Jak działa technologia Mild Hybrid benzyna Fiata

Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk, to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem); kompaktowa komora spalania, kanały dolotowe „high-tumble” i zewnętrzny EGR zapewniają wyjątkowo wysoki stopień sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do zaledwie 77 kg. Ponadto, by zmaksymalizować efektywność silnika, straty tarcia zmniejszono za pomocą mechanizmu korbowego ze stosunkiem skoku do średnicy cylindra wynoszącym 1,24 oraz przesunięto korbowód o 10 mm.

System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.

Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514 (poprzecznie montowana skrzynia biegów, napęd na przód), z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności. Mowa tu o nowych łożyskach i uszczelkach o niskim współczynniku tarcia, zastosowaniu specjalnego, wysokiej jakości smaru i niespotykanego dotąd przełożenia 6. biegu, które poprawia spalanie paliwa podczas jazdy poza miastem. Uwzględniono także aspekt związany z komfortem, optymalizując system wsparcia wyboru optymalnego biegu. Wreszcie, nowy system umożliwił obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm, co poprzez niższy środek ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze.

Nowa rodzina FireFly została opracowana przez Grupę FCA, by zaoferować gamę mniejszych silników benzynowych, charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa i wzorcowymi osiągami o szerokim zakresie zastosowań. Budowa nowych silników gwarantuje wydajność, modułowość i znaczny poziom standaryzacji komponentów i procesu produkcyjnego, jak również elastyczność i przystosowanie do dalszych ewolucji.

Fiat 500 i Panda.
Dzięki ciągłym innowacjom technologicznym i ponadczasowemu stylowi, ta nowa Hybrid Launch Edition po raz kolejny podnosi prestiż tych dwóch ikon Fiata, które wzajemnie się uzupełniają: w segmencie samochodów miejskich. Według Fiata, 500 reprezentuje bardziej „stylowe” oblicze, a Panda bardziej „funkcjonalne”.

Fiat 500 jest jednym z najbardziej reprezentatywnych przykładów włoskiej kreatywności, który od wielu pokoleń ujmuje swoich Klientów i rzesze sympatyków. Wprowadzona na rynek w 1957 roku i powtórnie odrodzona w 2007, kultowa 500, zmotoryzowała Europę w latach 60., a następnie całkowicie rewolucjonizowała kategorię samochodów miejskich, oferując niespotykane dotąd w tym segmencie połączenie stylu i innowacji technologicznych. A teraz, dzięki 500 Hybrid Launch Edition, nadal będzie odgrywać wiodącą rolę w miejskiej mobilności, w której w ubiegłym roku, po jedenastu latach istnienia, zanotowała najlepszy wynik w historii – około 194 000 sprzedanych samochodów. Jednym ze składników tego sukcesu jest ponad 30 serii specjalnych, które dały możliwość odkrywania nieznanych dla miejskiego samochodu obszarów.  Nadszedł czas 500 Hybrid Launch Edition, która ma kontynuować podróż po świecie technologii w kierunku przyszłej mobilności w trzecim tysiącleciu.

Równie fascynująca jest historia Fiata Pandy, który od ponad 40 lat w niepowtarzalny sposób obrazuje rolę samochodu w codziennych relacjach: bardziej bezpośrednią i swobodniejszą. Swój sukces zawdzięcza kompaktowym rozmiarom zewnętrznym, dużej przestrzeni wewnątrz z możliwością konfiguracji dla różnych potrzeb transportowych, szerokiemu wyborowi silników i licznym kombinacjom kolorystycznym.
W sumie ponad 7,5 miliona Klientów urzekła prostota i efektowność modelu, prawdziwa kwintesencja cech marki Fiat. Ponadto Panda zawsze była zwiastunem nowości w całym segmencie: był to na przykład pierwszy miejski samochód z napędem na cztery koła (1983), pierwszy w swoim segmencie samochód, który zdobył prestiżowy tytuł „Samochód Roku” (2004) i w tym samym roku pierwszy miejski samochód, który dotarł na wysokość 5200 metrów, u stóp Mount Everestu. Długa lista rekordów została wzbogacona również w 2006 roku, kiedy to Fiat Panda został pierwszym miejskim samochodem produkowanym na szeroką skalę z zasilaniem na metan. W 2013 roku z kolei, był to pierwszy samochód w tym segmencie, w którym wprowadzono system aktywnego hamowania. A teraz nadjeżdż Panda Hybrid Launch Edition, gotowa by zrewolucjonizować mobilność w mieście, zaspokajając nowe potrzeby miłośników tego modelu, globalnej społeczności, która patrzy w przyszłość z coraz większym poszanowaniem dla środowiska.

SEAQUAL INITIATIVE,
SEAQUAL INITIATIVE to wyjątkowa platforma łącząca emocje i zaangażowanie w walkę z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi oraz mająca nieść pomoc lokalnym społecznościom w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym. SEAQUAL INITIATIVE ma na celu nawiązywanie i kierowanie współpracą pomiędzy branżą przemysłową, organizacjami pozarządowymi, rybakami, poszczególnymi społecznościami a władzami lokalnymi i krajowymi w celu stworzenia infrastruktury niezbędnej do nadania wartości odpadom wyrzucanych do morza poprzez ich recykling. Pomaga również oczyścić oceany z odpadów, tworząc z nich szeroką gamę wysokiej jakości zrównoważonych produktów wykonanych z SEAQUAL®YARN, który zawiera Upcycled Marine Plastic, a pochodzenie tych produktów jest znane i poświadczone certyfikatami. Wybierając produkty zawierające Upcycled Marine Plastic, ludzie wiedzą, że pomagają w walce z zanieczyszczeniami z tworzyw sztucznych.
Wspierając SEAQUAL INITIATIVE, Fiat staje się częścią międzynarodowej społeczności zajmującej się oczyszczaniem oceanów i pomaganiem lokalnym społecznościom.

inf/zdj Fiat

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?