Test Renault MÉGANE GrandCoupé – sedan o stylu XXI wieku

W połowie lat 90-tych XX wieku, Fiat wprowadzając na rynek model Siena, reklamował go jako model „idealny dla Polaka”. Miał o tym przekonywać „ogromny bagażnik, a jednocześnie przestrzeń pasażerska pozwalająca na swobodną podróż całej rodziny”. Obecnie mamy okazję testować kolejny „model dla Polaka XXI wieku” – Renault MÉGANE GrandCoupé .

Zapewne wiele osób zdziwi się dlaczego Fiata Siena, którego zbudowano jako małego pięciodrzwiowego Palio z doklejonym bagażnikiem, przyrównuję do Renault MÉGANE GrandCoupé. Przecież Francuz jest wyraźnie większy, znacznie ładniejszy i na dodatek oferujący wnętrze o dwie klasy wyżej niż Siena. Zatem dlaczego?

Renault MÉGANE GrandCoupé jest sprzedawany w następujących krajach: Algieria, Arabia Saudyjska, Australia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Egipt, Estonia, Irlandia, Izrael, Łotwa, Liban, Litwa, Maroko, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Tunezja, Turcja, Ukraina, Węgry, Włochy, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Oznacza to, że sprawdzanie preferencji klientów, przed rozpoczęciem sprzedaży, potwierdziło iż Polacy chętnie patrzą na takie modele. Warto zatem przybliżyć ten model…

Karoseria wielkość i styl na piątkę

Model ten czerpie korzyści i oszczędności z płyty podłogowej o modułowej konstrukcji CMF C/D (ang. Common Module Family), dostarczając tej samej przyjemności z jazdy, co pozostałe modele z gamy MÉGANE. Jest jednak większy niż klasyczny hatchback. O ile bowiem długość hatchbacka to 4359 mm, szerokość 1814 mm, a wysokość 1447 mm, to wersja GrandCoupé ma wymiary identyczne pod względem szerokości, ale jest dłuższa (4632 mm) i karoseria jest nieznacznie niższa (1443 mm). Co charakterystyczne, zwiększenia karoserii nie dokonano jedynie poprzez dodanie trzeciej brył, ale zwiększono także rozstaw osi (hatchback – 2669 mm, GrandCoupé – 2711 mm). W efekcie mamy nie tylko powiększenie przestrzeni bagażowej (hatchback – 384 litrów, GrandCoupé – 508 litrów), ale także nieznaczne zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.

Projektując model, ideę stylu zaczerpnięto z wprowadzonych wcześniej modeli MÉGANE i dzięki temu prezentowany model ma mocno zarysowane, atletyczne nadkola i design typowy dla marki Renault. Mégane GrandCoupé zwraca więc uwagę charakterystycznym przodem, z dużym, pionowo ustawionym logo, szerokim grillem oraz charakterystycznym układem świateł z przodu i z tyłu, widocznych zarówno w dzień, jak i w nocy.

Przednie światła wykorzystują technologię światłowodów LED z efektem 3D. Ich charakterystyczny kształt nieco przedłużonej litery „C”, schodzącej aż do zderzaka, podkreśla wyrazisty charakter przodu nadwozia. Światła tylne zostały w całości wyposażone w poziomo umieszczone diody LED, przy czym światła pozycyjne są stale włączone. Dzięki technologii Edge Light, zapewniającej cienką wiązkę czerwonego światła, uzyskano efekt trójwymiarowej głębi.

Oczywiście to co wyróżnia model od innych wersji MÉGANE to trójbryłowa karoseria. Nie zdecydowano się jednak na „doklejenie kufra”, jak miało to miejsce w przypadku wspomnianej Sieny, czy pochodzącego z rodziny Renault modelu Thalia. Pojazd zaprojektowano od podstaw, dzięki czemu mamy delikatne przetłoczenie -wznoszące się ku górze – na wysokości barków karoserii, masywne słupki tylne o znacznym nachyleniu i trzecią bryłę nadwozia, będącą jedynie płynnym przedłużeniem linii -nachylonej po dużym kątem- szyby. Ta pełna harmonii i elegancji stylistyka, przyciąga spojrzenia, a smukłe linie w połączeniu z długą maską i mocno zarysowanymi nadkolami, oraz masywnym, uniesionym tyłem tworzą dynamiczny design Coupé .

Wnętrze – sportowy sznyt i komfortowy styl

Samochody francuskie i włoskie zawsze słynęły z doskonale dopracowanego kokpitu. Nie był on prosty i podporządkowany ergonomii, jak w modelach niemieckich, ale miał styl i urok, że nie chciało się z samochodu wysiadać. Projektując czwartą generację Mégane przyłożono się jeszcze bardziej do design wnętrza.

Po otwarciu drzwi zobaczymy fotele przypominające „ucywilizowane” sportowe miejsce kierowcy, które zostało wykonane z niezwykłą precyzją. Doskonale wyprofilowane i obszerne fotele przednie zapewniają wysoki komfort jazdy (zarówno postrzegany, jak i rzeczywisty), zwłaszcza dzięki piance o podwójnej gęstości. Warto bowiem zauważyć, że konstrukcja foteli jest taka sama jak w Nowym Espace i Talismanie. Użyte do ich wykonania materiały, wzorowane na rozwiązaniach stosowanych w galanterii skórzanej i produkcji mebli, są ciepłe i nowoczesne. Poprawiono także precyzję szwów, które są teraz mniej widoczne. Warto przy tym podkreślić stylistyczny kunszt designerów wnętrza, którym specjalnymi dodatkami udało się uzyskać na fotelach efekt 3D.

Po zajęciu miejsca we wnętrzu, poczujemy się „zrośnięci z samochodem” jak pilot myśliwca ze swoją maszyną. Zespół zaawansowanych technologicznie elementów wyposażenia, rozmieszczonych wokół kierowcy, wprowadza nową koncepcję wnętrza, o konfiguracji w kształcie litery „L”, wzorowanej na kokpicie samolotu. Ponadto kokpit wyposażono w zespół zegarów i wskaźników z kolorowym, 7-calowym ekranem TFT (Thin Film Transistor), wysoką i szeroką konsolę centralną z podłokietnikiem i umieszczony w zasięgu ręki, pionowy dotykowy ekran 8,7’’ systemu multimedialnego R-LINK 2.

Warto poświecić parę słów wspomnianemu systemowi multimedialnemu R-LINK 2.

System multimedialny R-LINK 2 stanowi centrum kontroli auta umożliwiające sterowanie różnymi funkcjami: multimediami, nawigacją, telefonem, radiem, czy MULTI-SENSE. Jego atuty to:

  • intuicyjna obsługa – naturalne gesty podobnie jak w przypadku tabletu czy smartfona: przenoszenie ikon metodą „kliknij i przesuń”, przewijanie stron, powiększenie strony;
  • możliwości personalizacji dzięki trzem stronom głównym o spersonalizowanych ustawieniach z wykorzystaniem widgetów i sześciu profilom kierowcy umożliwiającym szybkie przywrócenie preferowanych ustawień wpływających na styl jazdy i komfort;
  • centrum kontroli pozwalające na aktywację lub dezaktywację większości funkcji, w tym systemów ADAS*;
  • dostęp do Internetu z ofertą pozwalającą korzystanie z aplikacji TomTom® HD Traffic, dostęp do R-Link Store i aktualizację map Europy.

W drogę…

Chcąc sprawdzić walory jezdne pojazdu, naciskam przycisk uruchomienia silnika i… po chwili jednostka rozpoczyna pracę (system Hands Free z kartą identyfikującą kierowcę, umożliwiający zamykanie samochodu i jego uruchamianie jest od drugiego poziomu wyposażenia Limited). Fakt pracy silnika jest bardziej wyczuwalny wskazaniem obrotomierza niż drganiem karoserii, gdyż wytłumienie karoserii i charakterystyka pracy jednostki na wolnych obrotach robią bardzo pozytywne wrażenie.

Zastosowany w modelu testowym silnik beznynowy 1,3 generuje moc maksymalną 140 KM przy 5000 obr/min i moment obrotowy 240 Nm od 1600 obr/min. Delikatne dociśnięcie gazu sprawia, że samochód szybko, płynnie i bezgłośnie osiąga prędkość 150 km/h (maksymalna wg katalogu to 205 km/h). Dodatkowo silnik nie rozczarowuje nie tylko na starcie, ale także (a może przede wszystkim) podczas jazdy na trasie. Jest bowiem bardzo elastyczny i jeżeli ktoś nie ma aspiracji gwałtownego przyspieszenia (chociaż to wynosi 9,7 sek!), może spokojnie jechać na szóstym biegu z prędkością 60 km/h, a po dodaniu gazu płynnie przyspieszyć. Ta elastyczność silnika sprawia, że na trasie można osiągnąć bardzo efektywne zużycie paliwa. Podczas testu udało się osiągnąć na trasie 5,1 l/100 km. Trzeba jednak przyznać, że była to nudna jazda z prędkością 90-100 km/h na najwyższym, szóstym biegu. Gdy starałem się jechać swoim tempem, czyli płynnie i bez gwałtownych przyspieszeń, ale z większa prędkością, zużycie paliwa wyniosło na trasie 6,3 l/100 km. W mieście, wszystko zależało od stylu jazdy i testowy Megane zużywał od 7,2 to 8,1 l/100 km (temperatra powietrza podczas testu wynosila ok 1-3 C).

Tak więc oferowany silnik 1,3 140 KM ma z pewnością do jednostek konkurencji o podobnych mocach:

  • Lepsze osiągi pod względem elastyczności silnika oraz przekazywania mocy i momentu obrotowego.
  • Wyższy komfort akustyczny w kabinie z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie na wysokie obroty (zwiększające hałas), gdyż wyższy moment obrotowy jest dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.

Renault MÉGANE zawsze było gwarantem dobrego prowadzenia. Nie inaczej jest w modelu GranCoupé . Pojazd doskonale reaguje na ruchy kierownicą, na znoszenia boczne i przejazd po nierównościach. Tym bardziej, że możemy ustawić swoje preferencje. Odpowiada za to technologia MULTI-SENSE, która pozwala spersonalizować doznania z jazdy poprzez zmianę charakterystyki pracy pedału przyspieszenia i silnika, układu kierowniczego, oraz zmianę oświetlenia ambientowego we wnętrzu.

Bezpośredni dostęp do tej funkcji zapewnia przycisk MULIT-SENSE umieszczony na konsoli centralnej obok włącznika hamulca postojowego (można także wybrać opcję na tablecie). Umożliwia on wybór jednego z 5 trybów jazdy: Neutral, Sport, Confort, Perso, Eco.

Ponadto dzięki technologii MULTI-SENSE kierowca ma możliwość personalizacji dźwięku pracy silnika. Ma tutaj wybór pomiędzy 3 trybami: Neutral, Comfort i Sport.

Dla kogo?

Jak wspomniałem na początku, wg fachowców od marketingu w firmie Renault, jest to model „idealny dla polskiej rodziny”. Faktycznie, jeżeli ktoś nie potrzebuje przewozić wózka dziecięcego, czy większych gabarytowo bagaży, to model będzie dla niego odpowiedni. Jeżeli jednak ktoś musi często korzystać z przestrzeni bagażowej powinien popatrzeć raczej w kierunku kombi lub hatchabcka.

Jest za to grupa idealnie wpasowująca się w styl tego modelu. To osoby dbające o prestiż i elegancję (z powodów biznesowych, lub osobistych upodobań), ale szukający tańszej oferty.

Najtańszy model MÉGANE GrandCoupé kosztuje bowiem 69 900 (benzynowy model Life 1,3 115 KM), a najdroższym jest 1,6 dCi Intens automat kosztujący 94 900 zł). W przypadku prezentowanej wersji testowej, koszt modelu 1,3 140 KM Intens z manualną skrzynią to 83 900 zł.

Kolejne modele spełniające wymagania stylu eleganckiego sedana kosztują zaś w rodzinie Renault od 108 900 zł, gdyż na tyle wyceniono najtańszy Talisman, model Limited 1,3 Tce 160 KM.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski
*Zespół systemów ADAS, dostępnych i włączanych za pomocą systemu multimedialnego R-LINK 2, obejmuje następujące funkcje:
  • bezpieczeństwo: aktywny regulator prędkości (ACC), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS),
  • ostrzeganie: system kontroli pasa ruchu (LDW), system kontroli bezpiecznej odległości (DW), system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP
    i TSR), system kontroli martwego pola (BSW),
  • ułatwianie prowadzenia: kamera cofania, adaptacyjne światła drogowe, automatyczny hamulec postojowy, system wspomagania parkowania przód/tył/bok i system wspomagania parkowania Easy Park Assist (parkowanie bez użycia rąk).
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?