Nowa ŠKODA OCTAVIA: technologia budowy nadwozia

Nowa ŠKODA OCTAVIA z maksymalnym wynikiem w teście Euro NCAP należy do najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. Jednym z istotnych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy najnowszą wersją bestsellera marki jest wysoka jakość i inteligentny dobór materiałów. Blisko 25 proc. nadwozia tego modelu zostało wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości, formowanej na gorąco, a prawie 14 proc. konstrukcji jest wykonana ze stali o ultra wysokiej wytrzymałości i stali wielofazowej. Uzyskana w ten sposób stabilność pojazdu połączona z jego niską wagą zapewniają większe bezpieczeństwo i mniejsze zużycie paliwa.

 
Od współczesnych pojazdów oczekuje się, że będą posiadać wiele cech, które pozornie wydają się nie do pogodzenia. Samochody mają być lekkie i gwarantować oszczędność paliwa. Jednocześnie, aby spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewniać komfort podczas jazdy, powinny posiadać mocniejsze i sztywne nadwozie. Nowa ŠKODA OCTAVIA czwartej generacji wykorzystuje inteligentny dobór materiałów, co w połączeniu z kompleksowym zastosowaniem stali wysokowytrzymałych, sprawia, że samochód zapewnia ekonomiczną, bardziej efektywną, ale także wygodną i bezpieczną jazdę.
 
Pięciogwiazdkowa ocena otrzymana przez model w międzynarodowym teście Euro NCAP, to wynik pracy wielu różnych działów rozwoju ŠKODY specjalizujących się w: stylizacji, koncepcji, symulacjach numerycznych, designie i gwarancji jakości.
 
Wykorzystanie stali wysokowytrzymałych obniża masę pojazdu i zwiększa bezpieczeństwo

Zupełnie nowe, sztywne nadwozie ŠKODY OCTAVIA to efekt zastosowania wysokowytrzymałych stali. Podczas gdy 21,8 proc. nadwozia, głównie elementy jego powierzchni, wykonano z tzw. stali głęboko tłoczonej, 24,7 proc. powstało z wysokowytrzymałej stali formowanej na gorąco. Ten rodzaj stali jest do siedmiu razy mocniejszy niż konwencjonalne warianty stali głęboko tłoczonej. Podczas produkcji komponentów jest ona podgrzewana do temperatury ok. 950 stopni Celsjusza i prasowana. Następnie podczas kontrolowanego procesu, ponownie schładzana do 180 stopni. Wynikająca z tego wytrzymałość materiału pozwala na zastosowanie cieńszych i lżejszych elementów, nawet w miejscach przygotowywanych z myślą o tym, aby były odporne na zderzenia czołowe czy boczne.
 
Zastosowanie blach zmiennej grubości

Do momentu zastosowania technologii walcowania na gorąco z formowaniem na gorąco w trzeciej generacji modelu ŠKODA OCTAVIA, wykorzystanie połączenia tych dwóch procesów produkcyjnych nie było technicznie możliwe. Wykroje walcowane na określony wymiar pozwalają na produkcję części posiadających blachę różnej grubości. Grubsza blacha jest stosowana tylko tam, gdzie wymagana jest bardzo duża wytrzymałość części pojazdu. W nowej ŠKODZIE OCTAVIA technologia ta wykorzystywana jest np. do produkcji słupków A i B. W wielu obszarach producent zastosował stal wielofazową, która wykazuje dużą plastyczność i wytrzymałość mechaniczną. W nowym modelu po raz pierwszy zastosowano stal dwufazową także na powierzchni bagażnika. Stal wielofazowa i wysokowytrzymała stanowi prawie 14 proc. masy całego nadwozia. Innowacyjne materiały i najbardziej zaawansowane metody obliczeniowe wykorzystywane do stworzenia modelu, pozwalają na ciągłą optymalizację właściwości nadwozia. Dla przykładu, w czwartej generacji ŠKODY OCTAVIA po raz kolejny poprawiono dynamiczną sztywność skrętną nadwozia w porównaniu do poprzedniego modelu. W rezultacie komfort jazdy został podniesiony na jeszcze wyższy poziom niż dotychczas.

inf Skoda
 

Multimedia
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?