Test Subaru Forester piątej generacj- ekologiczny leśnik

Forester znaczy po prostu Leśniczy i Subaru zaproponowało model Forester doskonale odnajdujący się w tym środowisku. Wraz z narastającymi wymogami ekologicznymi, także Forester stał się „eko” i od początku 2020 w ofercie handlowej mamy wersję e-boxer.

Podchodząc do obecnie oferowanego Subaru Forestera tylko prawdziwy fachowiec rozpozna, że jest to nowa generacja. Model ma bowiem prawie identyczne wymiary jak poprzednik, a zarys sylwetki także nie uległ zmianie. Jeżeli chodzi o wymiary to piąta generacja modelu Forester ma długość 4625 mm (poprzednia generacja – 4610 mm, czyli mamy +15 mm), szerokość 1815 mm (nastąpiło zwiększenie o 20 mm), wysokość 1730 mm (co oznacza o 5 mm mniej), a rozstaw osi ma 2670 mm (zwiększenie o 30 mm).

Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny, to nadal jest to klasyczny SUV, bez udziwnień stylistycznych sugerujących „udawanie modeli coupé”. Mamy więc pionowo umieszczony przód, wysoko usytuowaną płaską maską i płaski dach. Jedynymi odstępstwami od poprzednika, które dostrzeże tylko osoba znająca model, są:

  • Charakterystyczne reflektory LED z automatycznym poziomowaniem pracujące jako światła mijania i drogowe, zapewniają doskonałą widoczność w nocy na krętych drogach.
  • Stylowe i o sportowym charakterze reflektory przeciwmgłowe LED posiadające duży zasięg światła, poprawiając widoczność w nocy lub przy złej pogodzie.
  • Tylne lampy zespolone w kształcie litery C, nadające nowemu Foresterowi wyrazisty wygląd.
  • Aerodynamiczny spojler dachowy, który zmniejsza opór powietrza i nadaje sportowego stylu.

Najbardziej efektowna innowacja jest jednak ukryta. Progi samochodu zaprojektowano bowiem tak, aby w całości były przykryte panelem drzwi. Rozwiązanie to zabezpiecza progi przed zanieczyszczeniami, a pasażerowie nie brudzą ubrań podczas wsiadania i wysiadania.

Jednakże te niewielkie różnice nie oznaczają, że piąta generacja jest jedynie liftingiem poprzedniego modelu. Pojazd postał na zupełnie nowej platformie podłogowej: SUBARU GLOBAL PLATFORM (SGP). Platforma ta (na bazie której będą powstawały kolejne generacje samochodów SUBARU), poprzez swoją konstrukcję zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa pasywnego, a jednocześnie umożliwia bardziej precyzyjne i komfortowe prowadzenie samochodu.

Podstawowe cechy platform SGP to 

Więcej pewności na drodze

Szybsza reakcja pojazdu na polecenia kierowcy pozwala prowadzić go precyzyjniej, zwiększając jednocześnie potencjał unikania przeszkód. W rezultacie samochód jest bezpieczniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu, także podczas długich podróży.

Komfort podróży

Radykalne zwiększenie sztywności nadwozia oraz konsekwentna modyfikacja całego zawieszenia, pozwoliły na skuteczne tłumienie drgań pochodzących od nawierzchni i „ukrycie” tych nierówności. Efektem jest bardziej komfortowa jazda i mniejsze zmęczenie podczas długich podróży.

Wygodna podróż

Ograniczenie nieprzyjemnych drgań i hałasu poprawiło komfort pasażerów podczas jazdy, a ulepszone zawieszenie i duża sztywność nadwozia przekładają się na wygodną podróż.

Wnętrze – komfort SUV

Opisując wnętrze modeli SUV nie można porównywać ich z limuzynami, jako alternatywą dla tych modeli. W samochodach SUV nie siedzimy bowiem w pozycji jak w klasycznych wersjach osobowych. Siedzenia zamontowane są wyżej, co przekłada się nie tylko na inne ułożenie ciała (bardziej przypomina pozycję jaką mamy w samochodach VAN), ale także na wygodniejsze zajmowanie miejsca. Opracowania lekarzy ortopedów i neurologów wskazują bowiem, że najkorzystniejsza jest sytuacja, gdy siadający do samochodu przenosi tylko biodra do wnętrza samochodu, nie obciążając stawów kończyn, ani kręgosłupa.

Także pozycja siedzących, ze względu na wyższą sylwetkę, jest korzystniejsza i sprawia mniejsze niedogodności podczas jazdy na trasie.

Niestety o ile siedzący na przednich fotelach mogą odczuwać komfort podróży, z tyłu prosta ławka stosowana we wszystkich modelach SUV, nie gwarantuje takiego komfortu jak indywidualne siedziska w VAN-ie. W Subaru Forester piątej generacji poprawiono jednak nieco komfort podróżowania z tyłu, poprzez przeprofilowanie kształtu ławki, a pasażerowie otrzymali nawet podgrzewanie siedzeń.

Nie można mieć za to żadnych zastrzeżeń odnośnie wyposażenia wnętrza. W modelu mamy m.in.

  • Czujnik deszczu wycieraczek przedniej szyby, który wykrywa wodę na szybie i dostosowuje do jej ilości prędkość pracy wycieraczek oraz przerwy wyłącznika czasowego.

  • Elektrycznie otwierane okno dachowe, wyposażone w ręczne odsuwaną osłonę przeciwsłoneczną.

  • Bezkluczykowy dostęp, dzięki czemu aby odblokować lub zablokować drzwi wystarczy chwycić za klamkę. Do uruchomienia silnika wystarczy naciśnięcie przycisku na tablicy przyrządów.

  • System klimatyzacji dwustrefowej, który zapewnia komfort w kabinie wszystkim podróżującym.

  • Ekran dotykowy i system infotainments, dzięki któremu – po sparowaniu systemu ze smartfonem (przez Bluetooth®*2 lub gniazdem USB), można na przykład wybrać odtwarzaną muzykę wprost z ekranu dotykowego samochodu.

  • System Audio Harmon/Kardan z ośmioma głośnikami i mocą wzmacniaczy 440 W, zaprojektowano by uzyskać najwyższą jakość odsłuchu. Dwa owalne głośniki umieszczono w przednich drzwiach, a kolejne dwa mieszczą się w tylnych drzwiach.

  • Znajdujący się między zegarami kolorowy wyświetlacz LCD o przekątnej 4,2” który można dostosować tak, by pokazywał wybrane informacje dokładnie na wprost kierowcy, nie rozpraszając go podczas jazdy.

  • Side View Monitor – Obraz z kamery umieszczonej w prawym lusterku zewnętrznym, wyświetlany jest na wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Przedstawia widok boku samochodu w jego przedniej prawej części. Kamera ułatwia parkowanie i wyjeżdżanie z miejsc o ograniczonej widoczności
  • Kamera cofania Po włączeniu wstecznego biegu na wyświetlaczu multimedialnym pojawia się kolorowy obraz z liniami pokazującymi tor jazdy samochodu. Dodatkowo spryskiwacz tylnej kamery może zmywać zanieczyszczenia z obiektywu, aby zapewnić wyraźny obraz.

Atutem każdego modelu -bez względu na poziom wyposażenia- jest także EyeSight. czyli nowoczesny system wspomagania kierowcy. Zachowuje się on jak cyfrowa „druga para oczu” , która obserwuje drogę, korzystając z dwóch kamer umieszczonych obok lusterka na przedniej szybie (patrze zdjęcie). Na podstawie obrazów z kamer, pozwalających precyzyjnie określić kształt, prędkość i odległość, system potrafi rozpoznać nie tylko samochody, lecz również motocyklistów, rowerzystów i pieszych. Kiedy wykryje potencjalne niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a kiedy to konieczne zahamuje samochód, aby uniknąć kolizji. Tym samym EyeSight odciąża kierowcę i zwiększa poczucie bezpieczeństwa podczas prowadzenia.

Jednakże nie to jest największym atutem modelu Subaru Forester. Jego atutem są walory jezdne.

Napęd SUBARU – ideał AWD

Niewiele SUV-ów porusza się z taką pewnością jak Forester i dotyczy to zarówno tej, jak i poprzednich generacji. To efekt idealnego rozplanowania układu napędowego Symmetrical AWD. Pisząc a tym rewolucyjnym, a stosowanym tylko w Subaru, rozwiązaniu trzeba na początku wspomnieć o Silniku Boxer. Zastosowany w silniku układ przeciwsobny powoduje, że sąsiadujące cylindry i tłoki ułożone są naprzeciwko siebie, czyli rozstawione o 180 stopni. Dzięki temu profil silnika jest niższy, bardziej płaski niż konkurencyjne konstrukcje, a zatem sama jednostka napędowa oraz cały samochód mają niżej położony środek ciężkości, co pomaga w wyważeniu auta. Ponadto przeciwsobne ruchy tłoków znoszą siły bezwładności w układzie korbowym, w naturalny sposób ograniczając drgania.

Warto też pamiętać, że kadłub silnika jest niższy niż w przypadku konwencjonalnych jednostek napędowych i umieszczony niżej w komorze silnikowej. Skutkiem tego cały samochód jest lepiej, stabilniej wyważony, a zatem mniej poddaje się bocznym przechyłom niż auta o typowej konstrukcji.

Niżej ułożony środek ciężkości silnika to tylko jeden z atutów układu. Drugi to dobre zbilansowanie konstrukcji stałego napędu wszystkich kół S-AWD i ułożenie środków ciężkości wszystkich mechanizmów układu napędowego idealnie na centralnej osi nadwozia. Dzięki temu samochody Subaru obdarzone są wyjątkową pewnością prowadzenia, a system ten nieustannie kieruje napęd samochodu do jego wszystkich kół, co zwiększa kontrolę nad autem niezależnie od nawierzchni i warunków drogowych. Ponieważ główne elementy układu napędowego ustawione są wzdłużnie, jest on idealnie zbilansowany w swych ruchach poprzecznych, co skutkuje dużą precyzją kierowania. Nisko położony środek ciężkości jest kolejnym czynnikiem, dzięki któremu Forester sprawnie reaguje na polecenia kierowcy. Szczególne zalety Symmetrical AWD sprawiają, że prowadzenie samochodu jest wyjątkowo dobre i pozwala skutecznie unikać drogowych niebezpieczeństw.

Silnik SUBARU BOXER Hybrid

Poziomy, przeciwsobny układ silnika typu bokser polega na rozłożeniu każdej pary cylindrów i tłoków o 180° względem siebie. SUBARU wykorzystuje ten układ w silnikach SUBARU BOXER od ponad 50 lat, ze względu na wiele zalet w porównaniu z silnikami innych typów (eliminacja drgań, niższy środek ciężkości, centralny środek ciężkości itd).

W piątej generacji zastosowano jednak nowość – układ hybrydowy. W skład hybrydy wchodzi stosowany dotychczas w firmie silnik benzynowy 2.0 Boxer, który generuje 150 KM mocy w zakresie 5600-6000 obr/min i 194 Nm przy 4000 obr./min. Drugim ogniwem układu jest silnik elektryczny o mocno symbolicznej mocy 16,7 KM oraz z momentem obrotowym 66 Nm.

Zespół napędowy SUBARU e-BOXER dostosowuje do warunków jazdy dystrybucję mocy między dwulitrowym silnikiem i silnikiem elektrycznym, a elektroniczna inteligencja czuwa nad najlepszym wyborem.

Ruszanie, małe obciążenie: silnik elektryczny

Moc dostarczana jest tylko przez silnik elektryczny dla cichej i oszczędnej jazdy. Silnik elektryczny dodatkowo aktywuje się w warunkach, w których należy wspomóc pracę silnika spalinowego

Średnie obciążenie: wspomaganie silnikiem elektrycznym

Moc jest dostarczana zarówno przez silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny, zapewniając płynne przyspieszenie.

Duże obciążenie: silnik spalinowy

Przy wyższych prędkościach, gdzie wydajność silnika spalinowego jest wystarczająca, silnik elektryczny nie włącza się a moc dystrybuowana jest jedynie z silnika spalinowego. W tym czasie, jeśli jest to konieczne, silnik elektryczny ładuje baterię.

Zwalnianie: regeneracja baterii

Bateria jest ładowana podczas hamowania i zwalniania.

Niestety silnik elektryczny jest za słaby, aby nawiązać walkę z konkurencyjnymi modelmi hybrydowymi jak Toyotą RAV (silnik elektryczny – 120 KM i 202 Nm), czy Hondą CR-V (silnik elektryczny – 184 KM i 315 Nm), W efekcie o ile prędkość maksymalna jest podobna (Honda i Toyota – 180 km/h, Subaru -188 km/h), to w przypadku przyspieszeń jest duża różnica (Toyota – 8,4 sek, Honda – 8,8 sek, Subaru – 11,8 sek.)

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa, to faktycznie w mieście przy jeździe jak posiadacz hybrydy (rezygnujemy z dynamicznej jazdy, na korzyść toczenia się i w każdym możliwym momencie ściągamy nogę z gazu, aby następowała rekuperacja i doładowanie akumulatorów) udało mi się uzyskać spalanie 7,9 l/100 km. Gdy jechałem płynniej i bardziej dynamicznie, ale nadal czuwałem nad wykorzystywaniem parametrów drogi, zużycie wyniosło 9,7 l/100 km. Gdy zaś sprawdzałem jak to jest „deptać gaz” i hamować, testowy Forester zużył w mieście 11,1 l/100 km.

Na trasie przy jeździe na autostradzie ok 120-130 km/h, zużycie paliwa wyniosło 7,6 l/100 km, a przy szybszej jeździe ok 9 l/100 km.

Podczas testu, zwróciłem też uwagę na dwa elementy:

Pierwszy to, wyłącznym przyciskiem na kierownicy, Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE). Pozwala on na dostosowanie pracy silnika i układu napędowego, zgodnie ze stylem prowadzenia jaki preferuje kierowca oraz sytuacji na drodze. System ten oferuje dwie charakterystyczne funkcje: Intelligent umożliwiający łagodniejsze przyspieszanie i wydajniejsze działanie zespołów oraz tryb Sport który udostępnia bardziej ekscytujące doświadczenie jazdy samochodem, z wykorzystaniem większej mocy oraz z lepszym przyspieszeniem (obraz włączenia funkcji jest prezentowany na monitorze między zegarami).

Drugi to system X-MODE. Pokrętło umieszczone na konsoli między fotelami ma dwa tryby: SNOW/DIRT dla śliskich powierzchni pokrytych śniegiem lub żwirem, albo tryb D.SNOW/MUD dla szczególnie trudnych dróg, takich jak głęboki śnieg lub błoto.

X-MODE wykorzystuje wysoki moment obrotowy i szybką reakcję silnika elektrycznego, aby w trudnych warunkach poprawić możliwości trakcyjne samochodu, co dodatkowo poprawia jego osiągi i poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo, kontrola zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) pomaga utrzymać stałą, zadaną prędkość nawet na śliskich zjazdach, dając kierowcy poczucie pewności.

Dla kogo?

Jak każdy Subaru, tak i Forester piątej generacji jest dla osób potrafiących docenić technikę napędu i pewność jazdy w każdych warunkach. Jeżeli nie jesteś taką osobą, to możesz spokojnie patrzeć na konkurentów i szukać pod względem urody i ceny.

Jeżeli jednak jeździsz samochodem także w gorszych warunkach, zalety tego modelu są odczuwalne momentalnie.

Jeżeli chodzi o „hybrydę” to pozwala ona na korzystanie z ulg jakie przysługują takim wersjom, ale przegrywa w mieście oszczędnością z Toyotą, czy Hondą. Na trasie tylko Honda jest oszczędniejsza, gdyż Toyota „żłopie paliwo jak beduin na pustyni”.

Jeżeli zaś chodzi o ceny, to model z napędem na obie osie kosztuje w Hondzie od 149 500 zł (Elegance), w Toyocie od 145 900 zł (Active AWD-I) i od 140 150 zł w Subaru (Trend).

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?