Matrycowe reflektory diodowe IQ.LIGHT w Passacie

Dzięki zastosowaniu charakterystycznych dla klasy premium rozwiązań technologicznych zrzeszonych pod nazwą IQ Drive (takich jak: odpowiadający za częściowo autonomiczną jazdę system Travel Assist, adaptacyjny tempomat z wyprzedzającą regulacją prędkości jazdy czy funkcja Emergency Steering Assist zapewniająca większe bezpieczeństwo manewru omijania), Nowy Passat umacniania się na pozycji niedoścignionego lidera w swoim segmencie. Na szczególną uwagę zasługuje także technologia zastosowana w LED-owych reflektorach matrycowych IQ. LIGHT

Reflektory LED Matrix (IQ.LIGHT) pozwalają na m.in. interaktywne sterowanie strumieniem światła, przez co jazda nocą staje się bardziej komfortowa i bezpieczna. Za pośrednictwem 44 diod należących do dwóch systemów projekcyjnych można realizować różne, także interaktywne funkcje. Sterownik, który to umożliwia wykorzystuje sygnały z kamery umieszczonej z przodu samochodu, cyfrowe mapy systemu nawigacyjnego, sygnały GPS, informacje o kącie odchylenia kierownicy oraz dane o aktualnej prędkości jazdy. Dzięki nim w ułamku sekundy i z ogromną precyzją sterownik włącza poszczególne diody, aby jak najlepiej oświetliły drogę.

W reflektorach LED IQ.LIGHT światła drogowe i mijania powstają jako wynik działania dwóch systemów projekcyjnych. Wewnętrzny moduł składa się z siedmiu diod LED zapewniających podstawowe oświetlenie; pięć kolejnych diod wytwarza dodatkowe światło. Moduł zewnętrzny to interaktywny reflektor matrycowy, zwany także modułem pikselowym. Światło emitują w nim 32 diody, z których każdą można włączać osobno i które umieszczono na specjalnej płytce. Tworzą one diodową matrycę. Światło kierunkowskazów, do jazdy dziennej oraz postojowe także jest emitowane przez diody. LED-y kierunkowskazów – rozbłyskujące kolejno od środka ku krawędziom reflektora – tworzą wąski pas w jego górnej części. W zewnętrznej części pod obudową reflektora znajduje się logo IQ. LIGHT, dzięki któremu można poznać, że są to reflektory matrycowe.

Za pośrednictwem Dynamic Light Assist kierowca uruchamia automatyczne światła drogowe, popychając w tym celu do przodu dźwigienkę po lewej stronie kierownicy. Cała reszta, a więc światła mijania, funkcja zapobiegająca oślepianiu innych uczestników ruchu, światła do jazdy w mieście czy też te używane na autostradzie uruchamiają się automatycznie.

LED-y są seryjnie stosowane również w nowych tylnych lampach Passata. Ich kształt, a także niepowtarzalny układ diod sprawiają, że także w nocy Passata nie da się pomylić z innym autem. W najbogatszej wersji LED-owych lamp diody układają się we wzór sześciu tzw. skrzydeł. Są one obramowane diodowymi paskami tworzącymi światła obrysowe (u góry, u dołu i na zewnątrz) oraz przez pas diod tworzących kierunkowskaz (na samej górze). Trzy „skrzydła” w funkcji świateł pozycyjnych są ułożone dłuższym bokiem na dół, a trzy w funkcji świateł hamowania – w górę. Jeśli kierowca naciśnie pedał hamulca wyłączą się trzy „skrzydła” tworzące tylne światła, a włączą te trzy, które tworzą światła „stop” – dzięki temu powstaje doskonale widoczny efekt „mrugania”.

Diody LED zastosowano już w podstawowej wersji nowego Passata. W seryjnym reflektorze światła mijania i drogowe, a także te do jazdy dziennej i postojowe są realizowane przez diody emitujące jasne białe światło. Światła przeciwmgłowe i te umieszczone w zderzaku i doświetlające zakręty także zawierają elementy technologii LED. W tylnych lampach znajdują się wyłącznie diody.Podobnie jak matrycowe reflektory, również tylne lampy diodowe w swojej najbogatszej wersji mają kierunkowskaz, którego diody zapalają się kolejno wywołując charakterystyczny efekt wizualny.

MOTOMI Magazyn

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?