Test Citroën C5 Aircross – bliźniak PSA ze wspaniałym zawieszeniem

Citroën i zawieszenie hydro-pneumatyczne to prawdziwy przełom, który w drugiej połowie XX wieku wyznaczał standardy komfortu i bezpieczeństwa. Rozwój elektroniki sprawił jednak, że mit „płynięcia Citroënem po drodze” uległ osłabieniu, a wkrótce pozostał jedynie ciekawostką historyczną. Teraz jednak nadchodzi nowy rozdział…

Przyznam, że od początku mej dziennikarskiej przygody byłem fanem marki Citroën. Trochę w tym zasługi inż. Władysława Potockiego, który był osobą „wprowadzającą Citroëna do III RP”, trochę mego zainteresowania nowinkami technicznymi, jako absolwenta Wydziału Samochodowego Politechniki Krakowskiej, a trochę to zasługa pierwszego Prezesa Citroën Polska pana Alain Martinez, który zaakceptował me starty w RSMPD Citroënem Saxo. W sumie jako jeden z niewielu dziennikarzy w Polsce miałem okazję jeździć Saxo VTS, Citroënem XM i Xantią Activa, oraz poznać fabryki i studia badawcze firmy. Stąd też z ogromnym zainteresowaniem rozpocząłem test modelu Citroën C5 Aircross, który jest powrotem do idei zawieszenia typu „latający dywan”…

Bliźniak Peugeot 3008 i Opla GrandlandX

Prezentowany model jest bliźniaczym pojazdem do dużych Suv-ów Opla i Peugeot, stąd też proporcje i wymiary modelu o długości 4,50 m, szerokości 1,84 m, wysokości 1,67 m plasują C5 Aircross w samym centrum segmentu C SUV-ów.

Wyprofilowane tylne światła mają cztery owalne moduły diodowe 3D z każdej strony nadwozia. Ich ciekawy graficznie układ tworzy magnetyczny efekt i świadczy o zaawansowaniu technologicznym. Światła podkreślają szerokość samochodu, przyciągają wzrok i są natychmiast rozpoznawalne wśród innych samochodów.

Zasadnicza różnica dotyczy oczywiście stylu, gdyż każda marka ma swoje indywidualne spojrzenie na potrzeby klientów, a ich modele tworzą jednorodną linię stylistyczną dla wszystkich typoszeregów marki. W przypadku Citroëna tym wyróżnikiem jest szeroki przód z wyraźnie widocznym logo marki, ledowymi dwurzędowymi reflektorami oraz imponujący grill, oddające w pełni tożsamość marki Citroën. Górny rząd świateł obejmujący światła dzienne i kierunkowskazy jest wyraźnie obrysowany chromowaną listwą, natomiast dolne światła są wbudowane we wlot powietrza. Ich wygląd sprawia, że C5 Aircross ma nowoczesne i ekspresyjne spojrzenie. Długa i wysoko umieszczona pokrywa silnika z mocno zaznaczonymi wyprofilowaniami, które podkreślają trwałość i wytrzymałość konstrukcji, natychmiast kojarzy się z formami zastosowanymi w concept carze Aircross. Przedni zderzak z osłoną podwozia w dolnej części ma gładkie płaszczyzny i łagodny zarys, który jest przedłużeniem monolitycznych kształtów reszty nadwozia.

Oczywiście niezmiernie ważne stały się też wyraźnie zaakcentowane elementy podkreślające charakter modelu SUV, a jednocześnie przynależność do marki jak:

  • Osłony nadkoli i progów, które są nieodłącznymi elementami każdego SUV-a, uwydatniają wyraziste wyprofilowanie zabezpieczeń Airbump®, a kolorystyczne akcenty nadają modelowi C5 Aircross nowoczesny charakter.

  • Linia szyb jest podkreślona chromowaną listwą w kształcie litery „C”, która akcentuje osobowość i przestronne wnętrze samochodu C5 Aircross. Boczne elementy wykończeniowe nawiązują do samochodu studyjnego Aircross i dodają oryginalności sylwetce C5 Aircross.

  • Wyprofilowane tylne światła mają cztery owalne moduły diodowe 3D z każdej strony nadwozia. Ich ciekawy graficznie układ tworzy magnetyczny efekt i świadczy o zaawansowaniu technologicznym. Światła podkreślają szerokość samochodu, przyciągają wzrok i są natychmiast rozpoznawalne wśród innych samochodów.

Osłony nadkoli i progów, które są nieodłącznymi elementami każdego SUV-a, uwydatniają wyraziste wyprofilowanie zabezpieczeń Airbump®, a kolorystyczne akcenty nadają modelowi C5 Aircross nowoczesny charakter

Wnętrze – to po prostu Citroën obecnych lat

Wnętrze nowego C5 Aircross zapowiada komfort już po otwarciu drzwi. Odnajdujemy tam styl, który po raz pierwszy zaproponowano w modelu Cactus, czyli minimalizm i prostotę, a równocześnie wykończenie przypominające styl dostrzegalny na starych meblach. Te cechy najlepiej podkreślają:

  • Zaokrąglone kształty deski rozdzielczej wykonane z miękkiego materiału kontrastujące z technicznymi elementami wykonanymi z metalu. Uwagę zwracają podwójne nawiewy usytuowane w górnej partii deski rozdzielczej, podkreślające trwałość i solidność. Po stronie kierowcy, tablica przyrządów dysponuje ekranem cyfrowym TFT o przekątnej 12,3”. Pośrodku deski znajdują się nawiewy i pojemnościowy 8” ekran dotykowy HD z listwą sterowania dotykowego, które tworzą doskonale zintegrowany blok i podkreślają solidny i nowoczesny charakter deski rozdzielczej. Nawiewy o wyrazistych kształtach z chromowanymi, czarnymi akcentami zapewniają wysoki komfort termiczny i stanowią charakterystyczny element SUV-a marki Citroën

  • Masywna i wysoka konsola centralna wykonana jest z wysokiej jakości materiałów. Charakterystycznym elementem wnętrza w segmencie SUV-ów jest okazała konsola centralna, która dysponuje szerokim podłokietnikiem. W jej wnętrzu znajdziemy obszerne, praktyczne i estetycznie zaprojektowane schowki

  • Graficzne przeszycia foteli poprowadzone na szerokość kabiny podkreślają wrażenie przestrzeni i komfortu. W nowym C5 Aircross odnajdujemy koncepcję sofy zapoczątkowanej w modelu C4 Cactus, która tym razem nosi cechy stylistyki segmentu SUV-ów. Szerokość wnętrza jest podkreślona elementami graficznymi w postaci przebiegających na szerokość kabiny barwnych pasów na oparciach foteli, które są wyróżnikiem i wyszukanym dodatkiem wystroju.

  • Kabina wypełniona jest światłem wpadającym przez duży, otwierany dach panoramiczny, a także poprzez przeszklone na całym obwodzie nadwozie, zapewniając pasażerom i kierowcy przyjemne wrażenie otwartej przestrzeni i komfortu.

Wnętrze nowego C5 Aircross zapowiada komfort już po otwarciu drzwi. Odnajdujemy tam styl, który po raz pierwszy zaproponowano w modelu Cactus, czyli minimalizm i prostotę, a równocześnie wykończenie przypominające styl dostrzegalny na starych meblach.

Na drodze… to dawny Citroën

Jak wspominałem na początku jestem fascynatem zawieszenia stosowanego w dużych Citroënach i dotyczy to zarówno klasycznego hydro-pneumatycznego jaki był w Xantii (zresztą byłem posiadaczem dwóch takich modeli), jak nowszych w wersji Hydroactiv. Stąd też z zainteresowaniem czekałem, czy Citroën wycofa się całkowicie z tego rozwiązania, czy też wprowadzi nowe doskonale zawieszenie.

Przyznam, że rozwiązanie w tym modelu zaskoczyło mnie. Nie jest to bowiem nowa generacja zawieszenia hydro-pneumatycznego z fantastycznym utrzymywaniem wysokości nadwozia i tłumieniem wstrząsów. Tym razem skupiono się tylko na tłumieniu wstrząsów, a realizuje to Progressive Hydraulic CushionsTM, czyli amortyzatory z poduszkami hydraulicznymi.

Zasada działania jest prosta, ale efekt imponujący. Klasyczne zawieszenie składa się z amortyzatora, sprężyny i mechanicznego ogranicznika. System Progressive Hydraulic CushionsTM ma dodatkowo dwa ograniczniki hydrauliczne z obu stron, jeden odpowiadający za fazę sprężania, a drugi za fazę rozprężania. Zasadę działania prezentuje film Citroen Polska

W zależności od przenoszonych sił działanie zawieszenia obejmuje dwa etapy:

  • W przypadku lekkiego sprężania i rozprężania, sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują ruchy w pionie bez konieczności działania hydraulicznych ograniczników. Ich zastosowanie niezależnie umożliwiło wprowadzenie większego skoku zawieszenia, co przekłada się na efekt „latającego dywanu” i poczucia, że samochód unosi się i płynie nad nierównościami drogi.

  • W przypadku znacznego sprężania i rozprężania, sprężyna i amortyzator współpracują z odpowiednim ogranicznikiem hydraulicznym, który progresywnie spowalnia ruch unikając gwałtownego szarpnięcia na koniec skoku. W przeciwieństwie do klasycznych ograniczników mechanicznych, które pochłaniają energię, ale oddają jej część, ogranicznik hydrauliczny pochłania całą energię. Nie ma więc efektu odbicia.

Jak sprawdzałem na drodze dojazdowej do mego domu, gdzie od ponad roku trwają prace nad kanalizacją opadową i wymianą nawierzchni, faktycznie przejazd po dziurach i wertepach jest tysiąc razy przyjemniejszy niż jazda innym samochodem. Co więcej, także jazda z prędkością ok 50 km/h i nagły najazd na próg zwalniający nie wiąże się z uderzeniem głową w sufit i wypadnięciu drobiazgów ze schowków, ale na płynnym pokonaniu przeszkody.

Duże znaczenie na efekt tego komfortu mają także szerokie i grube fotele samochodu, które dzięki swej podwyższonej pozycji pozwalają lepiej widzieć drogę, oraz dają pasażerom poczucie wygody nawet w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni.

Ale nie tylko wygoda siedzenia się liczą w odczuwalnym komforcie. Jak sprawdzaliśmy na trasie Warszawa Kraków, w modelu jest doskonała izolacja akustyczna, która tłumi hałasy układu jezdnego i szumy aerodynamiczne dzięki zastosowaniu z przodu klejonych, podwójnych szyb z warstwą izolującą. Szczególną wagę przywiązano również do wyciszenia komory silnika.

Testowy C5 Aircross wyposażony był w benzynowy turbodoładowany silnik 1,6 o mocy 180 KM współpracujący z ośmiobiegową automatyczną skrzynią przekładniowy. Taka konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać prędkość maks 219 km,/h, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosiło 8,2 sek.

Warto też zauważyć, nowy C5 Aircross wyposażony jest w system oczyszczania powietrza w kabinie AQS „Air Quality System ”, co w miastach typu Kraków jest jesienią/zimą bardzo fajne. Automatyczna klimatyzacja ma filtr z aktywnym węglem wysokiej wydajności, który zatrzymuje cząsteczki zanieczyszczeń zewnętrznych o średnicy do 2,5 µm i w ten sposób skutecznie oczyszcza powietrze w kabinie. Czujnik wykrywający zanieczyszczenie powietrza na zewnątrz, który znajduje się w systemie AQS dostosowuje automatycznie tryb cyrkulacji powietrza wewnątrz kabiny.

A wielkość wnętrza?

Z długim na 2,73 m rozstawem osi, C5 Aircross zapewnia pasażerom przestrzeń „Best in Class”, zwłaszcza na tylnych miejscach. Z przodu, niezbyt rozległa deska rozdzielcza daje poczucie wolnej przestrzeni. Z tyłu, pasażerowie mają do dyspozycji dużo miejsca na wysokości kolan (201mm) i nad głowami (954 mm). Doskonale zaplanowano też schowki do których można schować wszelkie przedmioty codziennego użytku. Szczególne znaczenie ma szeroka i głęboka konsola centralna kryjąca w sobie duży, chłodzony schowek pod środkowym podłokietnikiem z uchwytami na kubki dostępne dla pasażerów z przodu. Dla pasażerów z tyłu podobne uchwyty są ukryte w podłokietniku.

Pokrywa bagażnika otwiera się elektrycznie poprzez system sterowania bez użycia rąk. Wystarczy wsunąć stopę pod zderzak tylny, by uruchomić otwieranie bagażnika. Możliwość szerokiego otwarcia, proste ściany i duża pojemność 482 litrów sprawiają, że bagażnik jest dostosowany do wszelkich potrzeb, czy to w czasie weekendu, wyjazdu z rodziną, zakupów w centrum handlowym lub podczas wypadów sportowych. Dwupoziomowa podłoga bagażnika pozwala podzielić jego przestrzeń, tak aby bezpiecznie umieścić w nim nawet najmniejsze przedmioty.

System koryguje tor jazdy i ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka przekroczenia linii bez użycia kierunkowskazu. Jeśli kierowca chce utrzymać wybrany tor jazdy, może uniemożliwić systemowi korektę poprzez przytrzymanie kierownicy.

Na trasie… rozwiązania PSA

Nie jest to pierwszy samochód koncernu z systemami wspomagającymi kierowcę, który miałem okazję testować, gdyż wiele jeździłem już Peugeotami 3008 i 5008, czy DS7 Crossabck. Zamiast rozwodzić się nad systemem Infotaiment wspomnę zatem jedynie, że C5 Aircross udostępnia pasażerom intuicyjnie działające systemy, zaawansowane technologicznie, by mogli być online, wymieniać wiadomości, korzystać z nawigacji, relaksować się. Samochód wyposażony jest w nawigację satelitarną 3D najnowszej generacji Citroën Connect Navi. Do zalet systemu nawigacji należą: pojemnościowy ekran 8” czuły nawet na najmniejszy dotyk, funkcja sterowania głosem do nawigacji, telefon i multimedia pozwalające posługiwać się urządzeniem bez odrywania wzroku od drogi. System ma również funkcję Mirror Screen (Apple CarPlayTM ) z możliwością bezpiecznego korzystania z aplikacji na smartfonie za pośrednictwem ekranu dotykowego i usług internetowych takich jak prognoza pogody, czy informacje o ruchu drogowym. Ponadto, C5 Aircross jest wyposażony w funkcję indukcyjnego, bezprzewodowego ładowania smartfonu.

Dodatkowo C5 Aircross został wyposażony w najlepsze, istniejące urządzenia wspomagające, bezpieczne i skuteczne w codziennym użytkowaniu, ułatwiające jazdę i zapobiegające ryzyku wypadków. Systemy te są pierwszym krokiem na drodze do stworzenia samochodu autonomicznego.

  • System monitorowania ograniczeń prędkości: system rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i wyświetla te informacje na ekranie tablicy rozdzielczej. Prędkość może zostać zarejestrowana jednym ruchem jako prędkość zadana do regulatora/ogranicznika prędkości

  • System automatycznego przełączania świateł: zwiększa komfort prowadzenia nocą i podnosi bezpieczeństwo dzięki automatycznej zmianie świateł z drogowych na mijania (i odwrotnie).

  • Active Safety Brake: system służy zapobieganiu kolizji również przy maksymalnych prędkościach poprzez kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby oraz radar 24GHz wbudowany w przedni zderzak. Urządzenia te wykrywają i analizują przeszkody pojawiające się przed samochodem. System włącza automatyczne hamowanie samochodu w razie ryzyka kolizji.

  • Aktywny regulator prędkości z funkcją Stop: dzięki umieszczonemu z przodu radarowi wykrywa obecność samochodu jadącego z przodu, automatycznie utrzymuje określoną wcześniej przez kierowcę bezpieczną odległość, odpowiednio sterując hamowaniem lub przyspieszaniem aż do całkowitego zatrzymania. System jest aktywny przy prędkościach od 30 do 180 km/h. Umożliwia kontrolę prędkości, odległości między pojazdami oraz ogranicza przyspieszanie w trakcie pokonywania zakrętów.

  • System aktywnego monitorowania pasa ruchu: kamera znajdująca się w górnej części przedniej szyby rozpoznaje linie wyznaczające pasy ruchu, stale analizuje obraz i określa położenie samochodu. System koryguje tor jazdy i ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka przekroczenia linii bez użycia kierunkowskazu. Jeśli kierowca chce utrzymać wybrany tor jazdy, może uniemożliwić systemowi korektę poprzez przytrzymanie kierownicy.

  • System aktywnej kontroli martwego pola: ostrzega kierowcę za pomocą kontrolki wbudowanej w lusterko zewnętrzne o pojawieniu się innego samochodu w martwym polu widzenia. Jeśli funkcja aktywnego alarmu niezamierzonego przekroczenia linii jest włączona, a kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz i zacznie skręcać w stronę, po której znajduje się samochód w martwym polu, system zwiększy opór w układzie kierowniczym, aby odwieść kierowcę od tego zamiaru i zapobiec kolizji.

  • Vision 360°: system wyświetla na ekranie otoczenie samochodu, widziane z góry, dzięki kamerom o zakresie 180° umieszczonym z przodu i z tyłu samochodu.

Grip Control wykorzystuje system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych wbudowany w blok elektroniczny ESP, który kontroluje poślizg przednich kół napędzanych stosując różne tryby działania dostosowujące się do rodzaju nawierzchni.

Silnik i układ

Testowy C5 Aircross wyposażony był w benzynowy turbodoładowany silnik 1,6 o mocy 180 KM współpracujący z ośmiobiegową automatyczną skrzynią przekładniowy. Taka konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać prędkość maks 219 km,/h, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosiło 8,2 sek. Niestety jazda z ułańską fantazją odbija się na zużyciu paliwa. Jak sprawdzałem szybki przejazd z Warszawy do Krakowa to zużycie ok 8,7 l/100 km. Gdy jeździłem spokojnie na mojej testowej trasie Kraków-Nowy Targ- Krościenko- Zabrzeż- Mszana Dolna- Kraków, komputer wskazał zużycie 6,2 l/100 km, ale ani razu nie przekroczyłem 110 km/h, a najczęściej jechałem przepisowe 50-70 km/h.

W mieście, podczas normalnych jazd przez Kraków, zużycie wyniosło 8,3 l/100 km.

Brak napędu na wszystkie koła

Jestem niepoprawnym marzycielem, gdyż zawsze w wersjach SUV szukam napędu na cztery koła. Tymczasem to co dla mnie, osoby mieszkającej w terenie podgórskim i czasami zmuszonej do odgarniania śniegu aby wyjechać spod domu (dwa-cztery razy w roku?!?) jest istotne, dla większości jest zbędnym dodatkiem.

Możliwość szerokiego otwarcia, proste ściany i duża pojemność 482 litrów sprawiają, że bagażnik jest dostosowany do wszelkich potrzeb, czy to w czasie weekendu, wyjazdu z rodziną, zakupów w centrum handlowym lub podczas wypadów sportowych

Nie dość, że śnieg występuje obecnie bardzo rzadko, to w większości Polski zima jest tylko pochmurną pogodą. Tak więc napęd na przednią oś jest w zupełności wystarczający. Zwłaszcza jak model posiada system Grip Control (opcja za 1100 zł), czyli urządzenie ułatwiające poruszanie się w trudnym terenie poprzez poprawę trakcji samochodu w trybie jazdy poza utwardzoną nawierzchnią. Grip Control wykorzystuje system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych wbudowany w blok elektroniczny ESP, który kontroluje poślizg przednich kół napędzanych stosując różne tryby działania dostosowujące się do rodzaju nawierzchni. Grip Control oferuje 5 trybów działania: standardowy, jazda po piasku, terenowy, jazda po śniegu oraz tryb ESP OFF. System ma również funkcję Hill Assist Descent Control (HADC), która ułatwia bezpieczny zjazd dzięki pełnej kontroli nad samochodem i torem jazdy po drodze o dużym nachyleniu. System utrzymuje bardzo niską prędkości samochodu (3 km/h), zapewniając kontrolę nad samochodem i bezpieczeństwo.

Dla kogo?

To model dla osób szukających SUV-a segmentu C. W przeciwieństwie do innych modeli ma perfekcyjne zawieszenie i komfort jazdy jest znacznie wyższy niż w modelach konkurencji. Pozostaje jedynie styl nadwozia. O ile bowiem C3 Aircross jest wersją znacznie bardziej przyciągającą wzrok niż Opel Crossland X, czy Peugeot 2008, o tyle w przypadku C5 Aircross, mnie osobiście bardziej podoba się Peugeot 3008. Oczywiście jednak on nie ma takiego zawieszenia made in Citroën…

Bogusław Korzeniowski MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?