Test ŠKODY Superb Combi z najmniejszym silniczkiem

Do czego stworzono ŠKODĘ Superb Combi? Oczywiście do podróży. A czy możliwe jest pogodzenie dużego rodzinnego kombi i małego silnika? Sprawdzamy na wakacyjnym szlaku…

Styl – obecne kombi to nie jest szafa na kółkach

Jeszcze dwadzieścia lat temu samochody kombi były jedynie prostymi kanciastymi karoseriami, w których nadrzędną cechą była pojemność przestrzeni bagażowej. Obecnie jednak kombi jest atrakcyjnym stylem, niczym nie ustępującym wersjom sedan, czy liftback. ŠKODA Superb jest tego doskonałym przykładem.

Przód samochodu już na pierwszy rzut oka tchnie siłą i pewnością siebie. Szeroka atrapa chłodnicy, szerokie i wyraziście zarysowane reflektory główne oraz przejrzyście podzielona, daleko się ciągnąca architektura przodu samochodu – wszystko to stworzono w celu optycznego poszerzenia. Jednocześnie wyrazista pokrywa komory silnika, atrapa chłodnicy i centralnie na „nosie” maski umieszczone logo marki ogniskują spojrzenie pośrodku przodu.

Oglądany z boku Superb Combi tchnie dynamiczną elegancją. Jego sylwetka wywiera wrażenie eleganckiej, pełnej stylu całości. Emocjonalny wygląd wynika zwłaszcza z dużego rozstawu osi, skróconego przedniego zwisu, dynamicznej linii dachu i bardzo pochyło osadzonej tylnej szyby. Ostro, wycięta linia górnego przetłoczenia (zwana linią tornado), rozciąga samochód optycznie i w połączeniu z powierzchniami rozjaśniającymi tworzy wyrazistą, kontrastową grę światła i cienia. Biegnąca poniżej druga linia przetłoczenia, tzw. „Wing Line”, wzmacnia działanie linii tornado. Ekskluzywną prezencję podkreślają duże koła i wyraziste nadkola.

Tył samochodu wyraża natomiast pewność siebie i siłę ŠKODY Superb Combi. Także tu silnie jest podkreślony poziomy podział, dzięki czemu samochód widziany od tyłu także jest nadzwyczaj pełen siły. Prowadzenie linii jest czyste i napięte. Dwuczęściowe, szerokie i ostro się odcinające lampy tylne seryjnie ze światłami LED z nową ostrością przedstawiają typowy dla ŠKODY kształt „C” segmentu świateł pozycyjnych. Jednocześnie lampy tylne uzyskały dodatkową wyrazistość dzięki elementom krystalicznym. Ponadto szczególny charakter nadaje tyłowi ostre, poziome przetłoczenie pokrywy bagażnika.

Wnętrze – władca przestrzeni

Wnętrze kontynuuje najważniejsze elementy stylistyczne karoserii, a podkreślenie linii poziomych, sprawia, że – i tak bardzo obszerne – wnętrze zyskuje wrażenie jeszcze większego i przestronniejszego. Czyste formy, precyzja wykończenia i zastosowanie nowych, wartościowych materiałów nadają wnętrzu nową jakość, jakiej oczekujemy od samochodu klasy wyższej.

Jak powiedział Członek Zarządu ŠKODY ds. Rozwoju Technicznego, dr Frank Welsch. „Żaden samochód stanowiący bezpośrednią konkurencję nie dysponuje taką ilością miejsca jak obecny Superb Combi”.

Faktycznie kierowca i pasażer z przodu mają mnóstwo miejsca. Szerokość na wysokości łokci z przodu wynosi w ŠKODZIE Superb Combi 1.507 mm (to o 39 mm więcej niż w poprzednim modelu). Wysokość w linii głowy kierowcy i pasażera nieco się zmniejszyła o 6 mm do 995 mm – nadal jest to jednak doskonała wartość (Passat -989mm, Talisman -902 mm).

Na czym polega wielkość wnętrza nowej ŠKODY Superb Combi, widać jednak przede wszystkim z tyłu kabiny i w komorze bagażnika.

Absolutnie nadzwyczajna jest ilość miejsca na nogi z tyłu: 157 mm oznacza najlepszą wartość w segmencie. Rekordowa jest także wysokość w linii głowy siedzących z tyłu. Zwiększyła się o 15 mm do 1001 mm. Jednocześnie także szerokość na wysokości łokci z tyłu wzrosła o 70 mm i obecnie wynosi 1.520 mm. Tym samym na kanapie bardzo wygodnie mogą siedzieć nawet trzy dorosłe osoby.

Znakomitą funkcją w nowej ŠKODZIE Superb Combi jest możliwość elektrycznego przestawiania fotela pasażera z miejsca na kanapie tylnej. Przyciski regulacji położenia fotela pasażera znajdują się na wewnętrznym boku tego fotela, dzięki czemu można je łatwo dosięgnąć z tylnej kanapy. Fotel pasażera można przesuwać wzdłużnie do przodu i do tyłu. W ten sposób ilość miejsca na nogi można indywidualnie dopasować do potrzeb osoby siedzącej z tyłu, z prawej strony. Z tyłu można regulować również pochylenie fotela pasażera.

W Superbie zwiększyła się również pojemność bagażnika. Wartość 660 litrów oznacza jej zwiększenie w stosunku do poprzednika aż o 27 litrów – jest to najlepsza wartość wśród samochodów klasy średniej. Po złożeniu kanapy pojemność przestrzeni bagażowej osiąga aż 1.950 litrów. Kanapę można wygodnie składać także od strony komory bagażnika za pomocą przycisku odryglowującego umieszczonego na bocznej ściance bagażnika.

Jeżeli chodzi o „pakowność modelu” to chyba nikt nie ma wątpliwości, że do tego samochodu wpakujemy torby, namioty, sprzęt biwakowy, a nawet materace z delikatnie spuszczonym powietrzem i… zamkniemy klapę bagażnika, a siedzący z tylu nie będą wiedzieli czy wieziemy cały bagażnik sprzętu, czy też powietrze. Bagażnik nowej ŠKODY Superb Combi nie tylko jest największy w tym segmencie – jest on także nadzwyczaj praktyczny.

Znakomite możliwości praktycznego zastosowania w nowej ŠKODZIE Superb Combi oferuje podwójna podłoga bagażnika, którą można ustawić w różnych położeniach. Za jej pomocą można w różny sposób podzielić komorę bagażnika i wykorzystać odpowiednio do potrzeb. Oprócz tego rozwiązanie to tworzy praktyczny schowek, w którym można umieścić zdejmowalną roletę komory bagażnika lub torbę wielofunkcyjną.

W bagażniku znajdują się cztery rozkładane haki na torby oraz zestaw siatek, którego dwie pionowe siatki i jedna pozioma pozwalają utrzymać porządek w komorze bagażnika. Nadzwyczaj praktyczna jest także wyjmowana lampka LED, będąca zarówno oświetleniem komory, jak również poręczną latarką.

W przypadku omawiania komfortu podróżowania to musimy go podzielić na dwie strefy: kierowca i pasażerowie.

W zakresie komfortu odczuwalnego przez wszystkich na pokładzie są między innymi: klimatyzacja automatyczna, przyciemniane szyby, elektryczne podnośniki szyb z przodu i z tyłu, czy schowki na kamizelki odblaskowe we wszystkich czterech drzwiach, oświetlany i chłodzony schowek na rękawiczki, uchwyt na kubek z przodu, duży schowek w podłokietniku w konsoli środkowej (Jumbo Box), kieszenie z tyłu oparć foteli, czy też –wspomniane wcześniej- cztery odchylane haki na torby w komorze bagażnika.

ŠKODA Superb Combi, jak na model podróżnika przystało, została bogato wyposażona w schowki na butelki z napojami. W każdych przednich i tylnych drzwiach mieści się teraz butelka 1,5 – litrowa. Do tego w konsoli środkowej z przodu oraz w rozłożonym podłokietniku z tyłu można umieścić po dwie butelki 0,5-litrowe. Tym samym nowy Superb Combi ma obecnie osiem schowków na butelki, które pomieszczą butelki o łącznej objętości do ośmiu litrów napojów.

Pisząc o komforcie i wygodzie użytkowania, nie można nie wspomnieć o „Simply Clever” – często banalnie prostych, lecz bardzo praktycznych rozwiązaniach. Dotyczy to np schowka z otwieraniem butelki jedną ręką. Dno środkowego uchwytu na butelkę w konsoli środkowej ma taki kształt, że po włożeniu do niego zwykłej półlitrowej butelki jej spód blokuje się o dno schowka, dzięki czemu butelkę tę podczas jazdy można jedną ręką otworzyć lub zamknąć.

W czasie jazdy przydatne są też parasole, gdyż przemierzając kilkaset kilometrów, można trafić na różne warunki pogodowe. Zamiast jak dotąd schowka z tyłu z lewej strony ŠKODA Superb Combi ma teraz po jednym schowku z parasolem w obu przednich drzwiach, w sumie są więc dwa parasole. Schowki wykonano z wodoszczelnego materiału, tak że można do nich schować także mokry parasol, bez obawy o przenikanie wilgoci, przy czym schowki są tak zbudowane, by woda mogła ściekać na zewnątrz.

Kierowca doceni zaś model za tempomat, czujniki parkowania z tyłu, ergonomiczny fotel kierowcy z podpórką lędźwiową, czy lusterka zewnętrzne i lusterko wewnętrzne automatycznie ściemniane.

W trasę, czyli jazda modelem 1,5 i spalanie…

Skodą Superb miałem okazję już jeździć wielokrotnie, ale zawsze były to duże silniki benzynowe lub wersje Diesel. Zawsze mnie też kusiło, aby sprawdzić jak ten duży samochód zachowuje się z benzynowym silnikiem 1,5. Czy jest to taka sama porażka jak trzycylindrowy silnik 1,0 w Octavii? Okazuje się, że ważący 1,5 tony Superb zachowuje się OK…

Jest to efektem wykorzystania mocy wynoszącej 150 KM i momentu obrotowego ustabilizowanego przez odpowiednią pracę turbodoładowania na poziomie 250 Nm w dużym zakresie obrotów. Co ważne, silnik 1,5 w modelu Superb jest wykorzystywany bardzo efektywnie i daje nie tylko zadowalające osiągi, ale także ekonomiczne spalanie.

Sprawność silnika spalinowego z zapłonem iskrowym wynosi maksymalnie 36%. Oznacza to, że samochód zużywając 7 l/100 km jedynie 2,5 litra efektywnie wykorzystuje zamieniając pracę silnika na napęd kół. Resztę paliwa wylewamy do przysłowiowego rowu (faktycznie pozostałe 64 % jest wydalane ze spalinami, tracone w układzie chłodzenia i tracone wskutek pracy elementów ciernych). Ponieważ sprawność silnika jest ograniczona fizycznie nie jesteśmy w stanie sprawić, aby silnik zużywał mniej paliwa (sprawność silnika diesel wynosi do 45%, a sprawność silnika elektrycznego do 90%). Oczywiście ta „teoretyczna energia mechaniczna przekazywana do układu jezdnego” (powstająca wskutek zamiany energii cieplnej w ruch tłoka) nie dociera w całości na koła napędowe ze względu na stratę wynikającą z pracy kolejnych elementów i ich budowa ma ogromny wpływ na odległość jaką pokonamy na 1 litrze paliwa. Niemniej, niemożliwe jest uzyskać więcej energii z silnika cieplnego. Co zatem można zrealizować, celem ograniczenia zużycia paliwa? …Wyłączyć silnik…

Właśnie taką koncepcję przyjęli konstruktorzy grupy VW. Już w lecie 2012 zaprezentowano „odłączane cylindry”, czyli aktywny system zarządzania pracą cylindrów (ACT). Volkswagen jako pierwszy producent na świecie zastosował, tę -pozwalającą zaoszczędzić paliwo- innowację technologiczną w wielkoseryjnym silniku czterocylindrowym. Zasada aktywnego zarządzania pracą cylindrów wygląda następująco: przy niskich i średnich obciążeniach dwa cylindry zostają wyłączone, przez co spalanie w znormalizowanym cyklu obniża się o 0,4 l/100 km. Cylindry są odłączane przy prędkości obrotowej między 1.250 a 4.000 obr./min i momencie obrotowym między 25 Nm a 100 Nm.

Latem 2017 wprowadzono kolejną innowację: system mikrohybrydowy polegający na całkowitym odłączeniu silnika oznaczony jako FMA (niemiecka nazwa „Freilauf Motor Aus” w skrócie FMA). Oznacza to, że silnik będzie wyłączony, a pojazd będzie swobodnie jechał siłą rozpędu. System ten, rozpowszechniony już wcześniej w dużych silnikach przez Mercedesa, otrzymał nazwę żeglowania.

System żeglowania FMA w nowym Superb 1,5 TSI współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG typu DQ200. Do prędkości 130 km/h pozwala on korzystać z samochodu na zasadzie podobnej do tej, jaką zapewniają hybrydy – gdy kierowca zdejmie nogę z padłu gazu, Superb może poruszać się/żeglować z wyłączonym silnikiem (system MODE musi być przełączony na Eco).

To wszystko sprawia, że Super kombi 1,5 może jechać z prędkością ponad 210 km/h, przyspieszenie wynosi 9,3 sek, a średnie zużycie paliwa tylko… 7,3 l/100 km/

Wg danych katalogowych powinno ono wynosić: 9,1 l/100 km przy niskich prędkościach, 7,0 l/100 km przy umiarkowanych, 6,2 l/100 km– przy wysokich i 7,3 l/100 km przy bardzo wysokich.

W praktyce testowy model zużywał w mieście ok 8,5 l/100 km (test w lecie, jedna osoba jeżdżąca), a na mojej testowej trasie Kraków-Nowy Targ-Krościenko-Mszana Dolna-Lubień-Kraków, zużycie wyniosło 6,9-7,1 l/100 km.

Co najważniejsze, zasięg na jednym baku, mimo dość energicznej jazdy, wynosił 900 km. Oznacza to, że zatankowany samochód na granicy w Chyżnem, dojedzie do Sibenika w Chorwacji.

Dla kogo?

Jak wspomniałem na początku, każdy model powinien być sprawdzany w jego naturalnych warunkach eksploatacji. Stąd też wszystkie zalety ŠKODY Superb Combi można poznać w trasie i tego właśnie dokonaliśmy. Jednakże również w mieście pojazd, mimo swych gabarytów, jest przyjazny dla użytkownika. W przypadku testowanego modelu zastosowany był system Hill Holder, który umożliwia puszczenie pedału hamulca i samochód nie ruszy bez dodania gazu (np stojąc na światłach). Ponadto średnica zawracania między krawężnikami wynosi 11,1 metra, co jest mniejsze od Passata (11,7 m) i większe od Octavii Combi o 0,5 metra. Słowem, mimo swej wielkości Superb Combi nie przysporzy nam kłopotów także podczas jazd w mieście.

Cena bazowa prezentowanego modelu w wersji Active to 112 000 zł.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?