Fotele PEUGEOT – supertechnologia prostego elementu wyposażenia

Wobec nasilonej konkurencji między producentami samochodów wnętrze pojazdu ma coraz większe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupu przez klientów. PEUGEOT upowszechnił PEUGEOT i-Cockpit® w niemal całej swojej gamie i zrewolucjonizował wnętrze samochodów. Marka poświęca również wiele uwagi fotelom, które stają się coraz bardziej złożoną i zaawansowaną technologicznie konstrukcją. Fotele są codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom. Muszą też spełniać liczne oczekiwania: wyróżniać się stylem i możliwością personalizacji, dawać poczucie bezpieczeństwa i komfortu, które są inne w zależności od regionu świata.

Nieco historii
Na przestrzeni sześćdziesięciu lat fotele przeszły kilka ważnych etapów technologicznych. W 1955 roku w samochodach wielkoseryjnych pojawiła się możliwość regulacji foteli (kąta pochylenia oparcia, wysokości siedziska itd.). PEUGEOT reklamował wówczas siedzenia-kuszetki swojego ówczesnego flagowego modelu, Peugeot 403.
W samochodach dostawczych możliwość dostępu do tylnych siedzeń pojawiła się w 1957 roku. Kolejne innowacje są już nam bliższe w czasie. Dzielona tylna kanapa w układzie 1/3-2/3 została wprowadzona na przykład w PEUGEOT 306, a składany trzeci rząd foteli w PEUGEOT 5008.
W 2007 roku PEUGEOT świetnie wykorzystał nową platformę EMP2 i rozpoczął pracę nad modułowym szkieletem przednich foteli przeznaczonym do różnych modeli w gamie. Tę modułową konstrukcję odnajdziemy w kolejnej generacji PEUGEOT 308 wprowadzonej w 2013 roku. Nowa konstrukcja umożliwiła obniżenie masy samochodu, a jednocześnie poprawiła bezpieczeństwo i komfort. Fotele stały się lżejsze, bardziej zaawansowane technologicznie i tańsze.
Modułowe szkielety foteli zostały również wykorzystane w samochodach zbudowanych na platformie CMP i wprowadzone do produkcji w Europie, Chinach i Ameryce Łacińskiej.

Różne oczekiwania w różnych regionach świata

Fotele są obecnie traktowane na równi z pozostałymi podzespołami samochodów gamy PEUGEOT. Mają duże znaczenie ekonomiczne, bowiem koszt ich produkcji może przekroczyć kilka tysięcy euro. Zestaw siedzeń składający się z fotela kierowcy, fotela pasażera i tylnej kanapy liczy 150 części. Fotele samochodowe są również codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom:

  • muszą być wytrzymałe (budowa i masa ciała klientów są bardzo zróżnicowane),
  • odporne na zużycie (użytkownicy będą z nich korzystać przez kilka lat czy nawet dekad),
  • i na temperaturę (we wnętrzu samochodu może być bardzo ciepło lub bardzo zimno).

Pojęcie komfortu różni się w zależności od regionu świata:

  • W Europie klienci oczekują głównie komfortowych foteli w pierwszym rzędzie z możliwością precyzyjnego ustawienia, dobrego podparcia bocznego i kształtu zapewniającego wygodę na dalekich trasach. W przypadku siedzeń drugiego rzędu ważna jest możliwość ich złożenia.
  • W Chinach ważny jest komfort przednich siedzeń i tylnej kanapy. Siedzenia powinny być miękkie i mieć tylko lekko wyprofilowane boki.
    W samochodach z segmentu premium klienci mają wysokie oczekiwania w odniesieniu do wyposażenia i akcesoriów tylnych siedzeń.
  • W Ameryce Południowej liczy się optymalna zdolność pochłaniania wstrząsów i wibracji zarówno przednich jak i tylnych siedzeń.

Fotele budują stylistykę wnętrza i percepcję marki
Z punktu widzenia klienta fotele muszą spełniać trzy podstawowe funkcje: umożliwić siedzenie, chronić i być atrakcyjne wizualnie.
Idealnie dopasowane do ciała użytkownika, mają duży wpływ na rodzaj odczuć z jazdy samochodem, inny dla każdej marki. W 2013 roku Groupe PSA opracowała strategię zróżnicowania, która jasno określa DNA każdej z marek. Klient już na pierwszy rzut oka i po zajęciu miejsca w fotelu powinien rozpoznać markę samochodu.
W przypadku marki PEUGEOT pionowo ustawione fotele zapewniające odczuwalne, mocne podparcie, mają wywołać wrażenie dynamiki.

Fotele przyszłości – moda i wygoda
W przyszłości na wygląd foteli będzie miała większy wpływ moda odzieżowa. Kolorystyka i materiały wykorzystywane do obić foteli będą inspirowane trendami widocznymi w kolekcjach prêt à porter i meblarstwie.
Konstruktorzy foteli przykładają również dużą wagę do komfortu. Jedną z ostatnich innowacji są komory powietrzne wbudowane w piankę siedzenia. Umożliwiają dostosowanie kształtu fotela do budowy ciała użytkownika. PEUGEOT, w różnych modelach gamy, oferuje również w opcji system masażu pleców. Klienci szczególnie cenią tę innowację, ponieważ umożliwia relaks dzięki aktywacji mięśni pleców.
W dobie samochodów autonomicznych fotele nabierają coraz większego znaczenia w wyposażeniu wnętrza. Będą musiały zapewnić wiele możliwości aranżacji wnętrza jak w samochodzie koncepcyjnym PEUGEOT e-LEGEND. Czas spędzony w samochodzie powinien się zmienić w chwilę relaksu i bliskości z innymi użytkownikami.
Wkrótce materiały kompozytowe częściowo zastąpią metalową konstrukcję i umożliwią projektowanie cieńszych, bardziej finezyjnych foteli, co zapewni więcej miejsca w kabinie

inf Peugeot

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?