Rajdowy Puchar Abartha 2020

Rajdowy Puchar Abartha 2020 rozpocznie się w piątek 24 lipca w Castel Sant’Angelo od Rally di Roma Capitale, pierwszego wyścigu Rajdowych Mistrzostw Europy FIA 2020.
W Rajdowym Pucharze Abartha 2020 – jednomarkowych mistrzostwach zarezerwowanych dla zespołów ścigających się samochodami Abarth 124 – będą w tym roku startowały trzy załogi. Do polskiego zespołu Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka (Team Rallytechnology), który brał udział w edycji 2019, dołączą Włosi Roberto Gobbin i Alessandro Cervi z Winners Rally Team oraz młody kierowca Andrea Mabellini, startujący w parze z Nicolą Areną z Napoca Rally Team.
Drugi rok z rzędu Rajdowy Puchar Abartha odbędzie się w ramach prestiżowych Mistrzostw Europy ERC, z dużą pulą nagród o łącznej wartości 30 000 euro za każdy z pięciu wyścigów oraz nagrodą główną w tej samej wysokości dla zwycięzcy mistrzostw. Ostateczna klasyfikacja Rajdowego Pucharu Abartha zostanie ustalona w oparciu o cztery najlepsze wyniki.

Cimowo, 30.07.2019, 76th Rally Poland. Team Abarth. fot PAP/Stach Leszczyński

Zawodnicy

Dariusz Poloński (kierowca) – Łukasz Sitek (drugi kierowca) –Team Rallytechnology
Polski kierowca drugi sezon zasiada za kierownicą Abarth 124 rally w zespole Rallytechnology. W zeszłym roku aż do samego końca rywalizował z Włochem Andreą Nucitą w Rajdowym Pucharze Abartha, wygrywając Rally di Roma Capitale i zdobywając pozycję w klasyfikacji ERC2.
„Mój pierwszy sezon w spiderze z logo Skorpiona pomógł mi nauczyć się, jak najlepiej wykorzystać ogromną moc i właściwości jezdne tego samochodu. W tym roku czuję się pewniej, również dlatego, że w zeszłym roku ścigałem się w czterech z pięciu wyścigów i zapamiętałem najtrudniejsze miejsca”.

Roberto Gobbin (Driver) – Alessandro Cervi (Co-driver) – Winner Rally Team
Roberto Gobbin jest oddanym wielbicielem Abartha, który zadebiutował w 1980 roku za kierownicą Autobianchi A112 Abarth 70Hp. Następnie wziął udział w kilku wyścigach za kierownicą Fiata Panda Rally, a tuż przed wyjazdem do Rzymu na wyścig poznał Luciano Trombotto, zdobywcę tytułu mistrza Fiatem 124 Spider w latach 60. i 70. oraz krajana (obaj pochodzą z Pinerolo koło Turynu), który złożył autograf na błotniku jego samochodu wyścigowego.
Na co dzień Gobbin jest dealerem Fiata i Abartha i jest bardzo dumny, że może reprezentować markę w swojej pasji i rywalizować w tak prestiżowych mistrzostwach, prowadząc Abartha 124 rally.
Załoga jest wspierana przez zespół Winner Rally Team, który w zeszłym roku wygrał FIA R-GT Cup z Enrico Brazzolim.
„To mój pierwszy raz w tak ważnych i trudnych mistrzostwach i dam z siebie wszystko, ponieważ dla mnie, Włocha, ściganie się włoskim samochodem na szczeblu międzynarodowym jest spełnieniem marzeń po wielu latach”.

Andrea Mabellini (kierowca) – Nicola Arena (drugi kierowca) – Napoca Rally Team
Andrea Mabellini, 20 letni kierowca, jest najmłodszym uczestnikiem wyścigu w Rajdowym Pucharze Abartha.
Mabellini ma doświadczenie zarówno na torze, jak i w rajdach samochodowych. W 2017 roku zadebiutował na torze w Pucharze Abartha za kierownicą Abarth 695 Assetto Corse, a w 2018 roku od razu zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej za bardziej doświadczonym Cosimo Barberinim.
Swoje doświadczenia wyścigowe rozpoczął w 2017 roku za kierownicą Abartha 124 rally, zdobywając prestiżowe drugie miejsce w rankingu R-GT w Rajdzie Monza. W kolejnych dwóch sezonach startował w kilkunastu wyścigach za kierownicą samochodów klasy R5.
„Jest to dla mnie ważny sezon, a moim celem jest rozwój i doskonalenie. W Rajdzie Monza za kierownicą Abartha 124 rally świetnie się bawiłem, a teraz, kiedy trasy są zdecydowanie trudniejsze, chcę pokazać cały swój talent.”

Rajdowy Puchar Abartha
W każdym wyścigu zwycięzcy przekazywana jest nagroda w wysokości 12 000 euro, 10 000 euro dostaje zdobywca drugiego miejsca, a 8 000 euro wędruje do zdobywcy trzeciego miejsca. Na koniec sezonu zwycięzca mistrzostw otrzymuje 30 000 euro. Do końcowego rankingu mistrzostw wliczane są cztery wyniki.
Abarth będzie wspierał uczestników Rajdowego Pucharu Abartha poprzez serwis części zamiennych, konsultacje techniczne na miejscu oraz strefę dla gości.

Pięć wymagających, prestiżowych wyścigów

Rally di Roma Capitale
Po długiej przerwie spowodowanej lockdown’em, wyścigi wracają, a Rally di Roma Capitale inauguruje sezon. Etap eliminacyjny zaplanowany jest na piątek 24 lipca o godzinie 9.30 w Fumone, a wspaniała ceremonia rozpoczęcia mistrzostw odbędzie się w wyjątkowej scenerii Castel Sant’Angelo, gdzie kierowcy ustawią się na linii startu o godzinie 19.00. Następnie odbędzie się parada przez starożytne centrum wiecznego miasta.
W sobotę 25 i niedzielę 26 zawodnicy zmierzą się z 813-kilometrową trasą po asfalcie, z czego 200 km będzie to jazda na czas, podzielona na 15 odcinków specjalnych. Pierwszy etap rozpocznie się w sobotę w Fiuggi o godzinie 7.40 i zakończy o godzinie 20.11. Drugi etap w niedzielę rozpocznie się o godzinie 7.20 i zakończy w Fiuggi o godzinie 18.00.

Rajd Lipawy (14-16 sierpnia)
Druga runda Rajdowego Pucharu Abartha odbędzie się na Łotwie, w mieście Lipawa nad Bałtykiem. W tym wyścigu nie brakuje pułapek na bardzo szybkich, wyboistych torach, które sprawiają, że trasa jest szczególnie wymagająca i generalnie sprzyja nordyckim kierowcom, którzy są bardziej przyzwyczajeni do tego typu dróg. Średnia prędkość wynosi ponad 110 km/h.
W edycji 2019 włoski kierowca Andrea Nucita z Rumunką Aliną Pop wyprzedził Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka.
Trasa wyścigów ma długość 607 kilometrów, z czego 180 km to jazda na czas, podzielona na 10 odcinków specjalnych.

Rajd Azorów (17-19 września)
Portugalski archipelag jest scenerią dla trzeciej rundy sezonu Rajdowego Pucharu Abartha. Jest to tradycyjny już wyścig (teraz odbędzie się jego 55. edycja) i najprawdopodobniej najbardziej spektakularny z całych mistrzostw. Żwirowy tor wije się po wzgórzach wyspy São Miguel, z niepowtarzalnymi widokami i ekscytującym odcinkiem specjalnym, który wije się wokół głębokiego, wulkanicznego jeziora. W 2019 roku wyścig ten nie był wliczany do jednomarkowych mistrzostw Rajdowego Pucharu Abartha.
652-kilometrowa trasa, z czego 215 km to jazda na czas, jest podzielona na 14 odcinków specjalnych.

Rajd Węgier (6-8 listopada).
Ostatni wyścig mistrzostw w 2019 roku, był decydujący dla zdobycia tytułu mistrza przez Włocha Andreę Nucita. Trasa asfaltowa jest bardzo techniczna, ponieważ jest niezwykle szybka i zdradliwa, z odcinkami o różnych poziomach przyczepności. Jest szybka na płaskich odcinkach i stroma w lesie. Kolejnym elementem, na który kierowcy powinni zwracać uwagę, jest pogoda, która może być bardzo zmienna i stwarzać dodatkowe trudności. Wyścig odbywa się w pobliżu Nyíregyháza.
Na chwilę obecną trasa nie została szczegółowo wytyczona.

Rajd Wysp Kanaryjskich (26-28 listopada)
Rajdowy Puchar Abartha zakończy się w Hiszpanii na La Palma, jednej z Wysp Kanaryjskich. Zapierające dech w piersiach widoki i kręte odcinki specjalne na asfalcie to główne cechy tego wyścigu, który funduje kierowcom długie zjazdy, czasami po bardzo wąskich drogach. Jest to idealny teren dla Abartha 124 rally, który w 2019 roku znalazł się w rankingu ERC 2 z Hiszpanami Alberto Monarrim i Alberto Chamorro, późniejszymi zwycięzcami iberyjskich mistrzostw samochodów z napędem na 2 koła. Wyścig odbył się w marcu.
Trasa ma długość 585 km z 17 odcinkami specjalnymi, w sumie 202 km jazdy na czas.

Abarth 124 rally
Samochód zadebiutował w 2017 roku i stał się liderem R-GT, wygrywając około 100 wyścigów w pierwszych trzech sezonach, umacniając swoją pozycję w FIA R-GT Cup (w zasadzie Grand Touring World Cup), w 2018 roku z Francuzem Raphaelem Astierem i w 2019 roku z Włochiem Enrico Brazzolim za kierownicą.
Mocny silnik, równowaga i napęd Abartha 124 rally pozwalają kierowcom wykazać się w trudnych warunkach asfaltowych przy słabej przyczepności.

Dane techniczne

Nadwozie: klatka bezpieczeństwa ze stali wysokostopowej, certyfikat Aci Sport; długość 4054 mm; szerokość 1740 mm; wysokość 1230 mm (specyfikacja na asfalt); minimalna masa 1050 kg; rozstaw osi 2310 mm – dach sztywny z kompozytu węgla i kevlaru – drzwi i pokrywy z aluminium – niska podłoga kokpitu i zapięcia pasów – bagażnik z miejscem na dwa koła zapasowe.

Silnik: umieszczony wzdłużnie, z przodu, turbodoładowany z czterema cylindrami o pojemności 1750 cm3; maksymalna moc 308 KM przy 6500 obr./ min.; maksymalny moment obrotowy 500 Nm przy 3000 obr./ min.; napęd rozrządu: głowica z dwoma wałkami rozrządu ze zmiennymi fazami rozrządu, 16 zaworów; zasilanie: wtrysk bezpośredni, cztery poziomy doładowania wybierane przez kierowcę, z możliwością włączenia systemu Anti Lag.
Stosunek masy do mocy: >3,4 kg/KM
Wymuszone smarowanie z mokrą miską olejową
Miska olejowa ze zintegrowanymi mocowaniami silnika; lekkie, monolityczne koło zamachowe; specyficzne przewody silnikowe typu „Racing” ze złączkami Mil-spec, ponadwymiarowe wtryskiwacze paliwa.
Regulator przepływu powietrza FIA: Ø35.8 mm

Układ przeniesienia napędu: Napęd na tył, samoblokujący mechanizm różnicowy, sekwencyjna skrzynia biegów Sadev (6 biegów + bieg wsteczny), dwa alternatywne przełożenia, z łopatkami zmiany biegów na kierownicy obsługiwanymi przez siłowniki pneumatyczne, ceramiczno-metaliczne tarcze sprzęgłowe Ø186 mm.
Traction Control System: elektroniczny z czterema trybami (wysoka/ średnia/niska przyczepność, mokro) i z regulacją momentu obrotowego silnika.

Układ kierowniczy: Elektryczne wspomaganie kierownicy.

Zawieszenie: Dwuwahaczowe zawieszenie z przodu oraz multilink z tyłu, amortyzatory hydrauliczne z czterema regulacjami (sprężanie/rozprężanie oraz wysoka/niska prędkość) i regulowany hydrauliczny zderzak, współosiowe sprężyny śrubowe z regulowaną wysokością.

Układ hamulcowy: Samowentylujące tarcze przednie 355 mm z pływającymi zaciskami i tylne tarcze 320 mm; zaciski Brembo z czterema tłoczkami, promieniowe mocowanie aluminiowe; hydrauliczny obwód hamulca ręcznego z odłączeniem skrzyni biegów.

Koła: 8”x18” (asfalt) z oponami Pirelli 20/65-18; 7″x15″ (szuter) z oponami Pirelli R 85 17/65-15

Pojemność zbiornika: Zbiornik paliwa z homologacją FIA Ft3-99– materiał gumowany, pojemność 68 litrów
Elektronika: LifeRacing

Jednomarkowe Mistrzostwa Abartha, tradycja od 1977 roku
Pierwsze mistrzostwa A112 Abartha Autobianchi odbyły się w 1977 roku. Były one okazją dla wielu młodych kierowców do wystartowania w rajdach niskobudżetowych, a dla kilku z nich były to drzwi do kariery zawodowej. W 1985 roku Autobianchi A112 Abarth został zastąpiony przez Fiata Uno 70S z zestawem Abarth, a w 1987 roku pojawił się Fiat Uno Turbo.
Od 1993 roku rozgrywany był Puchar Fiata Cinquecento, a w latach 1996-1998 został on rozszerzony na Mistrzostwa Europy dla wersji Sporting. Puchar Fiata Seicento odbywał się przez dwa lata, a następnie w 2000 roku powołano do życia Puchar Fiata Punto, który przetrwał do 2006 roku. W tym czasie dołączył do niego Puchar Fiata Panda Kit, a następnie mistrzostwa przeznaczone dla Fiata Grande Punto JTd.
Abarth 500 R3T był gwiazdą międzynarodowych mistrzostw jednomarkowych w latach 2010-2013, a Abarth 500 Assetto Corse i Abarth 695 Assetto Corse występowały w Pucharach na torach we Włoszech i w Europie w latach 2009-2018.
Abarth 124 rally natomiast rozpoczął swoją wyścigową karierę się w 2017 od Pucharu Abartha 124 rally, który odbył się we Włoszech. W 2018 roku mistrzostwa zyskały charakter międzynarodowy, a od 2019 roku stanowią część Mistrzostw Europy ERC.

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?