Toyota i dpowiedniki słynnych Lexusów. Znasz wszystkie?

Luksus niejedno ma imię. Lexus też. Japońska marka weszła na rodzimy rynek dopiero w 2005 roku, więc przez ponad półtorej dekady jej samochody były w Japonii oferowane ze znaczkiem Toyoty. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Lexus LS – Toyota Celsior

LS nie bez powodu znalazł się na początku listy. Luksusowy sedan, wprowadzony na rynek 1989 roku, jest pierwszym modelem w historii Lexusa. Przed jego stworzeniem macierzysta Toyota miała w ofercie luksusowe auta Crown i Century, ale były one przeznaczone dla japońskiego nabywcy. LS, którego nazwa pochodziła wprost od słów Luxury Sedan, miał wyprowadzić japoński luksus na szerokie wody. Misja się powiodła, a aktualnie z salonów samochodowych wyjeżdża 5. generacja auta. Do 2006 roku samochód był sprzedawany w Japonii jako Toyota Celsior.

Lexus GS – Toyota Aristo

GS to kolejna duża limuzyna Lexusa. Auto zadebiutowało w 1991 roku w Japonii jako Toyota Aristo. I co ciekawe, było pierwszym samochodem, pod którego maskę trafiły legendarne, mocarne silniki R6 3.0 2JZ-GE i 2JZ-GTE, kojarzone dzisiaj głównie z Toyotą Suprą 4. generacji. Jako Lexus GS samochód zadebiutował dwa lata po jego japońskiej premierze, a pod nazwą Toyota Aristo był sprzedawany w Japonii do 2005 roku. Dzisiaj w salonach znajdziemy 4. generację Lexusa GS.

Lexus ES – Toyota Camry Prominent/Windom

Pozostajemy w świecie sedanów Lexusa. I powracamy do początków japońskiej marki, bowiem ES to drugi po limuzynie LS model w historii Lexusa. Premiera tego mniejszego sedana również odbyła się w 1989 roku. Początkowo auto sprzedawano w Japonii jako Toyotę Camry Prominent, wyróżniającą się na tle innych Camry wyjątkowo bogatym wyposażeniem, a od 2. do 4. generacji, czyli do 2006 roku pod nazwą Toyota Windom. Przednionapędowy Lexus ES przez lata doczekał się aż 7 generacji, a do Europy i Japonii auto trafiło po raz pierwszy w zeszłym roku.

Lexus IS – Toyota Altezza

IS to najmłodszy i najmniejszy sedan Lexusa. Samochód zadebiutował w 1998 roku. Jego pierwsza generacja, produkowana 7 lat, była sprzedawana w Japonii pod nazwą Toyota Altezza. Auto wyposażono w tylne światła z całkowicie przeźroczystymi kloszami, tak charakterystyczne, że przeszły do historii jako Altezza Lights. Pierwsza generacja modelu również była dostępna ze słynnymi silnikami 2JZ-GE. Lexus IS I występował również w wersji kombi SportCross, która w Japonii otrzymała nazwę Altezza Gita. Obecnie na rynku znajduje się IS w 3. odsłonie.

Lexus SC – Toyota Soarer

Pierwsze sportowe coupe Lexusa zadebiutowało w 1991 roku. Klasyczne auto z napędem na tył i mocnym silnikiem z przodu (R6 2JZ-GE albo V8 1UZ-FE) występowało w Japonii pod nazwą Toyota Soarer. Sportowy model Toyoty trafił do sprzedaży już w 1981 roku, a wspólną konstrukcją z Lexusem SC stał się w ramach swojej trzeciej, a później czwartej generacji. Druga odsłona Lexusa SC zadebiutowała w 2001 roku, a 4 lata później Toyota Soarer oficjalnie zniknęła z rynku. Model SC pozostał na nim do 2010 roku.

Lexus RX – Toyota Harrier

RX to jeden z najważniejszych modeli w historii Lexusa. Ten pierwszy na świecie luksusowy SUV zadebiutował na początku 1998 roku i wywołał modę, za którą poszło wielu producentów aut. W Japonii samochód nie był jednak sprzedawany z charakterystyczną literą L na masce i pokrywie bagażnika, lecz jako Toyota Harrier. A odkąd w 2005 roku na rynek trafił Lexus RX 400h – pierwszy luksusowy SUV z napędem hybrydowym w historii – auto występowało również pod nazwą Harrier Hybrid. Toyota Harrier przez dwie generacje była bliźniaczym autem dla Lexusa RX i chociaż w 2008 roku luksusowa marka wprowadziła 3. odsłonę SUV-a, Harrier II był dostępny w Kraju Kwitnącej Wiśni aż do 2013 roku. Obecnie Lexus RX i Toyota Harrier to zupełnie oddzielne modele.

Lexus LX – Toyota Land Cruiser

SUV LX zadebiutował w 1995 roku i został oparty na Toyocie Land Cruiser J80. Nic więc dziwnego, że właśnie taką nazwę samochód zachował na japońskim rynku. Lexus LX nie był jednak identyczną kopią Land Cruisera i dysponował bardziej luksusowym wnętrzem oraz bardziej komfortowo zestrojonym zawieszeniem. Od 2. generacji Lexus LX dzielił konstrukcję z Land Cruiserem J100 i był znany w Japonii jako Land Cruiser Cygnus albo po prostu Cygnus. Warto dodać, że w 2002 roku luksusowy SUV stał się pierwszym modelem w historii z systemem noktowizyjnym, opartym na kamerze pracującej w podczerwieni. Od 3. odsłony LX jest modelem zbudowanym od podstaw, a spokrewniona z nim Toyota Land Cruiser J200 pojawiła się na rynku później. LX-a można teraz kupić w japońskich salonach Lexusa.

MOTOMI Magazyn/ infComplexPR

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?