Eksperymentalny pojazd Brutus z silnikiem 47 litrów

Ponieważ zblizają się wakacje i wielu z Państwa uda się na podróże po Europie, Magazyn Motomi zaprasza wszystkich do odwiedzenia Muzeum Sinsheim w Niemczech. Prezentowane tam są m.in.: samoloty Concord i Tu 144 (obydwa można zwiedzać), największa kolekcja modeli Horch i modeli F1, a także PROTOTYP BRUTUS. Dzisiaj to ten model jest naszym hitem..

Ze względu na odgraniczenia przez Niemcy, posiadania samolotów po pierwszej wojnie światowej , w Niemczech dostępnych było wiele silników lotniczych, których nie można było wykorzystać.

Angielscy entuzjaści sportów motorowych tylko na to czekali. Cóż bowiem było łatwiejszego niż zamontowanie silnika samolotu na starym podwoziu i wykorzystanie go do wyścigów? To gwarantowało fantastyczne osiągi pojazdu

W muzeum techniki w Niemczech postanowiono powtórzyć taki projekt i tak powstał eksperymentalny pojazd „Brutus”, w którym wykorzystano podwozie z napędem łańcuchowym pochodzące z roku 1907, na którym zamontowano 12-cylindrowy silnik BMW o pojemności 47 litrów.

W zastosowanym silniku BMW Aircraft VI V12 (używanym aż do lat 30-tych XX wieku do napędu ciężkich bombowców), ze względu na różną długość korbowodu, cylindry po prawej stronie mają po cztery litry pojemności, a przeciwne tylko 3,82. W sumie daje to całkowitą pojemność silnika V12 – 46,92 litra.

Moc wyjściowa silnika to 550 KM przy 1530 obr./min, ale przy krótkotrwałym przeciążeniu możliwe było uzyskanie 750 KM przy 1700obr./min.

Moc silnika jest przekazywana na tylną oś za pośrednictwem oryginalnej trzybiegowej skrzyni biegów i przekładni łańcuchowej, a hamulce działają tylko na tylnej osi.

Charakterystyczną cechą prototypu Brutus jest to, że model nie ma ściany grodziowej odseparowującej komorę silnika od przestrzeni pasażerskiej Kierowca siedzi bezpośrednio za silnikiem, którego ruchome części (np. koło zamachowe) są oddzielone od kabiny kierowcy tylko kratą, a gorące ciepło spalin i wszelkie wycieki z silnika, bezpośrednio uderzają w kierowcę.

Przy sprawdzaniu tego modelu -w roku 2007/08- na owalnym torze testowym Bosch w Boxberg z dwoma uniesionymi zakrętami (tor podobny jak dla kolarzy torowych) Welshman Roger Collings osiągnął prędkość 200 km /h.

Wprawdzie pojazd ten jest (poza wypożyczeniami do TV i Show organizowanym raz do roku, w drugi weekend maja) eksponatem stojącym, ale naprawdę warto go zobaczyć, usłyszeć jego głos (z głośników obok pojazdu) oraz… zobaczyć całe muzeum.

Oto bezpośredni link do muzeum https://sinsheim.technik-museum.de/pl/

zdj i film Brutus - Museum Sinsheim/ film z dyr - MOTOMI
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?