Hybrydowe hity pierwszej połowy 2019 roku w Polsce – 8 z 10 to Toyoty

Produkujący od 22 lat samochody z napędem hybrydowym, japoński koncern Toyota w tym roku na polskim rynku bierze niemal wszystko. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w segmencie aut z napędem spalinowo-elektrycznym, w pierwszej połowie 2019 roku samochody marek Toyota i Lexus zajmują aż 8 miejsc w TOP10 najpopularniejszych hybryd w Polsce.

Dostarczone przez IBRM SAMAR wyniki rejestracji samochodów z napędem hybrydowym w okresie od stycznia do czerwca 2019 roku jednoznacznie wskazują na miażdżące zwycięstwo Toyoty i Lexusa. W rankingu TOP10 modele tego japońskiego koncernu zajmują pozycje od 1 do 7 oraz 10.

Liderami segmentu są Toyota i Lexus. To efekt wieloletniej pracy nad klientem oraz propagowania i rozwijania napędu hybrydowego w czasach, kiedy konkurencja nie brała go w ogóle pod uwagę. Konkurencja jednak nie śpi i choć dzisiaj pozycja obu marek wydaje się być niezagrożona, to jednak w przyszłości walka o czołowe pozycje na rynku będzie coraz trudniejsza – mówi prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Wojciech Drzewiecki.

Dziś jednak Toyota nie tylko ma niezachwianą pozycję na rynku, ale też opanowała niemal cały hybrydowy segment – pomimo faktu, że samochody z napędem spalinowo-elektrycznym od lat są już w ofercie konkurencji.

Hybrydowe TOP 10

Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych hybryd w Polsce otwiera nowa Toyota Corolla z wynikiem 3 175 zarejestrowanych samochodów i prawie 25-procentowym udziałem w tym segmencie rynku. Tylko w czerwcu zarejestrowano 1 180 spalinowo-elektrycznych egzemplarzy tego modelu. Dodajmy, że w czerwcu Corolla okazała się również najpopularniejszym samochodem w Polsce, bez względu na zastosowany w nim rodzaj napędu.

Na drugim miejscu znalazł się stylowy, kompaktowy crossover Toyota C-HR z równie imponującym wynikiem 2 635 samochodów i ponad 20-procentowym udziałem w rynku. Miejsce trzecie zajęła hybrydowa Toyota RAV4. Od początku roku do czerwca zarejestrowano 2 346 tych samochodów, co oznacza ponad 18-procentowy udział modelu w segmencie hybryd.

Miejsce czwarte również należy do Toyoty z modelem Yaris – 1 260 zarejestrowanych samochodów i ponad 9-procentowy udział w rynku hybryd. Miejsce piąte zajmuje model Auris, oferowany obecnie jako Auris Classic z wynikiem 839 samochodów i prawie 6,5-procentowym udziałem w segmencie. Miejsce szóste zajęła inna rynkowa debiutantka, hybrydowa Toyota Camry z wynikiem 715 rejestracji i ponad 5,5-procentowym udziałem w rynku.

Na siódmej pozycji znalazł się pierwszy w tym zestawieniu hybrydowy model z gamy Lexusa – crossover klasy średniej NX z wynikiem 375 zarejestrowanych samochodów i niespełna 3-procentowym udziałem w segmencie.

Dopiero na ósmej pozycji widnieje pierwszy model konkurencji japońskiego koncernu – hybrydowa KIA Niro z 349 zarejestrowanymi autami i 2,7-procentowym udziałem w segmencie. Tuż za nią uplasowała się inna japońska marka – Honda z modelem CR-V i wynikiem 249 zarejestrowanych w pierwszym półroczu 2019 roku samochodów oraz niespełna 2-procentowym udziałem w rynku.

Pierwszą dziesiątkę zamyka kolejny model Lexusa, rynkowy debiutant – kompaktowy crossover UX. Choć jego sprzedaż na dobrą sprawę dopiero ruszyła, zarejestrowano już 239 egzemplarzy, które zdobyły do tej pory ponad 1,8 proc. rynku w pierwszym półroczu.

Poza pierwszą dziesiątką znalazły się kolejne modele Lexusa: CT (235 samochodów), nowy ES (156 samochodów), a także odświeżony w tym roku RX (119 aut). Dopiero na 14 miejscu pojawia się Hyundai Ioniq Hybrid (68 aut), a na piętnastej pozycji jest Infiniti Q50 (43 samochody).

Miękkie hybrydy – liderem jest Audi

W tym roku możemy poznać także statystykę sprzedaży aut, wyposażonych w tzw. miękki napęd hybrydowy, czyli silniki spalinowe, jedynie wspomagane silnikiem elektrycznym. Samochody te tym różnią się od pełnych hybryd, że nie mają możliwości poruszania się w bezemisyjnym trybie elektrycznym.

W tek kategorii liderem segmentu jest Audi, które w pierwszej dziesiątce ma aż 5 modeli. Na pierwszej pozycji A6 (893 samochody), na drugiej Q7 (531 aut), na trzeciej Q8 (492 auta). Miejsce czwarte zajmuje Mazda z modelem 3 (460 samochodów), na piątym znalazł się Mercedes z modelem klasy C (441 samochodów). Na szóstym pojawia się Audi A7 (243 auta), na siódmym Land Rover z modelem Range Rover Evoque (124 egzemplarze).

Ósma i dziewiąta pozycja należą do Mercedesów CLS (96 aut) i E (86 samochodów). Pierwszą dziesiątkę segmentu aut z napędem typu mild hybrid zamyka Audi z modelem A8 (79 samochodów).

Hybrydy plug-in – bardzo skromny wynik

Rynek spalinowo-elektrycznych hybryd z akumulatorami doładowywanymi z gniazdka wciąż jeszcze jest w powijakach. W pierwszym półroczu 2019 roku w Polsce zarejestrowano łącznie zaledwie 275 tego rodzaju samochodów, podczas gdy w tym samym okresie na naszych drogach przybyło aż 6 312 pełnych hybryd oraz 1 268 miękkich hybryd.

Liderem segmentu plug-in jest Mini Countryman (81 aut), na drugim i trzecim miejscu jest Volvo z modelami XC90 (65 szt.) i XC60 (51 szt.). Czwarte miejsce zajmuje KIA Niro (28 szt.), a pierwszą piątkę zamyka Range Rover Sport z wynikiem 28 zarejestrowanych w badanym okresie samochodów.

Najpopularniejsza hybryda w Polsce

W tym roku rynek zdominowała Toyota Corolla najnowszej, 12. już generacji, która spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony nabywców. Nie tylko za sprawą najnowocześniejszego wyposażenia, pojemnego bagażnika i przestronnego wnętrza czy prowadzenia, które okazało się idealnym kompromisem między dynamiką i komfortem jazdy.

Główną przyczyną jej popularności są aż dwa różne hybrydowe napędy do wyboru. Corolla jest pierwszym modelem Toyoty na europejskim rynku, w którym wprowadzono strategię dwóch napędów hybrydowych. Obok wyjątkowo oszczędnego układu 1.8 o mocy 122 KM znalazł się także zupełnie nowy, mocny i zarazem ekonomiczny 180-konny układ hybrydowy z silnikiem 2.0, który rozpędza Corolla Hatchback do setki w zaledwie 7,9 s.

Ponadto, po wieloletniej przerwie Corolla znów jest dostępna w trzech odmianach nadwozia: hatchback, TS kombi i sedan. Kompaktowy samochód zbudowano w oparciu o nową, modułową platformę GA-C w architekturze TNGA. Dzięki zastosowaniu takiej konstrukcji, wnętrze jest bardziej komfortowe i przestronne, a nadwozie sztywniejsze, co gwarantuje lepsze właściwości jezdne i wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto nowa Toyota Corolla jest w standardzie wyposażona w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej, drugiej generacji – w tym w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z możliwością wykrywania pieszych i rowerzystów oraz inteligentny tempomat adaptacyjny.

Najpopularniejsze marki

Z tak liczną reprezentacją modeli w pierwszej dziesiątce na polskim rynku, Toyota zajmuje też pierwsze miejsce w kategorii najpopularniejszych producentów hybryd nad Wisłą. Łącznie – w okresie od stycznia do czerwca 2019 roku – zarejestrowano 10 976 hybryd tej japońskiej marki, co daje jej miażdżący, ponad 85-procentowy udział w tej części rynku. Całkowity wynik japońskiego koncernu wzmacnia dodatkowo marka Lexus z wynikiem 1175 zarejestrowanych hybryd i ponad 12,5-procentowym, rynkowym udziałem.

O tym jak mocna jest pozycja Toyoty w segmencie aut z pełnym napędem spalinowo-elektrycznym, najlepiej świadczą liczby. Na trzecim miejscu rankingu producentów hybryd w Polsce jest obecnie KIA z łącznym wynikiem zaledwie 349 zarejestrowanych samochodów i niespełna 3-procentowym udziałem w rynku. Pozycję czwartą zajmuje Honda z 249 zarejestrowanymi autami, a na piątej jest Hyundai, który w badanym okresie zarejestrował 68 aut. Tuż za pierwszą piątką producentów samochodów z napędem hybrydowym znalazły się Infiniti (43 auta) i Ford (35 samochodów).

Liderem wśród producentów, oferujących samochody z tzw. miękką hybrydą (Mild Hybrid), w której silnik elektryczny pełni rolę wspomagania dla spalinowego, nie umożliwiając jazdy w trybie elektrycznym, jest Audi (2277 samochodów). Na drugim miejscu w tej kategorii plasuje się Mercedes (756 aut), trzecia jest Mazda (460 pojazdów), czwarty Land Rover (125 samochodów), a na piątym miejscu znalazło się Volvo (51 aut).

Na rynku hybryd plug-in pierwsze miejsce zajmuje Volvo (140 aut), na drugim jest BMW (91 samochodów), na trzecim Mini (81 pojazdów), na czwartym Land Rover (49 aut), a na piątym Porsche (33 samochody).

MOTOMI Magazyn/ infComplexPR

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?