ŠKODA dostarczyła ponad milion pojazdów z nowoczesnym napędem 4×4

Nowoczesne napędy na cztery koła są wykorzystywane w samochodach marki ŠKODA od 1999 roku, kiedy na rynek wprowadzono model OCTAVIA Combi 4×4. Od tego czasu cieszą się one wśród klientów ogromną popularnością. Piąta generacja technologii napędu 4×4, oparta na elektronicznym wielopłytkowym sprzęgle hydraulicznym, działa w pełni automatycznie, jest ekonomiczna i wydajna, szczególnie na mokrych i zaśnieżonych drogach oraz bezdrożach. Ponadto, zmienny rozkład mocy pomiędzy poszczególne koła pojazdu zwiększa bezpieczeństwo i poprawia osiągi podczas jazdy o każdej porze roku i w każdym terenie.    

Od wprowadzenia na rynek w 1999 roku pierwszego modelu z napędem na cztery koła ŠKODA dostarczyła ponad milion takich pojazdów. W samym 2019 roku firma wyprodukowała ponad 157 000 pojazdów z napędem 4×4 w modelach: OCTAVIA, SUPERB, KAROQ i KODIAQ. Spośród tych aut największym zainteresowaniem cieszy się ŠKODA KODIAQ 4×4, którą wybrało aż 60 proc. klientów decydujących się na zakup samochodu z napędem na obie osie.
 
Napęd na cztery koła to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku przemieszczania się po wymagających nawierzchniach, takich jak żwir, błoto czy ośnieżone drogi. W nowoczesnej wersji oferowanej przez ŠKODĘ zwiększa on również poziom bezpieczeństwa podczas jazdy po suchym asfalcie zapewniając zwiększoną trakcję i stabilność jazdy. Jeśli jedno z kół straci przyczepność podczas jazdy po asfaltowej nawierzchni, wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne sterowane elektronicznie przekaże automatycznie w ciągu kilku milisekund część momentu obrotowego na koła, które mają lepszą przyczepność. Dzięki temu napęd zostaje utrzymany, a moc przekazana tak, aby zachować jak największe bezpieczeństwo i płynność jazdy bez konieczności wykonywania przez kierowcę jakichkolwiek dodatkowych czynności.
 
Szybka elektroniczna jednostka sterująca

System napędu na cztery koła ŠKODY jest połączony z najważniejszymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ABS, ESC (elektroniczny system stabilizacji tory jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i jej rozszerzeniem XDS +. Dzięki temu elektroniczna jednostka sterująca może w ciągu milisekund reagować na zmieniające się warunki jazdy i niebezpieczne sytuacje, na przykład podczas jazdy po powierzchniach o zmiennej przyczepności. 
 
Elektroniczna jednostka sterująca posiada zdolność selektywnego sterowania poszczególnymi kołami. Dzięki temu pojazd stabilnie utrzymuje się na drodze. Gdy obciążenie przenosi się z koła wewnętrznego, pewien procent momentu obrotowego jest przenoszony na koło przeciwne, aby ustabilizować pojazd. Technologia 4×4 firmy ŠKODA wspiera również systemy dynamicznej kontroli pojazdu, aby zapewnić bezpieczne i płynne prowadzenie na suchych, mokrych lub śliskich nawierzchniach. Napęd 4×4 oferuje również większą przyczepność podczas jazdy i ruszania na wzniesieniach. Podczas jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach potrafi przekazać nawet do 85% momentu obrotowego na poszczególne koło, co powoduje, że kierowca nawet nie odczuje problemów z przyczepnością kół do nawierzchni.
 
Ekonomiczna i wydajna jazda z napędem na cztery koła

Głównym elementem napędu na cztery koła w samochodach marki ŠKODA jest elektroniczne wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne. To układ kontrolujący stałe wytwarzanie mocy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu. W normalnych warunkach jezdnych napęd kierowany jest w zdecydowanym stopniu (96%) na przednie koła co ma zmniejszyć zużycie paliwa podczas normalnej jazdy.

W razie potrzeby, w zależności od zmieniających się warunków drogowych, ciśnienie oleju podnosi się, wywiera nacisk na hamulec tarczowy i kieruje strumień mocy na tylną oś pojazdu. Elektroniczna jednostka sterująca umożliwia automatyczną interwencję nawet przy minimalnych zmianach prędkości pomiędzy kołami samochodu. Rejestrowane i przetwarzane są także informacje na temat prędkości obrotowej silnika, położenia pedału gazu, prędkości koła, kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i przedniego. Napęd 4×4 jest dodatkowo bardzo wydajny i podczas gwałtownego startu potrafi przenieś nawet 90% momentu obrotowego na tylną oś, żeby przyspieszenie było jak najbardziej efektywne.

ins Skoda

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?