Test Ford Mondeo Hybrid – czy to fajna Hybryda?

Przyznam, że Ford Mondeo nigdy nie wywoływał mojej nadmiernej sympatii. Wprawdzie był zawsze doskonale wyposażony i zapewniał duży komfort jazdy, ale mnie osobiście nie przekonywała jego linia stylistyczna. Nie miał bowiem takich proporcji, zwartości i poręczności przy eksploatacji jak Ople, czy Volkswageny segmentu D. Nie był też wersją którą można porównać z Audi A4, czy BMW3. Jak zatem rozumieć zapewnienie, które po zaprzestaniu produkcji Forda Scorpio powiedział jeden z szefów firmy: teraz to Mondeo będzie samochodem flagowym?

Odpowiedź na to znalazłem w prezentowanym właśnie Mondeo Hybrid…

1. Stylizacja – elegancja, a jednoczenie mocny charakter

Stylizacja samochodu segmentu D to jedno z najtrudniejszych zadań, jakie stoi przed producentami. Nie może to być bowiem dostojna limuzyna o nienagannych proporcjach, wokół której aż unosi się woń prestiżu. Gdyby tak było, cały czar prysłby po otwarciu drzwi i zajęciu miejsca we wnętrzu. Nie może to jednak być samochód sprawiający wrażenie „wesołego kompana”, gdyż to przystoi modelom miejskim. Od wersji segmentu D oczekujemy pewnego dostojeństwa, podkreślającego status właściciela. Zatem jaki powinien być ten model? Właśnie na to pytanie muszą dać odpowiedź styliści. Przeciętni użytkownicy (czyli osoby nie mające zdolności, aby narysować swą wizję samochodu!!!) mogą jedynie szukać odpowiedzi, czy styl zaproponowany przez firmę utrafił w potrzeby klientów. Oczywiście to czy model podoba się, czy też nie to kwestia gustu, niemniej w aktualnym modelu Forda Mondeo zaakcentowano indywidualny styl.

Od wersji segmentu D oczekujemy pewnego dostojeństwa, podkreślającego status właściciela. Zatem jaki powinien być ten model? Właśnie na to pytanie muszą dać odpowiedź styliści.

Co ważne. eleganckie i pełne ekspresji nadwozie kombi, w którym wyraźnie zaakcentowano sportową linię, nie straciło na uniwersalności. Karoseria modelu ma 4867mm długości, 1911mm szerokości i 1501mm wysokości, zaś podkreśleniem stylu są proporcje zwisu przedniego i tylnego, przy rozstawie osi wynoszącym 2850 mm.

2. Styl to dopiero początek

Jednakże ładna sylwetka to tylko impuls dla klienta, aby zainteresować się pojazdem. To czy model utrafi w gust kupującego zależne jest od komfortu, ergonomii i walorów trakcyjnych. Także po tym względem samochód nie rozczarowuje. ObecnyFord Mondeo jest pierwszym modelem zbudowanym na opracowanej przez Forda globalnej platformie segmentu C/D. Samochód otrzymał również nowe, niezależne, zintegrowane zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, które zapewnia wyższy komfort jazdy i większą dynamikę.

Nowe zawieszenie oferuje większy komfort jazdy, przy czym jest na tyle sztywne, aby zapewnić bardziej precyzyjne prowadzenie i wyższą dynamikę. Układ umożliwia również ruchy koła do tyłu podczas przejazdu przez wyboje w nawierzchni. Dzięki temu zawieszenie lepiej tłumi nierówności, zapewniając płynną jazdę i wysoki komfort akustyczny.

To czy model podoba się, czy też nie to kwestia gustu, niemniej w aktualnym modelu Forda Mondeo zaakcentowano indywidualny styl.

Ograniczenie hałasów pochodzących z nawierzchni o 3 decybele z tyłu i 2 decybele z przodu to zasługa nie tylko zastosowania zintegrowanego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu, ale także dodatkowych materiałów wygłuszających w osłonach podwozia, nadkolach oraz przednich i tylnych drzwiach. Co więcej, liczba otworów w karoserii auta została zmniejszona, aby zminimalizować przenikanie do wnętrza niepożądanych odgłosów.

Inżynierom udało się też obniżyć szumy wiatru opływającego nadwozie do poziomu, który do tej pory reprezentowały modele z segmentu premium. Wyższa wydajność w tym zakresie to zasługa słupków drzwi i zewnętrznych lusterek o zoptymalizowanym kształcie, grubszych uszczelek w drzwiach i oknach, a także lepszego wytłumienia kabiny. Dodatkowo, grubość tylnej szyby została zwiększona o 0,4 mm, co docenią szczególnie osoby siedzące z tyłu.

Pomiędzy maską silnika i przednimi nadkolami jest teraz więcej uszczelek, natomiast w miejscu izolacji akustycznej komory silnika wykonanej z włókna szklanego pojawiło się wytłumienie piankowe, co pozwoliło zaoszczędzić 1,5 kilograma przy jednoczesnym zredukowaniu odgłosów silnika przenikających do kabiny pasażerskiej w zakresie od 1,5 do 2 decybeli.

Ford Mondeo Hybrid uzupełnia europejską gamę modelową Forda, idąc w ślady siostrzanego modelu Ford Fusion Hybrid, który odniósł duży sukces w Stanach Zjednoczonych.

W celu uzyskania doskonałych własności jezdnych oraz wyższego komfortu podróżowania inżynierowie Forda zastosowali dodatkowo układ poprawiający stabilność na zakrętach TVC (działanie systemu opisano w osobnym tekście). Ponieważ wiele osób twierdzi, ze to przecież tylko dodanie paru mechanizmów przytoczę słowa Geerta van Noyen, managera ds. dynamiki pojazdów, Ford of Europe. „Przygotowaliśmy aż pięć projektów tulei tylnego zawieszenia – z których każdy pochłonął dwa miesiące pracy – aby wybrać ten najlepszy, a także włożyliśmy wiele wysiłku w zestrojenie układu kierowniczego pod kątem płynnych i precyzyjnych reakcji, zapewniających wiodącą w klasie dynamikę.”

3. Komfort – tutaj nie ma się do czego doczepić

Jak wspomniałem na początku Mondeo zawsze przykuwał wzrok efektowną tapicerką i ładnymi aplikacjami na dece rozdzielczej. Niestety przy bliższym poznaniu urok ten przygasał. Obecnie jest inaczej. Elegancka, zachodząca na boki konsola centralna, daje poczucie przebywania w kokpicie sportowego auta, a jej symetryczny design zapewnia doskonały dostęp zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Nie ma też plastikowych dodatków lakierowanych w kolorze srebrnym, aby imitować aluminiowe aplikacje. Najważniejszym elementem kokpitu jest instalowany w Fordzie Mondeo zaawansowany system komunikacji SYNC 2 z 8-calowym ekranem dotykowym. Pozwala on sterować najważniejszymi funkcjami pokładowymi zarówno jak w klasycznych urządzeniach multimedialnych, ale też za pomocą prostych, naturalnych komend głosowych.

O tym jakie źródło napędu jest włączone informuje nas wskaźnik przepływu energii, a o efektywności jazdy ilość uzyskanych listków efektywności (wskaźnik z lewej strony prędkościomierza).

4. Napęd… to hybryda

Osobom które twierdzą, iż w Fordzie nie opracowuje się żadnych innowacji technicznych odnośnie układów napędowych, patrząc na dane prezentowanego Mondeo przeżyją zapewne szok. Nowy Ford Mondeo oferuje bowiem najbardziej zróżnicowaną i najbardziej zaawansowaną technologicznie gamę silnikową w 21-letniej historii tego modelu. Przykładem jest m.in. układ hybrydowy.

Właśnie Mondeo Hybrid to wersja którą mamy okazję testować. Na początek warto wspomnieć, ze Ford Mondeo Hybrid uzupełnia europejską gamę modelową Forda, idąc w ślady siostrzanego modelu Ford Fusion Hybrid, który odniósł duży sukces w Stanach Zjednoczonych. Warto przy tym zauważyć, że firma Ford jest obecnie drugim największym producentem aut hybrydowych w USA.

Podobnie jak Ford Fusion Hybrid, Ford Mondeo Hybrid wykorzystuje benzynowo-elektryczny układ hybrydowy trzeciej generacji, który w wielu sytuacjach drogowych oferuje zalety napędu elektrycznego, a jednocześnie odznacza się zasięgiem i wszechstronnością auta z tradycyjnym silnikiem spalinowym.

Układ hybrydowy wykorzystuje dwa silniki elektryczne – jeden wspiera jednostkę benzynową w przekazywaniu napędu do kół, a drugi zapewnia ładowanie akumulatora litowo-jonowego zlokalizowanego za tylnymi siedzeniami. Zastosowany w Fordzie Mondeo system elektryczny o wysokim napięciu odpowiada standardom z zakresu żywotności, jakie Ford stosuje w przypadku tradycyjnych silników spalinowych i przekładni.

O tym jakie źródło napędu jest włączone informuje nas wskaźnik przepływu energii, a o efektywności jazdy ilość uzyskanych listków efektywności (wskaźnik z lewej strony prędkościomierza).

W trybie elektrycznym Ford Mondeo Hybrid może rozpędzić się maksymalnie do 135 km/h, natomiast połączenie specjalnie opracowanego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów pracującego w cyklu Atkinsona (system opisano w dodatkowym tekście) z układem elektrycznym pozwala wygenerować 187 KM mocy. Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku (wg danych z testu, a nie katalogowych) 6,4 l/100 km. Biorąc pod uwagę wielkość i wagę samochodu (1504 kg), oraz jazdę w mieście i na trasie Warszawa-Kraków, są to wartości śmiesznie małe. Muszę jednak przyznać, że podczas jazdy nie rozpędzałem samochodu powyżej 130 km/h, a w mieście często jechałem, czy raczej toczyłem się, 45-55 km/h (zużycie paliwa podczas tych jazd na trasie 350 km wyniosło 5,7 l/100 km). Tym samym ma „psychika kierowcy” została zdegradowana do poziomu wsiąść do samochodu, toczyć się, wysiąść z samochodu…

O tym jakie źródło napędu jest włączone informuje nas wskaźnik przepływu energii, a o efektywności jazdy ilość uzyskanych listków efektywności (wskaźnik z lewej strony prędkościomierza).

Baganik w hybrydzie wynosi 403 litry (max 1508 litry). W wersji tradycyjnej odpowiednio – 525 i 1630 litry

Minusem tego rozwiązania, zresztą jak w hybrydach Toyoty, jest jednak skrzynia bezstopniowa CVT. Jeżeli chcemy bowiem gwałtownie przyspieszyć, najpierw usłyszymy wzrost obrotów silnika, jakby chciał wyfrunąć spod maski, a dopiero potem poczujemy wzrost prędkości. Pod tym względem hybryda Volkswagena, stosującego skrzynię DSG jest niezaprzeczalnym mistrzem.

Dla kogo?

Aby dać odpowiedź na to pytanie musimy skupić się na dwóch aspektach: samochód i silnik. W tym pierwszym można śmiało powiedzieć, że najnowsze Mondeo to samochód dla miłośników marki, ale także propozycja dla osób do tej pory unikających samochodów Ford. Ładna stylistyka, oraz ładne i solidne (!!!) wnętrze nadają bowiem nowej jakości słowom Ford.

Gorzej z doszukaniem się dla kogo jest hybryda. Biorąc pod uwagę, że najniższa cena pojazdu to 150 400 zł za wersję Titanium Hybrid, a za te same pieniądze kupimy Titanium diesel 150 KM z ośmiobiegową automatyczną skrzynią przekładniową Power Shift (a nie beznadziejną CVT), to dla mnie osobiście zakup hybrydy jest mocno kontrowersyjny. Tym bardziej, że hybryda ma znacznie ograniczony bagażnik.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?