BMW M GmbH opracowała nowy system obsługi do wyczynowych samochodów sportowych

Emocje związane z jadą BMW M są niepowtarzalne – teraz będą jeszcze bardziej indywidualne. BMW M GmbH prezentuje nowy system obsługi i wskazań umożliwiający konfigurację układów napędowego i jezdnego oraz systemów wspomagających kierowcę w swoich wyczynowych samochodach sportowych. Oprócz dodatkowych możliwości dostosowywania za pomocą przycisku Setup konfiguracji układów pojazdu do danej sytuacji lub też do osobistych upodobań oferuje on również nowy, włączany przyciskiem tryb M. Przyciskiem Setup kierowca wpływa na konfigurację układów pojazdu, natomiast tryb M zmienia wskazania oraz działanie systemów wspomagających. Dodatkowy walor indywidualizacji i intuicyjnej obsługi będzie można po raz pierwszy sprawdzić w nowych BMW M8 Coupé i BMW M8 Competition Coupé (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,6 – 10,5 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 242 – 238 g/km, dane wstępne), a także w nowych BMW M8 Cabrio i BMW M8 Competition Cabrio (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,8 – 10,6 l/100 km; emisja CO2w cyklu mieszanym: 246 – 241 g/km, dane wstępne). Nowości wprowadzone w wyczynowych modelach z segmentu luksusowego przyczyniają się do jeszcze intensywniejszego doświadczania unikalnego połączenia niespotykanego komfortu na długich dystansach z zachwycającą dynamiką na torze wyścigowym.

Zaprojektowany specjalnie do pojazdów BMW M system obsługi tradycyjnie już umożliwia wszechstronną, indywidualna konfigurację układów napędowego i jezdnego. Kierowca może niezależnie od siebie aktywować różne ustawienia silnika, układu jezdnego oraz układu kierowniczego. W modelach wyposażonych w system napędu na cztery koła M xDrive można dodatkowo wpływać na rozdział momentu napędowego między koła przednie a tylne. W nowym BMW M8 Coupé i nowym BMW M8 Cabrio po raz pierwszy pojawia się możliwość dostosowywania układu hamulcowego do aktualnych potrzeb. Zastosowane w modelach koła to 245/40R20 przód i 275/35R20 tył.

Nowy przycisk Setup umożliwia intuicyjną obsługę poprzez bezpośredni dostęp do wszystkich systemów związanych z napędem i układem jezdnym.

Bezpośredni dostęp do wszystkich dostępnych opcji konfiguracyjnych tych pięciu parametrów umożliwia zastosowany po raz pierwszy w nowym BMW M8 Coupé oraz nowym BMW M8 Cabrio przycisk Setup na konsoli środkowej. Naciśnięcie tego przycisku powoduje wyświetlenie na monitorze pokładowym menu konfiguracyjnego będącego zestawieniem aktualnych ustawień pojazdu. Poprzez obsługę dotykową lub za pomocą kontrolera iDrive kierowca może teraz włączyć żądany tryb pracy silnika, układu jezdnego, układu kierowniczego, układu hamulcowego i napędu M xDrive, wykonując tylko jedną czynność.

W przypadku charakterystyki silnika do wyboru są przy tym ustawienia EFFICIENT, SPORT i SPORT PLUS, natomiast poprzez ustawienia układu jezdnego COMFORT, SPORT i SPORT PLUS można ustawić trzy różne charakterystyki pracy elektronicznie regulowanych amortyzatorów. W przypadku specyficznego dla modeli M, elektromechanicznego układu kierowniczego oraz nowego układu hamulcowego kierowca ma do wyboru dwie charakterystyki: COMFORT i SPORT. Ponadto przy dezaktywowanym układzie dynamicznej kontroli stabilności DSC do dyspozycji są trzy różne ustawienia systemu napędu na cztery koła M xDrive: 4WD, 4WD SPORT oraz 2WD dla wyłącznego napędu tylnego. Istnieje również możliwość trwałego zapisania dwóch indywidualnie zestawionych konfiguracji wraz z preferowanymi ustawieniami brzmienia silnika, charakterystyki zmiany biegów, dynamicznej kontroli stabilności oraz funkcji Auto Start/Stop. Utworzona w ten sposób pełna konfiguracja pojazdu może być następnie w każdej chwili spontanicznie wywołana przez naciśnięcie jednego z dwóch przycisków M na kierownicy.

Premiera w BMW M8: zintegrowany układ hamulcowy z precyzyjnym wyczuciem pedału i specyficznymi dla modeli M możliwościami konfiguracji.

Wprowadzona po raz pierwszy w nowym BMW M8 możliwość konfiguracji charakterystyki układu hamulcowego to zasługa specyficznej dla modeli M, nowej technologii hamowania. Nowy układ hamulcowy łączy funkcje uruchamiania hamulca, wzmacniania siły hamowania i regulacji hamulców w jednym kompaktowym module. Zintegrowany układ hamulcowy pozwala zredukować masę pojazdu o ok. dwa kilogramy i zwiększyć jego ogólną wydajność poprzez wspomaganie hamowania bez podciśnienia. Wymagane każdorazowo ciśnienie hamowania jest wyzwalane przez elektryczny aktuator. Skutkuje to zwiększoną dynamiką wytwarzania ciśnienia hamowania, a poza tym gwarantuje znacznie szybsze i bardziej precyzyjne ingerencje układu dynamicznej kontroli stabilności.

Zintegrowany układ hamulcowy oferuje ponadto optymalne możliwości precyzyjnej kontroli wyhamowywania pojazdu zgodnie z życzeniem kierowcy oraz doskonałe wyczucie pedału hamulca w każdej sytuacji. Informacja zwrotna dla kierowcy nie jest zniekształcana ani przez mokrą nawierzchnię, ani przez duże przyspieszenia poprzeczne czy wysokie temperatury hamulców. Dzięki temu zagwarantowane jest zawsze precyzyjne dozowanie mocy hamowania. W wersji nowego układu hamulcowego opracowanej dla pojazdów BMW M możliwe jest ponadto ustawienie dwóch różnych charakterystyk reakcji układu na pedał hamulca.

W trybach COMFORT i SPORT zapisano różne relacje między wyhamowywaniem pojazdu a odczuwalną dla kierowcy siłą wciśnięcia pedału hamulca. Dzięki temu kierowca może wybierać między komfortowym odczuwaniem procesu hamowania a spontanicznymi reakcjami układu hamulcowego na naciskanie pedału hamulca. Ten innowacyjny system znajdzie zastosowanie w nowym BMW M8 zarówno w połączeniu ze standardowym układem hamulcowym M z pływającymi tarczami, jak i z opcjonalnym, karbonowo-ceramicznym układem hamulcowym M.

Innowacja dla czystej przyjemności z jazdy: przycisk M Mode.

W uzupełnieniu do nowych możliwości konfiguracyjnych związanych z przyciskiem Setup w nowym BMW M8 można również sterować charakterystyką przełączania 8-stopniowej skrzyni Steptronic poprzez przycisk Drivelogic na wybieraku biegów oraz brzmieniem silnika poprzez oddzielny przycisk na konsoli środkowej. Również za pomocą dedykowanych przycisków włączany jest tryb M Dynamic, który podwyższa progi ingerencji układu dynamicznej kontroli stabilności, umożliwiając kontrolowaną jazdę w poślizgu (drifting), a także tryb DSC off.

Nowością w wyczynowych modelach BMW M jest umiejscowienie przycisku M Mode na konsoli środkowej. Przycisk ten umożliwia wpływanie na systemy wspomagające kierowcę, jak również na wskazania w pełni cyfrowego zestawu wskaźników oraz wyświetlacza Head-Up. W trybie M do dyspozycji są ustawienia ROAD i SPORT, a w nowych BMW M8 Competition Coupé i BMW M8 Competition Cabrio dodatkowo również ustawienie TRACK. Odpowiednio do sytuacji wspomagają one typowe dla modeli M wrażenia z jazdy. Prezentowany kierowcy poprzez wskaźniki zestaw informacji jest różny w zależności od ustawienia. Ponadto ingerencje systemów wspomagających kierowcę, takie jak aktywne ingerencje w układ hamulcowy czy kierowniczy, są redukowane do bezpiecznego minimum lub całkowicie dezaktywowane.

Przy podstawowym ustawieniu ROAD wszystkie standardowe i opcjonalne systemy wspomagające kierowcę są w pełni aktywne. Jedno naciśnięcie przycisku M Mode powoduje wywołanie ustawienia SPORT, w którym uaktywnione zgodnie z indywidualną konfiguracją kierowcy systemy wspomagające kierowcę przekazują tylko komunikaty ostrzegawcze, np. o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania. Z wyjątkiem systemu ostrzegania przed kolizją z poprzedzającym pojazdem z funkcją hamowania i asystenta omijania wszelkie ingerencje w systemy hamowania i kierowania są w tym trybie wyłączone.

W trybie SPORT na zestawie wskaźników oraz na wyświetlaczu Head-Up kierowca ogląda widok M View. W kokpicie prezentowane są wówczas wyłącznie informacje istotne dla sportowej jazdy: specyficzna dla modeli M skala obrotomierza, wskaźnik zmiany biegu (shift lights) sygnalizujący optymalny moment zmiany przełożenia, cyfrowy wskaźnik prędkości oraz wskaźnik wybranego biegu. W prawej oraz lewej części zestawu wskaźników można wyświetlić informacje o temperaturze płynu chłodzącego, ciśnieniu doładowania, stanie opon oraz wartościach przyspieszenia podłużnego i poprzecznego. Wskazanie na wyświetlaczu Head-Up obejmuje prędkość obrotową silnika, kontrolki zmiany biegu, wskazówki nawigacyjne i informacje o odstępie, wybrany bieg, prędkość jazdy, a także zarejestrowane przez system wskazania ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. Ponowne naciśnięcie przycisku M Mode powoduje powrót do standardowego trybu ROAD.

Dostępny tylko w modelach Competition i opracowany wyłącznie do stosowania na torze wyścigowym tryb TRACK włączany jest poprzez długie naciśnięcie przycisku M Mode. Jego aktywacja musi następnie zostać potwierdzona za pomocą kontrolera iDrive. W tym trybie wszystkie zaimplementowane w systemach wspomagających kierowcę funkcje komfortowe i bezpieczeństwa są wyłączone. Dodatkowo następuje również wyłączenie systemu audio oraz monitora pokładowego, tak aby jeszcze skuteczniej skierować całą uwagę kierowcy na tor. Dzięki temu w nowych BMW M8 Competition Coupé i BMW M8 Competition Cabrio można doświadczyć ekstremalnie purystycznej, inspirowanej samochodami wyścigowymi formy emocji BMW M. Zestaw wskaźników i wyświetlacz Head-Up również pokazują widok M View, przy czym w przypadku ustawienia TRACK niewidoczne pozostają informacje z systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz dane o odstępie. Ponowne naciśnięcie przycisku M Mode powoduje wyjście z trybu TRACK i powrót do standardowego trybu ROAD.kty oraz aktywne angażowanie się w ochronę zasobów naturalnych.

MOTOMI Magazyn

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?