Mercedes-Benz EQC: Elektryczna inteligencja – technika JAZDY

Inteligentna rekuperacja i systemy wspomagające

Aby uzyskać maksymalny możliwy zasięg, Mercedes-Benz EQC ładuje swoje akumulatory także w ruchu. W trybie wybiegu lub podczas hamowania ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja). Oba silniki elektryczne pracują wówczas jako generatory. Pozwala to osiągnąć maksymalne opóźnienie rekuperacji.

Kierowca ma jednak duży wpływ na intensywność rekuperacji – może regulować jej poziom za pomocą manetek przy kierownicy. Ta z lewej strony zwiększa poziom rekuperacji, a z prawej – zmniejsza. Do wyboru są następujące poziomy:

  • D Auto (stopień rekuperacji regulowany przez ECO Assist w zależności od sytuacji)
  • D + (wybieg)
  • D (niski stopień rekuperacji)
  • D – (pośredni stopień rekuperacji)
  • D – – (wysoki stopień rekuperacji; pozwala na jazdę z tzw. jednym pedałem, ponieważ w większości sytuacji opóźnienie rekuperacji jest wystarczające, by nie korzystać z pedału hamulca)

Szczególnie inteligentnym narzędziem jest system wspomagający ECO Assist, który wspiera kierowców w uzyskaniu maksymalnej efektywności. Zgodnie z maksymą „predykcyjnej jazdy na rzecz ekonomiki” łączy on dane nawigacyjne, działanie funkcji rozpoznawania znaków drogowych oraz informacje z inteligentnych asystentów bezpieczeństwa (radar i kamera stereo). Efekt: ECO Assist kompleksowo pomaga kierowcom we wdrażaniu skutecznej strategii efektywności i podpowiada, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu, np. gdy pojazd zbliża się do ograniczenia prędkości, a także poprzez aktywację funkcji takich jak jazda wybiegiem oraz odpowiedniego stopnia rekuperacji.

Aktywne monitorowanie zasięgu – w połączeniu z nawigacją zoptymalizowaną pod kątem modelu EQC – pozwala na dotarcie do miejsca docelowego nawet wtedy, gdy pominięty zostanie postój przewidziany na ładowanie. Co więcej, kierowca ma do dyspozycji tryb jazdy na rzecz maksymalizacji zasięgu – Max Range, który został opracowany specjalnie dla Mercedesa EQC. W trybie tym jest zachęcany do utrzymywania ograniczenia prędkości za pomocą punktu oporu pedału gazu, dzięki czemu może dojechać do kolejnej stacji ładowania albo miejsca docelowego.

W swoich rekomendacjach co do strategii efektywnej jazdy ECO Assist bierze pod uwagę następujące sytuacje drogowe i informacje: profil trasy (zakręty, skrzyżowania, ronda, podjazdy i zjazdy), ograniczenia prędkości oraz odległość od poprzedzających pojazdów.

Strategiczna jazda na rzecz większego zasięgu

Zużycie energii i zasięg pojazdów elektrycznych w dużym stopniu zależą od stylu jazdy. EQC wspiera kierowcę, oferując tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce (oferta dotyczy Niemiec i rynków europejskich, może różnić się w zależności od rynku). W bardziej ekonomicznych trybach istotną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, zachęcający do oszczędzania energii. Do dyspozycji są następujące tryby jazdy:

  • COMFORT: ustawienie domyślne; charakterystyka pedału przyspieszenia wspiera komfortowy styl jazdy, ale może też – automatycznie – stać się bardziej dynamiczna, zależnie od stylu jazdy.
  • ECO: program jazdy skoncentrowany na wysokiej efektywności i niskim zużyciu energii.
  • MAX RANGE: inteligentny program, który może pomóc kierowcy uzyskać maksymalny dostępny zasięg.
  • SPORT: program skonfigurowany pod kątem najżwawszej reakcji pedału gazu i zapewnienia najlepszych osiągów.
  • INDIVIDUAL: pozwala osobno konfigurować różne parametry.

Efektywne zarządzanie ładowaniem

Czy to w domu, czy za pomocą ściennej ładowarki (wallboxa), w trakcie zakupów, w pracy, czy na stacji szybkiego ładowania przy autostradzie – auta elektryczne można „tankować” na wiele sposobów. Inteligentnie skomunikowane rozwiązania z zakresu ładowania, skoncentrowane na mobilności i wygodzie użytkowników, stanowią integralną część nowej marki produktowo-technicznej EQ.

Standardowo Mercedesa EQC wyposażono w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, dzięki czemu można korzystać z niej zarówno przy ładowaniu prądem zmiennym (AC) w domu, jak i na publicznych stacjach. Czas ładowania do pełna zależy od dostępnej infrastruktury oraz lokalnej specyfikacji pojazdu.

Jeszcze szybsze jest „tankowanie” prądem stałym (DC) – również standardowe w EQC – np. za pośrednictwem CCS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii czy GB/T w Chinach. Ten, zazwyczaj publiczny, system szybkiego ładowania poszerza istniejący standard techniczny w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych prądem AC o możliwość szybkiego ładowania prądem DC. Zależnie od SoC (stanu naładowania akumulatora) EQC może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii (SoC) akumulator można naładować w około 40 min (dotyczy stacji ładowania DC o napięciu 400 V, natężenie prądu – minimum 300 A).

EQC, podobnie jak wszystkie auta z napędem elektryczno-akumulatorowymi hybrydy plug-in Mercedes, można oczywiście ładować z domowego gniazdka, ale znacznie szybsze jest korzystanie z Wallboxa Mercedes-Benz, który umożliwia szybkie, bezpieczne i wygodne ładowanie w domu.

We współpracy z lokalnym partnerem do spraw montażu ładowarek Mercedes-Benz oferuje łatwą i sprawną instalację Wallboxa oraz profesjonalne doradztwo we wszystkich aspektach elektromobilności.

Długotrwałe, bezproblemowe użytkowanie pojazdu

Przy zakupie EQC dostępne są również opcjonalne, przyjazne dla klienta usługi z zakresu elektromobilności. Ich celem jest zapewnieniem długotrwałej, bezproblemowej eksploatacji pojazdu. Ich lista obejmuje opcjonalne pakiety usług: „Usługa konserwacji”, „Usługa odbioru i dostawy” oraz „Rozszerzenie gwarancji pojazdu”, a także „Pakiet części eksploatacyjnych” (oferta dotyczy Niemiec i rynków europejskich, może różnić się w zależności od rynku).

„Usługa konserwacji” obejmuje przeprowadzanie wszystkich wymaganych prac eksploatacyjnych przez okres do 6 lat lub przebieg 150 000 kilometrów. Szczególną uwagę zwraca się na sprawdzenie elementów istotnych dla bezpieczeństwa i działania podzespołów elektrycznych. Wykorzystanie oryginalnych części Mercedes-Benz oraz specjalnych narzędzi przekłada się na pewne, bezstresowe użytkowanie pojazdu.

„Usługa odbioru i dostawy” – w połączeniu z „Usługą konserwacji” – sprawia, że planowanie wizyt w serwisie jest wygodniejsze niż kiedykolwiek. Samochód będzie odbierany w celu przeprowadzenia prac eksploatacyjnych przez okres 6 lat (lub do 6 razy), a na życzenie klienta zostanie również odstawiony w wybrane miejsce – do domu, biura lub innego dowolnego miejsca znajdującego się w określonej odległości od serwisu Mercedes-Benz autoryzowanego dla EQC.

Pakiet usług „Rozszerzenie gwarancji pojazdu” chroni właściciela EQC przed niespodziewanymi kosztami napraw, wykraczającymi poza standardową gwarancję na nowego Mercedesa – nawet przez 6 lat od zakupu. Rozszerzona gwarancja stanowi optymalne uzupełnienie standardowego certyfikatu dla akumulatora wysokiego napięcia. Jego ważność wynosi 8 lat i jest ograniczona przebiegiem do 160 000 km. Gwarantuje on prawidłowe funkcjonowanie akumulatora i pomoc w sytuacji, gdy dojdzie do znacznej utraty jego pojemności (szczegółowe warunki „przedłużenia gwarancji pojazdu” znajdują się w odpowiednich ogólnych warunkach dla każdego rynku).

„Pakiet zużycia części” obejmuje wymianę najważniejszych zużytych elementów, takich jak klocki i tarcze hamulcowe czy pióra wycieraczek, przez okres do 6 lat. Efekt: korzystny wpływ na utrzymanie wysokiej wartości EQC na rynku wtórnym oraz duża przewidywalność kosztów.

Wszystkie powyższe pakiety usług są powiązane z pojazdem przez okres 6 lat i przekazywane kolejnym właścicielom w przypadku jego sprzedaży.

Z okazji debiutu EQC nabywcy modelu w Niemczech będą mogli wybrać „Wakacyjny pakiet mobilności”, oferującego możliwość wypożyczenia samochodu Mercedes-Benz z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Dzięki temu klient będzie mógł pokonywać dalsze odległości i docierać do miejsc, gdzie nie ma jeszcze wystarczającej infrastruktury ładowania (w innych europejskich krajach planowane są alternatywne rozwiązania mobilne dla nabywców EQC; zostaną one ogłoszone w późniejszym terminie). Pakiet ten obejmuje specjalny „budżet mobilności” na usługę wypożyczania samochodów premium Mercedes-Benz Rent. Zapewnia ona dostęp do pełnej gamy modeli Mercedes-Benz, od kabrioletu na letni weekend aż po Klasę V na rodzinne wakacje. Pakiet będzie łatwy do zrealizowania u partnerów Mercedes-Benz EQ i dopasowany do indywidualnych. Użytkownicy modelu EQC mogą liczyć na około 10-procentową korzyść cenową w porównaniu ze zwykłymi stawkami obowiązującymi w Mercedes-Benz Rent.

Dane techniczne w skrócie:

Emisje CO2

0 g/km

Zużycie energii elektrycznej (WLTP)

22,3 – 25,0 kWh/100km*

Zasięg (WLTP)

374-417 km*

Czas ładowania przy pomocy wallboxa lub na publicznej stacji (ładowanie AC)

11 godzin (10-100%, przynajmniej 7,4 kW,
16 A/fazę)

Czas ładowania na stacji szybkiego ładowania (DC)

około 40 min (10-80%, 400 V, prąd przynajmniej 300 A)

Układ napędowy

2 silniki asynchroniczne, napęd na wszystkie koła

Moc maks.

300 kW (408 KM)

Maksymalny moment obr.

760 Nm

Prędkość maksymalna

180 km/h (ograniczona elektronicznie)

Przyspieszenie 0-100 km/h

5,1 s

Akumulator

litowo-jonowy

Pojemność akumulatora

80 kWh

Masa akumulatora

652 kg

Dł./szer. (z lusterkami bocznymi)/wys.

4761/1884 (2096)/1623 mm

Rozstaw kół (przód/tył)

1625/1615 mm

Rozstaw osi

2873 mm

Pojemność bagażnika (zależnie od wyposażenia)

około 500 l

Masa własna/DMC/ładowność

2495/2940/445 kg

Masa przyczepy (nachylenie drogi do 12%)

1800 kg

Ceny Mercedesa EQC

od 328 300 zł

Ceny Mercedesa EQC Edition 1886

od 367 600 zł

* Podane wartości ustalono zgodnie z przewidzianą przepisami procedurą pomiarową. Są to „wartości CO₂ WLTP” w rozumieniu Art. 2 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Wartości zużycia paliwa obliczono na bazie tych danych. Dane nie dotyczą konkretnego pojazdu i nie są częścią oferty, lecz służą jedynie porównaniu różnych typów pojazdu. Wartości różnią się w zależności od wybranego wyposażenia dodatkowego i mogą się różnić od końcowych wartości zamówionego wzgl. dostarczonego pojazdu. Zużycie prądu zostało określone na podstawie rozporządzenia 692/2008/WE.

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?