Test ŠKODY KAMIQ – ŠKODA SCALA na sterydach

Jaki jest najbardziej pożądany samochód przez klientów przełomu 2019/2020? To model, który łączy w sobie najważniejsze zalety „miejskiego wojownika”: większy prześwit, podwyższoną pozycję, zwinność auta kompaktowego oraz emocjonujący design. Słowem może to być nowa ŠKODA KAMIQ…

Popyt na SUV-y stale rośnie. Tylko w okresie od 2017 do 2018 r. popyt na tego rodzaju samochody wzrósł o 6,8%. Obecnie ponad jedna trzecia nowych pojazdów sprzedawanych na całym świecie to SUV-y. W dynamicznym segmencie miejskich SUV-ów sprzedaż wzrosła zaś aż o 13% i… najnowszy produkt ŠKODY ma spełnić wszystkie wymagania klientów.

Przekonuje o tym już sama nazwa. KAMIQ pochodzi z języka Inuitów zamieszkujących północną Kanadę i Grenlandię, i oznacza coś, co pasuje idealnie w każdej sytuacji – „jak druga skóra” – mówi Alain Favey, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.

Podchodząc do tego modelu ma się nieodparte wrażenie, że jest to… SCALA. Faktycznie, do pierwszego miejskiego SUV-a, firma opracowała nowe podwozie oparte na platformie MQB-A0, czyli tej samej na której powstała SCALA. W porównaniu z modelem SCALA, KAMIQ ma jednak dłuższe resory i amortyzatory, sztywniejszy stabilizator przedniej osi, wzmocnioną oś tylną, większe koła i wspomaganie układu kierowniczego o innym przełożeniu. Dzięki temu, KAMIQ ma prześwit o 39 mm większy od modelu SCALA, z czego 10 mm to zasługa opon o wyższym profilu, a pozostałe 29 mm to efekt nowej geometrii podwozia. W sumie prześwit wynosi 188 mm, co wyznacza nowy standard w segmencie miejskich SUV-ów.

Jeżeli chodzi o wymiary w porównaniu ze SCALĄ to wynoszą one odpowiednio:

  • Długość – 2362 mm SCALA i 4241 KAMIQ

  • Szerokość – 1793 mm (S) i 1793 mm (K)
  • Wysokość – 1471 m (S) i 1553 mm (K)
  • Rozstaw osi – 2649 mm (S) i 2639 mm (K)
  • bagażnik – 497 litrów (S) i 400 litrów (K)
  • przestrzeń nad głową z przodu pojazdu -1031 mm (S) i 1051 mm (K)
  • przestrzeń nad głową z tyłu pojazdu – 982mm (S) i 1003 mm (K)

Oczywiście ŠKODA KAMIQ ma również charakterystyczną stylizację wersji SUV. Stąd też przód jest zdominowany przez szeroką osłonę chłodnicy z podwójnymi pionowymi lamelami, a dodatkowo centralnie wzdłuż całej pokrywy silnika biegnie wyniesione przetłoczenie, nadając nowemu SUV-owi agresywny wygląd. Efekt ten potęgowany jest przez duży przedni spojler.

Po obu stronach chłodnicy znajdują się diodowe światła przednie. Wąskie paski nad światłami głównymi to światła do jazdy dziennej zintegrowane z kierunkowskazami, stanowiące idealną kontynuację linii osłony chłodnicy. ŠKODA KAMIQ wyposażona jest standardowo w światła mijania, światła drogowe, światła jazdy dziennej, tylne światła pozycyjne, światła stopu i tylne przeciwmgielne wykonane w technologii diodowej. Opcjonalnie dostępne są reflektory FULL LED: z modułem bi-LED do świateł mijania i drogowych oraz dodatkowymi diodami świateł pozycyjnych i przeciwmgielnych z funkcją doświetlania zakrętów (opcja kosztująca 2850 zł).

Z boku ŠKODA KAMIQ wygląda i potężnie, i dynamicznie, dzięki linii biegnącej wzdłuż całego pojazdu, precyzyjnym liniom i wyrazistym powierzchniom. Relingi dachowe w standardzie podkreślają śmiałą stylistykę pojazdu. W wyposażeniu dodatkowym dostępny jest dach panoramiczny i relingi dachowe wykończone w błyszczącym czarnym lakierze (opcja w każdej wersji kosztująca 4000 zł).

Z tyłu wzrok przyciągają światła tylne stanowiące nową interpretację typowych dla marki ŠKODA świateł w kształcie litery C, oraz… brak emblematu na pokrywie bagażnika. Zamiast niego na pokrywie nowego SUV-a znajduje się napis ŠKODA.

Wnętrze miejskiego SUVa

KAMIQ jest już czwartym SUV-em czeskiej firmy (poprzednio Yeti, Kodiak, Karoq) i w związku z tym nie odkrywano idei wnętrza w tym modelu, ale tylko powielano schemat. Różnicą do innych modeli jest jedynie większa kompensacja wszystkich zalet modelu i zagospodarowanie wnętrza celem połączenia stylu mały VAN i SUV. W efekcie, jak w każdym modelu tej klasy, powstała podwyższona pozycja siedząca. Cecha ta zwiększa wygodę i zapewnia doskonałą widoczność na wszystkie strony przez cały czas. Kierowca może szybciej dostrzec pieszych i rowerzystów, a także przeszkody czy krawężnik przy parkowaniu. Widzi także przód samochodu, co pozwala na lepszą ocenę wielkości pojazdu i ułatwia wyjazd z ciasnych miejsc parkingowych. Podwyższona pozycja siedząca ułatwia też wsiadanie i wysiadanie.

Dodatkowo wnętrze modelu ŠKODA KAMIQ jest bardzo przestronne – z przodu szerokość wnętrza wynosi 1439 mm, a wysokość od siedziska do dachu 1051 mm. Z tyłu wymiary są rekordowe w segmencie: szerokość wnętrza 1425 mm, odległość od siedziska do dachu 1003 mm, a odstęp między oparciem przednich foteli a kolanami pasażerów z tyłu 73 mm. Pojemność bagażnika wynosi 400 l, ale można ją powiększyć do 1395 l poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 60:40. Złożone oparcie w połączeniu z opcjonalną dodatkową podłogą bagażnika (opcja 650 zl) dają równą powierzchnię załadunku. W wersjach wyposażenia Ambition i Style dostępna jest opcjonalna funkcja składania oparcia fotela pasażera z przodu (opcja 400 zł), co pozwala na przewóz szczególnie dużych przedmiotów o długości do 2447 mm. W wyposażeniu dodatkowym dostępny jest także opuszczany podłokietnik środkowy z tyłu, zapewniający większą wygodę dla pasażerów na tylnej kanapie.

Wprawdzie, jak widać w opisanym na początku zestawieniu, model ma minimalnie mniejszy rozstaw osi niż SCALA, ale wyższa pozycja siedzących -przez co podudzia pasażerów są bardziej pionowo- daje znacznie większą przestrzeń dla jadących.

Atutem jest także pomysłowy system schowków, zapewniający dodatkowe 26 litrów przestrzeni do chowania różnych potrzebnych przedmiotów. W schowku podręcznym (z tapicerowanym wnętrzem w wersji Ambition i wyższych) znajdują się specjalne miejsca na karty kredytowe i monety, a po lewej stronie kierownicy znajduje się wyciągany schowek. W konsoli środkowej znajdują się uchwyty na kubki, podobnie jak w opcjonalnym podłokietniku środkowym z tyłu. W schowku Jumbo Box pod przednim podłokietnikiem środkowym znajduje się miejsce na drobne przedmioty. W schowkach w drzwiach są dodatkowe miejsca na kamizelki odblaskowe; ponadto w drzwiach przednich są miejsca na butelki półtoralitrowe, a w tylnych na półlitrowe. Znajdziemy także schowki pod przednimi siedzeniami oraz kieszenie z tyłu na oparciach.

ŠKODA KAMIQ oferuje też wysoki komfort dla pasażerów. W standardzie oferowany jest 3,5-calowy wyświetlacz Maxi-DOT. W zimie podgrzewana przednia szyba szybko się odmraża, zapewniając pełną widoczność, a podgrzewane fotele (opcja 1000 zł) i kierownica (opcja 550 zl) zapewnia większy komfort. Kierownica jest także dostępna w sportowej wersji wielofunkcyjnej ze skórzanym obszyciem, a skrzynię DSG można obsługiwać za pomocą łopatek przy kierownicy. Regulacja elektryczna jest dostępna opcjonalnie dla fotela kierowcy (opcja 1900 zł) oraz dla foteli sportowych w pakiecie Dynamic. W każdej wersji wyposażenia model KAMIQ oferowany jest z klimatyzacją w standardzie, a w wersji Style znajdziemy dwustrefowy system Climatronic z czujnikiem wilgotności, gwarantujący idealną temperaturę przez cały czas. Układ Climatronic obsługuje się za pomocą przycisków na panelu sterującym; ustawienia zaawansowane dostępne są za pośrednictwem ekranu dotykowego systemu multimedialnego. Prezentowany model Ambition posiadał pakiet Comfort za 1950 zł obejmujący Radio BOLERO, CLIMATRONIC, Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, oraz SUNSET – tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia, a także pakiet Tech za 2750 zł obejmujący:ADAPTIVE CRUISE CONTROL, Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej i podgrzewane fotele, oraz LIGHT AND RAIN ASSIST czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne.

Jednakże model ŠKODA KAMIQ to nie tylko efektowna karoseria, ale także najnowsze systemy wspomagające. W standardzie oferowany jest już asystent pasa ruchu (Lane Assist) oraz system monitorowania Front Assist z awaryjnym hamowaniem wjeździe miejskiej (City Emergency Brake). Asystent pasa ruchu rozpoznaje oznakowanie pasów za pomocą kamery i pomaga kierowcy utrzymać się na pasie. Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w jeździe miejskiej ułatwia poruszanie się po mieście, zapobiegając zderzeniom z pieszymi lub rowerzystami lub redukując skutki takich wypadków. W tym celu system monitoruje obszar przed samochodem i automatycznie zatrzymuje pojazd w sytuacji awaryjnej.

Fanstycznym rozwiązaniem, a to deklaruję jak dziennikarz jeżdżący w ciągu roku po 1000 km każdym z ponad 50 samochodów, jest opcjonalny system Side Assist (opcja za 1950zł), który ułatwia bezpieczne wyprzedzanie na autostradach i drogach dwupasmowych. Wykorzystuje on dwa radary do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z tyłu i odpowiednio wcześniej ostrzega kierowcę. Asystent wyjazdu (Rear Traffic Alert), stanowiący część systemu Side Assist, ostrzega kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem przy cofaniu z prędkością do 15 km/h oraz o tych z boku pojazdu w odległości do 70 m. Jeżeli kierowca nie zareaguje na wstępny sygnał wzrokowy, system wydaje ostrzeżenie dźwiękowe, a następnie awaryjnie zatrzymuje pojazd.

Wprawdzie w naszym przypadku prezentujemy najtańszą wersję 1,0 TSI 5 biegów Ambition, która jest w cenie bazowej 75 800 zł, ale w droższych modelach w standardzie lub opcji są też dodatki rodem z wyższej półki.

KAMIQ oferuje wiele systemów wspomagających znanych z wyższych klas pojazdów. Oprócz poprawy bezpieczeństwa systemy te zwiększają również komfort użytkowania pojazdu. Należy do nich opcjonalny Park Assist, który pomaga w parkowaniu równoległym i prostopadłym (1950 zł dopłaty. Aktywny tempomat (ACC), również dostępny w wyposażeniu dodatkowym, zwiększa komfort przy częstych lub długich podróżach. Układ ten utrzymuje zadaną prędkość (do 210 km/h) i hamuje automatycznie, jeżeli wykryje z przodu wolniej jadący pojazd (dopłata – 2 600 zł, ale w pakiecie -jak u nas- dużo taniej). Opcjonalny system wykrywania zmęczenia ostrzega kierowcę (opcja za 200zł), kiedy jego koncentracja maleje, i zaleca przerwę w podróży. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+ stanowi wyposażenie standardowe i poprawia trakcję przedniej osi. System TPM+ monitoruje ciśnienie w oponach. system wspomagania ruszania pod wzniesienia zapobiega staczaniu się pojazdu i zatrzymaniu silnika przy ruszaniu pod górę na wzniesieniach o nachyleniu ponad 5 stopni.

No i silnik, a raczej jego brak…

Jedyny problem jaki odczułem w testowym modelu to układ napędowy. Model oferowany jest z trzycylindrową jednostką 1,0 TSi 95 KM i manualną skrzynią 5 biegową, trzycylindrową jednostką 1,0 TSi 115 KM lub wspaniałym silnikiem 1,5 TSi 150 KM (obydwie wersje ze skrzynią manualną 6 biegową lub DSG). W wersji testowej był najsłabszy silnik….

Nie chce grymasić, że 95 KM to za mało, gdyż pamiętam swoje podróże do Jugosławii (kiedyś był taki kraj) Fiatem 126 (23 KM), oraz Renault 5, czy Citroenem Ax (55-60KM) po krajach Beneluxu i Niemczech. Niemniej przy obecnym stopniu motoryzacji i moich wyższych wymaganiach, silnik 95 KM i skrzynia 5 biegów trącą myszką. Przyznaję jednak, że podczas jazd testowych (początek lutego 2020, gdy temperatura oscylowała od „-2” do „+3”) zużycie w mieście wyniosło na przestrzeni 24 km 5,5 l/100 km, a długodystansowy przejazd 4200 km ze średnią prędkości 51 km/h dla całego dystansu, dał zużycie 7,2 l/100 km. To dowodzi, że jest to naprawdę oszczędny samochód.

Na trasie jesteśmy nawet w stanie uzyskać zużycie paliwa poniżej 4,5 l/100km, ale…. jazda z silnikiem 115 KM to z pewnością znacznie większa frajda. Wprawdzie nie jeździłem tym modelem z większym silnikiem, ale znam różnice w przypadku innych wersji aut. Nie chodzi nawet o prędkość maksymalną, gdyż 181km/h (95KM) i 194 km/h (115 KM) dla przeciętnego kierowcy nie będą odczuwane, ale o przyspieszenie i elastyczność jazdy. Fakt przyspieszenia wynoszący 11,1 sek dla wersji 95 KM i 9,9 sek dla 115 KM to duża różnica. Dodatkowo w silniku 115 KM mamy większy moment obrotowy (200 Nm zamiast 175Nm), a silnik współpracuje ze skrzynią sześciobiegową. Wszystko to sprawia, że jazda na trasie będzie spokojniejsza i przyjemniejsza i bardziej oszczędna. W mieście model zużyje nieco więcej paliwa, ale różnica ta wyniesie tylko ok 4-7%.

Dla kogo?

Wg producenta najważniejsza grupa docelowa w tym segmencie to wysportowani, stylowi nabywcy ceniący komfort oraz nowoczesną, osobistą mobilność. Wybierając samochód, patrzą nie tylko na aspekty praktyczne, ale także na przyjemność z jazdy. Tak więc wybór silnika 115KM jest oczywisty. Tym bardziej, że wersja 95KM Ambition kosztuje 73 500zł, a 115 KM Ambition 77 000 zł.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?