Test – Cztery twarze Forda Focus – Focus Macho czyli Active.

Samochody przestały obecnie spełniać jedynie formę modeli do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Obecnie samochód stał się swoistym dodatkiem stylistycznym, mającym podkreślać styl właściciela. Typowym przykładem realizacji tych wymagań jest Ford FOCUS, który w ofercie handlowej oferowany jest aż w czterech wersjach wyposażeniowych. Dzisiaj prezentujemy wersję Active…

Cztery wersje które przy gotowano dla klientów to:

Tradycyjny czyli Trend i Trend Edition – Dzięki swojej eleganckiej stylistyce, imponującym rozwiązaniom technicznym i dużej ofercie silników jest to doskonały wybór dla tradycyjnych, statecznych klientów.

Sportowy ST – Przyciągająca wzrok sportowa stylistyka wersji ST-Line i imponujące osiągi Focusa ST – sportowe wersje tego modelu zapewniają również wyjątkowe wrażenia za kierownicą

Luksusowy Titanium i VIGNALE – Najwyższej jakości materiały i nowoczesne rozwiązania techniczne zapewniają wyjątkowy komfort oraz jakość podróżowania

Crossover ACTIVE – Inspirowana SUV-ami stylistyka wnosi klimat przygody do rodziny Forda Focus.

Crossover ACTIVE – Inspirowana SUV-ami stylistyka wnosi klimat przygody do rodziny Forda Focus.

Właśnie ten ostatni model mamy okazję zaprezentować, czyli model który łączy praktyczność SUVa ze zwrotnością samochodu kompaktowego. Podniesiona pozycja za kierownicą, zwiększony o 30 mm prześwit podwozia oraz nakładki ochronne wokół nadwozia to praktyczne rozwiązania sprawiające, że Focus Active sprawdzi się w różnych warunkach. Unikalny wzór obręczy kół ze stopów lekkich (motyw 5×2-ramienny z wykończeniem Matt Black) i szerszy rozstaw kół poprawiają zaś nie tylko wygląd, ale także stabilność pojazdu.

Jest to zatem model o koncepcji jaką proponuje VW Golf Alltrack i Skoda Octavia Scout, czyli tradycyjny model kombi o „uterenowionym stylu” (różnicą jest napęd, o czym poniżej).

Klasyczny styl kombi łączy elegancję z wyjątkowo pojemnym i wszechstronnym wnętrzem. Warto przy tym podkreślić, że w Focusie pasażerowie tylnych siedzeń mogą cieszyć się większą przestrzenią niż w innych samochodach tej klasy. Jeśli przewozimy większy bagaż, tylne siedzenia -dzielone w proporcji 60/40- można złożyć prawie na płasko, tworząc dodatkową przestrzeń ładunkową. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy uzyskujemy przestrzeń o pojemności 1653 litrów (bez złożonych siedzeń kufer ma 608 litrów, co także jest wartością bardzo dużą).Co więcej, bagażnik został wyposażony w podłogę regulowaną w dwóch wysokościach. Dostępny jest również opcjonalny podłokietnik pośrodku tylnego siedzenia z głębokimi uchwytami na napoje i poręczną klapą ułatwiającą przewóz nart,

Unikalny wzór obręczy kół ze stopów lekkich (motyw 5×2-ramienny z wykończeniem Matt Black) i szerszy rozstaw kół poprawiają zaś nie tylko wygląd, ale także stabilność pojazdu.

Dodatkowo szerokie drzwi bagażnika, niski próg załadunku oraz sterowane elektrycznie drzwi bagażnika, zapewnią łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej. Różnicą podkreślająca odmienność modelu Active od klasycznego kombi są więc jedynie nakładki na progi i sugerujące „terenowy styl” jasne osłony na zderzakach.

Na uwagę zasługują w tym modelu także nowe, przyciągające wzrok reflektory. Ogólny profil reflektora jest taki sam we wszystkich wersjach, natomiast jego konstrukcja i kształt charakterystycznych świateł do jazdy dziennej LED różnią się w zależności od wybranej wersji. Światła tylne występują w dwóch wariantach: w pełni halogenowe lub częściowo w technologii LED. System reflektorów adaptacyjnych Full LED w nowym Fordzie Focus zapewnia lepsze oświetlenie w różnych sytuacjach podczas jazdy, gdyż kształt i zasięg wiązki światła zmienia się w zależności od prędkości, kąta położenia kierownicy oraz informacji z kamery. Korzystając z systemu rozpoznawania znaków drogowych, układ może nawet rozpoznać, że pojazd zbliża się do ronda lub znaku stop i dostosować kształt wiązki światła by zapewnić optymalne oświetlenie.

Wnętrze

Wyróżniające jest także wnętrze w którym zastosowano akcenty nawiązujące do stylistyki zewnętrznej samochodu. Obejmują one ciemną podsufitkę, niebieskie listwy ozdobne na desce rozdzielczej i drzwiach, dywaniki z podwójnymi przeszyciami w kolorze niebieskim, a także miękkie nakładki na wysokości kolan na konsoli centralnej, które zwiększą komfort podróżowania. Inspirowane SUVami wnętrze łączy atrakcyjny wygląd z funkcjonalnością, by sprostać wymaganiom aktywnie spędzających czas użytkowników. Wygląd i przyjemna w dotyku powierzchnia najwyższej jakości materiałów wykończeniowych mają ogromny wpływ na pozytywny odbiór komfortowego wnętrza nowego Forda Focus. Okazałe przednie fotele zapewniają niezrównaną wygodę i podparcie, natomiast ich nowy, wąski profil sprawia, że pasażerowie siedzący z tyłu mają znacznie więcej miejsca na nogi i kolana. Tapicerki Forda Focus zostały zaprojektowane i wykonane z najwyższą starannością.

Unikalny wzór obręczy kół ze stopów lekkich (motyw 5×2-ramienny z wykończeniem Matt Black) i szerszy rozstaw kół poprawiają zaś nie tylko wygląd, ale także stabilność pojazdu.

 

Unikalny wzór obręczy kół ze stopów lekkich (motyw 5×2-ramienny z wykończeniem Matt Black) i szerszy rozstaw kół poprawiają zaś nie tylko wygląd, ale także stabilność pojazdu.

Jednakże to co najbardziej zwraca uwagę to zamontowany na stałe ekran dotykowy i konsola wyboru biegów.. 8-calowy ekran dotykowy w systemach SYNC 2.5 oraz SYNC 3. wydaje się elegancko wynurzać z deski rozdzielczej i doskonale wpisuje się w stylistykę deski rozdzielczej.

Nowoczesny obrotowy przełącznik zmiany biegów, umieszczony na konsoli między fotelami i przypominający przełączniki wyboru napędu np. w modelach Nissan czy Suzuki, zapewnił zaś nowatorski styl, a także pozwolił zyskać więcej miejsca na konsoli środkowej.

W drogę

W testowym modelu zastosowano dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 150 KM i momencie 370 Nm, współpracujący z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Skrzynię tę cechują szybkie reakcje oraz płynność pracy, co zapewnia łatwe przyspieszanie i wyprzedzanie. Skrzynia biegów dostępna jest z łopatkami do zmiany biegów na kierownicy, które dają możliwość bardziej sportowej jazdy. Niestety napęd jest przekazywany jedynie na koła przednie i to właśnie odróżnia model od VW Alltrack czy Skody Scout. Nie zabrakło za to (stosowanego także w pojazdach VW) systemu dopasowującego model do różnych warunków eksploatacji dzięki zmianom dostosowującym reakcję przepustnicy, układ kierowniczy a nawet sposób zmiany biegów tak, aby pasowały do typu drogi. Dostępnych jest pięć spośród poniższych trybów jazdy: Normalny, Sportowy, EKO, Komfortowy, Komfortowy EKO, Slippery (śliska nawierzchnia) i Trail (drogi nieutwardzone).

Nowoczesny obrotowy przełącznik zmiany biegów, umieszczony na konsoli między fotelami i przypominający przełączniki wyboru napędu np. w modelach Nissan czy Suzuki, zapewnił zaś nowatorski styl, a także pozwolił zyskać więcej miejsca na konsoli środkowej.

Ponieważ uważam, że „terenowy styl ACTIVE” to jedynie stylistyczna ozdoba nie usiłowałem jechać przez drogi gruntowe, czy gorsze nawierzchnie. Pojazd eksploatowałem jedynie na trasie, jak klasyczny model kombi. Trzeba zaś przyznać, że jego walory jezdne są zadowalające.

Prędkość maksymalna (wg katalogu) to 210 km/h, a przyspieszenie 9,5 sek. Tych pomiarów nie dokonywaliśmy, ale skupiliśmy się na dokładnym pomiarze zużycia paliwa.

Podczas szybkiej jazdy na trasie Warszawa Kraków zużycie to wyniosło 6,3 l/100 km. W mieście (normalne warunki eksploatacyjne) samochód zużywał od 6,5 do 7,2 l/100 km. Przy delikatnej jeździe na trasie Kraków-Warszawa (nie przekraczałem 110 km/h) zużycie paliwa wyniosło 5,4 l/100 km.

Warto też zwrócić uwagę, że model wyposażono w szereg rozwiązań technicznych, dzięki którym podróżowanie jest łatwiejsze i bezpieczniejsze. Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę korzystają z dwóch kamer, trzech radarów i 12 czujników ultradźwiękowych, które wspólnie mogą monitorować obszar wokół pojazdu i skanować drogę przed nim. O bezpieczeństwo dbają np. system Pre-Collision Assis z funkcją wykrywania pieszych, funkcja sygnalizacji niezamierzonej zmiany pasa ruchu, czy system wspomagania manewru omijania przeszkody. Bardzo przydatny (zwłaszcza w okresie przedświątecznym, gdy parkingi centr handlowych są przepełnione) jest system Cross-Traffic Alert który skanuje lewą i prawą stronę pojazdu podczas wyjazdu tyłem z prostopadłego miejsca postojowego. Po wykryciu nadjeżdżającego pojazdu lub innej przeszkody układ emituje wizualne i akustyczne ostrzeżenia. Technologia ta wchodzi w skład systemu monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BLIS).

Na trasie na uwagę zasługuje Inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go oraz systemem rozpoznawania znaków drogowych. Utrzymuje on ustaloną odległość od poprzedzającego pojazdu, dostosowuje prędkość pojazdu do obowiązującego ograniczenia prędkości i ułatwia prowadzenie w gęstym ruchu ulicznym lub w korku.

Doskonałym rozwiązaniem – zwłaszcza w grudniu, gdy zmrok zapada o 16-tej – są reflektory adaptacyjne Ford Full LED

System reflektorów adaptacyjnych Ford Full LED zapewnia lepsze oświetlenie w różnych sytuacjach podczas jazdy w zależności od prędkości, kąta położenia kierownicy oraz informacji z kamery. Korzystając z systemu rozpoznawania znaków drogowych, układ może nawet rozpoznać zbliżanie się do ronda lub znaku stop i dostosować kształt wiązki światła w celu zapewnienia optymalnego oświetlenia. Ponadto na trasie przydatny jest system utrzymujący samochód w pasie ruchu. Korzystając z umieszczonej z przodu pojazdu kamery, system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, że pojazd zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. W przypadku wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu ostrzega o tym kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy. Gdy kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu spowoduje, że kierowca odczuje na kierownicy siłę układu wspomagania, kierującą pojazd na właściwy pas ruchu.

Jako ciekawostkę warto podać nowe elementy bezpieczeństwa czynnego. Oprócz hamulca mutikolizyjnego znanego z samochodów VW (w fordzie nosi on nazwę Hamulec pokolizyjny), który w razie wystąpienia poważnej kolizji automatycznie uruchamia hamulce w pojeździe, by zmniejszyć prędkość pojazdu i ograniczyć ryzyko kolejnych kolizji w razie utraty przytomności przez kierowcę, zastosowano także „system weryfikujący prawidłowy kierunek jazdy”. Jest to funkcja ostrzegania przed jazdą pod prąd (Wrong Way Alert) na przykład wjeżdżając na łącznik z autostrady, czy drogi szybkiego ruchu służący do wyjazdu z tej drogi. Wykorzystuje on przednią kamerę oraz informacje z systemu nawigacji w celu weryfikacji prawidłowego kierunku jazdy. System emituje wizualne i akustyczne ostrzeżenia, jeśli kierowca minie znak zakazu wjazdu.

Dla kogo?

Ford Focus kombi to elegancki i dobrze wyposażony pojazd należący do segmentu kompaktów. W wersji 2,0 diesel z automatyczną skrzynią przekładniową jest z pewnością ofertą godną zainteresowania. Mocno zastanawiająca jest jednak wersja ACTIVE. Kosztuje ona 118 650 zł, co jest o 3000 zł więcej niż w modelu Titanium (115 550 zł), który jest z bogatszym wyposażeniem (klima automatyczna, lusterka składane, wewnętrzne samo-ściemniające, czujnik deszczu itd.).

O ile modele VW faktycznie są odpowiednikami modeli SUV, to Focus ACTIVE jest jedynie stylistyczną ozdóbką, więc dla mnie jego zakup… jest przerostem formy nad treścią.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?