Test Subaru XV – crossover? SUV? Po prostu SUBARU

Za każdym razem gdy opisuję wersje crossover trafiam na ten sam dylemat… napęd na dwie osie. O ile bowiem wersje SUV powstały jako ucywilizowane samochody terenowe, które straciły część swych walorów jazdy w terenie na korzyść wykończenia i komfortu, o tyle modele crossover to zupełnie inna bajka.

W tym wypadku linia modelowa jest niczym innym tylko efektowną formą karoserii o charakterystycznym większym prześwicie, dużych kołach i wyższej pozycji jadących. Jest to więc jakby połączenie miejskiego minivana z zarysem sylwetki SUV-a. Doskonale ujęła to jedna z firm, nazywając swój model crossovera miejskim wojownikiem.
Jako osoba mieszkająca w terenie podgórskim, gdzie opady śniegu potrafią czasami uprzykrzyć życie stwierdzam jednak, że ta namiastka terenowego stylu SUVa jest fajna w mieście, ale naprawdę niewiele daje w trudnych chwilach. To jakbyśmy porównali Chevroleta Cruze startującego w WTCC z mającym ogromny silnik BMW M z salonu. Niby BMW M jest „sportowym mocarzem o pięknej linii”, ale w realnych warunkach wyścigu pozostanie tylko… „sportowym mocarzem o pięknej linii”.

SONY DSC

Tak więc, mimo iż mam świadomość, że napęd na wszystkie koła dla większości nabywców jest zbędny, ja osobiście lubię aby samochód o „terenowym obliczu” podołał w terenie, gdzie będzie ślisko, gorsza przyczepność i delikatnie pod górę. Niestety tylko niektóre firmy decydują się na model crossover z napędem na wszystkie koła.
Jest jednak wyjątek którego wszystkie modele crossover są z takim napędem. To SUBARU XV

SONY DSC

Nadwozie – po prostu crossover, ale z DNA SUVa
Jak wspomniałem wcześniej samochody crossovera mają charakterystyczną karoserię o większym prześwicie, duże koła i wysoką pozycję pasażerów. Nie inaczej jest w przypadku SUBARU XV. Jego długość to 4465mm, szerokość 1800mm, wysokość 1615 mm, rozstaw osi wynosi 2665 mm, a prześwit to 221 mm (prekursor stylu i najlepiej sprzedający się crossover – Nissan Qashqai- ma odpowiednio dł/szer/wys: 4394/1806/1590 mm, rozstaw osi to 2646 mm, a prześwit – 180 mm). Jeżeli dodamy, że SUBARU XV jest oferowany na kołach 225/55R18, to model jawi się nam jako prawdziwy miejski wojownik. Jednakże w SUBARU XV przeważają cechy SUVa, a można nawet powiedzieć, że SUBARU XV to mały SUV, który nie poddał się ogólnej tendencji przemiany w crossovera-miejskiego wojownika i jest wszechstronnym wojownikiem.
Jak zapewne miłośnicy marki SUBARU odkryją, prezentowany samochód XV (druga generacja modelu oferowana od 2018), oprócz diametralnej poprawy urody karoserii, nieznacznie urósł (poprzedni model miał długość 4450 mm, szerokość 1780mm, wysokość 1570 mm i rozstaw osi 2635mm). Te zmiany są efektem zastosowania w aktualnym (całkowicie NOWYM!!!) modelu XV, zmienionej, innowacyjnej platformy podłogowej: SUBARU GLOBAL PLATFORM (SGP).

Nowa platforma, na bazie której będą powstawały kolejne generacje samochodów Subaru, poprzez swoją konstrukcję zapewnia jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa pasywnego, a jednocześnie umożliwia bardziej precyzyjne i komfortowe prowadzenie samochodu. Jest to przyszłość marki Subaru, zapewniająca jeszcze więcej radości z jazdy i spokoju podczas podróżowania, dla kierowcy i pasażerów.

SONY DSC

Podstawowe cechy platform SGP to:

• Więcej radości z jazdy
Szybsza reakcja pojazdu na polecenia kierowcy pozwala prowadzić go precyzyjniej, zwiększając jednocześnie potencjał unikania przeszkód. W rezultacie samochód jest bezpieczniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu, także podczas długich podróży. Mimo dużego prześwitu SUBARU XV pokonuje zakręty jak zwykły samochód osobowy.

• Komfort podróży
Radykalne zwiększenie sztywności nadwozia oraz konsekwentna modyfikacja całego zawieszenia, pozwoliły na skuteczne tłumienie drgań pochodzących od nawierzchni i „ukrycie” jej nierówności. Efektem jest bardziej komfortowa jazda i mniejsze zmęczenie podczas długich podróży.

• Wygodna podróż
Ograniczenie nieprzyjemnych drgań i hałasu poprawiło komfort pasażerów podczas jazdy. Ulepszone zawieszenie i duża sztywność nadwozia przekładają się na wygodną podróż.

SONY DSC

Napęd SUBARU – ideał AWD
Jednakże to co wyróżnia ten model spośród konkurencji to nie sylwetka, bo przecież uroda samochodu do kwestia gustu, ale technologie SUBARU, traktujące ten model analogicznie jak typowy model SUV – Forester, czy ekskluzywne kombi QUTBACK.

Technologie Subaru wyróżniają japońską markę i zapewniają szczególne odczucia podczas prowadzenia, których doświadczymy wyłącznie w tych samochodach. Technologie te pozwalają pojazdom Subaru zapewnić najwyższe standardy, jeśli chodzi o osiągi, komfort, bezpieczeństwo i niezawodność, dostarczając jednocześnie wszystkim pasażerom uczucie radości z jazdy i spokoju.

SONY DSC

Ich najważniejsze składowe to:

  • Stały napęd wszystkich kół – SYMMETRICAL ALL-WHEEL DRIVE
    System ten w wymagających warunkach drogowych, równo rozdziela moment napędowy na wszystkie koła i zapewnia panowanie nad samochodem, podczas gdy inne pojazdy mogą mieć problemy. Zalety S AWD widoczne są natychmiast – lepsza kontrola podczas jazdy w zakręcie, lepsza trakcja na śliskich nawierzchniach, lepsze przyspieszenia. S-AWD sprawia, że prowadzenie samochodu okazuje się łatwiejsze, bezpieczniejsze i przyjemniejsze.
  • Bezstopniowa skrzynia LINEARTRONIC + aktywny podział momentu napędowego
    Skrzynia ta zdecydowanie poprawia ekonomię jazdy, utrzymując silnik w jego najbardziej ekonomicznym zakresie obrotów, a jednocześnie zachowuje energię kinetyczną samochodu, często traconą podczas tradycyjnej zmiany biegów. Ze skrzynią Lineartronic zgodnie współpracuje napęd wszystkich kół z aktywnym podziałem momentu obrotowego (Active Torque Split AWD), który w normalnych warunkach przekazuje 60% momentu napędowego na przednie kola i 40% momentu na tylne koła. Gdy warunki jazdy stają się trudne, w czasie rzeczywistym następuje zarówno dostosowanie podziału momentu napędowego, jak i zmiana przełożenia w skrzyni biegów. W rezultacie poprawie ulega stabilność samochodu, bezpieczeństwo jazdy, a kierowca odczuwa to jako żywe i sprawne prowadzenie auta.
  • Silnik SUBARU BOXER
    Poziomy – przeciwsobny układ silnika typu bokser polega na rozłożeniu każdej pary cylindrów i tłoków o 180° względem siebie. Subaru wykorzystuje ten układ w silnikach SUBARU BOXER od ponad 50 lat, ze względu na wiele zalet w porównaniu z silnikami innych typów. Dzięki temu samochody Subaru cechują się szczególną trwałością i niezawodnością.

SONY DSC

Hybrydowe serce e Boxer
Jeżeli chodzi o silnik w samochodzie tego typu, to jestem zwolennikiem jednostek wysokoprężnych. Mają one wyższy moment obrotowy, co ze względu na wielkość powierzchni czołowej (opór powietrza) i opory toczenia ma dość duże znaczenie.

W testowym wcześniej modelu z silnikiem benzynowym 2,0 156 KM o momencie 196 Nm przy 4000 obr/min, miałem pewien niedosyt, gdyż zastosowanie silnika wolnossącego sprawiało pewne niedogodności w działaniu skrzynio CVT. Była to wprawdzie nadal skrzynia biegów pracująca o niebo lepiej niż przekładnia w Toyotach, ale nie było uczucia komfortu jak modelu Levorg który miał 250 Nm w zakresie 1800-4800 obr/min). Aktualnie oferowany silnik e-Boxer zniwelował tę niedogodność.

SONY DSC

W celu zwiększenia efektywności jazdy zespół napędowy SUBARU e-BOXER dostosowuje do warunków jazdy dystrybucje mocy miedzy dwulitrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa (moc 150 KM, moment 194 Nm przy 4000 obr/min), a silnikiem elektrycznym o mocy 17 KM i momencie obrotowym 66 Nm (dostępne od chwili ruszenia). W tym wypadku, efektem połączenia ze skrzynia Lineartronic jest ciche i liniowe przyspieszenie, wiernie odpowiadające na potrzeby kierowcy, czyli pewna namiastka pracy w modelu Levorg. Co ważne prędkość maks to 193 m/h, a przyspieszenie – 10,7 sek

Zmieniła się też „paliwożerność modelu”. W mieście model 2,0 156 KM zużywał ponad 10 l/100 km, a aktualnie testowany e-Boxer poniżej 8-8,5 l/100 km. Wszystko to za sprawą silnika elektrycznego, który „wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania”.

SONY DSC

Aby sprawdzić model na trasie wyruszyłem z Krakowa przez Myślenice-Mszanę Dolną – Zabrzeż do Krościenka nad Dunajcem i wracałem tą samą drogą. W sumie trasa 110 km do górskiego kurortu, pokonywana w lipcową niedzielę (więc jazda była wg warunków ruchu, gdyż ilość samochodów była większa niż tygodniu), przy przejeździe w obydwie strony zaowocowała średnią prędkością 67 km/h i zużyciem paliwa 6,5 l/100 km (w samochodzie jechały tylko dwie dorosłe osoby i rowery).

Co ważne, mimo dodatkowego silnika elektrycznego, model subaru nie stracił swego atutowego rozwiązania – SYMMETRICAL ALL-WHEEL DRIVE. Podczas gdy w innych samochodach wspomaganych silnikiem elektrycznym precyzja prowadzenia może być pogorszona ze względu na większą masę, strategiczne rozmieszczenie elementów SUBARU e-BOXER pozwala zachować ogólną równowagę pojazdu. Nisko umieszczony silnik spalinowy oraz silnik elektryczny zamontowany w osi symetrii pojazdu, pomagają zachować precyzję prowadzenia i stabilność w zakrętach z których słyną auta Subaru.

SONY DSC

Umieszczenie silnika elektrycznego i akumulatora symetrycznie względem wzdłużnej osi pojazdu dopełnia stabilność, poprawia rozkład masy pojazdu (przód – tył) i równowagę osiągniętą dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości silnika SUBARU BOXER oraz stałemu napędowi wszystkich kół Symmetrical AWD.
W czasie kilkudniowej przygody z SUBARU XV miałem też okazję sprawdzić pojazd w warunkach innych niż strefa dla „miejskiego wojownika” i przejażdżki na trasie. Będąc w górach, na bocznych drogach udało mi się znaleźć gorsze nawierzchnie i… z zadowoleniem stwierdzam, ze jest to prawdziwy SUBARU. Nie mamy tutaj namiastki samochodu uniwersalnego zwanego crossoverem, ale faktycznie model ma wszystkie atuty dużego SUVa. Do takich atutów możemy zaliczyć na przykład system zjazdu z góry (działa do 20 km/h i włączamy go przyciskom obok dźwigni zmiany biegów), który po naciśnięciu przycisku przejmuje sterowanie prędkością obrotową silnika i przyhamowywaniem kół.

SONY DSC

A wnętrze?
Samochody SUBARU przeszły w ciągu ostatnich lat ogromna metamorfozę. Z modeli, które były jedynie fantastycznym rozwiązaniem technologicznym napędu, opakowanym w schludną, ale niezbyt efektowną karoserię, zmieniły się w wersje zachwycające nie tylko technologią napędu, ale także zagospodarowaniem i wykończeniem wnętrza.

Otwieram zatem drzwi i… mamy styl, wykończenie wnętrza i wyposażenie na najwyższym poziomie.
Zarys deski rozdzielczej przywodzi na myśl stylizacje włoskie, czy francuskie. W SUBARU XV mamy bowiem lekkość stylistyczną i urok jakiego nie było wcześniej w SUBARU i do tej pory nie ma w samochodach japońskich.
Uwagę zwraca też system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji. Dostępny 8-calowy ekran dotykowy zapewnia intuicyjną obsługę nawigacji i funkcji audio, natomiast zaprojektowany od nowa wyświetlacz wielofunkcyjny dostarcza kierowcy najważniejsze informacje o parametrach pracy samochodu.
Po zapoznaniu się z wszystkimi innowacjami w zakresie Infotainment i po sparowaniu swego telefonu z systemem Bluetooth w samochodzie, naciskam pedał hamulca i przycisk uruchomiania silnika, przełączam dźwignię zmiany biegów w pozycję Drive i ruszam na trasę.

SONY DSC

Trzeba przyznać, że rozplanowanie wszystkich nastaw jest bardzo intuicyjne i po przejeździe 500 metrów byłem w stanie dokładnie poznać przyciski sterowania na kierownicy i ich wskazania. Szczególnie fajny jest przycisk Info z lewej strony, który umożliwia przełączanie wielofunkcyjnego wyświetlacza. Wielofunkcyjny wyświetlacz LCD o przekątnej 6,3″ umieszczono wygodnie, nad tablicą przyrządów i dostarcza on kierowcy i pasażerom wielu istotnych informacji. Nawigacja łączy się z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, przedstawiając na nim informacje o kolejnych etapach podróży podczas zbliżania się do skrzyżowań bądź zakrętów. Ponadto możemy podejrzeć parametry pracy silnika jak np. temperatura płynu i oleju, czy chwilowe zużycie paliwa (z opcją wyznaczającą średnie zużycie).

Dla kogo wersja 2,0 e-Boxer?
Z pewnością jest to wersja Subaru XV dla lubiących bezstresową jazdę. To model dla ceniących spokojne przemieszczanie się i komfort, gdyż pojazd jest doskonale wyciszony, a układ napędowy nie przenosi do wnętrza żadnych wibracji, a nadto dla osób szukających lepszej dynamiki niż XV 1,6 którego prędkość maks. to 175 km/h, a przyspieszenie 13,9 sek (test modelu CZYTAJ). To prawdziwy miejski wojownik, któremu nie straszne –w przeciwieństwie do wielu konkurentów – pozamiejskie szlaki.
Podsumowując: nowy SUBARU XV e-Boxer (ceny od 136 600 zł) to model do codziennych jazd w mieście, przejażdżek pozamiejskich i bezstresowych wypraw na stoki narciarskie, czy w gorsze tereny. To model który nie można porównać z żadnym crossoverem. Nie jest to jednak wersja dla „młodych gniewnych” szukających ujścia swej „ułańskiej fantazji”, gdyż normy WLTP wyeliminowały „sportowe Subaru dawnych lat”…

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?