Test PEUGEOT 508 – obok tego modelu nie przejdziesz obojętnie

Wprawdzie samochody francuskie nie cieszą się w Polsce dużą popularnością, ale każdy kto przebywał dłużej w Hiszpanii, Portugalii i oczywiście we Francji musiał zaobserwować jakie modele są tam najpopularniejsze. Wśród tych marek także jest hierarchia ważności i prestiżu, a PEUGEOT jest traktowany jako „Francuski Mercedes”

PEUGEOT jest utożsamiany z lwem, będącym znakiem firmowym marki, a logo stojącego lwa znajdziemy zarówno na samochodach, rowerach, a nawet na solniczkach, czyli na wszystkich produktach oferowanych przez firmę.

Co więcej, od pewnego czasu styliści firmy PEUGEOT na światłach tylnych zaznaczają trzy osobne czerwone punktu świetlne, które są nachylone pod pewnym kątem i mają oznaczać ślady pazurów lwa. Kiedy jednak zobaczyłem najnowszy model PEUGEOT 508, mimo woli zamiast z lwem skojarzył mi się z tygrysem szablozębnym (tygrys Diego z filmu Epoka Lodowcowa). Wszystko za sprawą przednich świateł do jazdy dziennej w formie kłów…

Stylistyka wywołująca dreszcz emocji

Już pierwsze spojrzenie na model daje piorunujące wrażenie. Delikatny grill z szachownicą jest umieszczony pomiędzy reflektorami wykonanymi w technologii Full LED, bezpośrednio inspirowanymi samochodem koncepcyjnym marki PEUGEOT INSTINCT.

Logo lwa pośrodku grilla i znak „508” na przodzie maski pokazują, że nowy PEUGEOT 508 w pełni czerpie ze spuścizny znakomitych poprzedników: PEUGEOT 504 i 504 coupé.

Pionowe, opalizujące światła do jazdy dziennej LED tworzą nowy lecz niezwykle charakterystyczny dla marki układ i podkreślają silną i wyjątkową osobowość modelu. Ich smukłe i ostre linie obejmują jak nawiasy przód samochodu, biegnąc od reflektorów aż do wlotów powietrza w zderzaku.

Płaska i kompaktowa maska została maksymalnie obniżona w celu zwiększenia dynamiki samochodu. Została zaprojektowana tak, aby wyeksponować czystą linię nadwozia widoczną z przodu i z profilu. Tak wyjątkowo staranny sposób wykonania maski jest zarezerwowany w przemyśle motoryzacyjnym wyłącznie dla modeli marek Premium i jest najlepszym dowodem, że PEUGEOT tym modelem sięga do specjalnego klienta.

Z profilu nowy PEUGEOT 508 imponuje idealną harmonią proporcji i zdecydowaną stylistyką. Samochód jest niski – ma zaledwie 1,40 m-, a jego płynne i aerodynamiczne linie nadwozia przypominają nadwozie coupé. Linia dachu jest niska, ostra i płynna, zgodnie z kanonami designu marek Premium. Samochód wydaje się wręcz kompaktowy, jego długość została ograniczona do 4,75 m. Niska linia szyb dodatkowo wyostrza sylwetkę i podkreśla bezramkowe drzwi. Nic nie zaburza dynamicznej sylwetki: ani maska, ani słupki szyb, ani obramowania drzwi. Poszczególne elementy nadwozia są idealnie spasowane zgodnie z najlepszym know-how. Koła zostały idealnie wkomponowane w nadkola. Antena dachowa została usunięta i teraz jest wykonana w technologii nadruku na tylnej szybie. PEUGEOT w maksymalnym stopniu wykorzystał swoją specjalistyczną wiedzę z korzyścią dla estetyki i jakości samochodu.

Samochód jest niski – ma zaledwie 1,40 m-, a jego płynne i aerodynamiczne linie nadwozia przypominają nadwozie coupé. Linia dachu jest niska, ostra i płynna, zgodnie z kanonami designu marek Premium.

Z tyłu odnajdujemy lśniącą, czarną, poziomą listwę biegnącą między tylnymi światłami, która jest charakterystyczna dla najnowszych modeli marki. Jednak w pierwszej kolejności uwagę zwracają tylne światła w technologii Full LED 3D. Przejęte zostały bezpośrednio z najnowszych samochodów koncepcyjnych PEUGEOT, począwszy od modelu QUARTZ. Sygnatura świetlna włączona w dzień i w nocy automatycznie dostosowuje jasność oświetlenia. Dzięki temu charakterystyczny ślad pazurów rym wspomniałem wcześniej-jest stale widoczny. Zmienia się w zależności od tego, czy patrzymy z boku czy z tyłu.

Tył samochodu ujawnia również pomysłowo zamaskowaną klapę bagażnika, która łączy elegancję z funkcjonalnością oraz zapewnia optymalny dostęp do bagażnika o łącznej pojemności 487 litrów.

Warto też zwrócić uwagę na walory niewidoczne dla oczu patrzącego czyli innowacyjne technologie. Na przykład w zakresie montażu części metalowych karoserii wprowadzono technikę zgrzewania elementów wzmocnioną klejem strukturalnym. Taką technikę stosują niektórzy producenci w segmencie Premium. Metoda ta pozwala zwiększyć sztywność nadwozia i gwarantuje znacznie lepszą izolację akustyczną. Zredukowano też masę pojazdu o ok 70 kilogramów. Było to dużym wyzwaniem, ponieważ niektóre rozwiązania, takie jak automatycznie podnoszona tylna klapa lub drzwi bez ramek zwiększyły ciężar modelu. Jednakże zastosowanie rozwiązań takich jak tłoczenie na gorąco, zastosowanie maski i przednich błotników z aluminium, a klapy tylnej z tworzywa termoplastycznego, dało efekt obniżenia masy produktu.

Tył samochodu ujawnia również pomysłowo zamaskowaną klapę bagażnika, która łączy elegancję z funkcjonalnością oraz zapewnia optymalny dostęp do bagażnika o łącznej pojemności 487 litrów.

Wnętrze – nie chce się wysiadać

O ile sylwetka nadwozia wzbudza ogromne emocje, o tyle po otwarciu drzwi… „patrzący stanie z otwartymi ustami”.

Wejście do kabiny nowego PEUGEOT 508 to bowiem jak wejście w inny świat – zaskakujący, oryginalny, zachwycający wysoką jakością. Oko od razu przyciąga spektakularna i ekskluzywna deska rozdzielcza. Nowy PEUGEOT 508 ma bowiem na swoim pokładzie najnowszą wersję PEUGEOT i-Cockpit®.

Od 2012 roku, w którym pojawił się w PEUGEOT 208, i-Cockpit® ewoluował wraz z nowymi modelami. Od PEUGEOT 2008 przez PEUGEOT 308 i do najnowszych modeli SUV-ów PEUGEOT 3008 i 5008, już trzy generacje PEUGEOT i-Cockpit® stały się ważnym atutem marki.

O ile sylwetka nadwozia wzbudza ogromne emocje, o tyle po otwarciu drzwi… „patrzący stanie z otwartymi ustami”.

Nowa wersja ma wszystkie podstawowe elementy PEUGEOT i-Cockpit®:

  • kompaktową kierownicę,

  • duży 10-calowy pojemnościowy ekran dotykowy HD w formacie 8/3 (od drugiego poziomu wyposażenia Allure),

  • wysoko umieszczony zestaw cyfrowych zegarów z ekranem wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3”.

Ten w pełni konfigurowalny ekran oferuje możliwość personalizacji (sześć różnych trybów wyświetlania) i jest umieszczony nad kierownicą. Wyświetla na wysokości oczu kierowcy wszystkie niezbędne informacje dotyczące jazdy i nie wymaga w związku ze swoim położeniem wykorzystywania dodatkowego wyświetlacza przeziernego Head-Up.

Centralny ekran dotykowy jest doskonale zintegrowany z deską rozdzielczą – jest umieszczony prawie na tej samej wysokości co panel zegarów. Pojemnościowy ekran dotykowy ma przekątną 8” w podstawowym poziomie wyposażenia Active (pierwszy poziom wyposażenia), a już od poziomu Allure (drugi poziom) jest oferowany w wersji High Definition o przekątnej 10” , co jest widoczne w samochodzie testowym. Towarzyszy mu siedem przełączników typu Toggle Switch, które są wyjątkowo dobrze zintegrowane z korpusem deski rozdzielczej umożliwiając bezpośredni i stały dostęp do głównych funkcji: radia, klimatyzacji, nawigacji, parametrów samochodu, telefonu, czy aplikacji mobilnych.

PEUGEOT 508, mimo woli zamiast z lwem skojarzył mi się z tygrysem szablozębnym (tygrys Diego z filmu Epoka Lodowcowa). Wszystko za sprawą przednich świateł do jazdy dziennej w formie kłów…

W drogę..

Prezentowany samochód wyposażony był w silnik wysokoprężny 2,0 177 KM oraz automatyczną skrzynię przekładniową (warto zauważyć, że manualna skrzynie jest jedynie w przypadku silnika 1,5 diesel 130 KM. Poza tym każdy PEUGEOT 508 jest oferowany w wersji automat). Nie jest to jednak zwykły „automat”. Wyróżniającym się elementem na konsoli środkowej jest dźwignia elektrycznego, impulsowego układu sterowania ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Jej stylistyka jeszcze bardziej podkreśla nowoczesne miejsce kierowcy, a dzięki łopatkom pod kierownicą w pełni przyczynia się do przyjemności z jazdy.

Zatem po naciśnięciu przycisku uruchomienia silnika, pociągam dźwignię do tylu i… mam załączony kierunek jazdy do przodu. Dodatkowo po naciśnięciu przycisku obok włącznika silnika możemy wybrać system „sport”, „neutrał” lub „eco” i odpowiednio dostroić reakcję silnika na naciskanie na pedał przyspieszenia. Dodatkowo PEUGEOT 508 wyposażony jest również w system i-Cockpit® Amplify, który dzięki dwóm całkowicie konfigurowalnym nastrojom wnętrza „Boost” i „Relax” pobudza zmysły:

  • wzroku poprzez regulację intensywności oświetlenia ambientowego i możliwość wyboru koloru ekranów,

  • słuchu poprzez możliwość dostosowania ustawień muzycznych.

Ustawiam zatem sportowe uosobienia samochodu i ruszam z Warszawy do Krakowa.

Wyróżniającym się elementem na konsoli środkowej jest dźwignia elektrycznego, impulsowego układu sterowania ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Jej stylistyka jeszcze bardziej podkreśla nowoczesne miejsce kierowcy, a dzięki łopatkom pod kierownicą w pełni przyczynia się do przyjemności z jazdy.

Pierwsze co dostrzegam na trasie to… komfort akustyczny. W samochodzie bez względu na fakt jazdy z prędkością 80 km/h, 120 km/h, czy 150 km/h panuje idealnie taka sama cisza. Jest to tym bardziej znamienne, że drzwi nie mają przecież ramek okiennych. To efekt współpracy z najlepszymi dostawcami, którzy doskonale opanowali technologię łączenia szyb okiennych w samochodach sportowych z poszyciami karoseryjnymi. Na przykład z SaarGummi w przypadku uszczelek lub z firmą Inteva w zakresie podnośników szyb. Firmy te dysponują głęboką wiedzą specjalistyczną, uznaną przez niemieckich producentów samochodów klasy Premium. Dodatkowo dzięki wzmocnionej strukturze nadwozia osiągnięto jego większą sztywność, a zatem mniejsze siły działające na drzwi i na okna. Wreszcie zwiększono grubość szyb o 1 mm w stosunku do standardowego wymiaru. Wszystkie te elementy bez wyjątku odnajdujemy na przykład w modelu Audi A5 Sportback”.

Od  poziomu Allure (drugi poziom) jest oferowany ekran w wersji High Definition o przekątnej 10”.. Towarzyszy mu siedem przełączników typu Toggle Switch, które są wyjątkowo dobrze zintegrowane z korpusem deski rozdzielczej umożliwiając bezpośredni i stały dostęp do głównych funkcji: radia, klimatyzacji, nawigacji, parametrów samochodu, telefonu, czy aplikacji mobilnych.

A dynamika jazdy i zużycie paliwa?

Na trasie Warszawa-Kraków, przy przejeździe trasy ze średnią prędkością 98 km/h zużycie paliwa wyniosło 6,8 l/100 km. Jest to wprawdzie więcej niż deklarują aktualne normy WLTP (zużycie paliwa przy bardzo wysokich prędkościach to deklarowane 5,4 l/100 km, przy umiarkowanych – 5,6 l/100 km, przy niskich – 8,3 l/100 km), ale w porównaniu do poprzednich norm NEDC wskazujących poza miastem – 3,9 l/100km, jest to z pewnością bardziej wiarygodne.

Jak sprawdzałem jednak na swej trasie testowej Kraków-Nowy Targ-Krościenko-Zabrzeż-Mszana Dln.-Kraków, przy przejeździe ze średnią prędkością 56 km/h, zużycie wyniosło 5,1 l/100 km. Jeżeli zaś chodzi o jazdę w mieście, to spalanie wersji testowej, wynoszące 7,8 l/100km było jak najbardziej odpowiednie normom ( przypominam wg WLTP zużycie paliwa przy niskich prędkościach to 8,3 l/100 km).

Jeżeli chodzi o walory trakcyjne, to wg danych katalogowych prędkość maks to 235 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 8,3 sek, a elastyczność od 80 do 120 km/h zajmuje 5,7 sek. Nie sprawdzaliśmy tych danych z stoperem, ale dynamika jest z pewnością satysfakcjonująca.

To co zwraca uwagę to doskonała przyczepność na zakrętach. Nisko umieszczony środek ciężkości, szeroki rozstaw kół (1601mm – przód i 1597mm – tył) i opony o wymiarze 235/45R18 sprawiły, że podczas jazdy na łukach i serpentynach samochód był przyklejony do nawierzchni.

Dla kogo?

PEUGEOT 508 zrywa z mitem klasycznego PEUGEOT jako marki popularnej. To pierwszy model, w którym zaakcentowano klasę Premium. Wprawdzie wg norm ustalonych przez koncern PSA klasą premium ma być DS (odpowiednik Audi w koncernie VW), klasą wyższą PEUGEOT (odpowiednik Volkswagena), a klasą popularną Citroen (odpowiednik Skody), ale PEUGEOT 508 jawi się jak Audi A5 Sportback albo co najmniej VW Arteon.

Tyle tylko, że… jest to model z Francji, co w Polsce na dzień dzisiejszy jest jeszcze elementem wpływającym na wartość rezydualną.

Jednakże biorąc pod uwagę wynajem długoterminowy, wartość modelu po okresie uzytkowania przestaje mieć znaczenie. Liczy się tylko fakt użytkowania i prestiż posiadania modelu innego niż wszystkie…

Boguslaw Korzeniowski MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?