Test Volkswagen Tiguan vs Tiguan Allspace – dwa oblicza pod jedną nazwą.

Wyżej umieszczone fotele, bezpieczeństwo i komfort to atrybuty SUV-ów, zaspokajające potrzeby licznych nabywców. W efekcie SUV-y są najszybciej rosnącym segmentem motoryzacyjnego rynku. Aktualnie Volkswagen oferuje aż pięć wersji o takich cechach, przy czym…. jeden model jest wyszczególniany dwa razy.

T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace i Touareg – tych pięć SUV-ów różniących się wielkością tworzy ofertę Volkswagena na europejskim rynku. Jak łatwo zauważyć oprócz typowych crossoverów T-Cross i T-Roc, oraz dużego modelu SUV – Touareg, mamy też dwa modele Tiguan. Dlaczego dwa i co je wyróżnia, postanowiliśmy opisać testują po sobie modele Tiguan i Tiguan Allspace.

Tiguan Allspace

Sylwetka – niby podobny, ale…

To co należy podkreślić to fakt, iż obecnie znacznie zwiększyła się sprzedaż SUV-ów kompaktowych, do których należy Tiguan i wkrótce popyt na nie na całym świecie zwiększy się o ponad 2 miliony. Nie wszędzie jednak kompaktowy model oznacza „to samo”.

Aktualny Tiguan podbija serca elegancją i doskonałym dopracowaniem proporcji wymiarów, co sprawia, że wygląda on nadzwyczaj solidnie. W porównaniu z modelem pierwszej generacji jego wysokość jest o 33 mm mniejsza (wynosi 1.632 mm), szerokość natomiast wzrosła o 30 mm do 1.839 mm. Tiguan jest też o 60 mm dłuższy – długość jego nadwozia wynosi 4.486 mm, a rozstaw osi zwiększono do 2.681 (o 77 mm). Dzięki temu wygląd samochodu budzi zainteresowanie bardziej sportowym stylem, a jednocześnie wzbudza respekt, zwłaszcza gdy ogląda się go z przodu.

Jednakże jak wspominano „kompaktowy SUV” na różnych rynkach oznacza co innego, stąd też… zaoferowano również „powiększony model Tiguana”.

Tiguan

W rzeczywistości Tiguana i ów powiększony model -czyli Tiguana Allspace- opracowywano równocześnie i dlatego obydwie wersje nadwoziowe wyglądają równie zgrabnie i mają podobny styl, choć każdy ma własny charakter.

Tiguana Allspace wyposażono w dłuższe drzwi, ale aby także ta dłuższa wersja nadwoziowa odznaczała się dobrymi proporcjami, pokrywę silnika – w części, w której styka się ona z osłoną chłodnicy – usytuowano nieco wyżej, tak jak a linię okien za słupkiem dachowym. Poza tym zachowano jednak styl znany z klasycznego Tiguana, dzięki czemu osłona chłodnicy oraz projekcyjne reflektory tworzą spójną całość, a dolna krawędź okien oraz charakterystyczne przetłoczenie karoserii pod nią, jak również szerokie nadkola świadczą o kreatywności stylistów. Dodatkowo smaczkiem stylistycznym w obu wersjach są klamki ukryte w przetłoczeniu nadwozia.

Wnętrze… tutaj widzimy odmienność

Na pierwszy rzut oka różnice nie dotyczą także miejsca za kierownicą, gdzie dominuje stylistyka właściwa tego rodzaju samochodom. Dla wygody kierowcy tablicę rozdzielczą ukształtowano tak, by ułatwić mu korzystanie ze wszelkich urządzeń jakie się na niej znajdują, a jednocześnie deska rozdzielcza nie ogranicza przestrzeni. We wnętrzu obu aut dominuje typowa dla SUV-ów szeroka konsola centralna

Tiguan Allspace

W praktyce jednak Tiguan Allspace ma wewnątrz więcej miejsca. Zawdzięcza to dużemu rozstawowi osi określanemu w międzynarodowym żargonie jako „Long Wheelbase” (LWB), w odróżnieniu od „Normal Wheelbase” (NWB) w tradycyjnym Tiguanie. Rozstaw osi zwiększył się z 2.681 do 2.790 mm. Długość nadwozia Tiguana Allspace wynosi 4.701 mm (wzrost o 215 mm). Różnica między przyrostem rozstawu osi i wzrostem długości całego nadwozia pokazuje, że zwiększyło się coś jeszcze – tylny zwis karoserii. Wydłużył się on o 106 mm. Dzięki temu na pojemności znacznie zyskał bagażnik. W wypadku pięciomiejscowego Tiguana Allspace pojemność ta wzrosła o 145 litrów. Jeżeli standardowo przesuwana w zakresie 180 mm tylna kanapa zostanie przesunięta maksymalnie do przodu, większy model (załadowany do górnej krawędzi przednich foteli) będzie miał przedział bagażowy o pojemności aż 760 litrów. Dzięki temu samochodem tym można przewieźć przedmioty, których nie są w stanie przetransportować inne SUV-y. Allspace sprawdza się też w typowej sytuacji, gdy np. trzeba zawieźć na lotnisko czterech albo pięciu dorosłych pasażerów wraz z bagażem. Nawet zadania, którym zazwyczaj potrafią sprostać tylko vany, nie są dla Tiguana Allspace problemem. Wystarczy złożyć oparcie kanapy z tyłu (klamki składania oparcia umieszczono od strony bagażnika oraz bezpośrednio przy oparciu) by uzyskać przestrzeń bagażową o długości 1.921 mm i pojemności do 1.920 litrów (wzrost o 265 l). Dużo więcej miejsca jest także z tyłu. dzięki przedłużonej tylnej części nadwozia.

Tiguan

Tak więc przestrzeń bagażowa przemawia za Allspace…

Większy rozstaw osi sprawił też, że ilość miejsca z tyłu na wysokości kolan pasażerów wzrosła o 54 mm i jest go tam tyle, ile w dużych autach przeznaczonych do pokonywania dalekich dystansów. Atutem modelu Allspace jest też fakt, iż jest to auto 5+2-miejscowe. Rodzice, którzy często przewożą własne dzieci wraz z gromadką ich przyjaciół z pewnością zrobią użytek z dostępnych w opcji dodatkowych foteli umieszczonych w trzecim rzędzie (opcja za 1990 zł). Jednak nawet w tej wersji w aucie jest jeszcze wystarczająco dużo miejsca na bagaż (230 litrów, mierzone do górnej krawędzi oparć foteli). Jeśli dodatkowe fotele nie są potrzebne, można je złożyć i schować w podłodze samochodu. Pojemność bagażnika wzrasta wtedy do 700 litrów (mierzone do wysokości oparć foteli w drugim rzędzie). Maksymalna pojemność bagażnika Tiguana Allspace w wersji 7- miejscowej – mierzona do oparć foteli pierwszego rzędu – wynosi 1.775 l.

Tiguan

Teoretycznie plusem Allspace są dodatkowe fotele…

Niestety tutaj muszę wrócić do rzeczywistości. Ponieważ przez trzy lata posiadałem w swoim garażu model Chevy Captica z siedmioma fotelami (dwa chowane w bagażniku) muszę z autopsji stwierdzić, że… wykorzystałem to dwa razy i to zawsze na podjeździe ok 2500 metrów na grila.

Tiguan Allspace

Podzespoły jezdne…

Tak jak „klasyczny” Tiguan, również Allspace może być wyposażony w napęd na przednie lub na cztery koła. Oferta silników benzynowych (TSI) oraz diesli (TDI) obejmuje: trzy benzynowe jednostki z turbodoładowaniem rozwijające moc 150 KM, 180 KM oraz 220 KM i trzy turbodiesle które mają moc 150 KM, 190 KM oraz 240 KM. Zatem w większym Tiguanie Allspace nie jest oferowany silnik 1,6 TDI 115 KM.

Tiguan Allspace

Analogiczny w obu wersjach jest układ napędowy z napędem na cztery koła- 4MOTION Active Control z wyborem profilów jazdy. System ten obsługuje się wielofunkcyjnym pokrętłem umieszczonym na konsoli środkowej. Przy jego pomocy wybiera się jeden z czterech trybów jazdy. Gdy kierowca obróci pokrętło w lewą stronę, może wybrać profile „Onroad” lub „Snow”, gdy obróci pokrętło w prawo – może skorzystać z jednego z dwóch profilów przeznaczonych do jazdy w terenie: „Offroad” (automatyczne ustawienie parametrów do jazdy w terenie) lub „Offroad Individual” (z możliwością regulowania ustawień wybranych podzespołów). Dzięki systemowi 4MOTION Active Control w ciągu kilku sekund działanie najważniejszych systemów asystujących można dostosować do aktualnych warunków.

Tiguan

Wyposażenie niby to samo, ale…

Gdy spojrzymy do cennika to najtańszy model Tiguan (1,5 TSI 150 KM Trendline) kosztuje 106 290 zł. W przypadku modelu Tiguan Allspace analogicznie oznaczony model jest wyceniony na 121 790 zł. Nie oznacza to jednak, że płacimy tylko za większy model. „Trendline” to jedynie oznaczenie, że jest to wersja otwierająca gamę modeli Allspace, bo pod względem wyposażenia oferuje więcej niż w wersji „Normal Wheelbase”. O ile każdy Tiguan jest wyposażany m.in. w klimatyzację, kierownicę pokrytą skórą, w diodowe lampy z tyłu, automatycznie przyciemniane lusterko we wnętrzu, czujnik deszczu, aktywny system ochrony pasażerów, syatem automatycznie hamujący po kolizji, system „Lane Assist” utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu, system monitorowania otoczenia „Front Assist” z funkcją hamowania awaryjnego City oraz z systemem rozpoznawania pieszych, a także w system multimedialny „Composition Touch”, w Allspace zestaw ten został teraz jeszcze poszerzony. Tiguan Allspace „Trendline” oprócz wymienionych elementów ma także: • pakiet „Connectivity” (interfejs telefonu i port USB) • pakiet schowków pod sufitem • reling dachowy w kolorze czarnym • mechanizm składania oparć foteli drugiego rzędu od strony bagażnika • spoiler z przodu w kolorze srebrnym • system multimedialny „Composition Colour” z ośmioma głośnikami (na wszystkich rynkach) • diodowe światła do jazdy dziennej • wielofunkcyjną kierownicę • latarkę (z możliwością ładowania), ze stałym miejscem w bagażniku • osłonę podwozia w kolorze szarego granitu • podłogę bagażnika o regulowanej wysokości.

Tiguan

A walory jezdne?

W terenie nieco lepiej radzi sobie Allspace . Jest to efekt nieznacznie większego prześwitu (201 mm zamiast 189 mm) i związanych z tym wyżej umieszczonych zewnętrznych krańców nadwozia, przez co są nieznacznie większe kąty. Jeżeli chodzi o koła to obydwie wersje w standardzie mają 215/65R17.

W przypadku jazdy na trasie wygrywa jednak model krótszy. Do porównań przyjęto modele które mieliśmy okazję testować w przeciągu ostatnich tygodni, czyli 2,0 TDI 150 KM Highline 4×4 (który kosztuje 169 090 zł za wersję klasyczną lub 180 900 zł za wersję Allspace). Różnica mas obu modeli wynosi 65 kg, a to oznacza, że przy tym samym układzie napędowym (TDI 150 KM i DSG 7 biegów) minimalnie będzie lepszy klasyczny Tiguan. Faktycznie sprawdzając w danych katalogowych zobaczymy, że prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 200 km/h i 198 km/h, a przyspieszenie 9,4 sek i 9,8 sek.

Tiguan Allspace

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa wg normy WLTP to katalog podaje odpowiednio dla modelu klasycznego i Allspace:

Zużycie paliwa średnie według WLTP [litry/100 km] – 6,8 i 7,0

Zużycie paliwa przy niskich prędkościach [litry/100 km] – 7,9 i 8,2

Zużycie paliwa przy umiarkowanych prędkościach [litry/100 km] – 6,4 i 6,7

Zużycie paliwa przy wysokich prędkościach [litry/100 km] – 5,9 i 6,1

Zużycie paliwa przy bardzo wysokich prędkościach [litry/100 km] – 7,3 i 7,5.

Faktycznie podczas eksploatacji oby wersji model Allspace zużywał nieco więcej paliwa. Co ważne, wg katalogu jest to ok 0,2-0,3 l/100 km, ale w czasie testu, podczas szybkiej jazdy na autostradach, Alltrack z identycznym silnikiem zużywał ponad 0,5 l/100 km więcej. Ponieważ w obu modelach jest identyczny zbiornik paliwa o pojemności 60 litrów, Allspace ma nieco mniejszy zasięg. Allspace ma także nieco gorsze parametry jazdy w mieście, gdyż średnica zawracania wynosi 11,9 metra zamiast 11,5 m.

Dla kogo, czyli który jest lepszy?

Jak wspomniano na początku model Allspace jest znacznie lepiej wyposażony (zwłaszcza w wersjach bazowych) i nie można w prosty sposób porównać wersji oznaczonych tym samym wyposażeniem. To co naprawdę można porównać to większa przestrzeń pasażerska w Allspace i możliwość wyposażenia modelu w dwa dodatkowe fotele. Niestety dwa dodatkowe fotele to opcja kosztująca 2000 zł. Tym samym cena modelu klasycznego i Allspace, które mieliśmy okazję testować, powiększa się do 14 000 zł. Pozostaje jednak pytanie, czy wykorzystamy dwa dodatkowe foteliki. Jak wspomniałem powyżej, ja nie wykorzystywałem tej opcji. Zatem… ja wybieram klasyczny model Tiguana.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?