Test Peugeot 208 – najfajniejszy w swojej klasie

Samochody francuskie to najbardziej niedoceniane modele na naszym rynku. Nawet nie chodzi o to, że ich solidność potwierdza fakt dominacji na rynku Afryki Północnej, co jest w Polsce tabu. Prawie wszyscy w Polsce zapomnieli przecież, że to Francuzom zawdzięczamy pierwszy model hatchback, pierwszego europejskiego vana i minivana oraz, że to oni rozpropagowali klasę modeli miejskich….

SONY DSC

Oczywiście nie chcę ujmować chwały Włochom i ich dominacji w segmencie modeli małych jak UNO, czy Punto ale to Francuzi pokazali, że samochody te są więcej niż małymi samochodzikami dla mniej zamożnych. Wystarczy tu przypomnieć choćby Peugeot 205, który wystartował na runku w tym samym czasie co UNO (zdobył wtedy drugie miejsce w COTY 1984, a pierwszy był Fiat UNO), ale wpisał się także w historię motoryzacji jako sportowy model Peugeot 206 T16. Samochód ten ma na koncie dwa -z rzędu- zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (1985, 1986) oraz trzy z rzędu zwycięstwa w Rajdzie Dakar (1987, 1988, 1989).

Dlaczego o tym piszę? Bo stojąc obok modelu Peugeot 208, jego tył przypomniał mi tamtą wersję. Jest to nawiązanie do poprzedniego modelu jak VW Beetle nawiązał do Garbusa, a MINI do dawnego angielskiego Mini…

SONY DSC

Styl małego lwiątka

Nowy PEUGEOT 208 jest dłuższy, szerszy i niższy od oferowanego dotychczas modelu 208, dzięki czemu wyróżnia się, sportową sylwetkę, którą podkreślają długie i płynnie zarysowane linie nadwozia (dokładne wymiary to 4055 mm długości, 1795 mm szerokości i 1430 mm wysokości). Szerokie błotniki i obszerne kształty nadwozia dodają mu zmysłowości, a uwagę zwraca subtelna równowaga pomiędzy siłą i łagodnością.

Z przodu, model jest rozpoznawalny już na pierwszy rzut oka, gdyż zręcznie łączy elementy nawiązujące do stylistyki nowego PEUGEOT 508 w dolnej części nadwozia, z charakterystycznym układem świateł przypominającym ślady trzech pazurów. Zarys przedniego zderzaka tworzy jedna linia obejmująca w centralnej części wlot powietrza o unikatowym kształcie. Jest on harmonijnie wbudowany w zderzak z centralnie umieszczonym logo lwa PEUGEOT. Na przedniej części pokrywy silnika widnieje emblemat modelu – 208. W wersji testowej GT Line, wyróżnikiem jest wlot powietrza do chłodnicy chromowany z motywem szachownicy

Z profilu, nowy PEUGEOT 208 wyróżnia się cofniętą przednią szybą, co umożliwiło wydłużenie i silniejsze wyprofilowanie maski. Tylna szyba boczna jest silnie pochylona i idealnie zrównana z linią tylnego nadkola, co podkreśla dynamiczny charakter samochodu. W testowanej wersji GT Line nadkola wyposażone są w lakierowane na czarno poszerzenia. Dzięki temu sylwetka nadwozia nabiera mocy, a koła stają się wizualnie większe. W wersji testowej pojazd miał charakterystyczne 17-calowe felgi i koła 205/45RF17.

SONY DSC

Tył nowego PEUGEOT 208, jak inne modele obecne linii stylizacyjnej, został wyposażony w czarną listwę, która biegnie przez całą szerokość pokrywy bagażnika i łączy tylne światła z trzema śladami lwich pazurów, świecącymi się w dzień i w nocy (stale świecąca sygnatura świetlna). Zarys kształtów jest precyzyjny i przykuwa wzrok napiętą linią. Dla mnie osobiście szczególnie efektowny jest zarys tylego błotnika i jego łączenie z klapą, tak doskonale obrazujący legendarnego Peugeot 205. Oczywiście jak przystało na model stylizowany sportowo (GT Line), w dolnej części zderzaka znajduje się dyfuzor wykończony lśniącym czarnym lakierem, uzupełniony chromowanymi końcówkami rury wydechowej.

Wnętrze – PEUGEOT i-Cockpit® nowej generacji.

Aktualnie ten element wnętrza stał się wizytówką, a nawet można zaryzykować stwierdzenie częścią DNA marki PEUGEOT.

Dla zapewnienia pełnej ergonomii, najnowszy PEUGEOT i-Cockpit® w nowym PEUGEOT 208 wykorzystuje ten sam trzypoziomowy układ ingerencji na zmysły kierowcy co w pozostałych modelach gamy PEUGEOT.

SONY DSC

Wzrok: – informacje pojawiają się idealnie na linii wzroku kierowcy. Przed górnym ekranem cyfrowym informacje są wyświetlane na wzór hologramu. Są dynamiczne i pokazują się, w zależności od stopnia ich znaczenia, bliżej lub dalej oczu kierowcy. Dzięki temu czas reakcji kierowcy skraca się o około pół sekundy. W centralnej części, nad przełącznikami, znajduje się ekran dotykowy o przekątnej10 cali.

Dotyk: – zastosowane materiały są miłe w dotyku, elementy wyposażenia są starannie dopasowane, a przyciski i przełączniki ergonomicznie rozmieszczone. Kompaktowa kierownica pochodzi z modeli z wyższych segmentów (3008, 5008, 508), a nowy typ sterowania automatycznej skrzyni biegów EAT8 Shift and Park by wire jest intuicyjny i ergonomiczny. Łopatki pod kierownicą umożliwiają też ręczną zmianę biegów bez wyłączania automatyki skrzyni.

Ciało: – kabina jest jak kokon, który chroni pasażerów i kierowcę. Przednie fotele zapewniają wysoki komfort i stabilne podparcie, a dodatkowo w wersji GT Line mają charakterystyczny sportowy sznyt.

SONY DSC

Jednakże poza awangardowym stylem deski rozdzielczej jest to normalny samochód w którym wszystko podporządkowane jest ergonomii i komfortowi wykorzystania wnętrzarza. Dlatego objętość i rozmieszczenie schowków w nowym PEUGEOT 208 były przedmiotem szczególnej uwagi projektantów. Oprócz kieszeni w drzwiach i schowka w desce rozdzielczej, w osi nadwozia samochodu występują trzy strefy (w zależności od wersji):

  • obszerny schowek pod podłokietnikiem, pomiędzy przednimi siedzeniami,
  • wnęka przed dźwignią zmiany biegów, gdzie można łatwo odłożyć przedmioty,
  • pomysłowy, zamykany schowek w centralnej konsoli, gdzie można naładować indukcyjnie smartfon z dala od cudzych spojrzeń. Kształt tylnej części pokrywy zaprojektowano tak, by po jej otwarciu można było odłożyć smartfon.

Do tego wart zauważyć, ze model ma rozstaw osi 2540 mm, szerokość na wysokości ramion z przodu to 1360 mm, z tyłu 1319 mm, a bagażnik ma pojemność 311 litrów. Dla porównania podam, że konkurencyjna Toyota Yaris ma odpowiednio 2510 mm, 1349 mm, 1270 mm oraz bagażnik 286 litrów, a należący do tego samego segmentu Ford Fiesta ma odpowiednio – 2493 mm, 1346 mm, 1300 mm oraz bagażnik 311 litrów.

SONY DSC

Na trasie…

Prezentowany model miał najwspanialszy układ napędowy stosowany w tym modelu. Jest to trzycylindrowy silnik o mocy 130KM z automatyczną, ośmiobiegową przekładnia, tą samą która jest stosowana w modelach Peugeot 508, czy DX Crossaback 7. Zamontowanie takiej perfekcyjnej przekładni w miejskim maluszku o długości 400 cm wydawało się dotychczas nierealne.

Wprawdzie silnik trzycylindrowy nie jest moim ideałem ze względu na nierówną pracę w pierwszym etapie pracy, zanim uzyska prędkość obrotową 1600/1800 obr/min, ale w tym wypadku jest inaczej (maksymalny moment wynoszący 230 Nm jest uzyskiwany już przy 1750 obr/min)

  • Po pierwsze silniki takie są ideałem dla pojazdów małych, które mają niewielką masę i nie trzeba ich „gnębić” aby zwiększać obroty.
  • Po drugie zaś… fantastycznie zestopniowywana skrzynia biegów wyklucza nadmierne drgania silnika, gdyż w razie dodawania gazu (silnik w ramach ekonomii jest na utrzymywany na niskich obrotach) następuje szybka redukcja przełożenia i płynny przyrost prędkości.

SONY DSC

Zużycie paliwa w modelu podczas testu wynosiło w mieście 7,4 l/100 km (wg katalogu 7,0 l/100 km), a na trasie 6,3 k/100 km (wg katalogu – przy umiarkowanych obrotach 4,7 l/100 km, przy bardzo wysokich 5,8 l100 km). Szczególnie w przypadku trasy można jednak pokusić się o ograniczenie zużycia paliwa, gdyż wskazane 6,3 l/100 km było w przypadku podróży czterech dorosłych osób na trasie Warszawa-Kraków ze średnią prędkością 96 km/h. W tym wypadku całkowicie ignorowano zasady ekonomicznej jazdy i jak zauważyłem podczas późniejszych jazd (chociaż ze względów na test odbywający się w czasie przełom marca/kwietnia był on ograniczony) uzyskanie zużycia paliwa ok 4,7 l/100 km na trasie 120 km, podczas jazdy z prędkością do 90 km/h i bez zbędnych przyspieszeń jest jak najbardziej możliwe.

To jednak co szczególnie zachwyca w nowym Peugeot 208 to fantastyczne trzymanie drogi. Rozstaw osi wynoszący 2540 mm, rozstaw kół na 1500 mm (na obu osiach identyczny), koła 205/45R17, niska pozycja za kierownicą a przede wszystkim wolant kierownicy jak w samochodach wyścigowych i łopatki do zmiany biegów za kierownicą, aż zachęcały do spróbowania na wymagającej trasie. Jak sprawdzaliśmy na górskich serpentynach faktycznie pojazd prowadzi się świetnie, a deklarowane wartości prędkości maksymalnej i przyspieszenie (208 km/h i 8,7 sek) z pewnością są zgodne ze stanem faktycznym.

SONY DSC

Dodatkowym atutem jest zmiana charakteru modelu. Przyciskiem na konsoli środkowej możemy wybrać Sport, Normal, czy Eco (zmiana jest prezentowana na tablicy wskaźników) i samochód zmienia swe wartości w zakresie reakcji na pedał przyspieszenia i prędkości zmian przełożeń.

Na koniec zostawiłem sobie… cenę.

Najtańszy model 208 kosztuje 53 900 zł. Jest to wartość jak najbardziej akceptowalna, ale… dotyczy wersji z najsłabszym silnikiem o mocy 75 KM i najsłabszym wyposażeniem LIKE. Wprawdzie ma on wszystkie najpotrzebniejsze elementy tego modelu i komfort jakiego szukają klienci (klimatyzacja, centralny zamek, elektryczne szyby), ale… szyby są elektryczne tylko z przodu, klimatyzacja zawsze jest manualna, centralny panel ma 5 cali, wolant kierownicy jest bez sterowania przyciskami, a także nie ma możliwości doposażenia w systemy asystujące. Dodatkowo w modelu tym odczujemy wszystkie niedogodności silnika trzycylindrowego.

SONY DSC

Prezentowany model jest fantastycznie wyposażony, z super lakierem i pakietem wizualnym, ale… jest to raczej wersja demo, gdyż kosztuje aż 104 400 zł (wg konfiguratora ze strony peugeot.pl). To efekt tego, że już 92 500 zł kosztuje podstawowa cena GT Line w wersji 130 KM ze skrzynią automatyczną. Jeżeli dodamy do tego dopłaty za lakier (2900 zł), nawigację (3500 zł) i kilka dodatków asystentów znanych z modeli klas wyższych, to cena przekroczy 100 000 zł.

Dla kogo?

Z całą pewnością model 208 jest fanatyczną wersją miejską, którą daje frajdę z jazdy i wzbudza duże zainteresowanie przechodniów. Jeżeli chodzi o cenę, to za 64 000 zł dostępna jest wersja Activ z silnikiem benzynowym 100 KM i manualną sześciobiegową skrzynią przekładniową. Zważywszy zaś na parametry jazdy i stopnień wyposażenia komfortowego, można uznać że jest to wersja idealna…

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?