Frankfurt 2019 – pół wieku elektrycznych Opli

Przechodząc na stoisku Opla we Franfurcie przez „e‑Path” („e‑ścieżka”) -podświetlona w ciepłym żółtym kolorze Opla, która ma być motywem „Opel stawia na elektryczność!” – na końcu dostrzegamy modele Corsa-e, Corsa-e Rally i Opel Electro GT. O ile nowa Corsa-e i zapowiadana Cors-e Rally są nowosciami to trzeci model jest dla większości motoryzacyjną ciekawostką. Warto więc przybliżyć histoeię modelu…

Firma Opel prowadzi prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie elektrycznych systemów napędu od ponad 50 lat. Dzięki temu producent z Rüsselsheim jest jednym z e-pionierów w branży.

Już w 1968 roku Kadett B Stir-Lec był wyposażony w rozwiązanie działające co do zasady jak „przedłużacz zasięgu”, który później pojawił się w seryjnym modelu Opel Ampera. Studyjny Stir-Lec był zasilany czternastoma akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, ładowanymi bez przerwy prądem wytwarzanym za pomocą zamontowanego z tyłu spalinowego silnika Stirlinga.

Trzy lata później Georg von Opel, wnuk założyciela firmy, zelektryfikował Opla GT. Dla uzyskania lepszych osiągów, skoncentrował się na redukcji masy oraz wyposażenia samochodu. Jednocześnie jeszcze bardziej zoptymalizował pod względem aerodynamicznym już bardzo opływowe nadwozie. Prowadzony przez niego Opel Electro GT, zasilany dwoma sprzężonymi silnikami elektrycznymi o mocy 88 kW/120 KM, rozpędzał się do 188 km/h. Źródłem energii był 590-kilogramowy zestaw ogniw niklowo-kadmowych, umożliwiających przejechanie 44 kilometrów ze stałą prędkością 100 km/h. 17 maja 1971 roku Georg von Opel, prowadząc na torze Hockenheimring Opla Electro GT z prędkością 188 km/h, pobił sześć rekordów świata dotyczących samochodów elektrycznych.

Frankfurt 2019 – MOTOMI Magazyn Boguslaw Korzeniowski

 

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?