Mercedes GLB – trochę techniki

Zorientowany na off-road: design nadwozia

Charakterystyczne proporcje GLB podkreślają jego off-roadowy sznyt: dominują tu mocno zaakcentowane płaszczyzny, zredukowane linie i precyzyjne łączenia. Niemal pionowy przedni pas stanowi wyraźny dowód „terenowych” genów nowego modelu, podobnie jak krótkie przednie i tylne nawisy.

W profilu GLB dominuje muskularne przetłoczenie na wysokości słupka C, a jego efekt wzmacnia podniesiona linia szyb. Zachodzące na progi drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza i chronią otwory drzwiowe przed zabrudzeniami,a jednocześnie zwiększają poziom ochrony przy zderzeniu bocznym. Osłony ochronne dookoła nadwozia podkreślają „terenowy” charakter pojazdu, podobnie jak umieszczone z przodu i z tyłu nakładki w kształcie osłon podwozia.

Zjawiskowy design sprawia, że Mercedes-Benz GLB ma niepowtarzalny, typowy dla SUV-a charakter” – mówi Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG. „Wyraziste formy – o zredukowanych liniach i mocno zaakcentowanych powierzchniach – odzwierciedlają naszą filozofię projektowania – język zmysłowej przejrzystości”.

Z aluminiowymi akcentami: wystrój wnętrza

Deska rozdzielcza składa się z pojedynczego elementu z optycznymi wycięciami w miejscach kierowcy i pasażera z przodu. Kierowca ma przed sobą panoramiczny kokpit z wyświetlaczem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowością jest charakterystyczny „off-roadowy” element przypominający aluminiową rurę, który wzbogaca dolną sekcję tablicy przyrządów i łączy się z trzema okrągłymi otworami wentylacyjnymi. Podkreśla on wrażenie solidności, a jednocześnie nawiązuje do aspektu radości z jazdy. Poniżej znalazł panel sterowania wentylacją z przyciskami, które sprawiają wrażenie, jakby zostały wyfrezowane z jednego kawałka aluminium. Rurowe elementy z wykończeniem przypominającym elementy obrabiane maszynowo znalazły się także w konsoli środkowej. Na drzwiach charakter SUV-a podkreśla poziomy uchwyt, który – od linii designu Progressive wzwyż – również przypomina aluminiową ruręz powierzchnią obrabianą maszynowo.

Funkcja oświetlenia terenowego

Na życzenie GLB jest dostępny z reflektorami LED High Performance lub MULTIBEAM LED. Te ostatnie pozwalają na niezwykle szybkie i precyzyjne, elektronicznie sterowane dopasowanie strumienia światła do aktualnej sytuacji na drodze.

Opcjonalnie dostępne są również przednie światła przeciwmgłowe LED, które oświetlają obszar szerszy niż reflektory główne. Ich niskie zamocowanie w przednim zderzaku pomaga zmniejszyć ryzyko oślepienia.

Modele 4MATIC oferują pakiet Off-Road Engineering, który – w połączeniu z reflektorami LED MULTIBEAM – obejmuje specjalną funkcję oświetlenia terenowego. Ułatwia ona dostrzeżenie przeszkód podczas jazdy w trudnym terenie po zmroku. Światła doświetlające zakręty pozostają wówczas na stałe włączone do prędkości 50 km/h. Efekt: szeroki, jasny strumień światła bezpośrednio przed pojazdem.

Od A jak „asystent” do U jak „urządzenia ubieralne”: szczegóły techniczne

GLB korzysta z technicznych osiągnięć obecnej generacji kompaktowych modeli Mercedes-Benz. Ich lista obejmuje m.in.:

  • Czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, kompleksowo zmodernizowane na potrzeby wprowadzenia odnowionej gamy aut kompaktowych: nad poprzednią generacją jednostek napędowych górują one zarówno znacznie wyższą mocą, jak i lepszą efektywnością oraz niższym poziomem emisji spalin.
  • Systemy wspomagające oferujące funkcje znane z Klasy S: dzięki udoskonalonym układom radarów i kamer GLB może „widzieć” drogę do 500 m w przód i w określonych sytuacjach poruszać się częściowo autonomicznie – np. w wygodny sposób dostosowywać prędkość przed zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami przy użyciu aktywnego asystenta odległości DISTRONIC (Active Assist Assistance DISTRONIC), korzystającego z map i danych nawigacyjnych. Wśród nowych funkcji aktywnego asystenta kierowania (Active Steering Assist) jest między innymi intuicyjna funkcja aktywnej zmiany pasa ruchu (Active Lange Change Assist). A jeśli wyposażenie obejmuje aktywnego asystenta parkowania wraz z PARKTRONIC, GLB oferuje też rozbudowaną funkcję automatycznego ponownego uruchamiania silnika na autostradach.
  • Komfortowe zawieszenie: z przodu GLB zaopatrzono w kolumny McPhersona, a z tyłu – w izolowaną pod względem hałasów i wibracji oś wielowahaczową ze sprężynami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, które oferuje kierowcy wybór pomiędzy bardziej komfortowym a szczególnie sportowym zestrojeniem za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.
  • Intuicyjny w obsłudze system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience): mocny komputer, wyśmienitej jakości matryce i grafiki, indywidualizowana zawartość, a także kolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, „samouczące się” oprogramowanie oraz sterowanie głosowe aktywowane hasłem „Hej Mercedes” – oto kluczowe zalety systemu inforozrywki GLB.
  • Kontrola komfortu ENERGIZING: scala różne systemy pojazdu z dziedziny komfortu i wykorzystując ścieżkę dźwiękową, nastrojowe oświetlenie oraz inne funkcje (np. masaż), oferuje szereg programów korzystnie wpływających na samopoczucie podróżujących –np. wyciszających lub pobudzających. Trener ENERGIZING COACH zaleca wybór konkretnego programu zależnie od sytuacji. A jeśli z pojazdem połączony jest smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 lub inne kompatybilne urządzenie ubieralne firmy Garmin®, precyzję tych zaleceń zwiększają osobiste dane, takie jak poziom stresu lub jakość snu.

Więcej trakcji: napęd na wszystkie koła 4MATIC

Na życzenie GLB może być wyposażony w stały napęd na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Napęd ma sportową konfigurację, a kierowca może dodatkowo wpływać na jego charakterystykęza pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT. Do wyboru są trzy różne mapy sterowania sprzęgłem napędu, aczkolwiek w każdym z trybów układ i tak elastycznie reaguje na bieżące warunki. Podczas normalnej jazdy program Eco/Comfort bazuje na rozkładzie momentu obrotowego w stosunku 80:20 (przednia oś:tylna oś), zaś w programie Sport wynosi on 70:30. W trybie Off-road sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozdział siły napędowej wynosi 50:50.

Komponenty napędu 4MATIC obejmują wałek odbioru mocy do tylnej osi, który połączono z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną, oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze zintegrowanym sprzęgłem wielotarczowym. Sprzęgło jest sterowane elektromechanicznie. Aby zsunąć lub rozsunąć jego tarcze, silnik elektryczny wywiera na nie osiowy nacisk za pomocą koła koronowego i specjalnie wyżłobionej, okrągłej membrany (z ang. ball ramp). Za kompensację różnicy w pokonywanej odległości/prędkościach obrotowych tylnych kół odpowiada dyferencjał tylnej osi. Zalety takiego układu sterowania to przede wszystkim: praca niezależna od prędkości obrotowej silnika(w całym zakresie regulacji), wstępne sterowanie sprzęgłem jeszcze podczas postoju, a dzięki zastosowaniu membrany – także większa efektywność.

Przydatny w lekkim terenie: pakiet Off-Road Engineering

Poza wspomnianym już off-roadowym oświetleniem pakiet Off-road Engineering oferuje dodatkowy tryb jazdy, w którym moc silnika i sterowanie ABS-em zostają dostosowane do poruszania się w lekkim terenie. Można go aktywować za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT.

Inne elementy pakietu Off-Road Engineering:

  • Na wyświetlaczu multimediów można wywołać animację warunków drogowych. Realistyczna prezentacja nachylenia drogi, kąta przechyłu i ustawień technicznych pomaga kierowcy prawidłowo oceniać sytuację przed przeprowadzaniem manewrów.
  • Utrzymywanie prędkości zjazdu (DSR – Downhill Speed Regulation) automatycznie, dzięki ingerencji układu hamulcowego, dostosowuje prędkość na stromych zjazdach zgodnie ze wstępną określoną wartością (pomiędzy ok. 2 a 18 km/h) – można ją odczytać w zestawie wskaźników i na opcjonalnym ekranie head-up.

Mocne i efektywne: jednostki napędowe

Gama silnikowa nowego GLB obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne – kompleksowo zmodernizowane na potrzeby odnowionej gamy modeli kompaktowych. W porównaniu z jednostkami poprzedniej generacji charakteryzują się one znacznie większą mocą oraz niższym zużyciem paliwa i poziomem emisji spalin.

Bazowy silnik benzynowy M 282 o pojemności skokowej 1,33 litra w GLB 200 (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,0-6,2 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 137-142 g/km) dysponuje funkcją odłączania cylindrów z myślą o efektywnej pracy w zakresie częściowego obciążenia.

Dwulitrowy silnik M 260 w GLB 250 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym 7,2-7,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 165-169 g/km) ma żeliwne tuleje cylindrowe w bloku silnika z odlewanego aluminium, rozszerzające się w dolnej części zgodnie z koncepcją CONICSHAPE® – opracowaną przez Mercedes-Benz techniką znaną jako „honowanie stożkowe”. Efekt: zminimalizowane tarcie tłoka i niższe zużycie paliwa. Układ zmiennych faz rozrządu w aluminiowej, czterozaworowej głowicy pozwala na dwustopniową regulację skoku zaworów po stronie wydechowej.

Dzięki dalszej rozbudowie układu oczyszczania spalin 2-litrowy silnik wysokoprężny (OM 654q) w wariantach GLB 200 d/GLB 220 dz dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,9-5,0 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 129-133 g/km) spełnia już drugi poziom RDE (Real Driving Emissions – badania w rzeczywistych warunkach jazdy), który nie będzie obowiązkowy do 2020 r., i jest zgodny z normą Euro 6d.

Dane techniczne w skrócie:

 

GLB 200

GLB 250 4MATIC

Przekładnia

7G-DCT (automatyczna)

8G-DCT (automatyczna)

Pojemność skokowa (ccm)

1332

1991

Moc maks. (kW/KM)

120/163

165/224

przy obr./min

5500

5800

Maksymalny moment obr. (Nm)

250

350

przy obr./min

1620-4000

1800-4000

Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km)

6,0-6,2

7,2-7,4

Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km)

137-142

165-169

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,1

6,9

Prędkość maks. (km/h)

207

236

 

GLB 200 d

GLB 200 d 4MATIC

GLB 220 d 4MATIC

Przekładnia

8G-DCT (automatyczna)

8G-DCT (automatyczna)

8G-DCT (automatyczna)

Pojemność skokowa (ccm)

1951

1951

1951

Moc maks. (kW/KM)

110/150

110/150

140/190

przy obr./min

3400-4440

3400-4440

3800

Maksymalny moment obr. (Nm)

320

320

400

przy obr./min

1400-2600

1400-2600

1600-2400

Zużycie paliwa w cyklu łączonym(l/100 km)

4,9-5,0

5,2-5,5

5,2-5,5

Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km)

129-133

136-144

138-146

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,0

9,3

7,6

Prędkość maks. (km/h)

204

201

217

* Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 są tymczasowe i zostały określone przez służbę technicznąw procesie certyfikacji zgodnie z metodą pomiarową WLTP i skorelowane z danymi NEDC. Homologacja typu WE i certyfikat zgodności z danymi oficjalnymi nie są jeszcze dostępne. Możliwe są różnice między podanymi wartościami a danymi oficjalnymi.

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?