Test Jeep Renegade – do tańca i do różańca

Wprowadzony na rynek w 2014 roku, Jeep Renegade zmienił postrzeganie marki. Był pierwszym małym SUV-em marki Jeep. Był także pierwszym modelem Jeep wyprodukowanym poza Stanami Zjednoczonymi, w zakładzie Melfi SATA we Włoszech. Był także modelem, który uzupełnił portfolio marki sprawiając, że oferta produktowa marki Jeep obejmuje obecniw wszystkie segmenty rynku. W roku 2019 Renegade przeszedł lifting…

SONY DSC

Obecny Styl – Renegade z DNA Wranglera
Wprowadzenie liftingu miało na celu uatrakcyjnienie stylu, przy zachowaniu charakterystycznych cech modelu. Stąd też zmiany nie zakłócającą stylu do jakiego przyzwyczaił nas Renegade.

Modyfikacji poddano jedynie przód, gdzie umieszczono odświeżony siedmioszczelinowy grill Jeepa (podobny do tego w modelu Wrangler), zamontowano nowe reflektory i światła przeciwmgielne. Zaoferowano także nowy design obręczy kół, przez co podkreślono terenowy styl.

SONY DSC

Do najważniejszych nowych elementów modelu należą jednak nowe reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej, światła drogowe, światła mijania i przeciwmgielne zwiększające widoczność i bezpieczeństwo pojazdu. Nowe oświetlenie przednie zwiększa widoczność o 50% w stosunku do reflektorów halogenowych, i poprawia jasność o 20% w stosunku do reflektorów ksenonowych. Poprawia się zarówno percepcja głębi, jak i oświetlenie boczne. Zmiany te podkreślają nowoczesny i odświeżony wygląd przodu Renegade’a, zgodny z charakterystyczną stylizacją Jeepa. Z tyłu znajdują się nowe światła tylne w technologii LED, dostępne w wersji Limited i Trailhawk. Oprawy reflektorów są kluczowym elementem designu tyłu pojazdu, wyróżniającym się charakterystycznym wzorem X inspirowanym Wranglerem. Jest to kolejna, niepowtarzalna cecha designu Jeepa, określająca charakter obu modeli.

SONY DSC

Wewnątrz: dbałość o szczegóły, przestronność i funkcjonalność.

Styliści z Włoch połączyli swe umiejętności i artystyczną wrażliwość z ludźmi z działu stylistyki JEEP’a, którzy doskonale czują styl marki i umiejętnie kultywują mit pierwszego samochodu Willys. Stąd też siadając we wnętrzu, od razu zauważymy miękką w dotyku deskę rozdzielczą, ale też uchwyt pasażera niezbędny podczas przygód terenowych (element zapożyczony od Jeepa Wranglera), czy kierownicę z grubą obręczą, której niewielka średnica i charakterystyczny design nie dają wątpliwości o rodowodzie samochodu.

SONY DSC

Również pionowa konsola środkowa jest stylistycznym nawiązaniem do terenowego rodowodu pojazdów marki (to największa różnica między Renegade, a konkurentami SUV). Perełkami stylizacji wnętrza, a tu widoczna jest ręka mistrzów z Italii, są motywy nawiązujące do legendarnego Willys’a. We wnętrzu bowiem znajdziemy m.in. dwa przednie uchwyty na kubki ze znakiem X (wspomniane wcześniej nawiązanie do znaku na pierwszym Willysie, który miał z tyłu kanister z takim znakiem), na maskownicach głośników na drzwiach, osłonie bagażnika, czy obudowie lusterka wewnętrznego odnajdziemy znak JEEPa, a na szybie przedniej jest kalkomania prezentująca „wspinający się samochodzik Willys”.

SONY DSC

Obecnie wnętrze udoskonalono, oferując nową konsolę centralną z wbudowanym uchwytem na smartfon, nowe uchwyty na kubki i dodatkowe schowki, w tym kieszeń na iPada Mini lub inne drobne akcesoria. Nowością jest także pozycja dodatkowego portu USB (umieszczonego teraz z tyłu podłokietnika środkowego, ułatwiająca korzystanie pasażerom tylnego siedzenia).

Najważniejszy fakt wnętrza w testowanym modelu to Uconnect 7,0 ” z ekranem dotykowym, który zapewnia łatwą obsługę, dzięki mocniejszemu i bardziej efektywnemu procesorowi z lepszą funkcją interaktywnej obsługi. Pozwala to kierowcy sterować bezpośrednio z wyświetlacza klimatyzacją, audio i wieloma innymi funkcjami, zachowując całkowite bezpieczeństwo.

SONY DSC

Wśród funkcji nowego systemu UconnectTM na szczególną uwagę zasługują również zestaw głośnomówiący, nawigowanie za pośrednictwem komend głosowych oraz odczytywanie wiadomości, co zapewnia bezpieczną i bezstresową jazdę, zawsze w kontakcie ze światem. Opcje zintegrowane z radiem umożliwiają kierowcom i pasażerom słuchanie internetowych stacji radiowych w streamingu za pośrednictwem Bluetooth i podłączanie swoich urządzeń (o ile są kompatybilne) do gniazdek USB lub AUX.
Również pod względem przestronności wnętrza, Renegade znajduje się na szczycie swojej kategorii, wyróżniając się pod względem wolnej przestrzeni nad głową i szerokości siedzeń.

SONY DSC


Model Roku 2019 został unowocześniony poprzez wzbogacenie go o nowe elementy, które uzupełniają ofertę pod kątem bezpieczeństwa, zapewniając maksymalną ochronę i komfort.
Teraz, w całej gamie seryjnie montowany jest Lane Sense Departure Warning-Plus (system monitorujący i alarmujący opuszczenie pasa ruchu) oraz Intelligent Speed Assist (elektroniczny system ograniczenia prędkości) z Traffic Sign Recognition (systemem rozpoznawania znaków drogowych).

Lane Sense Departure Warning-Plus wykorzystuje czujnik optyczny kamery do ustalenia pozycji samochodu na drodze w stosunku do sygnalizacji poziomej znajdującej się na jezdni. W przypadku niezamierzonej zmiany pasa ruchu, którą system rozpoznaje po zmianie toru jazdy bez włączenia kierunkowskazu, Lane Keeping Assist koryguje tor jazdy i powoduje powrót na pierwotną pozycję.

SONY DSC

Nowy system Traffic Sign Recognition (TSR) służy do rozpoznawania znaków drogowych, w tym znaków ograniczenia prędkości wraz z informacjami dodatkowymi zawartymi pod znakiem i informuje o nich kierowcę w formie ostrzeżeń i komunikatów wyświetlanych na desce rozdzielczej. W połączeniu z systemem Intelligent Speed Assist, (który może być z łatwością obsługiwany za pośrednictwem przycisków na kierownicy), prędkość może zostać ustawiona według ograniczeń, które TSR wcześniej rozpoznał. W każdym razie, kierowca ma możliwość zignorowania powiadomień systemu oraz odrzucenia ograniczeń prędkości wskazanych na znakach drogowych.

Aby zapewnić maksymalną ochronę, Jeep Renegade proponuje kompletną gamę systemów bezpieczeństwa, takich jak: Forward Collision Warning-Plus z Active Emergency Braking (dostępny seryjnie w wersji Limited), Adaptive Cruise Control, Blind-Spot Monitoring i Rear Cross Path Detection.

SONY DSC

Jednakże Jeep to legendarne własności terenowe i… to prawda

W testowanym modelu stosowany był 2,0-litrowy silnik Diesel o mocy 170 KM współpracujący z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną. Napęd w modelu był to zaawansowany system 4×4, który zapewnia wzorcowe osiągi w każdych warunkach użytkowania. System zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain (dostępny w każdym modelu umieszczony w dolnej partii konsoli środkowej), jest wyposażony w tryby Auto, Śnieg, Piasek i Błoto zapewniające optymalne osiągi na dowolnej nawierzchni.

Jeep Active Drive Low – mózg napędu
Popularny system Jeep Active Drive, zapewniający rozdział napędu, jest w pełni automatyczny i zapewnia bezproblemową pracę przy każdej prędkości, zmniejszając straty energii i zmniejszenie zużycia palia, gdy napęd 4×4 nie jest potrzebny. System ten nie wymaga interwencji kierowcy, zapewnia korektę odchylenia w trakcie dynamicznych manewrów i poprawia zachowanie zarówno w warunkach podsterowności, jak i nadsterowności. Jeep Active Drive może dostarczyć do 2000 Nm dostępnego momentu obrotowego silnika na tylne koła, umożliwiając optymalną przyczepność w warunkach niskiej trakcji. Zmienne mokre sprzęgło umieszczone w module tylnego napędu wykorzystuje własne algorytmy marki Jeep, aby zapewnić właściwy moment we wszelkich warunkach jazdy, w tym na nawierzchniach o niskiej trakcji, przy agresywnym ruszaniu i dynamicznej jeździe.

W testowym modelu był zastosowany Jeep Active Drive Low, który poszerza możliwości systemu Jeep Active Drive i zapewnia przełożenie pełzające 20:1 dla doskonałych parametrów 4×4. System ten zapewnia najlepsze w swojej klasie możliwości terenowe podczas ekstremalnej jazdy terenowej. Jeep Active Drive Low dodaje dodatkowo do systemu Select-Terrain funkcję kontroli zjazdu z wzniesienia Hill-Descent Control (Wszystko włączane przyciskami na pokrętle Jeep Selec-Terrain ).
Kontrola zjazdu ze wzniesienia pozwala na płynny i kontrolowany zjazd ze wzniesienia w nierównym lub śliskim terenie bez konieczności naciskania przez kierowcę pedału hamulca. Gdy jest włączona, pojazd będzie zjeżdżać ze stromych nachyleń, wykorzystując system hamowania ABS do sterowania prędkością każdego z kół, aby zapewnić optymalną i bezpieczną prędkość zjazdu.

SONY DSC

Dodatkowo nasz testowy model był to Trailhawk, w którym zwiększono maksymalny skok koła do 205 mm oraz prześwit do 210 mm dla modelu (standardowo – 198mm). Wszystko to sprawia, że Trailhawk jest modelem, który nie jest jedynie miejskim crossoverem, ale wersją faktycznie umożliwiającą wjazd w teren.

W drogę tam gdzie oczy poniosą

Jak wspomniałem w testowym modelu był silnik diesla 170 KM, który jest topową jednostką w tym szeregu Renegade (mocniejszy jest tylko benzynowy 1,3 turbo 180 KM). Nic więc dziwnego, że na trasie model był prawdziwym przyjacielem podróży. Prędkość maksymalna prawie 200 km/h i przyspieszenie 8,9 sek dawały fantastycznym odczuciem w trasie. Tyle tylko, że przekroczenie prędkości 150 km/h to szum wiatru, który opływał kanciastą karoserię. Jadąc z mniejszą prędkością, w środku był komfort jazdy jakbyśmy jechali wersją osobową. Zużycie paliwa przy przejeździe z Warszawy do Krakowa ze średnią prędkością 98 km/h wyniosło 7,6 l/100km.

Pojazd nie zaskoczył także podczas pokonywania bezdroży. Prześwit wynoszący 210 mm i koła o rozmiarze 215/60R17 sprawiają, iż przejazd po nierównościach (w teście był przejazd m.in. przez wertepy powstałe po rozjeżdżeniu drogi gruntowej po deszczach) był banalnie prosty i nie zachodziła obawa uderzenia podzespołami o nierówności. Miałem też okazję sprawdzić działania elektronicznego wyboru trybu jazdy w piachu oraz w błocie i trzymając się podstawowych zasad jazdy w terenie czyli ruszanie gdy koła są na wprost i brak gwałtownych szarpnięć kierownicą… można liczyć, że samochód wyprowadzi nas z gorszych sytuacji. Po prostu wystarczy mu nie przeszkadzać.

Jeżeli zaś włączymy blokadę 4WD Lock i następnie załączymy reduktor, to Renegade będzie jechał jak prawdziwy JEEP dla którego nie ma gorszych dróg.

SONY DSC

W mieście pojazd też zachowywał się bardzo poprawnie, gdyż zużycie paliwa wynosiło 6.6-6.9 l/100 km, a dokonała zwrotność (śr zawracania to 10,8 metra, podczas gdy mająca napęd na jedną oś Toyota CHR ma 10,4 metra) i wysoka pozycja kierowcy pozwalają doskonale obserwować drogę i korzystać z walorów jazdy „miejskim wojownikiem”.

Dla kogo?

Jeep Renegade to samochód… dla każdego. Gdy ktoś szuka jedynie stylu Renegae to może znaleźć ofertę od 75 790 zł.. Jeżeli komuś zależy na napędzie na cztery koła wówczas ma możliwoć zakupu modelu od 105 000 zł. Dla tych którzy poszukują modelu, który da sobie radę w każdym terenie przygotowano zaś model Trailhawk za 130 200 zł. Słowem dla każdego coś miłego. Trzeba tylko mieć odpowiednią gotówkę…

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski


 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?