Test Nissan X Trail jako idealny SUV

Samochody SUV nie są moim marzeniem idealnego auta. Wprawdzie doceniam ich ergonomię, komfort i uniwersalność, ale osobiście bardziej przekonują mnie modele typu Audi Allroad, Subaru Outback, Volkswagen Alltrack, czy Volvo Cross Country. Ponieważ jednak modele SUV cieszą się na rynku coraz większą popularnością, przygotowaliśmy test modelu będącego kwintesencją stylu i walorów modelu SUV. Oto Nissan X Trail 4WD z nowym silnikiem diesla.

Nissana X Trail miałem okazję prezentować w wersji z silnikiem benzynowym 1,6 turbo 163 KM i napędem na jedną oś, oraz z silnikiem wysokoprężnym 2,0 177 KM i napędem 4WD. Obecnie, po zmianie ofertowej gamy silników w marcu 2019, mamy okazję przedstawić Nissana X Trail 1.7 diesel 4WD. Jak powiedział Jean-Philippe Roux, dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe, powiedział: „Dzięki kompleksowej modernizacji zespołów napędowych Nissan X-Trail stał się jeszcze lepszym samochodem, który sprawdzi się w czasie każdej wyprawy. Zatem sprawdźmy…

Nadwozie jest OK

Jak wspominałem w czasie poprzednich testów, do karoserii modelu trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Łącząc smukłe i eleganckie linie nowoczesnego crossovera z masywnym wizerunkiem typowego SUV-a, X-Trail wyznacza nowe standardy w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych.

Wyraźnie odcinając się od kanciastej estetyki poprzednika (który przecież stal się jeżdżącą legendą), X-Trail jest przykładem stylistyki SUV-ów nowej generacji, w której bardziej opływowe kształty nie muszą oznaczać uszczerbku dla terenowych możliwości pojazdu. Aktualny X-Trail jest o 17 mm dłuższy od poprzednika (4643 mm), a zwiększony o 76 mm rozstaw osi przekłada się na bardziej przestronne wnętrze. Obecny model jest także o 30mm szerszy i 5mm niższy. Nie zmienił się natomiast prześwit, który wynosi 210mm.

Aktualną stylizację karoserii zaakcentowano zgodnie z estetyką crossoverów Nissana. Stąd też znakiem rozpoznawczym pojazdu są mocno zarysowane nadkola stanowiące ważne elementy stylistyczne. Wraz z opadającą linią dachu, głębokimi przetłoczeniami na błotnikach i wznoszącą się dolną krawędzią szyb bocznych. składają się one na pełnię stylistycznego DNA crossoverów Nissana. Efektem tego połączenia jest efektowna i nowoczesna sylwetka pojazdu.

Wnętrze – także bez zarzutu

Wszystkie crossovery Nissana cechuje wysoka jakość i widoczna dbałość o szczegóły. Nie inaczej jest w przypadku modelu X-Trail. W kabinie można znaleźć wiele wysokogatunkowych materiałów, takich jak chrom, lakier fortepianowy i skóra z kontrastującymi przeszyciami. W trosce o podniesienie komfortu kierowcy i pasażerów Nissan zbadał wszystkie powierzchnie, z którymi osoby te mogą mieć kontakt w samochodzie. W efekcie, na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań zdecydowano się na przykład na ośmiokrotnie grubsze wyściełanie podłokietników na drzwiach i boków konsoli centralnej niż w konkurencyjnych modelach innych marek. W przepastnym schowku między przednimi fotelami zmieści się nawet iPad lub 10-calowy tablet.

Fotele w drugim rzędzie można składać w proporcji 60/40 w celu powiększenia bagażnika, rozkładać dla większej wygody pasażerów oraz przesuwać do przodu.

Pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a całkowita przestrzeń dostępna po złożeniu wszystkich foteli wynosi 1982 litry.

Wyposażenie podnoszące komfort użytkowania w prezentowanej, najdroższej wersji TEKNA to między innymi elektrycznie sterowany panoramiczny szyberdach, skórzana tapicerka z podwójnymi szwami, czy oświetlenie wnętrza w technologii LED. Przednie fotele z funkcją szybkiego podgrzewania sprawdzą się zwłaszcza zimowe poranki, a ogrzewane/chłodzone uchwyty na kubki pozwolą utrzymać właściwą temperaturę napoju. Nissan X-Trail jest dostępny z systemem multimedialnym NissanConnect z ekranem dotykowym, modułem Bluetooth i systemem audio premium BOSE z 8 głośnikami.

Jednakże to co jest dla pasażerów istotne to nie tylko „eleganckie i uniwersalne wnętrze”. To także zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do całkowitej eliminacji wypadków drogowych.

  • System awaryjnego hamowania przed przeszkodą

Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, X Trail reaguje na niebezpieczeństwo w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeżeli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu, o ile zajdzie taka potrzeba.

  • Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy

Przyczyną co piątego wypadku jest zmęczenie kierowcy. Dlatego system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy w Nissanie X Trail stanowi istotne uzupełnienie pakietu podnoszącego bezpieczeństwo. Po „nauczeniu się” nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie na zestawie wskaźników ostrzeżenia sugerującego konieczność przerwy w podroży.

  • Rozpoznawanie znaków drogowych

System ten działa jak dodatkowa para oczu, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i powoduje wyświetlenie stosownego komunikatu dla kierowcy. Ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu. Funkcję zaprogramowano w taki sposób, że działa ona w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

  • Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykorzystuje zaawansowany program komputerowy do rozpoznawania oznakowania poziomego na drodze. Oprogramowanie to pozwala ustalić, czy pojazd porusza się właściwym torem, a zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy.

  • Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu

Tylna kamera systemu kamer 360° (Around View Monitor) wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterkach martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w „martwym polu” jest sygnalizowana zapaleniem się dyskretnej kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca, który chce zmienić pas ruchu włączy sygnalizujący ten manewr kierunkowskaz, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, lampka ostrzegawcza w lusterku zaczyna migać, a we wnętrzu rozlega się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

  • Ostrzeżenie o poruszających się obiektach

Dzięki temu systemowi bezpieczeństwo parkowania X Trailem nabiera zupełnie nowego wymiaru. Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu „z lotu ptaka”.

Nawet jeżeli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika i wyposażona w szerokokątny obiektyw kamera cofania systemu kamer 360° obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na dużym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect.

  • Adaptacyjne światła drogowe

System został zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego oświetlenia w każdej sytuacji. W jego skład wchodzi kamera wysokiej rozdzielczości współpracująca z zaawansowanym oprogramowaniem decydującym o konieczności przełączenia świateł drogowych na światła mijania, aby nie oślepiać kierowców w zbliżających się lub dalszych pojazdach.

Silnik i napęd, czyli… tutaj nastąpiły zmiany

Jak wspominałem na początku, miałem okazję testować wersję benzynową1,6 turbo i diesel 2,0, ale od wiosny 2019 zaszły poważne zmiany i obydwa modele (ze względu na normy spalin) musiały zostać wycofane z oferty.

Obecnie nabywcy modelu X Trail mają do wyboru tylko dwa silniki — obydwie benzynowy i wysokoprężny to zupełnie nowe jednostki — oraz trzy rodzaje przekładni: manualną sześciobiegową, automatyczną Xtronic oraz nową siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową (DCT).

Nowy diesel to jednostka 1.7 dCi o mocy 150 KM. Silnik jest dostępny z napędem 2WD lub 4WD oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub bezstopniowym automatem Xtronic.

Nowy silnik benzynowy 1.3 DIG-T o mocy 160 KM jest oferowany z napędem 2WD i przekładnią dwusprzęgłową (DCT). Ten typ skrzyni biegów, będący nowością w modelu X Trail, zapewnia sportowe i bardziej bezpośrednie wrażenia dynamiczne, w tym lepsze przyspieszenie przy ruszaniu oraz bardziej płynne przekazywanie mocy.

Testowy model posiadał napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów. Jednostka 1,7, którą zastosowano w testowym modelu rozwija moc 150 KM i zapewnia 340 Nm momentu obrotowego, co gwarantuje dobrą dynamikę i elastyczność w całym zakresie obrotów. Niestety, porównując go z testowaną wcześniej jednostką 2,0 o mocy 177 KM, oznacza to spadek mocy i momentu obrotowego (2,0- 380 Nm).

Nieco gorsze są także osiągi: prędkość to 190 km/h zamiast 196 km/h, a przyspieszenie 12,7 sek zamiast 10 sek. Podczas testu dużą uwagę przykładaliśmy do jazd na trasie. Okazuje się, że jazda z prędkością ok 160 km/h jest bardzo stabilna, nie były odczuwalne kołysania karoserii podczas przejazdu przez koleiny, a wewnątrz panowała komfort akustyczny, umożliwiający swobodną rozmowę. W czasie podróży z Warszawy do Krakowa, gdzie średnia prędkość wyniosła 95 km/h. średnie zużycie paliwa wyniosło 7,6 l/100 km, co można uznać za spory sukces biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu i jego masę 1750 kg. Jak sprawdzaliśmy w terenach podgórskich, spokojna jazda dawała zużycie paliwa wynoszące 6,7 l/100 km, ale uważając na nie przekraczając 70 km/h udało się uzyskać 6,1 l/100 km. W mieście zużycie paliwa wynosiło od 7,5 do 8,2 l/100 km.

Najważniejszą opcją, dzięki której X Trail doskonale nadaje się na rodzinne wyprawy, jest system napędu All-Mode 4×4-i (dopłata w stosunku do modelu z napędem jednej osi to 8500 zł). Układ sterowany pokrętłem umieszczonym w konsoli centralnej umożliwia wybór między napędem na jedną oś, trybem Auto i trybem Lock, czyli stałym napędem na cztery koła.

W „domyślnym” trybie Auto system stale monitoruje otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową silnika i moment obrotowy, starając się przewidzieć poślizg kół i odpowiednio rozdzielić moment obrotowy między przednią i tylną oś. System działa w ten sposób do prędkości 80 km/h.

Powyżej tej prędkości system reaguje na buksowanie kół, dołączając napęd na tył w zależności od potrzeb, w celu przywrócenia zerwanej przyczepności. W trudnych warunkach lub przy niskiej prędkości kierowca może załączyć tryb Lock, czyli stały napęd na cztery koła.

Jak sprawdzaliśmy podczas testu, a test odbywał się w okresie grudnia 2019, gdy było +13 stopni i gorszymi nawierzchni były jedynie drogi gruntowe, pojazd podczas szybkiego przejazdu przez drogę szutrową zachowywał się bardzo stabilnie, a do wnętrza nie napływały nadmierne hałasy (choć na zewnątrz jazda po szutrze była dość głośna). Można wiec zakładać, ze przejazd zaśnieżonymi drogami także nie będzie stwarzał żadnych problemów. Nie było też żadnego uślizgu kół, czy buksowania.

Dla kogo?

Nie jestem fascynatem modeli SUV, gdyż wolę limuzyny (a raczej uniwersalne kombi) z większym prześwitem. W przypadku Nissana X-Trail z silnikiem 1,7 150 KM naprawdę nie ma jednak różnic. Ten model spełnia waloru wersji SUV i użytkowanej głównie na trasie limuzyny. Problemem jest tylko za słaby -jak dla mnie- silnik….

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?