Mercedes-Benz EQC: Elektryczna inteligencja

Nowy Mercedes-Benz EQC (zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 22,3-25,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km)* to pierwszy Mercedes sygnowany marką produktowo-techniczną EQ. Podczas prezentacji prasowej modelu w Oslo, europejskiej „stolicy elektromobilności”, EQC po raz pierwszy zademonstrował swoje wszechstronne właściwości na otwartych drogach. Model konsekwentnie urzeczywistnia zasadę „innowacji skoncentrowanej na człowieku” i sprawia, że elektromobilność jest prosta, niezawodna i wygodna dla użytkownika. EQC łączy doświadczenie oraz wiedzę zebrane na przestrzeni ponad 130 lat motoryzacyjnej inżynierii z przyszłymi wymogami mobilności, a jego marka to symbol „elektrycznej inteligencji”.

Mercedes-Benz EQC to nie tylko pojazd z napędem elektrycznym – to samochód, który łączy charakterystyczne cechy modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy, takie jak jakość, bezpieczeństwo oraz komfort. Innymi słowy, to Mercedes wśród aut na prąd, o czym świadczą jego progresywny design, wyjątkowy komfort jazdy oraz zasięg absolutnie wystarczający do codziennych potrzeb. Potwierdzają to także oferowane usługi – od zoptymalizowanej pod kątem napędu elektrycznego nawigacji aż po zarządzanie ładowaniem. A wszystko to pod hasłem „elektrycznej inteligencji”. W skrócie, wraz z EQC oferujemy pakiet mobilności, który znacznie wykracza poza sam pojazd” – mówi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w Mercedes-Benz Cars.

Optymalne planowanie podróży

Pojedyncze usługi powiązane z elektromobilnością dostępne są już od jakiegoś czasu. EQC przyjmuje jednak nowe, kompleksowe podejście: inteligentne połączenie usług i funkcji znacznie upraszcza korzystanie z pojazdu. Dzięki koordynacji zespołu napędowego, zarządzania akumulatorem i ładowaniem, systemowi informacyjno-rozrywkowemu MBUX, a także zróżnicowanym strategiom rekuperacji oraz usługom cyfrowym Mercedes-Benz EQC reprezentuje nowy początek w świecie elektromobilności.

Doświadczenie użytkownika zaczyna się jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Kierowcy EQC mogą wprowadzać swoje cele nawigacyjne z domu lub z biura oraz z wyprzedzeniem określać czas wyjazdu i temperaturę, jaka ma wówczas panować w kabinie. W rezultacie otrzymują inteligentnie zaplanowaną trasę i czas przybycia na miejsce z uwzględnieniem niezbędnych przystanków na ładowanie. Na życzenie mogą nawet dostawać na swoje urządzenie mobilne powiadomienie typu „push”, gdy proces ładowania zostaje rozpoczęty i zakończony – dzięki czemu nadchodzące podróże można planować jeszcze precyzyjniej. Programowanie poszczególnych funkcji odbywa się również bezpośrednio, za pośrednictwem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), lub przez aplikację Mercedes me.

Inteligentna nawigacja – więcej niż tylko podróż z punktu A do B

Elektryczna inteligencja EQC jest również widoczna w działaniu nawigacji, zoptymalizowanej pod kątem aspektów użytkowania pojazdu elektrycznego. Przy automatycznym planowaniu trasy wykorzystuje ona wiele czynników, w tym ewentualne postoje na ładowanie, i bierze pod uwagę m.in. aktualny stan naładowania akumulatora, pogodę, topografię terenu, natężenie ruchu oraz dostępność stacji ładowania. Obliczanie trasy zawsze bazuje na szybkiej, wygodnej drodze przejazdu z uwzględnieniem jak najmniejszej liczby przystanków na „tankowanie” oraz dokonania tego w możliwie krótkim czasie – dlatego nawigacja preferuje stacje szybkiego ładowania. Użytkownik nie musi przy tym ładować pojazdu do pełna, ale w stopniu adekwatnym do całkowitego czasu podróży.

Co istotne, algorytm planowania trasy dynamicznie reaguje na zmiany warunków podróży, a jej obliczanie może odbywać się zarówno w samochodzie, jak i na urządzeniach zewnętrznych (za pośrednictwem aplikacji Mercedes me). Podróż można zatem wygodnie zaplanować jeszcze przed wyjazdem lub w razie potrzeby skorygować już w drodze. Dodatkowo obsługę samochodu ułatwia sterowanie głosowe LINGUATRONIC dostosowane do wymogów EQC – dzięki rozpoznawaniu naturalnie formułowanych komend. Aby je uaktywnić, wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes”. LINGUATRONIC w połączeniu z MBUX rozpoznaje i rozumie wiele pytań oraz poleceń związanych z aspektami specyficznymi dla aut elektrycznych, jak np.: „Pokaż mi przepływ energii”, „Jakie są teraz ustawienia ładowania?”, „Naładuj samochód do 85 procent” albo „Gdzie jest najbliższa stacja ładowania?”.

W ramach usługi Mercedes me Charge użytkownik EQC zyskuje dostęp do największej na świecie sieci ładowania, która liczy ponad 300 000 punktów i obejmuje stacje różnych operatorów (gminy, parkingi, autostrady, centra handlowe itp.). Dzięki nawigacji zoptymalizowanej pod kątem EQC klienci Mercedes-Benz mogą łatwo dotrzeć do poszczególnych stacji i korzystać z nich za pomocą karty Mercedes me Charge, aplikacji Mercedes me lub bezpośrednio z samochodu. Nie są do tego potrzebne żadne oddzielne umowy: pomijając autoryzację, użytkownicy korzystają ze zintegrowanej funkcji płatności z prostym rozliczaniem. Klient tylko raz musi wybrać preferowaną metodę płatności. Każda procedura pobierania opłat odbywa się automatycznie, a pojedyncze ładowania są wyszczególnione na comiesięcznym rachunku.

Mercedes me Charge zapewnia też dostęp do stacji szybkiego ładowania funkcjonujących w ramach ogólnoeuropejskiej sieci IONITY. Krótkie czasy ładowania zwiększają wygodę podróży, zwłaszcza na długich dystansach. Do 2020 r. IONITY zbuduje i uruchomi około 400 stacji szybkiego ładowania, rozlokowanych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych w Europie. IONITY to spółka joint venture, założona w listopadzie 2017 r. przez koncerny BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company oraz grupę Volkswagen wraz z firmami Audi i Porsche.

„Skrojony na miarę” zespół napędowy – efektywność i dynamika

Aby w pełni wykorzystać zalety lokalnie bezemisyjnego napędu elektrycznego, twórcy pierwszego pojazdu Mercedes-Benz oferowanego pod nową marką produktowo-techniczną EQ zdecydowali się skonstruować zupełnie nowy zespół napędowy z inteligentnym sterowaniem. Zarówno obie jednostki elektryczne (eATS), jak i akumulator zostały stworzone specjalnie dla modelu EQC. Za dostarczanie siły trakcyjnej odpowiadają dwa silniki asynchroniczne – po jednym przy każdej z osi. Jednostki wytwarzają łącznie moc 300 kW (408 KM) oraz maksymalny łączny moment obrotowy o wartości 760 Nm. Motor elektryczny, przekładnię o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronikę zintegrowano we wspólny moduł o wyjątkowo kompaktowych wymiarach.

Niewielkie jednostki elektryczne (eATS) przy przedniej i tylnej osi zapewniają EQC właściwości jezdne pojazdu z napędem na wszystkie koła. Inteligentne sterowanie pozwala na dynamiczny rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami w szerokim zakresie roboczym, tworząc warunki do uzyskania wysokiej dynamiki jazdy. Aktywne „przerzucanie” siły napędowej między przednią i tylną osią zawsze zapewnia satysfakcjonującą równowagę pomiędzy mocą a efektywnością.

Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, jednostki elektryczne mają odmienną konfigurację: zadaniem przedniego silnika jest osiągnięcie możliwie najlepszej efektywności w zakresie niskich i średnich obciążeń, a tylny odpowiada za dynamiczne walory pojazdu.

Akumulator: pojemna bateria własnej produkcji

Najważniejszym elementem EQC jest akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu. Przy pojemności 80 kWh (cykl WLTP)* – wykorzystując zaawansowaną do zasilania pojazdu strategię działania – zapewnia zasięg od od 374 do 417 km (cykl WLTP)*.

Najnowszej generacji akumulator litowo-jonowy składa się z 384 ogniwi znajduje się w podłodze pojazdu, pomiędzy osiami. Bateria ma modułową konstrukcją – składa się z dwóch modułów po 48 ogniw i czterech po 72 ogniwa każdy. Jej maksymalne napięcie wynosi 405 V, a pojemność znamionowa – 230 Ah.

Cały system akumulatora jest chłodzony cieczą. Przy niskich temperaturach, w trakcie ładowania, o jego wyśmienitą wydajność i efektywności dba podgrzewacz. Bateria stanowi integralną część koncepcji ochrony w razie zderzenia. Jej niskie, centralne umiejscowienie ma również pozytywny wpływ na prowadzenie EQC. Akumulator jest produkowany w Kamenz w Niemczech, przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIVE.

 

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?