Test Renault Talisman Grandtour – dwa oblicza kombi…

W obecnych czasach samochody kombi przestały spełniać jakiekolwiek zadania transportowe. Stały się wręcz modelami o stylu bardzo zbliżonym do sedanów, z których emanuje styl i dostojeństwo. Naturalnie ogromnym atutem tych modeli jest ich uniwersalność ładunkowa, bo wprawdzie nie służą one już do przewozu materiałów, ale bez kłopotów możemy do nich włożyć rower, sprzęt sportowy, namioty itp. Taki właśnie jest Talisman Grandtour…

SONY DSC

Na obszarze Europy sprzedaż aut z segmentu D wykazuje silną tendencję wzrostową, a dodatkowo nadwozia typu „kombi” są tutaj najbardziej cenione. Przykładowo w roku 2015 w Europie sprzedano więcej wersji kombi niż sedanów (630 tys. kombi i 555 tys. sedanów i hatchbacków). Co więcej, niektóre rynki europejskie są szczególnie nastawione na ten rodzaj nadwozi: tak dzieje się w Niemczech (240 tys. kombi sprzedanych w 2015 roku, co stanowi 1/3 ich całkowitej sprzedaży w Europie), we Włoszech, w Belgii i w Holandii.

Właśnie analizując te dane zaprojektowano prezentowany właśnie model. Jak powiedział Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu przemysłowego Renault „TALISMAN Grandtour stanowi naturalne dopełnienie sedana. Posiada podobne, pełne dynamiki proporcje, wysmukłą sylwetkę i wysoki dolny pas nadwozia. Auto stwarza wrażenie dłuższego i szerszego niż jest w rzeczywistości. Wyróżnia je zdecydowanie zakończony tył nadwozia oraz przedłużona spojlerem i podkreślona relingami linia dachu. TALISMAN Grandtour wyraża tak ważną w przypadku kombi dynamikę i funkcjonalność”.

Zatem odkryjmy dwa oblicza tego kombi…

Właściwe dla sedana atuty połączone z praktycznością kombi

SONY DSC

Renault TALISMAN Grandtour jest pod względem wymiarów zbliżony do sedana: ma 4866 mm długości, 1869 mm szerokości i tylko 1463 mm wysokości (sedan ma odpowiednio – 4848/1869/1463mm). Wynoszące -identycznie jak w sedanie – rozstaw osi 2808mm oraz rozstaw kół przednich i tylnych po 1610 mm zapewniają dużo miejsca dla pasażerów i ich bagaży, oraz nadają modelowi stabilny wygląd. Co jest też ważne, modele są bardzo podobne stylistycznie. W obu mamy bowiem:

imponujący chromowany grill z umieszczonym centralnie logo marki, długą maskę z przetłoczeniami, które nadają muskularny wygląd przedniej części auta, sięgające aż do zderzaka światła do jazdy dziennej z diodami LED, tworzące charakterystyczny dla tego modelu układ w kształcie litery „C”, reflektory LED Pure Vision (mijania i drogowe), zapewniające naturalny kolor światła i znacznie lepszą widoczność w nocy w porównaniu do świateł halogenowych, czy stosunek szyb do elementów stalowych w nadwoziu wynoszący 1/3-2/3.

W przypadku kombi mamy jednak charakterystyczne dla takich modeli: relingi dachowe z polerowanego aluminium podkreślają linię dachu, przedłużoną dodatkowo spojlerem, szeroki tył z wyraźnymi nadkolami oraz stale włączone tylne światła LED, tworzącymi charakterystyczny dla tego modelu układ z wizualnym efektem 3D.

Oczywiście kombi to także, wspomniane na początku, wyjątkowe możliwości przewozu bagaży. Dostęp do bagażnika jest wyjątkowo łatwy dzięki progowi umieszczonemu na wysokości 571 mm i dużej szerokości otworu bagażnika. Klapa bagażnika jest wyposażona w bezdotykowy system otwierania aktywowany ruchem stopy pod zderzakiem. Posiada ona również funkcję automatycznego zamykania. Tylna kanapa jest dzielona w układzie 1/3-2/3 i wyposażona w system Easy Break, umożliwiający jej łatwe złożenie dzięki dwóm umieszczonym od strony bagażnika dźwigniom.

SONY DSC

TALISMAN Grandtour posiada minimalną pojemność załadunku 572 dm3 (wg normy VDA). Długość bagażnika za tylną kanapą wynosi 1 116 mm. Po złożeniu tylnej kanapy długość przestrzeni ładunkowej zwiększa się do 2 011 mm, a objętość bagażnika do niemal 1 700 dm3 VDA.

Wnętrze – połączenie sedana i kombi

Renault TALISMAN Grandtour, podobnie jak wersja Limuzyna, wita kierowcę i pasażerów, gdy zbliżają się do samochodu – z chwilą wykrycia obecności karty Renault Hands Free zapalają się światła do jazdy dziennej i światła tylne, rozkładają się lusterka boczne, a kierunkowskazy sygnalizują zwolnienie blokady drzwi. Po otwarciu drzwi włącza się oświetlenie wnętrza, aktywuje się centralny wyświetlacz TFT i ekran systemu R-LINK 2, emitowany jest również powitalny sygnał dźwiękowy. Równocześnie, elektrycznie regulowany fotel kierowcy -automatycznie cofnięty o 50 mm, aby ułatwić kierowcy wsiadanie i wysiadanie z auta-, po zajęciu miejsca przez kierowcę wraca do pierwotnego położenia. Podobnie jak w wersji sedan przednie siedzenia są wykonane w technologii Cover Carving Technology – jest to nowa, półsztywna, wytrzymała, elastyczna i lekka konstrukcja wbudowana w tylną stronę oparć. To innowacyjne rozwiązanie daje designerom nowe możliwości projektowe i zapewnia korzyści pod względem jakości postrzeganej, ilości miejsca (+ 3 cm na wysokości kolan z tyłu) i obniżenia masy (-1 kg w porównaniu do standardowych obudów z tworzywa). Tylna trzymiejscowa kanapa posiada piankę wypełniającą o zmiennej gęstości i jest ona dzielona w układzie 1/3-2/3 oraz wyposażona w otwór do przewożenia nart. Obydwa boczne siedzenia posiadają składane zagłówki. Po złożeniu pozwalają one znacząco zwiększyć widoczność do tyłu.

SONY DSC

Warto także zwrócić uwagę na przednie fotele, gdyż zaprojektowano je jak fotele klasy biznes i oferują wszystkie najlepsze cechy tej klasy:

  • możliwość regulacji do 10 parametrów (8 elektrycznie i 2 ręcznie), w testowej wersji Initiale Paris była też manualna regulacja długości siedziska w zakresie 6 cm

  • 4 możliwości regulacji ustawienia podparcia lędźwiowego (w pionie i przód-tył),

  • w testowej wersji Initiale Paris,zagłówki typu Relaks,

  • funkcję podgrzewania siedziska i oparcia,

  • funkcję wentylacji,

  • funkcję masażu z możliwością wyboru rodzaju i natężenia (2 programy/ 5 sekwencji).

Jednakże nie wszystko jest skopiowane z sedana. TALISMAN Grandtour jest wyposażony w zaprojektowany specjalnie na potrzeby jego przestrzeni system nagłośnienia BOSE® Surround

Aby umożliwić jakość dźwięków, jaką można spotkać w sali koncertowej, firmy Bose
i Renault połączyły siły i ściśle współpracowały ze sobą od pierwszych prac nad tym modelem w celu stworzenia systemu nagłośnienia idealnie dostosowanego do wnętrza TALISMANA Grandtour.

SONY DSC

W efekcie wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań pozwoliło zapewnić niepowtarzalną jakość dźwięku docierającego do uszu słuchacza. Najważniejsze rozwiązania to:

  • Dźwięk Surround: kierowca i pasażerowie są zewsząd otoczeni bogatym i doskonale zbalansowanym dźwiękiem, niezależnie od miejsca, które zajmują we wnętrzu.

  • Wysokiej klasy głośniki, w tym dwa subwoofery, tworzą trójwymiarowy, otaczający pasażerów zewsząd dźwięk porównywalny z koncertem na żywo.

  • Technologia Centerpoint® 2: opracowany przez Bose unikalny algorytm, przetwarzający stereofoniczny sygnał dźwiękowy w sygnał wielokanałowy dający efekt Surround.

  • Układ cyfrowego przetwarzania dźwięku Bose®: stworzona na miarę korekta dźwięku, dostosowana do kabiny tego modelu, uwzględniająca parametry akustyczne wnętrza auta w celu umożliwienia wiernego odtwarzania wszystkich niuansów odsłuchiwanych utworów.

    SONY DSC

    W drogę…

    Pierwsze co zauważymy po zajęciu miejsca we wnętrzu to… ogrom przestrzeni.

  • Odległość od siedzenia do dachu: 902 mm z przodu i 886 mm z tyłu (+ 30 mm w porównaniu do wersji sedan).

  • Szerokość nad przednimi podłokietnikami 1 512 mm.

  • Wyjątkowo dużo miejsca z tyłu – promień na wysokości kolan: 262 mm.

  • Zamykany schowek w desce rozdzielczej o pojemności 8 litrów.

  • Schowki o objętości 4,6 litra w drzwiach przednich i o objętości 2 litrów w drzwiach tylnych.

  • Pomysłowy schowek umieszczony pod środkowym podłokietnikiem, z chłodzoną komorą, mogącą pomieścić półlitrową butelkę i puszkę 0,33 l.

    Po ruszeniu zobaczymy zaś… doskonałą zwrotność tego dużego modelu. To efekt zastosowania systemu, który sprawia, że przy niskich prędkościach tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, a przy wyższych koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. W efekcie mamy więc efektowne reakcje na parkingu i lepszą przyczepność na trasie.

SONY DSC

Atutem testowanego modelu był też czterocylindrowy silnik benzynowy z turboładowaniem i bezpośrednim wtryskiem opracowany przez inżynierów Renault i Renault Sport, który jest montowany również w modelu Alpine A110. Jednostka współpracuje z 7-przełożeniową automatyczną skrzynią EDC z podwójnym sprzęgłem, która gwarantuje szybkość reakcji w każdych warunkach. Połączony z turbiną z podwójnym wlotem i układem faz zmiennych rozrządu o trzech położeniach silnik ma moc 225 KM i zapewnia wysoki moment obrotowy we wszystkich zakresach, co przekłada się na lepsze osiągi i większą przyjemność z jazdy.

Co ważne, mimo mocy ponad 200 KM, samochód jest normalnym autem, który nie zrujnuje kieszeni kierowcy. Jak sprawdzałem przy bardzo szybkiej jeździe na trasie (w samochodzie było 4 osoby po 80-90 kg każdy) testowy Talisman zużył 9,4 l/100 km. Podczas normalnej, spokojnej jeździe na trasie Kraków-Warszawa, model potrzebował tylko 7,1 l/100km. W mieście zaś zużycie paliwa wyniosło 8,1-8,3 l/100 km. Jak widać na zdjęciu po pokonaniu w mieście 254 km, średnie spalanie to 8,1 l/100 km, a 70 km przejechaliśmy bez zasilania paliwem.

Na uwagę zasługuje też fantastyczne stabilność na trasie gwarantowana szerokim rozstawem kół, systemem 4Control, kołami o wymiarze 245/40R19 oraz opatentowany przez Renault układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów Electronic Damper Control.

SONY DSC

Jednakże ani doskonała dynamika (przysp – 7,7 sek, prędkość maks – 240 km/h ), ani doskonała przyczepność nie sprawiały takie frajdy, jak komfort jazdy i… sala koncertowa na kołach…

Dla kogo?

Trudno w przypadku testowego modelu mówić o wersji rodzinnej, gdyż koszt 175000 zł to raczej oferta dla biznesmena, ale najtańszy Talisman Grandtour kosztuje 116 000 zł. Jest to zatem oferta podobna jak w przypadku Passata kombi, gyż najtańszy kosztuje 108000 zł. Oczywiście nie będziemy w obecnym teście porównywać co oferują obydwie najtańsze wersje. Naszym celem jest jedynie umiejscowić model jako wersję dla konnkretnego odbiorcy.

Zatem jest to przedstawiciel prywatnej firmy lub manager wysokiego szczebla. Chociaż przyznam,że na rynku wtórnym jest to fantastyczna oferta dla rodziny.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?