, czyli aktywny system zarządzania pracą cylindrów (cylindry są odłączane przy prędkości obrotowej między 1.250 a 4.000 obr./min i momencie obrotowym między 25 Nm a 100 Nm). O fakcie pracy na dwóch cylindarów informuje nas napis między zegarami „2 cylindry”. Dodatkowo, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto może poruszać się (żeglować) z wyłączonym silnikiem (dokładnie silnik opisano w osobnym tekście CZYTAJ), co dokumentuje napis bieg jałowy umieszczany między zegarami..
Skupiając się nad danymi technicznymi tej jednostki, to jest to turbodoładowany silnik generujący moc maksymalną 150 KM przy 5000 obr/min i moment obrotowy wynoszący 250 Nm między 1500-3500 obr/min. Taka charakterystyka pracy silnika sprawia, że jest on idealny w każdej sytuacji. Gdy chcemy szybko uciec, dodajemy gazu i… pojazd ma przyspieszenie jak prawdziwy sportowiec (przyspieszenie wynosi 8,6 sek). Gdy mamy ochotę a szybką jazdę to warto pamiętać, że prędkość maksymalna wynosi 213 km/h.
Jednakże podczas spokojnej jazdy samochód zadawała się zaś spalaniem 6-7,5 l/100 km.

SONY DSC

W trasę…
Po liftingu w roku 2016 najwięcej Leon zyskał pod kątem bezpieczeństwa i komfortu. W efekcie mamy w nim asystenta jazdy w korku i dzięki kombinacji Asystenta pasa ruchu i Aktywnego tempomatu, SEAT Leon samodzielnie trzyma się swojego pasa na drodze, przyspiesza oraz hamuje.
Reflektory przednie mają teraz funkcję automatycznego przełączania ze świateł drogowych na światła mijania, aby nie razić innych uczestników ruchu.
Tym samym jazda modelem jest porównywalna z jazdą wersją większą i bardziej komfortową jak Passat.
Atutem modelu jest także system MODE (znany z innych modeli Grupy VW), który pozwala na wybranie zadanych parametrów jazdy, a wówczas zmienia się reakcja na naciśnięcie gazu i czułość układu kierowniczego. Do wyboru (zmiana następuje przyciskiem pod ekranem dotykowym lub na ekranie) mamy system ECO, Normal, Sport i Indywidual, a każdy program zmienia prowadzenie pojazdu. Wspomniany system żeglowania można uzyskać tylko w trybie ECO.

SONY DSC

Podczas jazdy z Warszawy do Krakowa pojazd zużył średnio 7,7 l/100 km, ale też średnia prędkość wyniosła 98 km/h. Gdy pojazd jeździł po pustym mieście (wakacje i jedynie delikatne korki oraz światła ograniczające ruch) wskaźnik pokazywał zużycie paliwa 7,1-7,4 l/100 km, ale gdy jeździłem poza miastem i wykorzystywałem „system żeglowania” wtedy spalanie wynosiło 6,1-6,4 l/100 km.
Dla kogo?
Z całą pewnością nie jest to model dla lubiących styl Renault, Peugeot, czy Toyoty. Seat Leon ma swój indywidualny styl połączony z technologią grupy VW.
Seat Leon z silnikiem 1,5 TSi 150 KM kosztuje od 94 700 za wersję 2020 Excellence i 95 000 zł za wersję FR.
Dodatkowo prawdopodobne jest, że wkrótce będą obniżki cen tego modelu. Biorąc zaś pod uwagę wyposażenie, technologię VW i obecność na rynku już taki czas, czyli że wyeliminowano wszelkie błędy, jest to obecnie bardzo interesująca oferta…

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski



Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?