System TVC w Fordzie

Torque Vectoring Control podczas pokonywania zakrętów w pewnym sensie zastępuje układ ESP. Dlatego też nazywa się systemem poprawiającym stabilność w zakrętach, a nie systemem przeciwpoślizgowym ponieważ nie walczy on z poślizgiem – tę rolę pozostawiono układowi ESP.

System TVC zbiera informacje na temat aktualnego kąta skrętu kierownicy i szybkości tego skrętu, prędkości obrotowej wszystkich czterech kół, obrotu auta wokół osi pionowej, obciążenia silnika, jego prędkości obrotowej oraz położenia pedału gazu. Gdy wszystkie te informacje wskazują na to, że samochód nie jest w stanie pokonać zakrętu z tą prędkością, którą nadał mu kierowca, układ TVC uruchamia hamulec na odpowiednim kole, ale nie tłumi mocy silnika lecz pozwala na przeniesienie większej siły napędowej na koło, które w danej sytuacji ma jeszcze przyczepność. W efekcie samochód nie zwolni, albo zwolni tylko nieznacznie, a jednocześnie zostanie mocniej niż samą kierownicą skręcony w stronę zakrętu. Działa to podobnie jak w pojazdach gąsienicowych, gdzie przyhamowanie prawej gąsienicy kończy się skrętem w prawo. Tak też działa system TVC, który hamując odpowiednimi kołami wymusza dodatkowy, korzystny dla danej sytuacji skręt.

inf/zdjęcia/film – FORD

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?