Fantastyczny lakier zaprezentuje BMW – FILM

Już we wrześniu podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie odbędzie się światowa premiera BMW X6 trzeciej generacji (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,7-6,1 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 243‑159 g/km)* – samochodu, który ponad dekadę temu dał początek segmentowi Sports Activity Coupé. Podczas targów BMW zaprezentuje także spektakularny, pojedynczy egzemplarz pokazowy BMW X6 pokryty powłoką Vantablack® VBx2 o specjalnej nanonstrukturze, która idealnie uwydatnia precyzyjny, a jednocześnie pełen ekspresji design oraz pewność siebie i muskularny wygląd nowego BMW X6. Ten ekskluzywny samochód pokazowy jest owocem współpracy BMW i firmy Surrey NanoSystems, w której opracowano technologię Vantablack.

BMW X6 jest pierwszym i jedynym pojazdem na świecie wykończonym lakierem Vantablack VBx2. „W przeszłości odrzuciliśmy wiele propozycji różnych producentów samochodów” – wyjaśnia Ben Jensen, założyciel i dyrektor techniczny Surrey NanoSystems. „Przekonało nas dopiero nowe BMW X6 i jego wyjątkowy, wyrazisty design”. Elementy stylistyczne nowego BMW X6 – takie jak opcjonalna atrapa chłodnicy Iconic Glow, wyraziste podwójne reflektory i efektowne lampy tylne – dają kontrast równoważący efekt powłoki Vantablack VBx2, która wizualnie zmienia postrzeganie trójwymiarowej bryły samochodu przez ludzkie oko.

Obiekty z powłoką Vantablack sprawiają wrażenie dwuwymiarowych.

Powierzchnia pokryta powłoką Vantablack traci swoje charakterystyczne cechy rozpoznawane przez ludzkie oko, a pokryte nią przedmioty wydają się dwuwymiarowe. Mózg ma problem z prawidłową interpretacją takiej powierzchni, postrzegając ją jako „pustkę” lub „nicość”. Z tego względu oryginalna powłoka Vantablack nie nadaje się do pokrycia karoserii, ponieważ „wymazałaby” praktycznie wszystkie detale i cechy stylistyczne. Dlatego BMW X6 zostało pokryte powłoką w wariancie VBx2 opracowanym początkowo do zastosowań architektonicznych i naukowych. Powłokę można nakładać natryskowo. Ponieważ współczynnik odbicia hemisferycznego (THR) wynosi 1 procent, powłoka jest nadal „superczarna”, jednocześnie umożliwiając niewielki stopień odbicia światła pod każdym kątem. Pokryte powłoką obiekty wydają się tracić swoją trójwymiarowość – czego spektakularnym potwierdzeniem jest BMW X6.

Vantablack: „najczarniejsza czerń” opracowana na potrzeby techniki lotniczej i astronautycznej.

Vantablack jest synonimem pełnej gamy wyjątkowo czarnych powłok i lakierów, między innymi VBx2. Vantablack jest technologią wykorzystującą matrycę wykonaną z karbonu. Człon „vanta” stanowi akronim słów Vertically Aligned Nano Tube Array (siatka ułożonych pionowo nanorurek). Każda z nanorurek węglowych ma długość od 14 do 50 mikrometrów i średnicę 20 nanometrów, czyli jest około 5000 razy cieńsza od ludzkiego włosa. To oznacza, że na jednym centymetrze kwadratowym powierzchni mieści się około miliard pionowo ustawionych nanorurek. Światło padające na taką powierzchnię nie ulega odbiciu, ale jest niemal w całości pochłaniane i skutecznie przekształcane w ciepło.

Technologia została pierwotnie stworzona z myślą o powlekaniu elementów wykorzystywanych w sektorze kosmicznym. Ponieważ powłokę Vantablack można stosować w temperaturach już od 430 stopni Celsjusza, nadaje się do delikatnych materiałów, takich jak aluminium. Elementy optyczne pokryte Vantablack umożliwiają obserwację słabo widocznych gwiazd i odległych galaktyk, które trudno dostrzec ze względu na rozproszone światło słoneczne. Pierwsza generacja powłoki Vantablack wprowadzona przez Surrey NanoSystems w 2014 roku pochłaniała nawet 99,965 procent światła, niemal całkowicie eliminując odbicia i rozproszone światło.

 

Wywiad z Benem Jensenem, wynalazcą Vantablack i założycielem Surrey NanoSystems.

Jaka była pierwsza myśl, gdy Państwa firma otrzymała propozycję opracowania powłoki Vantablack do BMW X6?

Ben Jensen: Prawdę mówiąc, otrzymywaliśmy propozycje od większości pierwszoligowych producentów motoryzacyjnych niemal od czasu premiery naszego pierwotnego materiału w 2014 roku. Zawsze odmawialiśmy, między innymi dlatego, że dopiero VBx2 nadaje się do tego zastosowania. Gdy zgłosiło się do nas BMW, nadal mieliśmy pewne wątpliwości. Jednak nowe BMW X6 prezentuje się tak niezwykle, że uznaliśmy Vantablack za doskonałe dopełnienie jego stylistyki.

Czy efekt końcowy spełnił Pana oczekiwania?

Jensen: Zdecydowanie przerósł nasze oczekiwania. BMW X6 w wersji Vantablack wygląda absolutnie fantastycznie. Przy okazji uświadomiliśmy sobie, że pierwotny materiał nie sprawdziłby się w tym zastosowaniu, ponieważ osoba patrząca na samochód nie miałaby żadnego poczucia trójwymiarowości. Powłoka VBx2 o współczynniku odbicia wynoszącym jeden procent tworzy pewien zarys kształtu. Powstaje ciekawy kontrast między matową, czarną powierzchnią, a detalami takimi jak atrapa chłodnicy Iconic Glow, reflektory i szyby. Wszystko idealnie do siebie pasuje.

Mówiąc czysto hipotetycznie, czy można sobie wyobrazić Vantablack VBx2 jako standardową powłokę lakierniczą oferowaną w przyszłości w samochodach seryjnych?

Jensen: Powłoka znakomicie sprawdziła się w BMW X6 ze względu na rozmiar samochodu, jego charakterystyczną bryłę i imponujący wygląd. Zastosowanie takiego lakieru w konwencjonalnym samochodzie pozbawionym wyrazistej stylistyki prawdopodobnie nie dałoby takiego efektu. Ponadto opracowanie lakieru Vantablack VBx2 o wysokiej wytrzymałości niezbędnej w codziennym użytkowaniu jest ogromnym wyzwaniem technologicznym.

Jednak Vantablack już dziś odgrywa ważną rolę w zaawansowanej technologii motoryzacyjnej…

Jensen: Rzeczywiście ten materiał jest coraz częściej wykorzystywany, na przykład w laserowych urządzeniach czujnikowych do systemów wspomagających kierowcę i technologii jazdy autonomicznej, ponieważ padające światło słoneczne może powodować pogorszenie ich działania. Powłoka Vantablack eliminuje te problemy, zwiększając poziom bezpieczeństwa.

 

Wywiad z Husseinem Al Attarem –dyrektorem kreatywnym ds. wzornictwa motoryzacyjnego w Designworks i projektantem odpowiedzialnym za nowe BMW X6.

Zaprojektowane pod Pana kierownictwem BMW X6 jest pierwszym samochodem na świecie, które otrzymało zgodę twórców Vantablack na użycie tej powłoki. Jakie to uczucie?

Al Attar: Po raz pierwszy usłyszałem o Vantablack kilka lat temu – i od tamtego czasu jestem absolutnie zafascynowany tą technologią. To dla mnie bardzo duże przeżycie. Kiedy kilka miesięcy temu koledzy powiedzieli mi, że być może ten projekt dojdzie do skutku, byłem bardzo podekscytowany.

Dlaczego BMW X6 tak dobrze pasuje do tego projektu?

Al Attar: Często między sobą nazywamy model BMW X6 „Bestią”. To chyba najlepsze podsumowanie. Wykończenie Vantablack VBx2 doskonale wpisuje się w tę stylistykę, nadając BMW X6 jeszcze bardziej drapieżny wygląd. Oprócz tego BMW X6 jest najbardziej prowokującym i bezkompromisowym modelem w naszym portfolio. Dlaczego więc nie uwydatnić tego aspektu, stosując wykończenie, które przyciąga wszystkie spojrzenia? Przecież w gruncie rzeczy właśnie o to chodzi w BMW X6.

Jednak obiekty pokryte powłoką Vantablack wydają się dwuwymiarowe. Czy to nie oznacza, że Vantablack nie nadaje się do pokrycia karoserii, zwłaszcza w samochodzie tak pełnym ekspresji jak BMW X6?

Al Attar: Rzeczywiście istnieje tutaj pewna sprzeczność. Ale właśnie dlatego projekt jest tak ciekawy, a BMW X6 idealnie nadaje się do tego celu. Vantablack VBx2 otwiera również nowe możliwości dla nas projektantów. Często wolimy rozmawiać o sylwetkach i proporcjach niż o powierzchniach i liniach. Powłoka Vantablack VBx2 wysuwa te fundamentalne aspekty wzornictwa motoryzacyjnego na pierwszy plan, eliminując kwestię światła i jego odbić. Jestem bardzo dumny z odważnego, pełnego ekspresji efektu końcowego, jaki uzyskaliśmy w nowym BMW X6. Najbardziej niezwykła zmiana w porównaniu z poprzednią generacją BMW X6 dotyczy proporcji. Właśnie ten aspekt – choć w nieoczywisty sposób – podkreśla powłoka Vantablack.

Mówiąc czysto hipotetycznie, czy można sobie wyobrazić Vantablack VBx2 jako standardową powłokę lakierniczą oferowaną w przyszłości w samochodach seryjnych?

Al Attar: Zdecydowanie. Kierowcy BMW X6 należą do najbardziej otwartych i spontanicznych klientów marki. Gdyby ktoś miałby zdecydować się na opcjonalną powłokę Vantablack w swoim samochodzie, zdecydowanie byłby to kierowca BMW X6.

BMW X6 trzeciej generacji zadebiutuje w listopadzie 2019 r.

Światowa premiera najnowszego wcielenia modelu, który dał początek innowacyjnemu segmentowi Sports Activity Coupé (SAC), odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (12-22 września). Niedługo potem, w listopadzie 2019 r., samochód trafi do salonów. BMW X6 trzeciej generacji ma precyzyjny, a jednocześnie pełen ekspresji design, emanując siłą i pewnością siebie. Zaawansowana technologia układu napędowego i jezdnego w połączeniu z licznymi innowacjami zapewnia wyjątkowe sportowe, a jednocześnie luksusowe wrażenia z jazdy. Podobnie jak poprzednie generacje nowe BMW X6 jest produkowane w fabryce BMW w Spartanburgu w Stanach Zjednoczonych.

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?