Najważniejsze modele pierwszego półwiecza istnienia Toyoty

Toyota to największy japoński producent samochodów, który najpierw zdominował rodzimy rynek, a następnie wybił się na pozycję światowego lidera, prześcigając starych gigantów, takich jak General Motors. Ten sukces nie byłby możliwy bez wspaniałych samochodów, które zdobyły serca kierowców na całym świecie.

Na przestrzeni ostatnich 83 lat Toyota zaprojektowała i wprowadziła na rynek wiele niesamowitych samochodów, które na zawsze pozostaną na kartach historii świata motoryzacji. Firma powstała w 1924 roku, kiedy to Sakishi Toyoda założył Toyoda Automatic Loom Works. Początkowo specjalizowała się w produkcji specjalistycznych maszyn dla rynku włókienniczego. Ale już w 1935 roku świat zobaczył pierwsze prototypy samochodu opracowanego przez tę japońską firmę, a rok później pierwsze modele pojawiły się na drogach.

W 1936 roku na rodzimym rynku zadebiutował pierwszy model ze znaczkiem Toyoty, zaś 27 sierpnia 1937 roku powstała spółka o nazwie Toyota Motor Company. Od tego czasu japońska marka nie próżnowała. Od 1937 roku do dziś zbudowała około 300 milionów samochodów, zaś w ostatniej dekadzie zdominowała światowy rynek motoryzacyjny. Od kilku lat Toyota dostarcza do rąk klientów ponad 10 milionów aut.

Początki firmy, która dziś jest dominującym graczem na japońskim rynku motoryzacyjnym, były dość skromne. Pierwsze auta powstawały w warunkach garażowych, ale ich podstawowe cechy do dziś pozostały takie same. Niezawodność, wytrzymałość i innowacyjność od samego początku były najważniejsze w całej gamie marki. Oto modele, które zapisały się wielkimi literami w historii Toyoty w pierwszym półwieczu istnienia firmy.

Toyota AA (1936)

Napędzana 3,4-litrowym silnikiem z 6 cylindrami Toyota AA była pierwszym samochodem tego producenta. Prototyp wybudowany w domowych warunkach został zaprezentowany podczas pokazów w Tokio. Razem z modelem AA premierę miała wersja cabrio (model AB). Zaraz po zaprezentowaniu auta, Toyoda Automatic Loom Works otrzymała pozwolenie od rządu Japonii na budowę pojazdów. Efektem tej decyzji jest powstanie pierwszych fabryk samochodów z logiem Toyoty.

Toyota SA (1949)

Pierwszy powojenny samochód Toyoty to właśnie niewielki SA. Model istotny, ponieważ przez następne 15 lat Toyota była znana właśnie z tego rodzaju aut. Toyota SA to jeden z pierwszych niewielkich samochodów, który zdobył rynek dzięki niskiej cenie i kompaktowym rozmiarom. Pod maską auta znalazł się czterocylindrowy silnik 995cc.

Toyota Land Cruiser (1953)

W 1953 roku w ofercie marki pojawia się nowy model: terenowa Toyota BJ, która niedługo później została przemianowana na Toyotę Land Cruiser – w odpowiedzi na brytyjskiego rywala, jakim wtedy był Land Rover. W 1955 roku na rynek trafiła druga generacja modelu. Najbardziej charakterystycznym, cenionym przez kolekcjonerów klasykiem jest model J4, produkowany od 1960 roku przez ponad ćwierć wieku. Land Cruiser to jedno z tych aut, którym Toyota zawdzięcza swoją opinię producenta niezawodnych i uniwersalnych pojazdów nie do zdarcia. Samochód zdobył serca klientów niesamowitymi zdolnościami w terenie, a także tym, że zawsze można na nim polegać.

Toyota Crown (1955)

Średniej wielkości Crown to pierwszy samochód Toyoty sprzedawany w Stanach Zjednoczonych. Początkowo był oferowany pod marką Toyopet, jednak tamtejszym klientom oznaczenie nie przypadło do gustu i szybko zostało zmienione na Toyota. Pierwsze samochody były dostępne z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 49 KM, później dodana została nowa jednostka o pojemości 1,9 litra. Ulubionym modelem kolekcjonerów jest czwarta generacja Crown, produkowana pomiędzy 1971 a 1974 rokiem.

Toyota Corona (1957)

Pierwsza Corona pojawiła się na rynku w 1957 roku. Początkowo Corona była oferowana z litrowym silnikiem o mocy 33 KM. W 1959 roku został on zastąpiony nowym 45-konnym silnikiem o tej samej pojemności. Kompaktowy samochód dla całej rodziny przygotował rynek przed nadejściem Corolli. Był to pierwszy model Toyoty eksportowany do Europy. To także pierwsza Toyota, która została oficjalnie pokazana w 1965 roku na London Motor Show. Auto pod nazwą Corona pozostało w sprzedaży do połowy lat 70-tych. W tym czasie powstało 11 generacji modelu.

Toyota Publica (1961)

Po sukcesie modelu SA Toyota pracowała nad nowym małym autkiem miejskim na rodzimy rynek. W 1961 roku w sprzedaży pojawiła się Toyota Publica. Oferowana z nadwoziami sedan, kombi, cabrio, a nawet pick-up, szybko okazała się sukcesem rynkowym. W Japonii Publica początkowo oferowana była z silnikiem o pojemności 697cc, a dopiero później z litrowym. Toyota zdecydowała się na eksport samochodu dopiero rok później i tylko w wariancie z litrowym silnikiem, za to w ofercie był dostępny każdy wariant nadwozia.

Toyota Sports 800 (1965)

W 1962 roku Toyota zaprezentowała prototypowy model Toyota Publica Sports z dwucylindrowym silnikiem 697cc o mocy 28 KM. Dopiero w 1965 samochód trafił do produkcji, już jako Toyota Sports 800 z silnikiem typu bokser o pojemności 790cc, generującym 45 KM. Sports 800 potrafił rozpędzić się do 160 km/h. To jednak wystarczyło, by niewielka sportowa Toyota wygrała pierwszą edycję legendarnego wyścigu długodystansowego Suzuka 500.

W 2010 roku egzemplarz pierwszego sportowego modelu Toyoty został zmodernizowany w ramach konceptu Toyota Sports EV Twin, otrzymując dwa elektryczne silniki o mocy 40 KM każdy.

Toyot Corolla (1966)

Toyota Corolla jest modelem przełomowym dla marki. Nie tylko dlatego, że do dziś sprzedano ich ponad 45 milionów na przestrzeni 12 generacji, ale też dlatego, że to ten model spowodował, że Toyota stała się masowym producentem aut osobowych. Już w dwa lata po premierze Corolli Toyota sprzedawała na rodzimym rynku ponad 100 tysięcy tych aut miesięcznie. Również dzięki Corolli w 1969 roku Toyota okazała się drugą najpopularniejszą marką importowaną do Stanów Zjednoczonych.

Samochód powstał z myślą o bogacącej się japońskiej klasie średniej, która oczekiwała bardziej przestronnego wnętrza, a także większego komfortu. Stąd potrzeba stworzenia większego samochodu, aniżeli Toyota Publica. Corolla była bardzo nowoczesnym samochodem, a do jej produkcji Toyota specjalnie wybudowała nową fabrykę. Był to pierwszy zakład montażu samochodów, w którym do zarządzania produkcją zastosowano komputer.

Toyota 2000GT (1967)

Sportowa Toyota 2000GT to łakomy kąsek dla kolekcjonerów. Obecnie jest to najcenniejsza i najbardziej pożądana Toyota w historii marki. Pierwszy raz pojawiła się na targach w 1965 roku, gdzie spotkała się z dużym entuzjazmem. Produkcja auta ruszyła w 1967 roku. Fani przygód agenta 007, Jamesa Bonda, mogą kojarzyć 2000GT z kilku scen w filmie „Żyje się tylko dwa razy”. Niestety, mimo tego, że sportowa Toyota teraz cieszy się ogromnym uznaniem, przez trzy lata produkcji powstało zaledwie 351 egzemplarzy. Do dziś 2000GT pełni bardzo istotną rolę w historii motoryzacji jako pierwszy supersamochód z Japonii.

Toyota Century (1967)

Pierwsza Toyota Century miała za zadanie zdobyć japoński rynek aut luksusowych. Auto powstało w setną rocznicę urodzin Sakichi Toyody, założyciela Toyota Industries, i temu zawdzięcza swoją nazwę. Samochód jest flagowym modelem marki na rodzimym rynku. Jest to ekskluzywna limuzyna, używana przez cesarza i premiera Japonii. Poza rodzimym rynkiem funkcję flagowego auta koncernu pełni Lexus LS.

Pierwsza generacja Toyoty Century była produkowana od 1967 do 1997 roku. Auto napędzał 3-litrowy motor w widlastym układzie z 8 cylindrami. Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja modelu, możliwa do zamówienia tylko w wybranych salonach Toyota Store w Japonii. Nowa limuzyna jest napędzana układem hybrydowym z silnikiem V8. Specjalnie na zamówienie Akio Toyody, prezydenta Toyoty, powstał jeden egzemplarz w sportowej wersji GRMN.

Toyota Hilux (1968)

Projektanci pierwszego Hiluxa raczej nie byli świadomi, że to właśnie ta nazwa stanie się synonimem niezawodności. Hilux jest znany z tego, że nie sprawi zawodu w najtrudniejszych warunkach terenowych na świecie. W 2003 roku prezenterzy brytyjskiego programu telewizyjnego Top Gear próbowali zniszczyć Hiluxa. Samochód przeszedł niezliczone próby – m.in. pozostawiono go w morzu na cały dzień, postawiono na szczycie wieżowca, który został wysadzony i zrzucono na niego przyczepę kempingową. Z każdym razem wystarczyła krótka naprawa na miejscu, bez użycia żadnych części zamiennych, by samochód odpalił i ruszył na dalsze testy.

Pierwsza generacja pick-upa była oferowana na rodzimym rynku z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 77 KM. W Stanach Zjednoczonych pierwszego Hiluxa można było zamówić w trzech wariantach, z dwoma silnikami o pojemności 1,9-litra o mocy 86 KM i 98 KM oraz z 2-litrowym motorem generującym 110 KM.

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?