Koncepcyjne Peugeot

Dla PEUGEOT samochód koncepcyjny nie jest wyłącznie sztuką dla sztuki, lecz stanowi nieodłączny składnik strategii marki. Jest esencją jej wizerunku, materiałem i inspiracją dla długofalowej stylistycznej i technologicznej wizji przyszłych modeli. To odpowiednik „haute couture” jako przeciwieństwa masowej produkcji w świecie mody.
Wszystkie tworzone przez PEUGEOT samochody koncepcyjne są całkowicie wyposażone i gotowe do jazdy, aby każdy mógł w pełni docenić ich zalety – również w ruchu.
Od wielu lat samochody koncepcyjne PEUGEOT mają realistyczne wymiary (konstrukcji oraz kół), i są wyposażone w szereg elementów łatwych do wdrożenia w modelach seryjnych.

HISTORIA
Modele studyjne czerpią inspirację z mającej 210 lat tradycji marki i mają ważny udział w budowaniu jej tożsamości.
Pierwszy projekt o cechach samochodu koncepcyjnego powstał w 1984 roku – był to PEUGEOT Quasar, który pokazał poziom umiejętności technologicznych marki. Konstruktorzy i styliści dostali wolną rękę i mogli stworzyć przedmiot swoich marzeń, wolny od ograniczeń seryjnej produkcji. Kształt nadwozia, stworzony na bazie szkicu Erica Bertheta, był dziełem Gérarda Weltera, ówczesnego stylisty PEUGEOT. Gérard Welter został później twórcą stylu PEUGEOT 205, a w latach 1998-2007 dyrektorem ds. stylu marki. Futurystyczne jak na tamte czasy wnętrze zaprojektował Paul Bracq. Zawieszenie powstało na bazie zawieszenia legendarnego PEUGEOT 205 Turbo 16. Podobnie jak silnik, którego moc została zwiększona do 600 KM. Kolejne samochody koncepcyjne miały zawsze związek ze światem sportów samochodowych, tak bliskim Gérardowi Welterowi. PEUGEOT Proxima, zaprezentowany między innymi na „Goodwood Festival of Speed”, był napędzany silnikiem V6 biturbo o mocy 680 KM. PEUGEOT Oxya z podobnym silnikiem osiągnął na torze wyścigowym Nardo w 1988 roku prędkość 350 km/h.
W roku 2010, kiedy na czele dyrekcji ds. stylu stanął Gilles Vidal, pojawił się samochód koncepcyjny PEUGEOT SR1, otwierający nową epokę w historii designu PEUGEOT.
W 2012 roku PEUGEOT Onyx był pierwszą zapowiedzią nowego stylu marki. Zastosowano w nim nowe rodzaje materiałów, takie jak surowa miedź, a logo marki znalazło się w centralnym punkcie grilla. Linia „Onyx” stała się też pierwszym manifestem mobilności bez granic, w ramach którego powstały także studyjne modele roweru i skutera.
Kolejnymi stylistycznymi „manifestami” marki stały się takie modele koncepcyjne jak 308 R HYBRID czy 508 PEUGEOT Sport Engineered, zaprojektowane we współpracy z PEUGEOT Sport. Ten ostatni model dał początek wersji seryjnej. Podobnie było w przypadku modelu 20♥, który był bazą dla 206 CC, czy też PEUGEOT RCZ Concept dla seryjnego coupé o tej samej nazwie.

GENEZA SAMOCHODU KONCEPCYJNEGO
Chcąc wykreować swoją przyszłość, warto zainteresowa się innymi sektorami kreatywnymi przy jednoczesnym zachowaniu DNA marki.
Rozpoczynając poszukiwanie inspiracji, styliści starają się wyłapywać nawet najsłabsze sygnały o nowych trendach w wielu różnych dziedzinach takich jak architektura, moda, sztuka czy nowe formy mobilności. Celem jest poznanie nowych oczekiwań i potrzeb w innych obszarach, wyjście poza świat motoryzacji, wykrycie nowych trendów społecznych, a wszystko po to, by mogli z tego skorzystać przyszli klienci. Dotyczy

to zarówno stylistyki nadwozia i wnętrza, jak i poszukiwań w zakresie nowych kolorów i materiałów czy też wzorów.
Po opracowaniu założeń (w żargonie zwanej „mood boardem”), dyrekcja ds. stylu ogłasza konkurs dla stylistów. Aby wygrać prestiżowy konkurs, niektórzy z nich będą pracować dzień i noc. Po ustaleniu listy finalistów tworzone są modele cyfrowe, na podstawie których frezuje się makiety w skali 1:1 pozwalające ocenić ogólne proporcje bryły samochodu. Po wielu godzinach debatowania i zatwierdzania proponowanych rozwiązań na szczeblu najwyższego kierownictwa marki wybierany jest projekt, który najlepiej spełnia przyjęte założenia. Z wybranej makiety tworzony jest cyfrowy skan 3D, z którego po wspomaganej komputerowo obróbce uzyskuje się bardzo dokładny model cyfrowy. Na jego podstawie tworzona jest kolejna, bardziej szczegółowa makieta w skali 1:1. Służy do precyzyjnego dopracowania szczegółów, spasowań, kształtów powierzchni oraz określenia ostatecznego koloru samochodu koncepcyjnego. W ten sam sposób tworzone jest wnętrze samochodu.
Następnie projekt zostaje powierzony wiodącym firmom specjalizującym się w tworzeniu modeli, makiet i unikatowych egzemplarzy. Tylko one mogą spełnić każde życzenie czy wymaganie stylistów.
Jednym z największych wyzwań przy konstruowaniu samochodu koncepcyjnego są ograniczenia czasowe. Bardzo często samochód projektuje się, by uświetnił firmowe stoisko podczas dużych imprez takich jak salony samochodowe, dlatego nie może być dostarczony z opóźnieniem. W ciągu niecałego roku trzeba przejść od fazy stylistycznych ćwiczeń do gotowego, w pełni funkcjonalnego produktu. Mimo że najnowsze narzędzia cyfrowe, takie jak kaski wirtualnej rzeczywistości czy też C.A.V.E (Cave Automatic Virtual Environment) zdecydowanie ułatwiają fazę projektowania, to precyzyjne dopracowanie szczegółów i wyrafinowane wykończenie jest możliwe tylko na obiektach fizycznych.
Samochody koncepcyjne są również okazją do nawiązywania współpracy z najlepszymi małymi i średnimi firmami czy warsztatami rzemieślniczymi. W przypadku modelu EXALT, we współpracy z firmą perfumeryjną EX-NIHILO, stworzony został zapach, który miał wzbogacić wrażenia z jazdy o doznania węchowe. W przypadku modelu e-LEGEND były to elementy ozdobne z drewna Paldao, wykonane w manufakturze HERVET Manufacturier. Nawiązywana jest również współpraca z wiodącymi firmami o światowym zasięgu, jak SAMSUNG w przypadku modelu INSTINCT czy FOCAL w przypadku Foodtrucka i FRACTALA.

LABORATORIUM POMYSŁÓW
Samochody koncepcyjne mają znaczący udział w rozwijaniu i doskonaleniu gamy PEUGEOT. Ich poziom technologiczny i wyrafinowanie stanowią inspirację dla rozwiązań wprowadzanych w modelach seryjnych.
Samochody koncepcyjne to swoiste „lokomotywy”, obiekty skupiające wokół siebie wszystkie kluczowe siły przedsiębiorstwa od działu badawczo-rozwojowego do zespołu ds. komunikacji i marketingu. Umożliwiają analizowanie przyszłych możliwych sposobów użytkowania samochodu w ramach ustalonej wizji. Są to prawdziwe wektory innowacji na użytek przedstawicieli różnych zawodów w Groupe PSA.
Niektóre projekty stylistyczne stały się inspiracją nie tylko dla prac nad nadwoziami, ale przyczyniły się do szeregu udoskonaleń we wnętrzach modeli seryjnych. Dzięki eksperymentowaniu z innowacyjnymi materiałami lub nowymi cyfrowymi interfejsami, zmierzającemu do połączenia elementów fizycznych z cyfrowymi, technika prowadzenia każdego modelu PEUGEOT zostanie uproszczona i wyniesiona na zupełnie nowy poziom.
Każdy samochód koncepcyjny jest prawdziwym „laboratorium pomysłów”. Innowacyjne rozwiązania zastosowane w niektórych modelach znacznie wyprzedzały swoją epokę. Mimo że nie były projektowane z myślą o wielkoseryjnej produkcji, wiele występujących w nich elementów zostało wykorzystanych w modelach z gamy marki przeznaczonych do sprzedaży. Oto kilka przykładów:

  • TOUAREG – stworzony w 1996 roku mały samochód koncepcyjny typu Buggy był napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatorów pozwalających na 4 godziny jazdy. Mały silnik spalinowy pozwalał zwiększyć jego zasięg, pełniąc rolę agregatu prądotwórczego – tak narodził się „range extender”!
  • MOONSTER i 4002 – te dwa projekty nie były produktem wyobraźni stylistów marki, ale bardzo uzdolnionych internautów! Nowatorski i prekursorski PEUGEOT był pierwszym producentem samochodów, który w latach 2000 i 2002 rozpisał dwa międzynarodowe konkursy stylistyczne. Nagrodą dla zwycięzcy była realizacja jego projektu w skali 1:1 i prezentacja modelu na firmowym stoisku podczas międzynarodowych salonów samochodowych. Gilles Vidal, do niedawna dyrektor ds. stylu PEUGEOT, organizował od 2018 roku tzw. „Summer class” marki PEUGEOT. Przez miesiąc 12 studentów wydziałów wzornictwa uczyło się pod opieką specjalistów w Automotive Design Network („ADN”) w Vélizy Villacoublay. Zanurzeni bez reszty w świecie designu, ci młodzi, kreatywni ludzie mogli zrealizować 4 projekty pod okiem profesjonalnych stylistów.
  • SESAME – wysoko zawieszona konstrukcja i elektrycznie otwierane, przesuwne drzwi dające niezrównanie łatwy dostęp do wnętrza to zwiastun PEUGEOT 1007!
  • EX1 ‒ w dwusetną rocznicę marki, w 100% elektryczny EX1 bije trzy światowe rekordy przyspieszania i zalicza trzy nowe rekordy na legendarnym torze wyścigowym Montlhéry. Tym samym, na którym w 1965 roku PEUGEOT 404 Diesel pobił kilka rekordów przyspieszenia oraz w jeździe długodystansowej.
  • SR1 ‒ to nowy trend w stylistyce marki, który stanowi inspirację przy projektowaniu boków nadwozia PEUGEOT 208 pierwszej generacji, a zarazem pierwszy samochód koncepcyjny wyposażony w PEUGEOT i-Cockpit®.
  • ONYX ‒ nadwozie będące połączeniem karbonowych elementów i płatów czystej miedzi celowo pozostawionych w stanie surowym i wnętrze wykończone innowacyjnym, ekologicznym tworzywem „Newspaper Wood”. Jest ono otrzymywane ze sprasowanych ze sobą arkuszy starych gazet. Onyx jest napędzany silnikiem V8 HDi Hybrid4 o mocy 600 KM (z dodatkowym boosterem elektrycznym o mocy 80 KM), produkowanym przez PEUGEOT Sport i przeznaczonym do napędzania modelu 908.
  • EXALT ‒ jego sylwetka i deska rozdzielcza służyły za wzór przy projektowaniu nowego PEUGEOT 508, sedana o dynamicznych kształtach. Drewniane wykończenie bagażnika zostało przejęte przez limitowaną wersję First Edition modelu PEUGEOT 508 SW. Obicia siedzeń z melanżowej tkaniny w cienkie paski były inspiracją przy projektowaniu tapicerki najnowszego PEUGEOT 3008.
  • QUARTZ ‒ deska rozdzielcza tego samochodu koncepcyjnego trafiła do wnętrza nowego PEUGEOT 3008, a holograficzny zespół zegarów jest obecnie montowany w standardzie w nowym PEUGEOT 208, podobnie jak osłona chłodnicy z elementami ozdobnymi w układzie szachownicy.
  • FRACTAL – aż 80% jego części zostało wykonanych na drukarkach 3D, a unikatowe brzmienie systemu audio z głośnikami w układzie 9.1.2 uzyskano we współpracy z firmą FOCAL.
  • INSTINCT – aerodynamika i nadwozie typu „shooting brake” było zapowiedzią nowego PEUGEOT 508 SW. W tym projekcie wykorzystano również systemy zaprojektowane we współpracy z firmą SAMSUNG. Model Instinct, po raz pierwszy w historii PEUGEOT, nie był prezentowany podczas międzynarodowego salonu samochodowego, lecz na targach telekomunikacyjnych Mobile World Congress w Barcelonie.
  • e-LEGEND – PEUGEOT zaprezentował model e-LEGEND Concept na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 roku, by raz jeszcze pokazać, że jazda autonomiczna nie musi oznaczać monotonii, nuda nigdy nie będzie częścią DNA marki, a transformacja energetyczna nie wykreśli 120 lat historii motoryzacji. PEUGEOT prezentuje fascynującą wizję przyszłości, w której na pierwszy plan wysuwa się przyjemność z jazdy. Przyjmuje ona kształt kultowego samochodu. To futurystyczny, a jednocześnie realistyczny samochód o rozsądnych gabarytach perfekcyjnie wyrażający elegancję zakodowaną w genach marki PEUGEOT. Ten model koncepcyjny umożliwił unowocześnienie strategicznej i medialnej wizji marki. Został wykorzystany w filmie reklamowym, emitowanym w godzinach największej oglądalności w ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych. Wziął również udział w prestiżowym konkursie elegancji w Villa d’Este. Działania te zapewniły odpowiedni rozgłos.

inf Peugeot

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?