Test Subaru Forester eBoxer – drugie podejście.

Dziennikarskie testy są obarczona dwoma błędami. Po pierwsze samochody są często prezentowane w środowisku do którego nie są przeznaczone (np. użytkowanie samochodu miejskiego na trasie). Po drugie zaś „pierwsze spotkanie z samochodem” zawsze jest przekazem pewnej formy zachwytu i dopiero kolejne testy pozwalają na wiarygodną wypowiedzieć się o modelu. Właśnie taką sytuację mamy w przypadku testu Forestera eBoxer…

Samochód dokładnie już opisywałem w styczniu 2020, ale obecnie mam okazję przekazać informacje o walorach jazdy w żywiole tego modelu, czyli na trasie oraz na spokojnie zaprezentować układ napędowy. Zatem…

  1. Nadwozie

Jeżeli chodzi o wymiary to piąta generacja modelu Forester ma długość 4625 mm (poprzednia generacja – 4610 mm, czyli mamy +15 mm), szerokość 1815 mm (nastąpiło zwiększenie o 20 mm), wysokość 1730 mm (co oznacza o 5 mm mniej), a rozstaw osi ma 2670 mm (zwiększenie o 30 mm). Wszystko to sprawia, że w samochodzie siedzimy wygodnie i mamy wystarczającą ilość miejsca na wysokości ramion i na nogi.

SONY DSC

Jeżeli chodzi o przestrzeń bagażową, to pojemność bagażnika wynosi 500 litrów, a ścianki wewnątrz kufra zapewniają dobre wykorzystanie całej przestrzeni i nie ograniczają możliwości ułożenia walizek podróżnych (szerokość bagażnika to 1585 m, a między nadkolami 1100 mm). W Przypadku wykorzystania bagażnika do przewozu większych gabarytowo pakunków, wystarczy pociągnąć za dźwignie umieszczone na ścianach bocznych bagażnika i… oparcie tylnej ławki składa się w proporcjach 1/3 i 2/3 Uzyskujemy wówczas idealnie płaską powierzchnię o długości 1856 mm, a pojemność bagażnika wzrasta do 1779 litrów.

  1. Eksploatacja

O ile poprzedni test odbywał się głównie w mieście i na drogach lokalnych, o tyle obecnie miałem okazję zabrać rodzinę z Bieszczad gdzie przebywali na wakacjach, więc trasę Kraków-Rzeszów pokonałem autostradą A4, a dopiero dalej zjechałem na drogi lokalne. To co zauważyłem podczas tej trasy to system EyeSight. czyli nowoczesny system wspomagania kierowcy. Zachowuje się on jak cyfrowa „druga para oczu” , która obserwuje drogę, korzystając z dwóch kamer umieszczonych obok lusterka na przedniej szybie (patrze zdjęcie). Na podstawie obrazów z kamer, pozwalających precyzyjnie określić kształt, prędkość i odległość, system potrafi rozpoznać nie tylko samochody, lecz również motocyklistów, rowerzystów i pieszych. Kiedy wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a kiedy to konieczne zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. Tym samym EyeSight odciąża kierowcę i zwiększa poczucie bezpieczeństwa podczas prowadzenia. Dodatkowo aktywny tempomat pozwala na komfortową i bezstresową jazdę na autostradzie.

SONY DSC

Na uwagę zasługuje także, wyłączny przyciskiem na kierownicy, Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE), który pozwala na dostosowanie pracy silnika i układu napędowego, zgodnie ze stylem prowadzenia jaki preferuje kierowca oraz sytuacji na drodze. System ten oferuje dwie charakterystyczne funkcje: Intelligent umożliwiający łagodniejsze przyspieszanie i wydajniejsze działanie zespołów oraz tryb Sport który udostępnia bardziej ekscytujące doświadczenie jazdy samochodem, z wykorzystaniem większej mocy oraz z lepszym przyspieszeniem (obraz włączenia funkcji jest prezentowany na monitorze między zegarami). System ten użytkowałem jedynie na trasie poza autostradą, gdyż na autostradzie jazda była szybka, ale bardzo płynna i „sportowe przyrosty prędkościach” były zbędne.

  1. Silnik eBoxer

Poziomy, przeciwsobny układ silnika typu bokser polega na rozłożeniu każdej pary cylindrów i tłoków o 180° względem siebie. SUBARU wykorzystuje ten układ w silnikach SUBARU BOXER od ponad 50 lat, ze względu na wiele zalet w porównaniu z silnikami innych typów (eliminacja drgań, niższy środek ciężkości, centralny środek ciężkości itd). W piątej generacji Forestera zastosowano jednak nowość – układ hybrydowy. W skład hybrydy wchodzi stosowany dotychczas w firmie silnik benzynowy 2.0 Boxer, który generuje 150 KM mocy w zakresie 5600-6000 obr/min i 194 Nm przy 4000 obr./min, a drugim ogniwem układu jest silnik elektryczny o mocy 16,7 KM oraz z momentem obrotowym 66 Nm.

Zespół napędowy SUBARU e-BOXER dostosowuje do warunków jazdy dystrybucję mocy między dwulitrowym silnikiem i silnikiem elektrycznym, a elektroniczna inteligencja czuwa nad najlepszym wyborem.

SONY DSC

Inteligentny, samoregulujący się system miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania:

  • Substytucja momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego, przez co system dostarcza do 60 Nm momentu obrotowego, zmniejszając obciążenie silnika benzynowego. W efekcie układ podnosi oszczędność paliwa..
  • Uzupełnienie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego w celu zwiększenia całkowitego, dostępnego w układzie momentu obrotowego o powyżej poziomu osiąganego przez sam silnik benzynowy przy pełnym obciążeniu i dostarczenie o 50 procent wyższego momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Efektem jest podniesienie dynamiki.

Cykle pracy i wykorzystanie silników

SONY DSC

  • Ruszanie, małe obciążenie: silnik elektryczny

Moc dostarczana jest tylko przez silnik elektryczny dla cichej i oszczędnej jazdy. Silnik elektryczny dodatkowo aktywuje się w warunkach, w których należy wspomóc pracę silnika spalinowego

  • Średnie obciążenie: wspomaganie silnikiem elektrycznym

Moc jest dostarczana zarówno przez silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny, zapewniając płynne przyspieszenie.

  • Duże obciążenie: silnik spalinowy

Przy wyższych prędkościach, gdzie wydajność silnika spalinowego jest wystarczająca, silnik elektryczny nie włącza się a moc dystrybuowana jest jedynie z silnika spalinowego. W tym czasie, jeśli jest to konieczne, silnik elektryczny ładuje baterię.

SONY DSC

  • Zwalnianie: regeneracja baterii

Bateria jest ładowana podczas hamowania i zwalniania.

Właśnie podczas tego testu i podczas pokonywania tej trasy wyszedł błąd z poprzedniego testu, który muszę skorygować. Pisałem wówczas.

Niestety silnik elektryczny jest za słaby, aby nawiązać walkę z konkurencyjnymi modelmi hybrydowymi jak Toyotą RAV (silnik elektryczny – 120 KM i 202 Nm), czy Hondą CR-V (silnik elektryczny – 184 KM i 315 Nm), W efekcie o ile prędkość maksymalna jest podobna (Honda i Toyota – 180 km/h, Subaru -188 km/h), to w przypadku przyspieszeń jest duża różnica (Toyota – 8,4 sek, Honda – 8,8 sek, Subaru – 11,8 sek.).

Po odbyciu wakacyjnej podróży mogę jednak stwierdzić, że… to zupełnie wystarcza. Przy prędkości ponad 160 km/h zużycie paliwa ciężkiego i mającego dużą powierzchnię czołową samochodu wynosiło ponad 12 litrów, a poza tym… SUV nie jest modelem do ścigania na trasie. Podczas przejazdu całej trasy (550 km przejechano ze średnią prędkością 67 km/h) średnie zużycie wyniosło 7,7 l/100 km.

Dla kogo?

Zastanawiając się nad wyborem Forestera eBoxer proponuję sprawdzić też ofertę Subaru XV (test tego modelu CZYATAJ TUTAJ). W obu modelach mamy bowiem ten sam silnik i ten sam układ napędowy, ale XV jest przyjemniejszy podczas jazdy i oszczędniejszy. Oczywiście zasadniczą różnicą między modelami jest system X-MODE w Foresterze, gdzie pokrętło umieszczone na konsoli między fotelami pozwala wybrać dwa tryby: SNOW/DIRT dla śliskich powierzchni pokrytych śniegiem lub żwirem, albo tryb D.SNOW/MUD dla szczególnie trudnych dróg, takich jak głęboki śnieg lub błoto. Jednakże jeżeli ktoś nie ma aspiracji wjeżdżać w piasek, błoto, czy kopny śnieg to.... Subaru XV z napędem na cztery koła w zupełności wystarczy.

Jeżeli zaś ktoś lubi „wędrówki po bezdrożach” powinien wybrać Forestera. Pewne, że nie zawiedzie się z żadnym wypadku

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?