Test Renault Espace – wyszło inaczej niż planowałem

Wielokrotnie podkreślałem, że testy samochodów mają sens tylko w przypadku ich eksploatacji w naturalnym środowisku, do jakich zostały stworzone. Przecież jazda Twingo z Krakowa do Paryża byłaby totalnie bez sensu. Także eksploatacja Talismana na trasie dom-sklep-szkoła-dom, raczej nie odda walorów modelu. A Espace??? To samochód podróżnika i jego sprawdzenie powinno się odbywać podczas wypraw…

SONY DSC

Wychodząc z tego założenia umówiłem się już w marcu na test Renault Espace po liftingu, który zaplanowałem w czerwcu, w czasie Bożego Ciała gdy odbywa się Międzynarodowy Spływa Kajakowy na Dunajcu. Wiadomo ogrom ładunku na kemping i uniwersalność małego busa to atuty jakie wykaże Espace. Niestety pandemia zniszczyła wszystkie plany. Międzynarodowy Spływ Kajakowy został odwołany, a model po liftingu nie trafił jeszcze do Polski. Ponieważ przedstawiciele Renault Polska, wiedząc o moich planach, postanowili zachować się honorowo (za co wielkie podziękowania) i przekazać mi Renault Espace, który miałem już okazję testować… zostałem postawiony w dość niezręcznej sytuacji. Opisywać wrażenie z jazdy tym samym samochodem byłyby bowiem kopiowaniem wcześniejszych testów. Na ratunek przyszedł mi jednak przypadek…

Jak wspominałem Międzynarodowy Spływa Kajakowy na Dunajcu został oficjalnie odwołany, ale w Boże Ciało w Krościenku nad Dunajcem pojawiło się z kajakami wiele osób z Gdańska, Śląska, Wielkopolski i Krakowa, które indywidualnie chciały zorganizować tę trwającą już od 80 lat imprezę.

SONY DSC

Oczywiście uniwersalny Renault Espace, w którym mogło jechać naraz siedem osób, który zapewniał ogromną przestrzeń ładunkową (zwiększaną poprzez naciśnięcie przycisków składających fotele), a nawet umożliwiał wygodne miejsce do spania (wnętrze to prawie „namiot trójka” i po włożeniu materacy było wygodniej niż w namiocie, zwłaszcza, że padał deszcz) robił wrażenie, ale… przede wszystkim Easpace zaskoczył wiele osób. O ile dla mnie większość elementów w tych modelkach jest oczywistością, to dla wielu znajomych fakt iż „takie wyposażenie jest w Renault” był zaskoczeniem.

Stąd też, zamiast skupić się na walorach tego modelu odczuwalnych podczas eksploatacji, chcę dzisiaj przekazać to co zaskoczyło wiele osób, czyli jakie wyposażenie ma Renault. Jest to tym bardziej ważne, że wiele z innowacji jest także w innych produktach firmy, a -jak przekonałem się-dla potencjalnych nabywców jest to super-nowość.

SONY DSC

Zatem zacznę od najnowszych systemów wspomagania kierowcy, których funkcje odpowiadają drugiemu poziomowi jazdy autonomicznej.

EASY PILOT – asystent jazdy w korku i na autostradzie to połączenie adaptacyjnego tempomatu (z automatyczną funkcją Stop&Go) z systemem utrzymania pasa ruchu, który doskonale sprawdza się na zakrętach. System utrzymuje stałą prędkość samochodu, działa od 0 do 160 km/h i zapewnia stałą odległość od pojazdu jadącego z przodu. Gdy poprzedzający pojazd zatrzyma się, EASY PILOT zatrzyma Renault Espace automatycznie. W momencie gdy poprzedzający pojazd ruszy z miejsca, Renault Espace ruszy automatycznie po 3 sekundach, bez konieczności interwencji ze strony kierowcy.

Zaawansowany system wspomagania parkowania Easy Park Assist umożliwia automatyczne wykonywanie manewrów parkingowych: kierowca powinien wrzucić bieg i delikatnie nacisnąć pedał gazu. Później może zdjąć ręce z kierownicy, nogę z pedału gazu i hamulca. System umożliwia parkowanie równoległe, prostopadłe i poprzeczne.

System wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem ostrzega kierowcę, który wyjeżdża z miejsca parkingowego, o innym pojeździe z tyłu. Niezwykle skuteczne radary 180° wykrywają obecność pojazdów, uruchamiają sygnał dźwiękowy i pokazują na ekranie kamery cofania widok z tyłu.

SONY DSC

System wspomagania nagłego hamowania AEBS ma nową funkcję wykrywania obecności pieszych.

System kontroli pasa ruchu uruchamia wibracje kierownicy, aby ostrzec kierowcę o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Jest powiązany z systemem utrzymania pasa ruchu, który koryguje ustawienia kierownicy, aby wrócić na pożądany tor jazdy.

System kontroli martwego pola wykorzystuje dane z dwóch radarów umieszczonych po bokach z tyłu samochodu. Radary są bardziej skuteczne niż tradycyjne czujniki i bardziej precyzyjnie wykrywają znajdujące się w pobliżu pojazdy w każdych warunkach pogodowych.

Na podstawie ruchów kierownicy system wykrywania też zmęczenia kierowcy rozpoznaje brak koncentracji kierowcy i uruchamia ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, aby zachęcić kierowcę do odpoczynku podczas krótkiego postoju. 

Drugą innowacją Renault jest MULTI-SENSE – czyli pełna personalizacja

Dzięki zmianom ustawień systemu MULTI-SENSE kierowca może dopasować właściwości jezdne Espace (a także innych Renault) do własnych preferencji. Zmiany może wprowadzać na ekranie systemu multimedialnego Renault EASY LINK lub za pomocą specjalnego przycisku na środkowej konsoli.

SONY DSC

System MULTI-SENSE ma trzy standardowe tryby pracy Eco, Comfort i Sport i jeden spersonalizowany My Sense. Tryby mają wpływ na:

  • wybrane aspekty dynamiki jazdy, m.in. czas reakcji silnika, zmianę przełożeń skrzyni EDC, ustawienia układu 4CONTROL, ustawienia zawieszenia, układ kierowniczy i adaptacyjne reflektory LED MATRIX VISION,

  • wybrane elementy wyposażenia wnętrza, m.in. oświetlenie ambientowe (8 kolorów), informacje wyświetlane na cyfrowym ekranie wskaźników i zegarów, dźwięk silnika oraz intensywność i częstotliwość funkcji masażu na przednich fotelach.

Co oferuje system MULTI-SENSE?

Niczym dyrygent, system MULTI-SENSE dostraja wszystkie techniczne systemy pokładowe do upodobań kierowcy. Masz ochotę na bardziej sportową, komfortową czy ekonomiczną jazdę? Renault dostosowuje się w pełni do twoich potrzeb, zmieniając swój temperament.

SONY DSC

MULTI-SENSE jest jedynym tego rodzaju systemem sterującym i koordynującym działanie technologii pokładowych zainstalowanych w celu zapewnienia unikalnej przyjemności prowadzenia. Wpływa on w szczególności na działanie systemu 4CONTROL (4 koła skrętne), sztywność elektronicznie sterowanych amortyzatorów, układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów EDC z podwójnym sprzęgłem, a także na ustawienia instrumentów pokładowych, brzmienie silnika i oświetlenie ambientowe wnętrza.

Wraz z MULTI-SENSE Renault stało się pierwszym na świecie producentem oferującym system koordynujący w całości i w intuicyjny sposób działanie tak dużej liczby systemów pokładowych.

SONY DSC

Pełnia przyjemności i personalizacja doznań

Dzięki systemowi MULTI-SENSE, Renault stwarza możliwość wyboru pożądanego rodzaju doznań z jazdy.

Każdy tryb przekłada się na odmienny rodzaj doznań z jazdy dzięki odpowiedniemu doborowi i koordynacji:

  • parametrów układu 4CONTROL,
  • ustawień elektronicznie sterowanych amortyzatorów,
  • pracy silnika,
  • algorytmu zmiany biegów w skrzyni EDC,
  • siły potrzebnej do obracania kierownicy.

Trybom tym towarzyszy zmiana klimatu wnętrza, obejmująca:

  • kolor oświetlenia wnętrza: zielony, niebieski, sepia, czerwony, fioletowy,
  • styl i rodzaj wyświetlanych informacji oraz kolor podświetlenia instrumentów pokładowych,
  • brzmienie silnika,
  • aktywowanie funkcji masażu w fotelu kierowcy(tryb komfort)
  • parametry pracy klimatyzacji w trybie eko.

Sterowanie trybami oraz poszczególnymi ustawieniami odbywa się:

  • za pośrednictwem ekranu R-LINK 2 – ergonomicznie zaprojektowane i bardzo przejrzyste menu zapewniają intuicyjny dostęp do bogatych funkcjonalności systemu MULTI-SENSE Renault,
  • za pomocą joysticka na konsoli centralnej,
  • lub przycisku skrótu umieszczonego na środkowej konsoli.

SONY DSC

Układ 4CONTROL – bezkonkurencyjna zwrotność na drodze, czyli cztery koła skrętne

Wspominany kilkukrotnie system 4CONTROL to stale aktywny układ czterech kół skrętnych. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie komfort (60 km/h w trybie neutral i 80 km/h w trybie sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5 stopnia. Pod względem doznań z jazdy kierowca odczuwa to tak, jakby pojazd skrócił swój rozstaw osi w celu maksymalnego zwiększenia zwrotności. Powyżej tej prędkości progowej koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi – zwiększa się przyjemność prowadzenia, stabilność nadwozia i poczucie bezpieczeństwa.

Układ 4CONTROL sprawia więc, że pomimo dużych rozmiarów Espace wyróżnia się niezwykłą precyzją i zwrotnością, i gwarantuje wyjątkowo płynną jazdę.

Skuteczny system tłumienia drgań

Łącząc system 4CONTROL z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, Renault w skuteczny sposób skoordynowało działanie dwóch kluczowych elementów z punktu widzenia zachowania samochodu na drodze: układu kierowniczego i zawieszenia. Electronic Damper Control, zsynchronizowany z działaniem systemu 4CONTROL, zapewnia pełną kontrolę i najwyższy poziom komfortu w przypadku nagłych ruchów o dużej amplitudzie. Dzięki elektrycznie regulowanej sile tłumienia amortyzatorów w przypadku wężykowania, możliwe jest mocniejsze skręcenie kierownicy bez ujemnego wpływu na przechyły nadwozia: auto jest zdecydowanie bardziej stabilne, a jednocześnie zwrotne.

Nad koordynacją współdziałania systemu 4CONTROL, układu Electronic Damper Control i wszystkich pokładowych technologii służących zwiększaniu przyjemności i komfortu jazdy czuwa wspomniany system MULTI-SENSE.

Podczas gdy system 4CONTROL wpływa bezpośrednio na zachowanie się auta w zakresie ruchów poziomych, elektronicznie sterowane amortyzatory odpowiadają za kontrolę ruchów pionowych. Wpływają tym samym na wyczucie drogi i wrażenie twardszego lub bardziej miękkiego zawieszenia. Układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów w ciągły sposób dostosowuje reakcję amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy: skręcanie, zmiana pasa ruchu, przyspieszanie i hamowanie. Dzięki elektrozaworom zamontowanym na każdym amortyzatorze, Renault w sposób ciągły analizuje warunki jazdy i dopasowuje odpowiednio swoje reakcje nawet do stu razy na sekundę.

Pomysłowość układu sterowania amortyzatorami w Renault polega na jego zintegrowaniu z pokładową siecią CAN (CAN – Controller Ara Network). Informacje dotyczące parametrów jezdnych samochodu pochodzące z czujników, wykorzystywanych również przez system ESC, są w całości analizowane: prędkość obrotowa kół, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużne i boczne, ciśnienie w układzie hamulcowym, moment obrotowy silnika, położenie nadwozia względem nawierzchni. Ta unikalna architektura układu sterowania umożliwia ciągłe, pełne wykorzystanie możliwości zawieszenia na potrzeby systemu MULTI-SENSE. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez Renault

 

 

SONY DSC

Na zakończenie chciałem jeszcze wspomnieć o jednostce napędowej 2.0 Blue dCi, która współpracuje z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów EDC z podwójnym sprzęgłem.

Blue dCi 200 to niezwykle mocny silnik, który oferuje 400 Nm momentu obrotowego od 1750 obr/min, co zapewnia doskonałe przyspieszenie i prędkość we wszystkich zakresach obrotów. Pozwala on rozpędzić ważącego 1900 kg Espace do 215 km/h, a przyspieszenie wynosi tylko 9,1 sek. Mimo tego silnik jest bardzo oszczędny.

SONY DSC

Jak widać na zdjęciu, podczas normalnej eksploatacji przez 2900 km (średnia prędkość to 40 km/h. Wię nie była jedynie trasa), zużycie paliwa wyniosło 7,1 l/100 km, a w tym czasie 519 km przejechano bez paliwa. Warto też dodać, że nie jechano wybitnie oszczędnie, gdyż ekonomika to zaledwie 54%. Można było zatem przejechać prawie drugie tyle bez paliwa…

A dla wielu oglądających naszpikowane nowościami modele to tylko Renault, które -z racji swego francuskiego rodowodu- są gorsze niż technika w modelach made in Germany. Naprawdę Polacy muszą się jeszcze sporo uczyć i obalać stereotypy.

Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?