Ambulanse ŠKODY ratują życie już od ponad 110 lat

ŠKODA to nie tylko samochody osobowe, które na przestrzeni lat zdobyły serca kierowców na całym świecie dzięki przestronności, bezpieczeństwu i stosowanym rozwiązaniom technologicznym. Pojazdy ŠKODY wykorzystywane są także od ponad 110 lat w służbie ratowania ludzkiego życia i zdrowia pełniąc funkcje karetek pogotowia. Pierwszy ambulans marki powstał w 1906 roku, a dziś historię samochodów niosących pomoc kontynuuje ŠKODA KODIAQ podążając trasami wyznaczonymi przez swoich poprzedników. Z okazji jubileuszu 125-lecia powstania ŠKODA przypomina o swoich najważniejszych pojazdach wspierających służby ratownicze.

 

Od początku swojej historii samochody ratunkowe ŠKODY bazowały na topowych modelach, które zapewniały odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo. Pierwszym modelem powstałym w 1906 roku służącym do transportu rannych był pojazd bazujący na modelu Laurin&Klement Voiturette A. To dwupoziomowe auto miało specjalną  konstrukcję, która umożliwiała transport dwóch par noszy. Ambulansem bazującym na modelu L&K był także pierwszy pojazd służby Praskiego Ochotniczego Korpusu Ochrony w 1910 roku. Na potrzeby popularnego praskiego sanatorium w Podoli do funkcji ambulansu przystosowano sześciocylindrową ŠKODĘ 6R, której długość wynosiła ponad 5 metrów. Innym modelem wykorzystywanym w służbie zdrowia była ŠKODA 645. W połowie lat trzydziestych, karetki były budowane głównie na bazie samochodów klasy średniej i wyższej: RAPID, FAVORIT oraz SUPERB, które miały imponujący rozstaw osi o długości 3,415 mm. 
 
Do końca II wojny światowej karetki produkowane były przez niezależnych konstruktorów. Jednym z nich było renomowane przedsiębiorstwo Oldřicha Uhlíka w Pradze, które tworzyło drewniane nadbudowy na podwoziu ŠKODY 125.
 
Historia sukcesu ŠKODY 1200 w służbie ratowniczej

W latach 50. w fabryce w Kvasinach stworzono przestronny ambulans bazujący na modelu Š 1200. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi karetka mogła przewozić dwie pary noszy, jedne na drugich, bądź jedno wygodniejsze łóżko. Do wiosny 1956 roku wyprodukowano prawie 2000 sztuk tych pojazdów. Model został w kolejnych latach ulepszony poprzez wprowadzenie tylnych drzwi otwieranych do góry. Przez niemal dekadę z linii produkcyjnej w Vrchlabí zjechało ponad 12000 ambulansów Š 1202. Model ten w został następnie zastąpiony udoskonaloną wersją Š 1203, której produkcja seryjna rozpoczęła się w 1968 roku. W ciągu kolejnych trzydziestu lat ŠKODA 1203 stała się najpopularniejszym typem karetki pogotowia w Czechosłowacji. 
 
ŠKODA KODIAQ nowoczesnym pojazdem ratunkowym 

Obecnie jednym z najczęściej używanych pojazdów ratunkowych w Czechach jest ŠKODA KODIAQ. Największy SUV w ofercie marki kontynuuje bogatą historię ambulansów ŠKODY. Dzięki licznym odblaskowym elementom i jaskrawym kolorom, samochód spełnia wymogi bezpieczeństwa, w które muszą wpisywać się pojazdy o przeznaczeniu medycznym. Jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię ratującą życie, a także daje możliwość doposażania auta o dodatkowy sprzęt w razie potrzeby. Samochód wyposażono w najnowocześniejsze reflektory, a technologia ostrzegania ze światłami LED została oficjalnie zatwierdzona dla tego modelu ratunkowego. 
 
ŠKODA w służbie Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego

Pojazdy ŠKODY wspomagają służby ratujące zdrowie i życie także w Polsce. ŠKODA już od ponad 16 lat współpracuje z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, które zapewnia bezpieczeństwo turystom górskim. Wieloletnia współpraca jest dowodem na to, że samochody ŠKODY sprawdzają się nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach, dzięki najnowocześniejszym systemom wspomagania kierowców, dynamicznym silnikom czy nowoczesnemu napędowi 4×4. Flotę TOPR wspierają m.in. ŠKODA OCTAVIA COMBI oraz w uterenowionej wersji SCOUT oraz ŠKODA KODIAQ, największy SUV w portfolio marki.

inf Skoda

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?