Przełom w transporcie coraz bliżej. Publiczne testy samochodu autonomicznego na żądanie.

Do 8 listopada 2019 r. około 100 osób będzie miało możliwość skorzystania z przewozów na żądanie realizowanych na terenie kampusu uniwersyteckiego Paris-Saclay z wykorzystaniem dwóch egzemplarzy prototypu autonomicznego samochodu elektrycznego Renault ZOE Cab. Eksperyment ma na celu przetestowanie technicznych aspektów usługi mobilności na żądanie, a także sprawdzenie, w jaki sposób tego rodzaju usługa jest odbierana przez użytkowników końcowych, którzy korzystają z niej na potrzeby codziennych dojazdów.

•Dzięki eksperymentowi i informacjom zebranym od uczestniczących w nim osób Grupa Renault będzie miała możliwość określenia zmian, jakich wymagają usługa, aplikacja mobilna i sam pojazd, aby umożliwić w przyszłości zaoferowanie najlepszych usług w zakresie mobilności na żądanie i mobilności współdzielonej z wykorzystaniem autonomicznych samochodów elektrycznych.

•Projekt „Paris-Saclay Autonomous Lab”, rozpoczęty 15 maja 2019 r., ma na celu kompleksową ocenę wszystkich aspektów systemu autonomicznego transportu, który poza autonomicznymi samochodami obejmuje również system nadzoru, infrastrukturę sieciową oraz aplikację klienta. Tym samym umożliwi określenie warunków wdrożenia usług autonomicznej mobilności na większą skalę.

Od 14 października do 8 listopada 2019 r. około 100 osób będzie miało możliwość korzystania z usługi przewozów na żądanie zorganizowanej w obrębie kampusu uniwersytetu Paris-Saclay przez Grupę Renault w ramach projektu „Paris-Saclay Autonomous Lab”.

Dzięki usłudze grupa osób biorących udział w projekcie będzie mogła swobodnie poruszać się w ciągu dnia po drogach uniwersyteckiego kampusu Paris-Saclay. Prototypy elektrycznych samochodów autonomicznych ZOE Cab dowiozą studentów i pracowników na wykłady, do laboratoriów, na lunch, na zajęcia sportowe itp.

Usługa będzie dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 11.00 do 18.00, najlepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników.

Różne warianty prototypów Renault ZOE Cab z myślą o zapewnieniu szerszego wachlarza doświadczeń

Przez cały czas trwania testów po drogach kampusu Paris-Saclay będą jeździły dwa egzemplarze Renault ZOE.

Pierwszy egzemplarz Renault ZOE Cab oferuje następujące udogodnienia:

  • Szerokie, podnoszone do góry drzwi, które rozciągają się na całą długość wnętrza ZOE, umożliwiając pasażerom łatwy dostęp do rzędu przednich i tylnych foteli;
  • Część, w której znajduje się osoba nadzorująca jazdę, jest oddzielona od reszty pojazdu, aby pasażer mógł poczuć przedsmak autonomicznej jazdy, nie widząc nikogo za kierownicą;
  • Fotele wyposażone w indywidualne ekrany, głośniki i port USB.

Drugi egzemplarz Renault ZOE Cab oferuje następujące udogodnienia:

  • Większe tylne drzwi po prawej stronie, które ułatwiają dostęp do samochodu. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu drzwi znajdują się po prawej stronie (od strony chodnika);
  • Zmodyfikowane wnętrze z przednim fotelem pasażera zwróconym tyłem do kierunku jazdy, dzięki czemu pasażerowie mają możliwość jazdy twarzą w twarz, co jest zgodne z filozofią usługi car-sharingu.
  • Zainstalowane wewnątrz pojazdu ekrany dla wszystkich pasażerów, z których mogą korzystać podczas jazdy.

Dedykowana aplikacja mobilna zapewniająca łatwą, wprost intuicyjną rezerwację

Dedykowana aplikacja na smartfony Marcel Saclay, opracowana na potrzeby eksperymentu umożliwia użytkownikom przywołanie samochodu lub zarezerwowanie go z wyprzedzeniem. Użytkownik wskazuje swoje położenie, miejsce docelowe oraz liczbę pasażerów, dla których dokonuje rezerwacji. W razie potrzeby ZOE Cab zatrzyma się po drodze, aby odebrać innego pasażera podróżującego w tym samym kierunku na całym odcinku lub jego części.

W zależności od tego, w jakim punkcie kampusu znajduje się użytkownik podczas dokonywania rezerwacji, aplikacja skieruje go do najbliższego miejsca spotkania, gdzie zatrzyma się samochód, i poda przybliżony czas przyjazdu. Dzięki 12 punktom wsiadania/wysiadania pasażerów zlokalizowanym w bezpośrednim sąsiedztwie najbardziej uczęszczanych stref kampusu, wybranych również pod kątem niezakłócania ruchu drogowego, usługa obejmuje swoim zasięgiem możliwie jak największy obszar kampusu.

Pasażer podczas jazdy ma możliwość śledzenia trasy za pomocą aplikacji oraz uzyskania informacji o przewidywanym czasie przybycia (ETA) do punktu docelowego.

Usługi pokładowe zwiększające komfort pasażerów

Modele ZOE Cab zostały wyposażone w ekrany dotykowe, za pośrednictwem których pasażerowie mogą korzystać z wybranych udogodnień podczas jazdy. W zależności od wersji pojazdu każdy pasażer może mieć dostęp do prywatnego ekranu lub ekranów współdzielonych z innymi pasażerami.

Usługi pokładowe obejmują:

  • Informację o przewidywanym czasie przybycia oraz wyświetlanie trasy przejazdu w czasie rzeczywistym
  • Powiadomienie o dodatkowych pasażerach – w zależności od sytuacji
  • Ustawienia temperatury
  • Regulacja jasności ekranu dotykowego
  • Muzyka
  • W zależności od modelu prototypu ZOE Cab muzyka będzie odtwarzana przez główne głośniki samochodu lub głośniki wbudowane w zagłówek pasażera, który wybiera muzykę

Fotele, które niczym szklana bańka zapewniają pasażerom strefę prywatności, sprzyjają odbiorowi wrażeń dźwiękowych, w modelu Zoe Cab dodatkowo potęgowanych przez staranny dobór pejzaży dźwiękowych opartych na technice neurostymulacji słuchowej. Technologia ta, zapewniająca wrażenia słuchowe najbardziej zbliżone do naturalnych, wykorzystuje mechanizm działania ludzkiego słuchu pozwalający na zlokalizowanie źródła dźwięku. Pejzaże dźwiękowe są przetwarzane przez mózg, który nadaje im trójwymiarowe brzmienie, zapewniając realistyczne odwzorowanie dźwięków. Prawdziwy dźwięk zbliżony do rzeczywistego dostarcza wyjątkowych doznań słuchowych.

Dostępne są trzy programy:

  • Activation [Aktywizacja]: pomaga obudzić się przysypiającym pasażerom.
  • Power Nap [Drzemka]: sprzyja ucięciu sobie krótkiej drzemki.
  • Relaxation [Relaks]: pomaga pasażerom rozładować stres.

Uczestnicy reprezentujący kampus

Do udziału w eksperymencie niezależna firma Eurosyn wybrała około 100 osób, które musiały spełnić ściśle określone kryteria, w tym m.in.:

Przebywanie na terenie kampusu uniwersyteckiego Paris-Saclay z racji wykonywanej pracy zawodowej, uczęszczania na studia i/lub zamieszkania na terenie kampusu;

Wyrażenie zgody na korzystanie z usługi co najmniej 8 razy w ciągu 4 tygodni trwania eksperymentu.

Z uwagi na fakt, że podstawowym założeniem było wybranie grupy reprezentatywnej dla całej populacji kampusu, wśród wyselekcjonowanych osób znaleźli się studenci, nauczyciele, naukowcy, przedsiębiorcy oraz pracownicy administracyjni.

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?