Test Mazda CX30 – co jest innego w tym modelu? Co go wyróżnia?

Wydaje się, że komputerowe projektowanie samochodów i „komputerowe dążenie do ideału” sprawiło, iż obecnie wszystkie modele są podobne technologicznie, a jedynym wyróżnikiem są „karoseryjne szaty”, wykonane zgodnie ze stylem firmy. Jednakże jeżdżąc Mazdą CX 30 zrozumiałem, że to nieprawda. Dlaczego???

Mazda CX-30 reprezentuje segment kompaktowych SUV-ów, a więc wkracza w segment rynkowy nowy dla Mazdy. Ma 4395 mm długości, 1795 mm szerokości, 1540 mm wysokości i rozstaw osi wynoszący 2655 mm. Wymiary te pozycjonują ją pomiędzy modelem Mazda CX-3 a CX-5, a to oznacza, że spełnia wymagania klientów, którzy chcą połączyć kompaktowe gabaryty dobrze sprawdzające się w ruchu miejskim (cechujące model CX-3), z przestronnością i praktycznością modelu CX-5.

1. Stylizacja nadwozia

Jednakże wielkość bryły nadwozia to tylko jeden z wyznaczników nowej Mazdy, Znacznie większe wrażenie robi tajemnica projektu i prac przygotowawczych. Projekt powstał oczywiście jako lansowana w MAZDACH stylizacja KODO (dusza ruchu), ale została ona rozbudowany poprzez język stylistyczny „Charge and Release” (stworzenie i rozładowanie napięcia), który ukształtował się w japońskiej kaligrafii uprawianej przy użyciu pędzelka. Zawiera on w sobie trzy główne czynniki rozwiniętej stylistyki Kodo – są nimi Yohaku, czyli piękno pustej przestrzeni, Sori: linie krzywe pełne wyważonej dyskrecji oraz Utsuroi – gry światła i cienia.

Element Yohaku dostrzeżemy głównie na płaszczyźnie drzwi. Element Sori jest szczególnie obecny w łuku linii ramiennej biegnącej od przedniego błotnika do tylnego koła. Nadaje ona sylwetce wrażenie szybkości i witalności. Utsuroi dostrzec można w połaciach karoserii poniżej linii ramiennej – w sposobie, w jaki odbijają one otoczenie pełzającym esowatym refleksem, który zmienia się, gdy samochód sunie naprzód. Te niuanse form karoserii łączą się i wtapiają w całość w postaci wspólnej obłości z tyłu nadwozia.

  • Przód nadwozia

Styl przedniej części nadwozia wyraża elegancką, lecz przy tym śmiałą osobowość. Charakterystyczny dla marki motyw skrzydła otrzymał ostrzejszy i pogłębiony kształt, wtopiony w masywne, rzeźbione kontury przedniego zderzaka, co wywołuje nieodparte wrażenie posuwistego ruchu do przodu. Wielkość i profil wielobocznego wykroju przedniego grilla zachowują umiar, ale też ukazują bogate zróżnicowania zależnie od kąta widzenia i zmiennego oświetlenia.

  • Tył nadwozia

Muskularne bryły tylnych błotników wyraziście odcinają się na tle wyszczuplonej tylnej partii kabiny, a pokrywa bagażnika ma dopasowany do nich, zwężony i łukowaty wykrój. Łącznie formy te składają się na tył zmysłowy i potężny, o szerokiej, dynamicznej postawie samochodu sportowego. Warto też podkreślić, że przez pierwsze dni kilkakrotnie podchodząc do samochodu oglądałem, czy nie został on uszkodzony, gdyż refleksy światła Utsuroi dawały wrażenie zagięcia klapy.

  • Projekt elementów oświetlenia

Zespolone reflektory i tylne lampy są jednocześnie eleganckie i funkcjonalne, a układ diod podkreśla ich starannie dopracowany cylindryczny kształt. Diodowe kierunkowskazy cechują się teraz nową, charakterystyczną grafiką świetlną; każdy impuls rozpoczyna się z pełną siłą światła, by następnie przygasać serią kolejnych pulsów.

2. Wnętrze ewolucja stylu

Mazda opracowała pojecie„Jinba-Ittai” – czyli poczucie, że pojazd jest naturalnym przedłużeniem ciała kierowcy, precyzyjnie kierowanym bez świadomej myśli (dosłownie pojęcie to oznacza zjednoczenie konia i jeźdźca). Mazda CX-30 przynosi dalszą ewolucję idei Jinba-Ittai, by zapewnić kierowcy jeszcze większą przyjemność prowadzenia samochodu swobodnie, naturalnie i bez wysiłku.

Aby to osiągnąć, Mazda wprowadziła Architekturę Skyactiv-Vehicle, czyli zestaw technik konstrukcyjnych nowej generacji, skoncentrowanych na człowieku. Jej ideą jest wychodzenie naprzeciw wrodzonych zdolności człowieka do podświadomego utrzymania równowagi, co w przypadku współpracy człowiek-maszyna oznacza wykorzystanie wszystkich czynników, aby zapewnić większe, sprawiające przyjemność zaangażowanie w czynność prowadzenia.

W efekcie tych opracowań kokpit rozplanowany jest ściśle symetrycznie względem sylwetki kierowcy; trzy zegary na konsoli wskaźników oraz ekran centralny są nachylone tak, by kierowca widział je pod odpowiednim kątem, co ma na celu zapewnienie łatwości korzystania bez zbędnego odwracania wzroku. Górną partię tablicy rozdzielczej urozmaica druga, lekko uniesiona kondygnacja. Rozciąga się ona poziomo od daszka nad konsolą zegarów aż po oprawę boczku drzwi po stronie pasażera. Wykończona jest wysokiej jakości szwami, dzięki czemu wygląda elegancko i przydaje partii kokpitu poczucia przestronności. Szeroka konsola między fotelami mieści lewarek zmiany biegów, uchwyty na kubki i pokrętło wielofunkcyjne systemu HMI, umieszczone w przedniej części, w bliższym zasięgu ręki kierowcy, by zapewnić ergonomię, sprawność i wygodę użycia. Miękko wyżłobione oparcia na kolana w przedniej i podłokietnik w tylnej części konsoli tworzą komfort, kontrastujący z rzeczowością elementów sterowania.

Nie zapomniano także o komforcie podróżowania. Odstęp pomiędzy przednimi fotelami, wynoszący aż 740 mm (mierzony jako odległość pomiędzy siedzącymi osobami) jest większy o 50 mm niż w Mazdzie CX-3 i równie znaczny jak w CX-5. Dodatkowo dzięki znacznej odległości pomiędzy punktami spoczywania bioder osób siedzących w pierwszym i w drugim rzędzie siedzeń oraz niskiemu umieszczeniu tych punktów, pasażerowie mają dużo miejsca na kolana. Jeżeli chodzi o przestrzeni nad głową, to nawet wysokie osoby zajmują wygodną pozycję na tylnych siedzeniach. Dodatkowo wszystkie siedzenia rozmieszczone są w sporych odległościach od siebie, zarówno w osi podłużnej, jak i poprzecznej. Osoby z pierwszego rzędu mogą z łatwością odwracać się do pasażerów siedzących z tyłu i nawiązywać z nimi kontakt wzrokowy. Z kolei siedzący z tyłu bez wysiłku widzą z profilu twarze osób zajmujących miejsca w pierwszym rzędzie. W ten sposób wnętrze samochodu sprzyja dobrej komunikacji pomiędzy wszystkimi osobami na pokładzie. Przestrzeń bagażowa to 430 litrów.

Realizowana przez Mazdę, koncepcja stosowania wyników badań nauk o człowieku obejmuje także dziedzinę techniki Kansei. Termin ten oznacza przemyślane i staranne dopracowanie wszystkich przycisków, przełączników i dźwigni – tak, aby bez względu na to, czy są one wciskane, pociągane, przełączane, czy przekręcane, dawały w kontakcie z ręką pokrewne doznania. Poczucie konsekwentnej i jednolitej kalibracji elementów sterowania daje kierowcy pewność kontaktu z dobrze skonstruowaną maszyną i sprzyja poczuciu jedności z samochodem.

Na kierownicy Mazdy CX-30 umieszczono zarówno przełączniki kołyskowe, jak i przyciski. Ich forma i funkcja zostały specjalnie dopracowane: elementy te są dobrze wyczuwalne dotykiem, cechują się właściwie dobranym oporem i precyzją działania, dzięki czemu ich obsługa jest całkowicie intuicyjna.

Zgodnie z założeniem Kansei, w Maździe CX-30 wszystkie kontrolki oraz inne akustyczne i wizualne sygnały ostrzegawcze rozlokowano tak, by w sposób prosty i dokładny przekazywały istotną informację na temat danej sytuacji. Częściowo jest to realizowane przez rozdzielenie ról ostrzeżeń akustycznych i wizualnych: dźwięki zasadniczo służą do zwrócenia uwagi kierowcy i przekazania mu poziomu pilności sytuacji, a kontrolki wizualne informują, na czym dokładnie polega problem i jak go rozwiązać. Celem wszystkiego jest wzbudzenie w użytkowniku poczucia bezpieczeństwa i pełnego zaufania do samochodu. Na przykład, dźwiękowy sygnał ostrzegawczy dobiega z przednich albo z tylnych głośników, a sygnały wizualne wyrażone są tak, by każdy kierowca z łatwością zrozumiał przekaz.

Mazda przeprowadziła także gruntowne badania nad sposobami rozchodzenia się dźwięków w kabinie samochodu (co przekonuje o pracach jak w modelu Premium). Na ich podstawie głośniki niskotonowe 3L umieszczone zostały w skrajnych partiach przedniego podszybia czyli w miejscach, z których dźwięki o niskich częstotliwościach rozchodzą się lepiej, co przekłada się na precyzyjniej zdefiniowaną podstawę basową brzmienia. Głośniki wysokotonowe o średnicy 2,5 cm oraz głośniki średniotonowe o średnicy 8 cm znajdują się na żagielkach przednich drzwi i w górnych partiach boczków drzwi przednich i tylnych. Z tak dobranych miejsc dźwięk dobiega bezpośrednio do uszu osób we wnętrzu auta, nie zakłócony przez odbicia po drodze. Taka lokalizacja głośników pozwala stworzyć wrażenie naturalnego rozłożenia źródeł dźwięku i ułatwia odczuwanie głębokości i czystości brzmienia.

Tym samym Mazda CX-30 nie jest jedynie kolejnym wyrośniętym crossoverem, czy małym modelem SUV. To pojazd w którego charakterystycznej karoserii SUV zawarto wszystkie czynniki komfortu, już w fazie projektowania modelu.

3. Jednak Mazda CX-30 to nie dzieło sztuki do podziwiania, ale pojazd spełniający wymagania podczas jazdy.

Najwyższa realizacja „Jinba-Ittai” – czyli poczucie, że pojazd jest naturalnym przedłużeniem ciała kierowcy, precyzyjnie kierowanym bez świadomej myśli – nie dotyczy jednak tylko pozycji za kierownicą. To przede wszystkim poczucie sterowania samochodem już w fazie myślenia o reakcji…

Aby to osiągnąć, Mazda opracowała całą „ścieżkę reakcji samochodu” od naciśnięcia na pedał przyspieszenia, do zapewnienia idealnego kontaktu opona-nawierzchnia. Ta ścieżka zaczyna się już pod maską, gdzie zamontowany jest silnik. W naszym przypadku jest to jednostka serii Skyactiv-G, o pojemności skokowej 2,0 l rozwijająca moc 122 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 213 Nm przy 4000 obr./min. Wyposażona jest ona w zmodyfikowane porty dolotowe, a kształt tłoków, system dzielonego wtrysku paliwa, zawór kontrolny obiegu chłodziwa oraz system wyłączania chwilowo zbędnych cylindrów (wyłączenie dwóch skrajnych cylindrów obniża straty mechaniczne powodowane przez opory pracy tłoków – zarówno mechaniczne, jak i związane z czynnością sprężania), składają się na osiągnięcie wyższych poziomów osiągów dynamicznych przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i poprawie parametrów ekologicznych. Dodatkomo silnik ten w modelu Mazda CX-30 wyposażony jest w opracowany przez Mazdę inteligentny system Mazda M Hybrid, pomagający w uzyskaniu jeszcze większych oszczędności zużycia paliwa i większej przyjemności z jazdy. Silnik współpracują z dostępnymi do wyboru napędami (na przednie lub cztery koła) oraz skrzyniami biegów: ręczną sześciobiegową Skyactiv-MT lub automatyczną, również sześciobiegową Skyactiv-Drive.

Kolejnym z udoskonaleń wprowadzonych przez Mazdę do nowego modelu CX-30 jest (w ramach układu i-Activ AWD) wykrywanie obciążenia pionowego na cztery koła – nowy system współpracujący z systemem GVC (G-Vectoring Control) przy rozdziale siły napędowej pomiędzy koła osi przedniej i tylnej, z korzyścią dla trakcji i przyczepności w każdej sytuacji dynamicznej. Ponadto, modyfikacja ta również znacząco zmniejsza łączne straty mechaniczne, przez co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

Innowacyjność systemu G-Vectoring Control polega na wykorzystaniu sterowania silnikiem do udoskonalenia reakcji podwozia pod kątem poprawy zarówno właściwości jezdnych, jak i komfortu jazdy. To pierwszy system na świecie, który zmienia wartość momentu obrotowego silnika na podstawie ruchów kierownicy, korygując rozkład nacisków pomiędzy przednią i tylną oś samochodu, aby zoptymalizować dociążenie poszczególnych kół.

Koordynacja z systemem GVC (G-Vectoring Control) również zdecydowanie poprawia szybkość i liniowość reakcji tylnej osi na dopływ siły napędowej w odpowiedzi na dodanie gazu przez kierowcę. Podczas przyśpieszania więcej momentu obrotowego trafia na koła tylne, co zwiększa ich docisk do nawierzchni. Podczas zwalniania więcej momentu obrotowego przekazywane jest na koła przednie, co z kolei pozwala uzyskać optymalną trakcję, rozłożoną pomiędzy wszystkie cztery koła. Takie rozwiązanie również poprawia sterowność, dzięki czemu samochód wiernie reaguje na impulsy kierowcy i silniej angażuje go w aktywne kierowanie pojazdem.

4. Technologia w przełożeniu na walory jezdne

Jednakże wszystkie obliczenia projektantów i konstruktorów są jedynie zapiskami, do czasu jak nie zweryfikuje ich klient. Wsiadamy zatem za kierowcę modelu 2,0 122 KM 4WD i rozpoczynamy sprawdzenia..

W mieście model CX -30 zużywa ok 8,1 -10,2 l/100km, co w przypadku wartości katalogowych (w niskim zakresie prędkości – 9.7 l/100 km) nie odbiega od wartości wg testu WLTP

Podobnie jest podczas porównania modelu w czasie jazd na trasie. Wg wskazań katalogowych zużycie paliwa powinno wynosić od 6,1 do 7,6l/100 km. W teście osiągnęliśmy 7,0-7,8 l/100km przy spokojnej jeździe z prędkościami nie przekraczającymi 120 km/h. Gorzej gdy jazda przebiegała z dużymi prędkościami na autostradzie. W tym wypadku zużycie paliwa wynosiło ok. 8,1 -8,4 l/100 km.

Jeżeli chodzi o przyczepność, to ma moim ulubionym „torze testowym” (w drodze do domu na ślimaku zjazdowym z autostrady mam potężny łuk i ograniczenie prędkości,a wszystkie pojazdy testowe przechodzą prawdziwą próbę życia) pojazd wypadł doskonale. Wiele z pojazdów jadąc tam 50 km/h nie daje pewności, czy dalsze zwiększenie prędkości nie spowoduje wpadnięcia w poślizg. Mazda CX-30 jechała zaś jak po sznurku z prędkością 67 km/h i możliwe były dalsze przyspieszenia. Co więcej, najazd na znajdujące się tam studzienki kanalizacyjne nie wytrącało samochodu z toru jazdy. Cały czas jechał jak po sznurku (przejazd obywał się na suchej nawierzchni, na mokrej prędkość była odpowiednio niższa, ale stabilność identyczna), co w przypadku modeli z wyżej umieszczonym środkiem ciężkości, nie jest takie oczywiste.

Z dziennikarskiego obowiązku dodam jeszcze, że prędkość maksymalna modelu 122 KM to 182 km/h, a przyspieszenie – 11,7 sek.

5. Na zakończenie – Komfort Klasy Premium

Czy zastanawialiście się czym różnią się słabo wyposażone samochody Premium od doskonale wyposażonych wersji popularnych. W obydwu przypadkach mamy identyczną cenę, a jednak jadąc nawet najtańszym Audi czy BMW odczuwamy, że jest to Premium. Różnicą jest redukcja NVH (hałasu, wibracji i dyskomfortu), będąca ważnym czynnikiem dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Ponieważ Mazda wkracza w świat Premium, dlatego we wszystkich swoich modelach nieustannie stara się o poprawę w tej dziedzinie. W oparciu o prowadzone przez Mazdę badania nad człowiekiem, zabiegi w dziedzinie NVH skupiają się na trzech cechach dźwięków, bezpośrednio odbieranych przez osoby jadące samochodem: na głośności, zmianach wysokości i tonu w czasie oraz kierunkach, z jakich dźwięki dobiegają.

Oprócz tradycyjnych metod wyciszania hałasu poprzez wygłuszenie go u źródeł, producent Mazdy CX-30 dążył do celu, jakim jest redukowanie zmian charakteru i kierunkowości dźwięków, które już przedostały się do kabiny. Celem tych działań jest zapewnienie we wnętrzu samochodu „ciszy wysokiej jakości” czyli stworzenie miejsca przyjemnego dla wszystkich obecnych w nim osób.

Mazda udoskonaliła działanie warstw wygłuszających bez zwiększania masy pojazdu poprzez wprowadzenie struktury „dwuściennej” z pozostawieniem wolnej przestrzeni pomiędzy wykładziną na podłodze a panelami podłogi pod nią, jak również pomiędzy boczkami drzwi a ich wewnętrznymi panelami. Co więcej, ilość materiału włókienniczego stanowiącego spodnią warstwę wykładziny dywanowej została dokładnie dopasowana w zależności od miejsca, by w całej partii podłogi zapewniać optymalną gęstość. Zmniejszono też liczbę otworów w wykładzinie, eliminując je wszędzie tam, gdzie było to możliwe w celu dalszej poprawy skuteczności wygłuszenia kabiny.

Korekty systemu sterowania silnikiem i jego mocowań zapewniają wytłumienie nieprzyjemnych wibracji w chwilach restartu silnika, którego reakcja jest delikatna, lecz wyraźnie słyszalna dla osób w kabinie. Szczególne znaczenie w tym kontekście ma napędzany paskiem rozrusznik zintegrowany z prądnicą (ISG), zastosowany w modelach wyposażonych w system Mazda M Hybrid. Podczas wyłączania silnika urządzenie elektryczne powoduje zatrzymanie tłoków w takich pozycjach, z których w każdych warunkach możliwy będzie ich najgładszy restart.

Wreszcie, szybkie, pozbawione opóźnień przenoszenie tych dźwięków i wibracji, które odbierane są jako pozytywne i pożądane dla czerpania właściwych doznań prowadzenia samochodu, pomaga w zapewnieniu w kabinie przyjemnej i komfortowej atmosfery.

Po prostu komfort jak w wersji Premium

Dla kogo?

Mazda CX-30 to idealny model do miejskiej eksploatacji, ale także do wyjazdów w dalsze trasy, czy na wakacje. W dobie powszechności wersji tylko z napędem na przednią oś, model ten jest oferowany z napędem jednej lub dwóch osi. Układ cennika jest bardzo przejrzysty. Model z automatyczną skrzynią biegów jest droższy o 8000 zł. Jeżeli chcemy nabyć model z napędem na obie osie (zarówno w przypadku skrzyni manualnej, jak i aromatycznej) koszt wzrasta o 10 000 zł. Wersja z innowacyjnym silnikiem SKYACTIV – X ( o silniku CZYTAJ TUTAJ) jest droższa o 12 000 zł.

Najtańsza Mazda CX-30 kosztuje 101 900 zł (Kai manual 2WD 122 KM), a najdroższa to Enso 4WD automat 180 KM za 159 900 zł.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?