Test Mazda 3 Skyactiv X – gdy uroda przenika się z techniką

Nową Mazdą 3 miałem okazję jeździć już kilkakrotnie i zawsze fascynował mnie styl i ergonomia modelu. Obecnie do zachwytów dokładam jeszcze silnik iskrowo-samoczynny… No silnik dodam do zachwytów

Tytułem wstępu przypomnę, że Mazda 3 została opracowana w oparciu o cztery filary marki:

  • Sztuka designu. Wyjątkowy design Mazdy to dzieło mistrzów, którzy dzięki dziesiątkom lat doświadczenia potrafią z nieosiągalną dla najnowocześniejszej technologii intuicją i precyzją stworzyć własnymi rękoma bryłę, w której zgodnie z filozofią projektową KODO Dusza Ruchu, zaklęta zostaje istota dynamiki, widoczna w grze światła i cienia na nadwoziu. Towarzyszy temu wiara, że samochody z duszą mogą stworzyć wyłącznie ludzkie ręce. To dzięki ich precyzji i delikatności wnętrze Mazdy jest tak przyjazne i komfortowe.
  • Japoński kunszt. Estetyka Mazdy, głęboko zakorzeniona w japońskiej tradycji, objawia się szlachetnym minimalizmem i zachwycającą precyzją każdego detalu. Istotę japońskiej sztuki stanowi ustawiczne dążenie do doskonałości i zadziwiające dla Europejczyków cierpliwość i precyzja. To dzięki nim samochody Mazda prezentują tak niedościgłą linię, fascynującą, dopracowaną kolorystykę oraz jakość, objawiającą się w najdrobniejszych szczegółach. Wiara w to, że twórca nadaje swojemu dziełu życie i przelewa w nie własne emocje pozwala tworzyć samochody, które tak wyraziście potrafią budzić pozytywne emocje.
  • Inteligentne rozwiązania Projektanci Mazdy od lat prezentują własne, przełomowe podejście do tworzenia samochodów. Niezależnie od aktualnych trendów w motoryzacji, stosują bezkompromisowe rozwiązania technologiczne, które pozwalają budować intuicyjną więź człowieka z pojazdem. Zaawansowana technologia jest dla Mazdy środkiem, pozwalającym realizować filozofię firmy, zgodnie, z którą samochód i kierowca stale pozostają w perfekcyjnej harmonii.
  • Czysta przyjemność prowadzenia. Wnętrze każdego modelu Mazdy charakteryzuje szlachetny minimalizm i dopracowana w najdrobniejszym detalu ergonomia. Dzięki nim żadne dodatkowe bodźce nie rozpraszają uwagi kierowcy, który może w pełni skupić się na prowadzeniu i czerpać z niego maksimum przyjemności. Wszystkie zastosowane rozwiązania mają sprzyjać budowaniu pełnej harmonii pomiędzy kierowcą a pojazdem. Dzięki niej prowadzenie staje się nie tylko przyjemniejsze, ale również bardziej intuicyjne i bezpieczne.

SONY DSC

Zatem zaczynimy od początku – Stylistyka

Nawiązując do japońskiej estetyki poprzez czystą, uproszczoną bryłę, projektanci Nowej Mazdy 3 wyeliminowali z nadwozia wszelkie zbędne przetłoczenia, by wydobyć grę światła i cienia oraz refleksy na płaszczyźnie bocznej nadwozia. Podejście „mniej znaczy więcej” zostało zastosowane w projekcie całego samochodu. Na przykład elementy, takie, jak reflektory przednie i tylne światła, charakteryzuje uproszczona, czysta stylistyka wolna od zbędnych dodatków.

Japońska estetyka

Estetyka Mazdy, głęboko zakorzeniona w japońskiej tradycji, objawia się szlachetnym minimalizmem i zachwycającą precyzją każdego detalu. Przekonuje o tym min. wnętrze w którym fotele umieszczono nisko nad ziemią, ich konstrukcja zapewnia dobre podparcie pleców i boków, a użyta pianka o zmiennej sztywności gwarantuje wygodną pozycję i brak nacisków na części ciała które powodowałyby drętwienie i bóle.

W Nowej Maździe 3 całkowicie zmieniono Interfejs Człowiek-Maszyna (HMI – Human Machine Interface). Ten wychwalany we wszystkich moich testach Mazdy komputer sterujący audio, nawigacją, telefonem i ustawieniami dźwięku oraz wyświetlaczem wewnętrznym i Head Up Display Unit zmieniono na nowszy i bardziej rozbudowany. Dotyczy to zarówno wyświetlacza, który został zwiększony z 7 do 8,8 cala, jak również pokrętła kontrolera. Nie zmieniło się jednak jedno – intuicyjność i łatwość wyboru,.

Poza tym zabudowa zegarów przez kierowcą, czy układ sterowania klimatyzacją są identycznie rozplanowane jak we wcześniejszych modelach koncernu. Wprawdzie zmieniła się szata graficzna, ale układ ustawień i urządzeń pozostał bez zmian,

SONY DSC

Podobnie jest w przypadku sterowania na kierownicy. Zmieniono jedynie formę przycisków, ale przyporządkowania odpowiednich funkcji pozostało niezmienne.

Jazda Nową Mazdą3 jest wysoce inspirująca również dzięki perfekcyjnej jakości dźwięku w kabinie. Wspólne badania przeprowadzone przez Mazdę i firmę Bose pokazały jak bardzo powiązanie fizyczności z emocjami zwiększa przyjemność czerpaną ze słuchania muzyki. Jako integralna cześć konstrukcji samochodu, system nagłośnienia wyróżnia się optymalnym rozmieszczeniem głośników oraz oferuje niewiarygodną jakość tonów niskich dzięki technologii BassMatch.

Inteligentne rozwiązania

Testując mazdę 3 o mocy 122 KM byłem zachwycony jej silnikiem. Jego elastyczność i płynność przyspieszeń, mimo niewielkiej mocy oraz niewielki apetyt na paliwo przekonały mnie do tej jednostki. Z zainteresowaniem czekałem też na testy modelu z przełomowym silnikiem i…

Z nastawieniem na super osiągi wsiadłem w Warszawie do modelu i… nie odczułem potężnego „kopa”. Dopiero w czasie jazdy zauważyłem, że pedał gazu działał jakby dwufazowo. Pierwsza faza to w miarę płynne przyspieszanie, ale bez gwałtownych przyrostów prędkości. Dopiero gdy dociśniemy pedał gazu poza opór, będący zakończeniem pierwszej fazy, poczujemy faktycznego kopa!!!

SONY DSC

Przyspieszenie w wersji 122 KM wynosiło 10,4 sek, a w prezentowanym modelu 8,5 sek. Jednakże i tak jest to wartość „za duża” gdyż model miał napęd na cztery koła, a porównywalna z wersją 122 KM Mazda z napędem na oś przednią przyspiesza w czasie 8, 2 sek.

Jeżeli chodzi o pracę silnika, to Skyactiv-X bardziej efektywnie spala benzynę dzięki systemowi samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowanego świecą (SPCCI).. Niezwykle uboga w paliwo mieszanka jest sprężana do niespotykanego w silnikach benzynowych ciśnienia. Następnie iskra zapala bardzo małą ilość bogatej mieszanki, co dodatkowo podnosi temperaturę i ciśnienie w komorze spalania, powodując zapłon reszty paliwa pod wysokim ciśnieniem (jak w silniku wysokoprężnym). Paliwo spala się szybciej i dokładniej, dzięki czemu uzyskujemy lepsze osiągi i mniejszą emisję spalin, niż w silniku konwencjonalnym. Jaki w danej chwili mamy system zapłonu, kierowca nie ma jednak pojęcia Jedynie poprzez wybór opcji „Informacja” na wyświetlaczu można zauważyć jak zmienia się system spalania (widoczna ikona SPCCI to spalanie samoczynne.

W rzeczywistości przez większość czasu silnik pracował w trybie SPCCI, w celu uzyskania maksymalnej sprawności, ale gdy potrzebowaliśmy jak najwięcej dostępnej mocy, płynnie przełączał się w tryb zapłonu iskrowego, oferując ekscytujące własności silnika wysokoobrotowego.

Nad poprawnością ruchu w każdym modelu Mazda 3 czuwa system G-Vectoring Control. Polega on na wykorzystaniu sterowania silnikiem do udoskonalenia reakcji podwozia pod kątem poprawy zarówno właściwości jezdnych, jak i komfortu jazdy. System zmienia wartość momentu obrotowego silnika na podstawie ruchów kierownicy, korygując rozkład nacisków pomiędzy przednią i tylną oś samochodu, aby zoptymalizować dociążenie poszczególnych kół. Poprawia to właściwości trakcyjne samochodu, wzmacnia poczucie pewności panowania nad pojazdem oraz zwiększa przyjemność z jazdy. Samochód reaguje w sposób bliższy intencjom kierowcy, co przekłada się na mniejszą potrzebę nawet podświadomych korekt toru jazdy, a co za tym idzie – mniejsze zmęczenie prowadzeniem.

SONY DSC

Ważny jest też fakt, że technologia ta pomaga kierowcy niezależnie od poziomu jego umiejętności, w różnych sytuacjach: w czasie jazdy z niską prędkością w mieście i przy dużej prędkości na autostradzie, na krętych drogach, a nawet przy gwałtownych, awaryjnych manewrach.

SONY DSC

W przypadku naszego modelu innowacją był także napęd na wszystkie koła i-Activ AWD (dostępny tylko z silnikiem Skyactiv-X), który wykorzystuje czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i spójnie współpracuje z zaawansowanym systemem zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy. Ponadto, udoskonalony system i-Activ AWD zdecydowanie zmniejsza ogólne straty ponoszone na oporach mechanicznych – są one o około 60% mniejsze niż dotychczas, co przyczynia się do jeszcze lepszych wyników w zakresie zużycia paliwa.

Efektem współdziałania tych układów była fantastyczna jazda z doskonałym trzymaniem na drodze, nawet na łuku gdzie natrafialiśmy na obniżone studzienki kanalizacyjne, a jazda była z prędkością 66 km/h (ograniczenie wg znaków do 40 km/h).

W modelu zastosowano także system Mild Hybrid. Teoretycznie Mild Hybrid oznacza odzyskiwanie energii kinetycznej w trakcie hamowania, która jest magazynowana w baterii litowo-jonowej i służy do zasilania elektrycznych urządzeń pokładowych, ale faktycznie jest to także wsparcie silnika spalinowego, silnikiem elektrycznym.

System Mild Hybrid jest doskonale odczuwany zwłaszcza w mieście. Wg testów WLTP przy prędkości niskiej zużycie paliwa wynosi średnio 7,8 l/100 km. Faktycznie w mieście w zależności od warunków ruchu uzyskiwaliśmy spalanie 6,7 -8,2 l/100 km. Na trasie przy energicznej jeździe z Warszawy do Krakowa (prędkość przejazdu 103 km/h) zużycie paliwa wyniosło 7,5 l/100 km, ale jeżdżąc delikatnie na trasach podmiejskich bez problemu udawało się uzyskać zużycie ok 6 l/100 km.

Cena – wysoka, ale..

Jak zapowiedział jeden z szefów Mazdy: Celem, do jakiego dążymy, jest osiągnięcie poziomu Mazda Premium. Dla nas oznacza to zyskanie zaufania naszych klientów: pragniemy stać się istotną częścią ich życia poprzez dostarczanie i nieustanne rozwijanie jedynej w swoim rodzaju przyjemności prowadzenia samochodu, charakterystycznej dla marki Mazda.

Niestety sięganie klasy Premium wiąże się z wyższą ceną. O ile poprzedni model Mazdy kosztował od 68 900 zł, to obecnie najtańsza Mazda to koszt 99 900 zł (obecnie najmniejszy silnik to 150 KM, w roku ubiegłym był także 122 KM za 94 900 zł). Tyle tylko, że nie można tego modelu porównywać do Golfa, Focusa, Megane, czy Astry. Obecnie Mazda sięga wyżej i jej bezpośrednim konkurentem będą modele premium, czyli Audi A3, BMW 1, czy Mercedes A

Realizując istotę Premium, czyli wyższa jakość komfortu, wykonania i bezpieczeństwa, w standardzie każda Mazda 3 posiada w zakresie komfortu: Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie • Cyfrowe zegary (7”) • Multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect (z ekranem 8,8”) • System nawigacji Mazda • Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne) • Zestaw głośnomówiący Bluetooth® • Gniazdo 12V • Centralny zamek • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne • Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. W zakresie bezpieczeństwa standardem jest m.in. Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS) • Układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) • System wspomagania nagłego hamowania awaryjnego hamowania (EBA) • System dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS) • Zaawansowany system zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+) • Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA) • Przednie i boczne poduszki powietrzne + kurtyny powietrzne + poduszka kolanowa dla kierowcy • System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS) • System monitorowania martwego pola (BSM) • Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS) • Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat – MRCC) • System wspomagający hamowanie (SCBS) • System rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR) • System wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS) • Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania) • Czujniki parkowania tylne • Zestaw naprawczy do kół • Immobilizer fabryczny • Alarm antywłamaniowy a także przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) .

W testowej Maździe 3, która posiadała drugi poziom wyposażenia KANJO, w stosunku do tańszej KAI mieliśmy: klimatyzację dwustrefową zamiast jedno, podgrzewane fotele, kierownicę i spryskiwacze, oraz czujniki parkowania z przodu i kamerę cofania.

Wersja KANJO kosztuje:150 KM manual – 104 900 zł, 180 KM manual – 114 900 zł, 180 KM manual AWD – 124 900 zł. W przypadku każdej wersji dopłata do automatycznej skrzyni biegów to 8000 zł

Dla kogo?

Z pewnością nie jest to tani model, ale warto przytoczyć wyniki badań przeprowadzonych w Niemczech i we Francji. Bezpieczeństwo jest priorytetem, potem komfort i wyposażenie, a cena jest daleko z tylu. A chyba nikt nie myśli, że Mazda produkuje samochody dla Polaków….

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?