Nissan i pierwszy na świecie nowej generacji system wspomagania kierowcy

Nissan zaprezentował pierwszą na świecie technologię wspomagania kierowcy, która umożliwia jazdę autostradową z nawigacją oraz jazdę jednym pasem ruchu bez trzymania kierownicy.

Technologia oparta na nagradzanym systemie ProPILOT zadebiutuje na japońskim rynku wraz z modelem Nissan Skyline jesienią 2019 roku.

Nowy system, umożliwiający jazdę odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu – wykorzystuje pokładową nawigację do sterowania samochodem zgodnie z ustaloną trasą na odpowiednio przystosowanych drogach.* Po raz pierwszy system ten umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu.** ***

Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw określić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasę podróży. Gdy samochód znajdzie się na autostradzie, sterowanie przejmuje nowy system.

Po aktywacji na zaprogramowanej trasie system będzie pomagał kierowcy w przemieszczaniu się wielopasmową autostradą aż do następnego zjazdu na tej trasie. Pomoc dotyczy wyprzedzania oraz zmiany i opuszczania pasa ruchu.

Nowy system ProPILOT umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy w obrębie jednego pasa ruchu. Kiedy pojazd zbliża się do rozwidlenia drogi lub gdy możliwe jest wyprzedzanie wolniejszego pojazdu, system – na podstawie informacji z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni – oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub na manewr wyprzedzania. Kierowca otrzymuje wskazówki akustyczne i wizualne, nakazujące mu położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem.

Samochód wykorzystuje dane z kamer, radarów, sonarów, GPS i map 3D w wysokiej rozdzielczości do ustalania w czasie rzeczywistym sytuacji w otoczeniu pojazdu w promieniu 360 stopni oraz precyzyjnego położenia pojazdu na drodze. Informacje te służą zapewnieniu płynności jazdy na poziomie odpowiadającym doświadczonemu kierowcy. System monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze.

Typowe scenariusze

O możliwości skorzystania z funkcji wspomagania jazdy kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym (z chwilą wjazdu na autostradę, o ile w systemie nawigacji zaprogramowano trasę podróży).

Kierowca może wówczas specjalnym przełącznikiem włączyć tryb jazdy wspomaganej. Po aktywacji system pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu pośrodku danego pasa ruchu oraz pilnuje odległości od pojazdu poprzedzającego, uwzględniając limit prędkości zaprogramowany przez kierowcę.

Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że uwaga kierowcy jest skupiona na drodze oraz że jest on gotowy do przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.***

Jeżeli pojazd poprzedzający porusza się wolniej niż wynosi prędkość zaprogramowana przez kierowcę, a system stwierdzi, że warunki pozwalają na wyprzedzanie, kierowca zostanie o tym poinformowany akustycznie i wizualnie. Kierowca może wyrazić zgodę na manewr wyprzedzania, kładąc obie ręce na kierownicy i używając odpowiedniego przełącznika. Po uzyskaniu potwierdzenia od kierowcy system płynnie zmienia pas na sąsiedni. Gdy po zakończeniu wyprzedzania system rozpozna możliwość powrotu na wcześniej zajmowany pas, ponownie pyta kierowcę o zgodę na wykonanie stosownego manewru. 

Aby zainicjować zmianę pasa ruchu, kierowca musi położyć obie ręce na kierownicy i włączyć kierunkowskaz. Pojazd zmieni pas, gdy system uzna, że jest to możliwe. 

Kiedy pojazd zbliża się do zjazdu z autostrady na zaprogramowanej trasie, kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym, że jazda w trybie wspomaganym wkrótce się zakończy. Po dotarciu do zjazdu z autostrady tryb ten jest wyłączany i kierowca musi przejąć pełną kontrolę nad samochodem.

System ProPILOT w pierwszej wersji, umożliwiający jazdę autostradową bez zmiany pasa ruchu, zadebiutował w 2016 roku w minivanie Nissan Serena na rynku japońskim, gdzie model ten zdobył szerokie uznanie potwierdzone między innymi nagrodą za innowacyjność w ramach japońskiej edycji plebiscytu na samochód roku.

ProPILOT (ProPILOT Assist w USA) jest dostępny w kilku modelach Nissana oferowanych w różnych regionach świata, w tym w 100‑procentowo elektrycznym Nissanie LEAF oraz w bestsellerowych modelach Qashqai, X‑Trail, Altima i Rogue.

Po drogach jeździ już ponad 350 000 samochodów marki Nissan wyposażonych w sprawdzoną technologię wspomagania kierowcy ProPILOT, stanowiącą solidną podstawę dla kolejnej generacji tego rozwiązania, czyli przeznaczonego na rynek japoński nowego systemu ProPILOT 2.0.

###

* Krajowa droga ekspresowa w rozumieniu ustawy o krajowych drogach ekspresowych. Autostrada z ograniczeniami w rozumieniu ustawy o drogach.

** Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że kierowca obserwuje drogę przed pojazdem i jest gotowy do natychmiastowego przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.

*** Funkcja jazdy bez trzymania kierownicy jest niedostępna w tunelach, do których nie dociera sygnał GPS, na drogach ekspresowych dwukierunkowych, na krętych drogach, w strefie punktów poboru opłat drogowych oraz w obrębie skrzyżowań dróg. Przed wjazdem na odcinek drogi, na którym jazda bez trzymania kierownicy jest niedostępna, system ostrzega kierowcę, aby mógł on płynnie przejąć manualną kontrolę na kierowaniem pojazdem.

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?